Anouk Skrevet 4. januar 2012 #81 Skrevet 4. januar 2012 Ja det var jo det diskusjonen dreide seg om. De som får støtte og ikke trenger det. Man kan få inntrykk av at det er veldig mange. Jeg som utdanner meg til økonom er jo borti tall nå og da, og jeg hadde en liten analyse av statsbudsjettet i 2011. Der fremkom det at dersom NAV hadde innstillt alle sine utbetalinger hadde ingen trengt å betalt skatt i Norge. Man kunne enda satt ned tobakksavgiften og enda var det penger til overs. Så mye koster disse utbetalingene. Det er snakk om rundt 150 MRD i stønad til diverse familier/personer i året. Til sammenlikning får politiet 12,5 MRD året og ulandshjelpen vår er 20 MRD året (snakk om prioritering her, jeg blir helt dårlig med tanke på alle jentene som blir voldtatt i Oslo grunnet manglende politi blant annet, men uland som vi ikke har noe tilknytning til, de skal vi hjelpe, gi faen i jentene i slottsparken som får sitt liv ødelagt). Sorry, det var mitt blåe jeg som kom frem, men dersom man ikke bare tenker utopi og begynner å tenke litt seriøst så er det faktisk slik det fungerer. Svært mye støtte går til de som absolutt hverken trenger eller fortjener det. Ulandshjelp trenger jo pengene, men det mange utopikkere ikke tenker over / er informert om er at 90% av ulandshjelpen ofte forsvinner i administrasjon / korrupsjon. At hjelpen når de som trenger den er utopi. Nei, gi støtte til de som virkelig trenger det. Folk med medisinske diagnoser som ønsker å være i jobb/skole, eldre som har bidratt til både du og jeg kan heve trygd og til andre som vil andre mennesker noe godt. Hadde vært interessant å se link til hvor 90% kommer fra? Er det på generell basis, eller kun antatt?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #82 Skrevet 4. januar 2012 Du vet at så lenge du HAR PENGER, så skal DU betale dette! NAV hjelper deg bare visst du IKKE har penger, Sparekonto meg i ræven, da snylter du og....... Eller enda verre, du kan bli anmeldt for å ikke ha oppgitt at du kan betale selv... 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #83 Skrevet 4. januar 2012 Hadde de giddet/visst å endre på kostholdet sitt, ville de ikke trengt NAV. Jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep og er så psykisk syk at jeg ikke klarer hverken å jobbe eller studere, eller å fungere i hverdagen. Fortell meg gjerne hvordan jeg kan spise meg ut av en alvorlig og kronisk PTSD-diagnose. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #84 Skrevet 4. januar 2012 JA MEN du HAR IKKE PENGER Å SPARE visst DU MÅ GÅ PÅ NAV!!!!!!!! Hva da, max 50kr/mnd?? Ja den leiligheten skal jeg like å se..........., Jeg får 12000 i mnd etter skatt av NAV, og sparer 20 000 i året på BSU. Jeg har bare en husleie på 3000 kr inkludert varmtvann, strøm, internett. Bor i Oslo, og var veldig heldig kan du si. Jeg får også 1800 kr i mnd fordi jeg har Cøliaki, så det går rundt. Er forsiktig med pengene, men sparer så mye jeg kan. Jeg lever ikke som noen grevinne, nei... 1
Gjest Raindrops Skrevet 4. januar 2012 #85 Skrevet 4. januar 2012 Jeg ser poenget ditt, men er ikke helt enig. Slike innspill bidrar forhåpentligvis til at flere forstår at man kan være syk uten at det synes når man er ute og går på gata eller på besøk hos venner. På en annen side vil eksempler på det motsatte (folk vi vet om som snylter), muligens overbevise de som føler at de må forsvare seg at de ikke er de vi snakker om, selv om de har en usynlig sykdom. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #86 Skrevet 4. januar 2012 Du vet at så lenge du HAR PENGER, så skal DU betale dette! NAV hjelper deg bare visst du IKKE har penger, Sparekonto meg i ræven, da snylter du og....... Eller enda verre, du kan bli anmeldt for å ikke ha oppgitt at du kan betale selv... Dette må du/dere forklare nærmere. Hvordan kan dette være snylting? Jeg er kronisk syk og har ingen utsikter til å bli frisk med det første - kanskje aldri. Mener du/dere altså at NAV skal fungere slik at jeg kun skal motta penger når jeg er blakk, og at disse pengene kun skal brukes på livsviktige utgifter som mat og bolig? Slik skal jeg leve resten av livet, og nåde meg om jeg er økonomisk flink og klarer å spare meg opp en BSU-konto, for da skal jeg bli straffet og fratatt pengestøtten? Henger jammen ikke på greip 4
Gjest Raindrops Skrevet 4. januar 2012 #87 Skrevet 4. januar 2012 Tolket TS og Raindrops sine innlegg litt forhastet, derfor mine reaksjoner. (Jeg som diskuterte med deg Raindrops) Har møtt mye fordommer og tvil mot det å få nav-støtte som negativt uansett om man er ærlig mottaker eller ikke, sikkert derfor. Beklager Jeg forstår deg veldig godt. Selv om jeg bare gikk på dagpenger i to måneder (brukte neppe opp det jeg selv har betalt inn i skatt opp igjennom årene engang) så møtte jeg tonnevis av fordommer. Dessuten går det litt fort i svingene i denne tråden nå merker jeg :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #88 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep og er så psykisk syk at jeg ikke klarer hverken å jobbe eller studere, eller å fungere i hverdagen. Fortell meg gjerne hvordan jeg kan spise meg ut av en alvorlig og kronisk PTSD-diagnose. Hmmm ... jeg tenkte vel på de som spiser seg syke på mat slik som jeg gjorde, uten å vite om det ... Har selv opplevd seksuelle overgrep som barn, men ikke i en alvorlig grad. Men jeg ble psykisk sterkere av å kutte ut gluten og melkeprotein. Ikke at jeg er frisk psykisk pga traumene, men jeg takler ting bedre og er sterker psykisk enn før. prøver å se fremover og gjøre det beste ut av ting. Er bare jeg som kan hjelpe meg selv. Mente ikke noe vondt med det, om du trodde det...
Anouk Skrevet 4. januar 2012 #89 Skrevet 4. januar 2012 Hadde de giddet/visst å endre på kostholdet sitt, ville de ikke trengt NAV. Jeg har selv vært veldig syk, så syk at jeg ikke klarte å gå eller stå. Alle trodde jeg var lat, og ba meg trene og å spise sunt. Men jeg trente og spiste sunt! Men selv om jeg spiste grovt og spelt, så fikk jeg i meg gluten og ble likevel sykere og sykere uten at jeg visste hvorfor. Jeg kom under NAV og gikk der og ble mer og mer sliten og deprimert. Til slutt fikk jeg diagnosen Cøliaki, og kuttet ut gluten med en gang jeg hadde tatt gastroskopi. Jeg ble frisk ganske fort, og plutselig kunne jeg springe opp på fjelltopper uten problem, og vekten min gikk ned til normalen, og jeg følte jeg frisk og rask igjen. Men den psykiske påkjenningen over flere år slet på meg, så jeg måtte bygge meg opp igjen, og er fremdeles under NAV. Men til sommeren slipper jeg fri!!! Så alle som får støtte fra nav har et kostholdsproblem? 2
Vulpes Skrevet 4. januar 2012 #90 Skrevet 4. januar 2012 På en annen side vil eksempler på det motsatte (folk vi vet om som snylter), muligens overbevise de som føler at de må forsvare seg at de ikke er de vi snakker om, selv om de har en usynlig sykdom. Jo, forsåvidt. Det er litt både og. Noen ganger blir jeg glad for å høre at folk som skriver slik ikke mener at man må være synlig syk for ikke å bli sett på som en snylter, andre ganger tenker jeg litt på det at noen muligens sitter hjemme og er "sikre" på at JEG er en snylter, fordi de har sett meg på en fest eller på kafé. Men jeg håper og tror at de fleste er oppegående nok til ikke å tenke slik
Gjest Raindrops Skrevet 4. januar 2012 #91 Skrevet 4. januar 2012 Jo, forsåvidt. Det er litt både og. Noen ganger blir jeg glad for å høre at folk som skriver slik ikke mener at man må være synlig syk for ikke å bli sett på som en snylter, andre ganger tenker jeg litt på det at noen muligens sitter hjemme og er "sikre" på at JEG er en snylter, fordi de har sett meg på en fest eller på kafé. Men jeg håper og tror at de fleste er oppegående nok til ikke å tenke slik Det håper jeg også
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #92 Skrevet 4. januar 2012 Hva slags støtte er 7600 i md? Er det alt? Uten noen som helst tillegg? Det er vel ikke mulig å få så lite? Hee hee.. ser at en annen ab har svart så mye bedre enn jeg kunne klart. Velcome to the NAV-world For de som tror nav livet er så glamorøst, så er det på tide å få litt bakkekontakt. Så er det og som noen sier at når en har vært utenfor arbeidslivet en stund så er det jaggu ikke lett å komme seg på karusellen igjen, og for vært avslag blir det vanskeligere. Jeg er så pass heldig at jeg bor ganske billig. Har funnet meg et lite krypinn som jeg betaler en liten slant for, men målet er jo ikke å bo her for resten av livet. jeg bor midt i byen for 1500, den er på 22 kvadrat. Den forgje leiligheten jeg bodde i kostet 6000, i måneden den var på landet, men da hadde jeg tross alt en samboer og da. Men den jeg bor i nå er en gammel leilighet som ikke har sluk på badet, jeg har altså måtte kjøpt meg den største baljen som finnes på ikea, og dusjer i den, da huseier har installert hånd dusj.. Og huseier kjente min mor, som er noe av grunnen til at jeg kan bo her. Fortsatt noen som vil bytte sitt strabasiøse liv med mitt glamorøse? 3
Anouk Skrevet 4. januar 2012 #93 Skrevet 4. januar 2012 Du vet at så lenge du HAR PENGER, så skal DU betale dette! NAV hjelper deg bare visst du IKKE har penger, Sparekonto meg i ræven, da snylter du og....... I alle dager... det er da ikke slik at de som får støtte av nav ikke skal få lov å spare! Da må du ha misforstått litt. Og som jeg har hintet om flere ganger i tråden, så finnes de ulike former og størrelser på støtten. Enkelt og greit. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #94 Skrevet 4. januar 2012 Jeg tviler sterkt på at alle som får penger av NAV klarer å komme seg ut i jobb hvis de endrer kostholdet sitt. Det var ikke det jeg mente, men jeg vet mange der ute er veldig syke uten å vite pga gluten. En del reagerer også på melkeprotein ... Jeg vil tro at de fleste ville blitt mye friskere ved å endre kosthold og får mer fett og protein i kosten, og kutter ut gluten. Jeg vet hvor fælt det er, derfor syns jeg det er så grusomt å tenke på hvor mange som går og er syke pga dette... Mange som går med betennelse i ryggen og i ledd som egentlig kunne kuttet ut gluten. Gluten lager mye ugagn i kroppen. Migrene f.eks. .. og hudpoblem. Det gjør melkeproteinet også. Men dette vil ikke folk høre på før om en 50 år ... dessverre ...
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #95 Skrevet 4. januar 2012 Men nå trekker jeg meg litt ut så får dere diskutere snyltere og ikke snyltere, og snyltere bør faktisk få i ræven, ja. Men synes ofte at det blir litt vel mye "dra alle over en kam" når man snakker om sosial klienter og nav klienter.. Hilsen badebalje damen.. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #96 Skrevet 4. januar 2012 Jeg går på aap hos nav og får utbetalt 18.700 i md. Det er forskjell å de ulike type støttene som gis.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #97 Skrevet 4. januar 2012 Så alle som får støtte fra nav har et kostholdsproblem? Hvorfor er det ingen som vil høre om dette med glutenproteinet og melkeproteinet ... jeg vet om mange som spiser seg friske som har hatt både hudproblem, migrene, betennelse i ledd og rygg, og de fleste har Cøliaki ... Selv om jeg skriver alle, så mener jeg ikke alle. Kanskje jeg mener "alle"? Føler meg ikke spesielt velkommen her ... prøver bare å hjelpe...
Anouk Skrevet 4. januar 2012 #98 Skrevet 4. januar 2012 Hvorfor er det ingen som vil høre om dette med glutenproteinet og melkeproteinet ... jeg vet om mange som spiser seg friske som har hatt både hudproblem, migrene, betennelse i ledd og rygg, og de fleste har Cøliaki ... Selv om jeg skriver alle, så mener jeg ikke alle. Kanskje jeg mener "alle"? Føler meg ikke spesielt velkommen her ... prøver bare å hjelpe... Det var absolutt ikke spydig ment, men i innlegget ditt skrev du ikke noe om at dette var en av årsakene til an noen kanskje kunne få bukt med problemer som gjør at de er avhengig av støtte fra nav. Det er jo så utrolig mange grunner til at folk ikke kan jobbe, og så mange forskjellige sykdommer. Kreft og slag for eksempel. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #99 Skrevet 4. januar 2012 Hee hee.. ser at en annen ab har svart så mye bedre enn jeg kunne klart. Velcome to the NAV-world For de som tror nav livet er så glamorøst, så er det på tide å få litt bakkekontakt. Så er det og som noen sier at når en har vært utenfor arbeidslivet en stund så er det jaggu ikke lett å komme seg på karusellen igjen, og for vært avslag blir det vanskeligere. Jeg er så pass heldig at jeg bor ganske billig. Har funnet meg et lite krypinn som jeg betaler en liten slant for, men målet er jo ikke å bo her for resten av livet. jeg bor midt i byen for 1500, den er på 22 kvadrat. Den forgje leiligheten jeg bodde i kostet 6000, i måneden den var på landet, men da hadde jeg tross alt en samboer og da. Men den jeg bor i nå er en gammel leilighet som ikke har sluk på badet, jeg har altså måtte kjøpt meg den største baljen som finnes på ikea, og dusjer i den, da huseier har installert hånd dusj.. Og huseier kjente min mor, som er noe av grunnen til at jeg kan bo her. Fortsatt noen som vil bytte sitt strabasiøse liv med mitt glamorøse? Hvem har sagt at nav-livet er glamorøst? For ørtende gang, vi snakker ikke om sånne som deg, men om folk som snylter på systemet TS 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #100 Skrevet 4. januar 2012 Hvem har sagt at nav-livet er glamorøst? For ørtende gang, vi snakker ikke om sånne som deg, men om folk som snylter på systemet TS les litt under da, i stede for å hoppe mmed armene og kjefte og smelle.. jeg har trukket meg ut så får dere kjefte å smelle alt dere vil.. skrev at jeg mener at snyltere fortjener å få i ræven, men at det ofte blir til at en drar alle over en kam.. "de derre nav klientene" 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå