Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å få støtte fra NAV kan være bra. Mange mennesker kan ikke jobbe i perioder og det skulle bare mangle at de fikk økonomisk hjelp.

Dessverre er det mange som utnytter denne ordningen. Vet om flere som rett og slett er late. Blir så irritert over at det er sånne folk skattepengene mine går til. De reiser på ferie mens andre må jobbe. Og kjøper mye de ikke trenger. Jeg lever selv på studielån for tiden. Det er 6700 kr/mnd. De jeg kjenner som får penger fra NAV får mellom 8000 og 10 000 kr/mnd. Det er mye penger for folk i begynnelsen av 20-årene. Og slik driver de på i årevis uten at noen merker det.

Flere enn meg som synes detter er urettferdig?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Hvordan vet du at de er late?

Kjøper unyttige ting. I dine øyne ja, men kanskje ikke i deres. Kanskje f.eks. nye gardiner bidrar til litt glede der de som oftest bare tråkker hjemm.

De disponerer jo sin inntekt som de vil og om de har råd og anledning til å dra på ferie så er det jo bare fint. Man trenger noen gode opplevelser i en tung hverdag.

Så du som student er misunnelig. Misunnelig på noen som ikke kan studere eller jobbe. Unge som ikke for startet livet sitt. Du stakkars lever jo bare på studielån mens du studerer noen år og kan gå ut i jobb og få greit betalt. Klarer du deg ikke på studielånet så har du helse nok til å jobbe ved siden av.

Dersom du klarer å se litt lenger enn deg selv så ser du kanskje at de i 20-årene som har nav som inntekt pga helse misunner deg og dine muligheter?

AnonymBruker
Skrevet

Nå var det vel snakk om de som utnytter systemet, ikke de som faktisk trenger det?

• Liker 7
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Nå var det vel snakk om de som utnytter systemet, ikke de som faktisk trenger det?

Skjønner den. Det vil alltid være noen som utnytter veldferdssystemet som vi har.

Allikevel. Hvordan kan du vite om det er utnyttelse og latskap eller en reell årsak? Husk at alt synes ikke på utsiden.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg er veldig enig med TS, og jeg regner med vi nå går ut ifra de som er late, for de finnes. Jeg kjenner dessverre flere.

Senest i går havnet jeg i krangel med en kompis av meg, som ville late som om han hadde så vondt i ryggen at han fikk bli uføretrygdet. Nå er det jo ikke så enkelt som han ville ha det til, men bare det at han vurderer å utnytte systemet på denne måten gjør meg utrolig forbanna.

Slike folk gir også et utrolig dårlig rykte til de som faktisk har en grunn til å få penger fra NAV.

• Liker 3
Skrevet

Jo, jeg er enig med TS, MEN, det er rett og slett simpelt sagt av deg å ta alle i samme bås. Det er ikke alle som er late, og mange mange av dem sliter psykisk og kan ikke komme seg i jobb. Og da er det DU som er urettferdig!

• Liker 6
Skrevet

Det er tross alt en grunn til at det lønner seg å jobbe, så lite som NAV-klienter egentlig får utbetalt. For ikke å glemme alle godene de ikke har, feks det å gå på kino, UMULIG for NAV-folkets lommebok...

• Liker 4
Gjest Raindrops
Skrevet

Skjønner den. Det vil alltid være noen som utnytter veldferdssystemet som vi har.

Allikevel. Hvordan kan du vite om det er utnyttelse og latskap eller en reell årsak? Husk at alt synes ikke på utsiden.

Dette kommer alltid opp i slike diskusjoner, uansett hvor ofte det spesifiseres at det ikke er snakk om folk som har problemer som ikke synes på utsiden.

De jeg vet om som snylter på denne måten skryter av hvor heldige de er som kan være hjemme hele dagen, de føler seg kjempelure som slipper å jobbe eller studere slik som "alle de andre idiotene", og de presterer å syte når NAV setter igang tiltak for å få dem ut i jobb, siden det går utover den behagelige livsstilen deres.

• Liker 3
Skrevet

De færreste ønsker å være avhengig av en slik ordning. Dag inn og dag ut. Jeg vet hvordan det er, siden jeg har gått hjemme 2 og et halvt år (Ikke sammenhengende, har prøvd videregående imellom.) Det er gørr kjedelig, i tillegg blir en nedprioritert når det gjelder skole og lån. En skal ikke si seg så bastant at noen snylter på staten, selv om du ikke ser lidelsen, så betyr ikke det at det er mindre. Det er veldig mange som sier at de sliter med ryggen e.l. mens de egentlig sliter med psykiske problemer. De aller færreste ønsker å snakke om sykdommen sin åpent.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt om nav-klienter som kan dra på ferie. Eller jo, utlendinger får støtte til å reise til hjemlandene sine. I tillegg får de utbetalt mer (de må jo tross alt komme seg på beina her i Norge) Og DET gjør meg forbanna og frustrert.

Er tross alt nordmenn som skal yte mest av den norske stat.

Endret av UnderCover
  • Liker 9
Skrevet

Eneste gangene jeg har hatt mulighet til å reise på ferie er om jeg har fått sponset togbilletter av svigers. Det telles vel ikke for ferie for noen å være i Norge, men jeg har rett og slett ikke råd til noe annet og heller ikke det om jeg ikke hadde fått hjelp.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har aldri hørt om nav-klienter som kan dra på ferie. Eller jo, utlendinger får støtte til å reise til hjemlandene sine. I tillegg får de utbetalt mer (de må jo tross alt komme seg på beina her i Norge) Og DET gjør meg forbanna og frustrert.

Er tross alt nordmenn som skal yte mest av den norske stat.

Med mindre du gjør som eksen min gjorde. Han bodde hjemme, betalte en symbolsk sum i husleie som han fikk tilbake av moren sin kontant, spiste og drakk på foreldrenes regning og brukte resten av pengene på akkurat det han ville.

Dette gjelder som sagt ikke de som ikke har noe annet valg. Tanten min har vært uføretrygdet siden hun var 23, uten at det synes på utsiden. Så jeg er fullstendig klar over at dette er både belastende og utrolig lite gunstig økonomisk i de aller, aller fleste tilfeller.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du sammenligne Nav ( arbeid) og studieLÅN? Selv om du mener du er ekspert på området, så betyr ikke dt at folk sliter! Kan de da ikke dra på ferie? hva mener du de skal gjøre? sitte hjemme å spise tørt brød?

Ja det finnes folk som utnytter det. Sier de har vondt et eller annet sted, men legen kommer til å gjennomskue dette etterhvert. Nå snakker jeg om sykemelding som kan føre til videre støtte. Skal man på trygd, så må man igjennom mye for å overbevise nav om at man lider. Nav har egene leger, som helst ser det best at de ikke går på støtte.

Når det kommer til sosialen har jeg ingen sympati over en lenger periode

• Liker 3
Skrevet

Med mindre du gjør som eksen min gjorde. Han bodde hjemme, betalte en symbolsk sum i husleie som han fikk tilbake av moren sin kontant, spiste og drakk på foreldrenes regning og brukte resten av pengene på akkurat det han ville.

Dette gjelder som sagt ikke de som ikke har noe annet valg. Tanten min har vært uføretrygdet siden hun var 23, uten at det synes på utsiden. Så jeg er fullstendig klar over at dette er både belastende og utrolig lite gunstig økonomisk i de aller, aller fleste tilfeller.

Jo. men nå mener jeg dem som virkelig trenger pengene fordi de ikke har noen andre muligheter. Han "løg" seg til penger han da med andre ord? ... ;)

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jo. men nå mener jeg dem som virkelig trenger pengene fordi de ikke har noen andre muligheter. Han "løg" seg til penger han da med andre ord? ... ;)

Selvsagt gjorde han det, og det er den typen Nav-klienter vi snakker om, ikke de som ikke har andre muligheter ;)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du sammenligne Nav ( arbeid) og studieLÅN? Selv om du mener du er ekspert på området, så betyr ikke dt at folk sliter! Kan de da ikke dra på ferie? hva mener du de skal gjøre? sitte hjemme å spise tørt brød?

Ja det finnes folk som utnytter det. Sier de har vondt et eller annet sted, men legen kommer til å gjennomskue dette etterhvert. Nå snakker jeg om sykemelding som kan føre til videre støtte. Skal man på trygd, så må man igjennom mye for å overbevise nav om at man lider. Nav har egene leger, som helst ser det best at de ikke går på støtte.

Når det kommer til sosialen har jeg ingen sympati over en lenger periode

Hva visst de venter på andre stønader? Hva visst de er nødt til å gå på sosialen i feks 6 år fordi de ikke klarer å komme seg i arbeid og venter på klarering til trygd?

Skrevet

Selvsagt gjorde han det, og det er den typen Nav-klienter vi snakker om, ikke de som ikke har andre muligheter ;)

Er alt for mange av dem dessverre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om nav-klienter som kan dra på ferie.

Absolutt ALLE jeg kjenner som får livet sitt sponset av NAV reiser på ferie minst en gang i året (sydenturer etc). Synes mange syter over at de har lite penger, når de fleste har mer enn nok til å klare seg og leve et like normalt liv som oss som jobber.

Skrevet

Absolutt ALLE jeg kjenner som får livet sitt sponset av NAV reiser på ferie minst en gang i året (sydenturer etc). Synes mange syter over at de har lite penger, når de fleste har mer enn nok til å klare seg og leve et like normalt liv som oss som jobber.

Da tror jeg dem du har hørt om enten er utlendinger eller snylter av systemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tror jeg dem du har hørt om enten er utlendinger eller snylter av systemet.

Nei, dette er snakk om slekt, ikke noen jeg har "hørt om".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...