Gå til innhold

EU merker ikke lenger halal-kjøtt.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Elfrida

Trodde du respekterte muslimers rett til å vite om kjøttet er halal-slaktet eller ei jeg? Men det er mulig jeg har misforstått? Har jeg forstått deg rett møter du deg selv i døren i den grad du bifaller Elfridas hån over dem som bryr som om hvorvidt dyrene man spiser er slaktet etter et bestemt religiøst rituale eller ei.

Poenget mitt var heller; enten man er religiøs eller ikke, hvorfor mener man at bønner til guder man selv mener ikke eksisterer har noen kraft eller betydning?

Jeg skjønner hvorfor muslimer vil vite om noe er halal-slaktet,men når det eneste som skiller er bønnen (noe som er tilfelle i Norge), hvorfor har den betydning for alle som mener allah ikke eksisterer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget mitt var heller; enten man er religiøs eller ikke, hvorfor mener man at bønner til guder man selv mener ikke eksisterer har noen kraft eller betydning?

Jeg skjønner hvorfor muslimer vil vite om noe er halal-slaktet,men når det eneste som skiller er bønnen (noe som er tilfelle i Norge), hvorfor har den betydning for alle som mener allah ikke eksisterer?

Takk for denne klargjøringen. Det var også slik jeg forsto dine ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var heller; enten man er religiøs eller ikke, hvorfor mener man at bønner til guder man selv mener ikke eksisterer har noen kraft eller betydning?

Jeg skjønner hvorfor muslimer vil vite om noe er halal-slaktet,men når det eneste som skiller er bønnen (noe som er tilfelle i Norge), hvorfor har den betydning for alle som mener allah ikke eksisterer?

Ja og vis en mener en ikke kan spise halal så kan en vel egentlig ikke spise Storfe, Sau og kylling da disse dyrene er Halal i seg selv? Som betyrtillat i islam etter muslimsk tradisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg, men i den grad du bifaller hennes hån håner du også alle muslimer i og med at de er minst like opptatt av å vite om maten er halal-slaktet som de som ikke ønsker halalslaktet kjøtt. Logikk vet du, og konsekvens, det er derfor jeg snakker om at du møter deg selv i døren. ;)

Poenget mitt var heller; enten man er religiøs eller ikke, hvorfor mener man at bønner til guder man selv mener ikke eksisterer har noen kraft eller betydning?

Jeg skjønner hvorfor muslimer vil vite om noe er halal-slaktet,men når det eneste som skiller er bønnen (noe som er tilfelle i Norge), hvorfor har den betydning for alle som mener allah ikke eksisterer?

Det jeg forsøkte å si er at det ikke bør være slik at vi skal godkjenne en grunn for at mennesker skal få lov å bestemme selv om de vil spise halal-slaktet kjøtt. Når vi respekterer at muslimer krever halal-mat er det ikke fordi vi nødvendigvis må mene at dette er godt begrunnet og en fin regel, det er fordi det uansett hva jeg mener må være du som bestemmer hva slags mat du velger eller velger å avstå fra.

Og det er et par store verdensreligioner som har en ganske guffen historie helt opp i vår tid for å dominere det offentlige rom i land der religionene er utbredt. Nettopp på slike måter, at religiøse skikker påprakkes alle og enhver. Dette er det god grunn til å ta avstand fra. Dette er bare én av de i prinsippet talløse gode og mindre gode grunner til å avstå fra halal-kjøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel slaktemetoden og ikke selve dyret som avgjør om det er halal eller ikke..?

Fra Norturas side:

Hva er halal-slakting

Halal betyr tillatt, og er basert på muslimsk tradisjon. Dette innebærer at dyret i seg selv er tillatt i islam. Eksempel på dyr som er tillatt er okse, lam og kylling. Av dyr som ikke er tillatt kan nevnes gris og rovdyr.

Så vis en ikke skal spise noe som er halal bør en holde seg til gris eller isbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Norturas side:

Hva er halal-slakting

Halal betyr tillatt, og er basert på muslimsk tradisjon. Dette innebærer at dyret i seg selv er tillatt i islam. Eksempel på dyr som er tillatt er okse, lam og kylling. Av dyr som ikke er tillatt kan nevnes gris og rovdyr.

Så vis en ikke skal spise noe som er halal bør en holde seg til gris eller isbjørn

Tull og tøys. Det vi snakker om her er kjøtt som er slaktet etter et bestemt religiøst ritual, det er ikke slik at de som ikke ønsker å spise halalslaktet kjøtt ikke vil gjøre noe som helst av det som er tillatt for muslimer, f.eks avstå fra å drikke vann, avstå fra å puste, avstå fra å sove om natten osv. At muslimer regner visse dyr som forbudte/urene i tradisjonen fra jødedommen betyr ikke at de dyrene muslimer kan spise er halal uavhengig av slaktemetode. Visse dyr er absolutt forbudt innen islam, andre er tillatt for muslimer, men bare når de er slaktet etter religiøs forskrift. Det må imidlertid være mulig å slippe å spise kjøtt slaktet etter slike religiøse metoder, den som ikke ønsker halalslaktet kjøtt har et like legitimt krav på informasjon om slaktemetoden som den som krever halalslaktet kjøtt.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys. Det vi snakker om her er kjøtt som er slaktet etter et bestemt religiøst ritual, det er ikke slik at de som ikke ønsker å spise halalslaktet kjøtt ikke vil gjøre noe som helst av det som er tilllatt for muslimer, f.eks avstå fra å drikke vann, avstå fra å sove om natten osv. At visse dyr regnes som forbudte/urene i tradisjonen fra jødedommen betyr ikke at de dyrene muslimer kan spise er halal uansett slaktemetode. Visse dyr er absolutt forbudt, andre er tillatt for muslimer, men bare når de er slaktet etter reliøs forskrift.

Men at det er dyr av bestemt art er en like stor del av begrepet halal som selve bønnen før dyret blir avlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at det er dyr av bestemt art er en like stor del av begrepet halal som selve bønnen før dyret blir avlivet?

Det er slaktemetoden vi her snakker om, ved å spise kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual deltar man passivt i en stor imperialistisk religions spesielle religiøse slaktetradisjon, det er det ikke alle som vil ha ønske om.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slaktemetoden vi her snakker om, ved å spise kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual deltar man passivt i en stor imperialistisk religions spesielle religiøse slaktetradisjon, det er det ikke alle som vil ha ønske om.

Jeg mistenker at slaktemetoden bare er en liten del av begrepet halal. Det vil si velsignelsen da det er det eneste som er forskjelig fra vanlig slakting i norge, selv om det er slaktingen folk først og fremst tenker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at slaktemetoden bare er en liten del av begrepet halal. Det vil si velsignelsen da det er det eneste som er forskjelig fra vanlig slakting i norge, selv om det er slaktingen folk først og fremst tenker på

Det spiller ingen rolle hva du mistenker. Hvis du forholder deg til det jeg skriver er det du her skriver fullstendig irrelevant, for det vi her snakker om er mennesker som ønsker å spise storfekjøtt, men ikke slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Vi snakker altså ikke om mennesker som ønsker å avstå fra alt muslimer gjør, slike mennesker finnes neppe for de måtte jo slutte å puste, slutte å spise, slutte å snakke, kort sagt slutte å leve, det vi snakker om er mennesker som ikke ønsker at storfekjøttet man kjøper skal være slaktet etter et religiøst ritual, med andre ord mennesker som ikke ønsker å ta del i muslimsk religiøs slaktetradisjon.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hva du mistenker. Hvis du forholder deg til det jeg skriver er det du her skriver fullstendig irrelevant, for det vi her snakker om er mennesker som ønsker å spise storfekjøtt, men ikke slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Vi snakker altså ikke om mennesker som ønsker å avstå fra alt muslimer gjør, slike mennesker finnes neppe, det vi snakker om er mennesker som ikke ønsker at storfekjøttet man kjøper skal være slaktet etter et religiøst ritual, med andre ord ikke ønsker å ta del i muslimsk religiøs slaktetradisjon.

Hvem er du som føler du har noen som helst rett til å styre hva som er tematikken her? Kong Harald? Passer det ikke in i budskapet du ønsker å få frem om de store stygge muslimene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spiller ingen rolle hva du mistenker. Hvis du forholder deg til det jeg skriver er det du her skriver fullstendig irrelevant, for det vi her snakker om er mennesker som ønsker å spise storfekjøtt, men ikke slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Vi snakker altså ikke om mennesker som ønsker å avstå fra alt muslimer gjør, slike mennesker finnes neppe for de måtte jo slutte å puste, slutte å spise, slutte å snakke, kort sagt slutte å leve, det vi snakker om er mennesker som ikke ønsker at storfekjøttet man kjøper skal være slaktet etter et religiøst ritual, med andre ord mennesker som ikke ønsker å ta del i muslimsk religiøs slaktetradisjon.

Hvem er du som føler du har noen som helst rett til å styre hva som er tematikken her? Kong Harald? Passer det ikke in i budskapet du ønsker å få frem om de store stygge muslimene?

Goddagmannøkseskaft. Hvis du forsøker å holde deg til sak og leser igjennom det jeg har skrevet en gang til, vil du se at jeg har påvist at argumentet ditt var irrelevant, innvendingen din har ikke har noen som helst argumentasjonsmessig betydning for spørsmålet om vi skal ha krav på å vite om kjøtt er slaktet på religiøst rituelt vis eller ei.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du som føler du har noen som helst rett til å styre hva som er tematikken her? Kong Harald? Passer det ikke in i budskapet du ønsker å få frem om de store stygge muslimene?

Det går bare ikke inn , gjør det vel. Ville du synes det var greit om satanister hadde et rituale med alle kyllinger som ble slaktet i norge ? Du tror da ikke på satan likevel, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goddagmannøkseskaft. Hvis du forsøker å holde deg til sak og leser igjennom det jeg har skrevet en gang til, vil du se at jeg har påvist at argumentet ditt var irrelevant, innvendingen din har ikke har noen som helst argumentasjonsmessig betydning for spørsmålet om vi skal ha krav på å vite om kjøtt er slaket på religiøst rituelt vis eller ei.

Jeg argumenterer ikke, men har prøvd å ha spørrende setninger når jeg har snakket om halal. Men ser jeg kan ha glemt et eller annet spørsmålstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går bare ikke inn , gjør det vel. Ville du synes det var greit om satanister hadde et rituale med alle kyllinger som ble slaktet i norge ? Du tror da ikke på satan likevel, eller ?

Så da mener du også at halal er en slaktemåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du også at halal er en slaktemåte?

Det jeg reagerer på er at en person velsigner kjøttet i allahs navn, det må han gjerne gjøre dersom det er etterspørsel etter velsignet kjøtt . Men da må det merkes med at det er velsignet, eller halal.

Jeg må få velge å spise kjøtt som ikke er velsignet, jeg blir litt kvalm med tanken på at noen står og messer men dyra blir drept .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg argumenterer ikke, men har prøvd å ha spørrende setninger når jeg har snakket om halal. Men ser jeg kan ha glemt et eller annet spørsmålstegn.

At muslimenes matforbud ikke bare omfatter kjøtt som ikke er slaktet etter muslimsk religiøst ritual men også omfatter visse typer kjøtt som aldri må spises uansett slaktemetode er kjent for de fleste, men det endrer ikke at det vi i denne tråden er opptatt av er hvorvidt kjøtt som er slaktet etter muslimsk ritual skal merkes slik at de som ikke ønsker å støtte opp om denne religiøse slaktetradisjonen skal kunne velge det bort.

Det er meg bekjent ingen som har problem med å spise ikke-halalsslaktet storfekjøtt bare fordi muslimer ikke har storfekjøtt på nei-listen sin, så at svin er absolutt forbudt mens storfekjøtt ikke er det er irrelevant i denne sammenheng.

Det er stor forskjell på å avstå fra å gjøre det man ellers ville gjort bare fordi det ikke er forbudt i islam (det ville som jeg har påpekt være umulig å avstå fra alt som islam ikke forbyr), men det forskjell på dette og å avstå fra å passivt ta del i en bestemt muslimsk slaktetradisjon. De mennesker vi her snakker om ønsker bare å leve som de ellers ville gjort, og det vil si spise storfekjøtt (selv om muslimene også gjør det), men kjøtt som ikke er slaktet etter noe religiøst ritual.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på er at en person velsigner kjøttet i allahs navn, det må han gjerne gjøre dersom det er etterspørsel etter velsignet kjøtt . Men da må det merkes med at det er velsignet, eller halal.

Jeg må få velge å spise kjøtt som ikke er velsignet, jeg blir litt kvalm med tanken på at noen står og messer men dyra blir drept .

Ja det er et marked for velsignet kjøtt i allahs navn

Ja det er merket med halal

Ja du kan fritt kjøpe og spise kjøtt som ikke er velsignet. Det er fortsatt ikke forbudt i norge

Du har lov til å bli kvalm av at noen messer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...