Gå til innhold

EU merker ikke lenger halal-kjøtt.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ihvertfall til å boikotte alt kjøttet fra storprodusentene om de begynner med halal på alt kjøttet sitt. Da kjøper jeg heller fra jegere og andre som slakter dyr selv, samt lever mer vegetariansk. Ikke fordi det er så forbannet ille at noen sier noen ord for dyrene, men for å protestere på at jeg ikke synes religion er greit å blande inn i maten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oh my God, verdens ende. Nå må jeg bli vegetarianer fordi en person ber for kjøttet mitt før den blir slaktet helt vanlig. Big deal.

Dersom du ikke har noe problem med at kjøttet ditt er halalslaktet er jo ikke dette et problem for deg . Men det er ikke noe mer logisk at noen skal forlange at noen ber over kjøttet enn at andre forlanger at ingen ber over kjøttet .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for sihker er det tilnærmet dødssynd å spise halalkjøtt da de mener dyrene lide unødvendig under slakten.

Nei, for sikher er halalkjøtt et forbud fordi sikhisme oppstod i en tid hvor det muslimske styret ikke gjorde annet enn å skape problemer, og fordi sihkene var i "krig" mot muslimene (derav opprettelsen av Khalsaen). Forbudet ble skapt på bakgrunn av politikk og religion, uten den minste tanke for dyrene (selv om dyrevelferd sikkert er en sak for noen av de vestlige sikhene i dag) ;)

Personlig er jeg for merking av slikt kjøtt, da kjøtt som halalslaktes utefor norges grenser ikke nødvendigvis skjer på en særlig human måte og jeg vil kunne velge dette bort når jeg kjøper kjøtt, det være her hjemme eller på tur over grensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Oh my God, verdens ende. Nå må jeg bli vegetarianer fordi en person ber for kjøttet mitt før den blir slaktet helt vanlig. Big deal.

som nevnt tidligere i tråden er det andre som ikke kan spise halal da religionen deres forbyr det. big deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aldri så lite paradoks å ikke kunne spise halal velsignet mat samtidig som en hevder at muslimer lar islam styre for mye av livet.

Nå er det vel bare på Geilo Nortura slakter halal og det blir bare solgt merket med halal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ihvertfall til å boikotte alt kjøttet fra storprodusentene om de begynner med halal på alt kjøttet sitt. Da kjøper jeg heller fra jegere og andre som slakter dyr selv, samt lever mer vegetariansk. Ikke fordi det er så forbannet ille at noen sier noen ord for dyrene, men for å protestere på at jeg ikke synes religion er greit å blande inn i maten.

Det er akkurat det som er problemet her. Det å ikke merke maten betyr å krenke rettighetene til de som ikke vil spise den. Og jeg ser at enkelte her har problemer å forstå dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et aldri så lite paradoks å ikke kunne spise halal velsignet mat samtidig som en hevder at muslimer lar islam styre for mye av livet.

Nå er det vel bare på Geilo Nortura slakter halal og det blir bare solgt merket med halal.

De som ikke vil ha halal kjøtt har akkurat like mye rettigheter som de som vil ha , at en ikke skjønner dette synes jeg er underlig .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? At Nortura forbereder mat i Norge etter Sharia lover og merker det med Alfhati?

Ja. Det er ikke noen motsetninger mellom normal norsk slakting og halal slakting bortsett fra velsigningen. Det skjer på samme måten dyret blir bedøvd med strøm, gass, slaktemaske/boltepistol. så blir dyret stukket for å forblø. Slik har dyr blitt slaktet på i all tid i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke vil ha halal kjøtt har akkurat like mye rettigheter som de som vil ha , at en ikke skjønner dette synes jeg er underlig .

Helt enig med deg jeg. Men da er det det religøse aspektet som styrer. Skulle ikke en ateist egentlig gi beng om kjøttet er velsignet eller ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er ikke noen motsetninger mellom normal norsk slakting og halal slakting bortsett fra velsigningen. Det skjer på samme måten dyret blir bedøvd med strøm, gass, slaktemaske/boltepistol. så blir dyret stukket for å forblø. Slik har dyr blitt slaktet på i all tid i Norge.

Det er bra at kjøttet er merket for alle oss som vil spise vanlig kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg jeg. Men da er det det religøse aspektet som styrer. Skulle ikke en ateist egentlig gi beng om kjøttet er velsignet eller ikke?

En ateist kanskje. Men ikke alle er ateister. Folk har forskjellige livssyn, religion og tro. Skal man respektere en gruppe, må man respektere alle grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ateist kanskje. Men ikke alle er ateister. Folk har forskjellige livssyn, religion og tro. Skal man respektere en gruppe, må man respektere alle grupper.

Selvsagt skal man det. Men syntes det er litt rart at de fleste ateister jeg har møtt er de med størst religiøst overbevisning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg jeg. Men da er det det religøse aspektet som styrer. Skulle ikke en ateist egentlig gi beng om kjøttet er velsignet eller ikke?

Jeg sier ikke at det er noe mer logisk enn religiøs overbevisning om at kjøtt må velsignes .

Grunnen til at man ønsker uvelsignet kjøtt spiller ingen rolle .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man det. Men syntes det er litt rart at de fleste ateister jeg har møtt er de med størst religiøst overbevisning

Jeg kan ikke uttale meg om andre. Jeg er ikke ateist og kan snakke bare om meg selv. Jeg kan forstå når ateister erklærer seg mot noe som er religiøst preget. Det er å tvinge dem fra nøytral til religion. Det er det samme som å tvinge ateister å bære hijab eller burqa, å tvinge ateister å gå i kirken og synge sanger om Gud, osv. Ateistene jeg kjenner vil ikke ha noe som helst med religion å gjøre. Det inkluderer sikkert (eller kanskje) mat, som er forberedt etter religiøse ritualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så arrogant . Det er ikke blitt sagt at ikke muslimer kan få halalslaktet kjøtt, men at Andre da ikke ønsker halal slakter kjøtt.

Ville du sagt det samme dersom ikke halal kjøtt bare ble merket som halal og muslimer fikk vite det ?

buu huuu liksom...

Nei, da ville jeg ikke sagt det samme. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er glad jeg ikke spiser kjøtt. Å følge muslimske lover er det siste jeg vil her i verden. Ikke vil jeg støtte dyremishandling heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da ville jeg ikke sagt det samme. :popcorn:

regnet ikke med noe annet av deg nei .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The European Union, bowing to pressure from Muslim lobby groups, has quietly abandoned a new measure that would have required halal [religiously approved for Muslims] meat products to carry a label alerting consumers that the animals were not stunned, and therefore conscious, just before slaughter. With the exponential growth of Europe's Muslim population in recent years, thousands of tons of religiously slaughtered halal meat is now entering the general food chain, where it is being unwittingly consumed by the non-Muslim population.

Muslims have the right to choose halal foods, but non-Muslims do not have the right to choose not to eat the ritually slaughtered meat.

http://www.stonegateinstitute.org/1799/europe-goes-halal

Dette er et uttrykk for manglende respekt for mennesker som har livssyn på tvers av de store religiøse gruppelivssynene. Skremmende at dette er mulig i dagens Europa. Jeg mener enhver må få velge selv om man vil eller ikke vil spise kjøtt slaktet på halal-vis.

Det er selvsagt ingen muslim som dør av å spise kjøtt som ikke er slaktet på halal-vis, heller ingen jøde som dør av å spise mat som bryter med kosher, men dette handler om respekt og likebehandling av mennesker av ulike livssyn. Vi bør opplyse om det for at folk skal få velge selv. Så kan vi selvsagt mene hva vi vil om begrunnelsene folk har for ikke å spise det ene eller det andre, men hva hvert enkelt menneske måtte mene om de ulike livssyn og verdier bør ikke ha så mye å si for våre felles kjøreregler, våre felles kjøreregler bør gå ut på at enhver må få vite nok om maten som tilbys til å kunne velge selv.

Jeg har stor forståelse for at det er mange med religiøse så vel som ikke-religiøse livssyn som ikke ønsker å ta del i en bestemt religions slaktetradisjon. Noen fordi man mener det ikke er tilstrekkelig hensynsfullt overfor dyrene, andre rett og slett fordi man ikke ønsker å støtte opp om en stor religions kulturelle dominans, en dominans som nettopp innebærer at det religiøse griper inn i det sekulære og påprakkes alle og enhver.

Endret av Cuckold
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker over det. Hvor hinsides latterlig er det ikke å velsigne maten sin?

Hadde jeg krevd alle dyr som jeg skal spise av skal man synge musevisa til, så hadde jeg blitt latterliggjort, men i denne situasjonen løftes ikke et øyenbryn engang.

Mennesker er spesielle skapninger. Det er det i hvert fall ingen tvil om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...