hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #41 Skrevet 29. desember 2011 Barneverntjenesten kan ikke bare flytte barn fra familien uten videre. Barneverntjenesten fremmer sak for fylkesnemda, i denne nemda blir saken lagt frem fra begge sider, begge parter er representert med advokat. Barneverntjenesten er en part i saken, foreldre er en annen part, og dersom barnet er gammelt nok, så kan barnet være part også.Alle skal bli hørt i denne nemda. Så er det fylkesnemda som bestemmer hva som skjer, om barneverntjenesten får medhold eller ikke. Denne nemnda består vel også av ca. 50/50 fagpersoner og vanlige folk i gata som er plukket ut, og som ikke driver med barneverns-relaterte ting til vanlig? Altså: Dine medborgere uten bakgrunn i barnevernet eller relaterte institusjoner er faktisk med på å bestemme om barnevernets sak er gyldig eller ikke.
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #42 Skrevet 29. desember 2011 (endret) Ca 1350 nye barn i fosterhjem hvert år..........tenk om de kunne brukt ressuserne i hjemmet. Det er jo nettopp det de prøver på! Å fjerne barnet er siste utvei. Det er mange som er rammet av arb.ledighet,bor trangt,og det blir faktisk brukt mot foreldrene. Herregud. Skjerp deg. Dette blir bare idiotisk og patetisk. Arbeidsledighet alene vil ikke gjøre at barnet blir tatt fra foreldrene. Innlegget er redigert for personangrep. Yvonne (mod) Endret 30. desember 2011 av Yvonne 1
Gjest gjest Skrevet 29. desember 2011 #43 Skrevet 29. desember 2011 (endret) Det er jo nettopp det de prøver på! Å fjerne barnet er siste utvei. Herregud. Skjerp deg. Dette blir bare idiotisk og patetisk. Arbeidsledighet alene vil ikke gjøre at barnet blir tatt fra foreldrene. Og dette vet du... fordi??? Innlegget er redigert som et ledd i rydding. Yvonne (mod) Endret 30. desember 2011 av Yvonne
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #44 Skrevet 29. desember 2011 Og dette vet du... fordi??? Fordi det er loven. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #45 Skrevet 29. desember 2011 Fordi det er loven. Akkurat. Og hvem sier at de følger den?
Gjest O___o Skrevet 29. desember 2011 #46 Skrevet 29. desember 2011 Hallo, prøv å ta i bruk de reflekterende evnene dere har, i stedet for å hele tiden peke på at dette bidrar til å sverte bv osv, det er ikke det dette handler om. Jeg er oppriktig bekymret fordi så mange barn blir ivaretatt på en dårlig måte i bv omsorg. Det foreligger rapporter på at mange barn har blitt misbrukt i Norske fosterhjem. Alvdal saken. Er også bekymret for hvor lett det er å stigmatisere foreldre fordi de er arbeidsledige og bor trangt ( de må sikkert ha store problemer og du hildrane du... det blir rett og slett for DUMT[/b Miljøterapauter som innleder forhold til barn, miljøterapauter som ALDRI skulle jobbet med sårbare barn osv. Synes mye vitner om ett sykt samfunn, men tør en å snakke om det er en "mot bv" osv. I Kari Killens bok beskriver de barn (som jeg vet har høytfungerende autismediagnoser) som misbrukte, de påstår også at tegn på autisme kan vitne om misbruk. Jeg synes det er direkte SKREMMENDE at de ikke har mer kompetanse enn det der. Da burde du virkelig lese Killéns bøker en gang til.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #47 Skrevet 29. desember 2011 Hvis noen som er inne i systemet kan svare, så lurer jeg f.eks. på om det er sant at barnevernansatte er oppfordret til å rekruttere fosterforeldre blandt egen familie og venner? Er begrepet "omsorg" utvidet og gjelder nå flere aspektere enn kun å bli tatt vare på? Tenker BV noen gang på barns følelser, og ikke bare ser seg blind på "barnas beste"? Og nei, jeg har ikke blitt fratatt mitt barn hvis noen tror det. Men jeg kan ikke på kloden fatte hvorfor det ikke skal være lov til å stille kritiske spørsmål. Og hvis det er så utenkelig at systemet ikke er fortreffelig, så skjønner jeg ikke hvorfor det er så ille at det ettergåes i sømmene. Nei, ansatte barnevernet blir ikke oppfordret til å bli fosterforeldre, eller til å rekruttere blant egen familie/vennekrets. Men - JA, at enkelte saksbehandlere blir fosterforeldre stemmer. JA - enkelte blir det til egne klienter / brukere - men da er de ikke lenger barnets saksbehandler. Lovreguleringen for fosterhjem finner du i BVL kap 4-22 JA - barnets omsorg skal ivaretas utover barnets fysiske behov. ( da mener jeg utover måltider, klær, skolegang ol. ) Her kan du både se i BVL Paragrag 4-1 og lese Kvello, Lindboe og Killén. Jeg er helt enig i at vi skal kunne stille oss kritisk til all offentlig omsorg. MEN være forsiktige med å ta alt for god fisk. Som tiltak for å forhindre at barn blir utsatt for overgrep - også under offentlig omsorg, trer en ny forskrift i kraft fra og med januar 2012. Den sier noe om hvordan fosterforeldre - ansatte og til og med studenter - ikke kan være dømt for narkotika og voldshandlinger, samt seksuelle overgrep. Vi skal alltid stille kritiske spm - og barnets beste skal alltid være i fokus. Men vi må forhindre at ordet barnevern blir et skjellsord
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #48 Skrevet 29. desember 2011 Akkurat. Og hvem sier at de følger den? Fordi de må gjennom fylkesnemnda, så de har ikke noe valg. 1
Gjest Mary Poppins Skrevet 29. desember 2011 #49 Skrevet 29. desember 2011 Nei, ansatte barnevernet blir ikke oppfordret til å bli fosterforeldre, eller til å rekruttere blant egen familie/vennekrets. Men - JA, at enkelte saksbehandlere blir fosterforeldre stemmer. JA - enkelte blir det til egne klienter / brukere - men da er de ikke lenger barnets saksbehandler. Lovreguleringen for fosterhjem finner du i BVL kap 4-22 JA - barnets omsorg skal ivaretas utover barnets fysiske behov. ( da mener jeg utover måltider, klær, skolegang ol. ) Her kan du både se i BVL Paragrag 4-1 og lese Kvello, Lindboe og Killén. Jeg er helt enig i at vi skal kunne stille oss kritisk til all offentlig omsorg. MEN være forsiktige med å ta alt for god fisk. Som tiltak for å forhindre at barn blir utsatt for overgrep - også under offentlig omsorg, trer en ny forskrift i kraft fra og med januar 2012. Den sier noe om hvordan fosterforeldre - ansatte og til og med studenter - ikke kan være dømt for narkotika og voldshandlinger, samt seksuelle overgrep. DETTE SKJER FØRST NÅ???????......................................... Vi skal alltid stille kritiske spm - og barnets beste skal alltid være i fokus. Men vi må forhindre at ordet barnevern blir et skjellsord Ingen som sier at bv skal bli et skjellsord MEN at det må til kunnskapsløft må vi da alle være enige om.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2011 #50 Skrevet 29. desember 2011 Da burde du virkelig lese Killéns bøker en gang til. Jeg er sosionom,har lest den og hele pensumet, i tillegg til faglitteratur som går på ART, LØFT, MST osv. Det er FOR LITE KUNNSKAP, heldigvis er det mange som forstår det og det FORSKES heldigvis.
Montefalco Skrevet 29. desember 2011 #51 Skrevet 29. desember 2011 Barnevernet er noe dritt som ødelegger liv. Flere av de som havner i barnevernet blir sosialklienter, om de ikke dør av en overdose heroin eller selvmord først. I de fleste tilfeller er nok det fordi barnevernet kom for sent inn i bildet. For meg er det komplett uforstålig at en del mennesker tror de ansatte i barnevernet gjør alt de kan for å ta barn fra velfungerende hjem. Sannheten er antaklig helt motsatt. Barnevernet gjør alt de kan for at barn kan bli boende i hjem som ikke fungerer. Antakelig burde barnevernet gripe inn langt oftere og langt tidligere. Og så er det i noen enkelttilfeller barn blir tatt der de ikke skulle blitt det. Men det er ikke ofte. Vi bor nemlig i en stat som har haugevis av sikkerhetsventiler i slike tilfeller. 2
Lillymin Skrevet 29. desember 2011 #52 Skrevet 29. desember 2011 Jeg er sjokkert over holdningen til dere her inne, med enkelte unntak. Er helt på trynet og hevde at en vet bedre, kun på generellt grunnlag. Det linkes glatt til artikler der hvor BV skryter av seg selv, og tar dette for å være en sannhet. Derimot skal en ikke tro på det media skriver hvis det ikke går i BV's favør! Men at man ikke skal tro på det som er positivt om barneverntjenesten, men ta alt det avisene skriver for sannhet?? Det må være mulig å være litt nyansert tenker jeg. Det er ikke svart hvitt. Barneverntjenmesten gjør mye bra, men det er mye som skulle vært annerledes. Jeg er sjokkert over holdningen din, som er like snever som den du kritiserte! Det finns foreldre som selv ikke innser at de er udugelige, ja! Det finns mange barn som er tatt ut og vekk fra familiene og hjemmene sine fordi de levde under forferdelige forhold, ja! Men likevel, hvorfor finns det nettsteder som Knut.com og redd våre barn som nevnes lenger opp i tråden? Tror noen at alt som hevdes der bare er oppspinn og tøys? Neppe, og om bare litt av det er sant, er det helt for jævlig. Klart det er for jævlig. De som jobber i barneverntjenesten er mennesker de som alle andre, til og med leger gjør feil...det betyr IKKE at det er greit.. men det skjer!! Heldigvis har barneverntjenesten et lovverk og en nemd med både fagfolk og lekmenn som sikrer. Dersom det skjer feil i slike saker, så kan ikke all skylden legges på barneverntjenesten, for det er nemda som avgjør om saken går gjennom eller ikke, etter at BEGGE sider er hørt og BEGGE sider har advokat. Hvis noen som er inne i systemet kan svare, så lurer jeg f.eks. på om det er sant at barnevernansatte er oppfordret til å rekruttere fosterforeldre blandt egen familie og venner? Er begrepet "omsorg" utvidet og gjelder nå flere aspektere enn kun å bli tatt vare på? Tenker BV noen gang på barns følelser, og ikke bare ser seg blind på "barnas beste"? I vår barneverntjeneste kan ingen av oss være tiltakspersoner for barn vi er saksbehandlere til og ikke fra samme kommune. Har ALDRI blitt oppfordret til å rekruttere forsterfamilier blandt mine egne. Jeg lurer på hva du legger i begrepet "barnas beste"? Tror du virkelig ikke at barneverntjenesten tenker på barns følelser? Og nei, jeg har ikke blitt fratatt mitt barn hvis noen tror det. Men jeg kan ikke på kloden fatte hvorfor det ikke skal være lov til å stille kritiske spørsmål. Og hvis det er så utenkelig at systemet ikke er fortreffelig, så skjønner jeg ikke hvorfor det er så ille at det ettergåes i sømmene. Selvfølgelig er det lov til å stille kritiske spørsmål, det er viktig!! Det er vel heller ingen som har sagt at du ikke kan... Men dersom det ikke er løsningsorientert og usakelig, så fører det ikke til noe!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #53 Skrevet 29. desember 2011 Ingen som sier at bv skal bli et skjellsord MEN at det må til kunnskapsløft må vi da alle være enige om. Spørsmålet ditt til om dette skjer først nå: Både ja og nei. Ja - det har tidligere vært pålagt å levere vandel ved studiestart og ved ansettelser. Noe av det som er nytt - er at forskriften nå omfatter mer enn bare seksuelle overgrep mot barn. Heldigvis er den også endret til at man må løpende levere politiattest - og ikke kun ved studiestart, eller når du starter i en jobb. nå må den også fornyes. Gjest_Gjest_* - Fru Poppins - Mary Poppins Er dere en og samme person? Og sosionom?
Lillymin Skrevet 29. desember 2011 #54 Skrevet 29. desember 2011 Jeg er sjokkert over holdningen til dere her inne, med enkelte unntak. Er helt på trynet og hevde at en vet bedre, kun på generellt grunnlag. Det linkes glatt til artikler der hvor BV skryter av seg selv, og tar dette for å være en sannhet. Derimot skal en ikke tro på det media skriver hvis det ikke går i BV's favør! Men å holdninger som sier det motsatte, at alt avisene skriver er helt sant, men det som er positivt med barneverntjenesten er bare tull?? Det må da være mulig å ha en nyansert syn på dette!! Barneverntjenesten gjør mye bra, men det er langt fra perfetk, mye burdte vært annerledes, og mye handler om lovene, kapasitet og økonomi. Videre så må det jo sier at mennesker ikke er perfekt, mennesker gjør feil. Leger gjør feil og barnevernsannsatte gjør feil. Det er ikke greit, men det skjer. Fordi vi er mennesker. Heldigvis er vi flere mennesker som jobber sammen og prøver å sikre at vi gjør en god jobb, diskuterer og setter spørsmålstegn. I tillegg så er det fylkesnemda som som har det siste ord i alvorlige saker. Jeg kunne gjerne tenkt meg mer kunnskap, mer kurs, men vi har ikke råd til det. Alle pengene går til hjelpetiltak o.s.v. Vi går med underskudd hvert år for det er så mange som trenger hjelp! Så vi gjør det beste ut av det vi har, lærer av hverandre, bruker hverandre og jobber hardt med å kvalitetssikre arbeidet vårt. Er det perfekt?? Så lang derifra. og det trengs endringer. Men noen populær instans kommer vi aldri til å bli, og det er fordi vi trer inn i den mest private sfæren av dem alle, familien, vi roter i ting "vi ikke har noe med", men vi gjør det for barnets beste.
Gjest gjest Skrevet 29. desember 2011 #55 Skrevet 29. desember 2011 Jeg er gjest*, og bare det. Ikke soisonom. Er ikke så ofte en får muligheten til å spørre noen som for tiden er innefor systemet, så jeg dundrer i vei med flere spørsmål hvis det er greit: Jeg lurer fremdeles på i hvilken grad barnas FØLELSER blir tatt hensyn til? Hvordan man kan forsvare at ungdommer blir plassert på institusjoner hvor langt værre (som lifler med rus og kriminalitet) ungdom allerede bor? Videre, har man ikke et habilitetsproblem når man selv er fosterforeldre? Jeg mener, er man da ikke litt vel godt forankret i den andre enden? Som du selv hevder så brukes mye ressurser for å ettergå foreldrene i sømmene, og roter med ting ingen andre har noe med. Bør ikke dette gjøres når man rekrutterer fosterforeldre også? Sett i lys av alle seksuelle overgrep som er begått mot fosterbarn av fosterforeldre? BV vil som oftest ikke uttale seg og henviser glatt til taushetsplikten. Men hvordan kan man de da glatt kreve å få utlevert legejournaler? Ja, jeg vet at det kun er relevante helseopplysninger som vedr. omsorgsevne,og skal være nedtegnet fra journalen av helsepersonell. Men denne regelen kom ikke før legeforeningen så omfanget så stort at de så seg nødt til å foreslå rettningslinjer.
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #56 Skrevet 29. desember 2011 Jeg lurer fremdeles på i hvilken grad barnas FØLELSER blir tatt hensyn til? Hvordan man kan forsvare at ungdommer blir plassert på institusjoner hvor langt værre (som lifler med rus og kriminalitet) ungdom allerede bor? Det kommer da an på situasjonen.
Gjest Mary Poppins Skrevet 29. desember 2011 #57 Skrevet 29. desember 2011 Mange barn med spesielle behov og foreldrene deres blir stigmatiserte,en del utsatte barn som har adhd, tourettes, add osv er utsatt for å møte mistenksomhet av fagpersonell, mange har nok opplevd mye []urettferdighet[/], og jeg tør ikke tenke tanken en gang for hvordan det gikk med mange av dem. Vi finner gjerne "PROBLEMBARNA" her, eller de "UMULIGE". de som ikke vil bli til noe, de som det er greit å le av ... ( jeg setter dette på spissen ) dette er nevrologiske diagnoser, de lærer og oppfatter på en annerledes måte, de har sanseforstyrrelser som gjør at de tar inn og sorterer inntrykk på en annen måte en oss uten diagnose. Vi må altså lære de å takle sine egne følelser, forebygge sinne og hvordan håndtere dagliglivets utfordringer på deres premisser. Mange av de barna jeg beskriver finner vi i fosterhjem og institusjoner, nettopp fordi ingen har skjønt dem. Når de senere utagerer, når noen tyr til dop eller destruktive løsninger forstår jeg det, de har mistet ÅR MED ADEKVAT LÆRING, GODE VOKSNE ROLLEMODELLER, TILPASSET OPPLÆRING OG TILRETTELEGGING. Akkurat det gjør meg forbanna.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2011 #58 Skrevet 29. desember 2011 Det kommer da an på situasjonen. Kommer an på¨situasjonen????? vet om tilfeller der barn blir enda værre av å bli flyttet
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #59 Skrevet 29. desember 2011 Jeg er gjest*, og bare det. Ikke soisonom. Er ikke så ofte en får muligheten til å spørre noen som for tiden er innefor systemet, så jeg dundrer i vei med flere spørsmål hvis det er greit: Jeg lurer fremdeles på i hvilken grad barnas FØLELSER blir tatt hensyn til? Hvordan man kan forsvare at ungdommer blir plassert på institusjoner hvor langt værre (som lifler med rus og kriminalitet) ungdom allerede bor? Videre, har man ikke et habilitetsproblem når man selv er fosterforeldre? Jeg mener, er man da ikke litt vel godt forankret i den andre enden? Som du selv hevder så brukes mye ressurser for å ettergå foreldrene i sømmene, og roter med ting ingen andre har noe med. Bør ikke dette gjøres når man rekrutterer fosterforeldre også? Sett i lys av alle seksuelle overgrep som er begått mot fosterbarn av fosterforeldre? BV vil som oftest ikke uttale seg og henviser glatt til taushetsplikten. Men hvordan kan man de da glatt kreve å få utlevert legejournaler? Ja, jeg vet at det kun er relevante helseopplysninger som vedr. omsorgsevne,og skal være nedtegnet fra journalen av helsepersonell. Men denne regelen kom ikke før legeforeningen så omfanget så stort at de så seg nødt til å foreslå rettningslinjer. Det er jo klart følelser blir tatt hensyn til. Det er ikke ønskelig at barn skal taes bort fra foreldre. Det gjøres når det det er fare for at barnet blir skadelidende. Må jo også nevnes at barn vil uansett være glad i foreldrene sine, uansett om foreldrene ruser seg, slår eller utsetter dem for overgrep, så er barna glade i dem. Da er det barneverntjenesten som må ta den vanskelige avgjørelsen med å fremme sak, og det skal MYE til før det går så langt!!! Å plassere ungdom på institusjon er heller ikke ideelt.. som du sier så er det ofte mye rus og kriminalitet slike steder. Ikke alle institusjoner er like ille, men det er langt fra godt nok. Dessverre ser vi at det vanskelig å få fosterhjem til ungdommer, i hvertfall de som har en del atferdsvansker og gjerne rusproblematikk. Noen ungdommer har så alvorlige problemer at det ikke er forsvarlig å plassere dem i fosterhjem, at de trenger avrusning.. Men institusjoner er siste utvei. Ofte ser vi at foreldrene da ikke makter å stå i det høye konflikt nivået hjemme lenger, eller ikke ivaretar ungdommen, eller at det er verre for ungdommen å være hjemme. For mange kan det gå bra, men vi ser dessverre at for mange ungdommer er ikke dette tiltaket godt nok. Heldigvis har vi tiltak som MST som er et tungt tiltak som blir satt inn i hjemmet, som et alternativ til plassering. Dette er et tiltak som krever mye av foreldrene. Skjønner ikke helt ditt spørsmål om det med fosterforeldre. Man kan ikke være fosterforeldre og samtidig saksbehandler for samme barn, i hvertfall ikke der jeg jobber. Man kan være fosterforeldre, men ikke for barn fra samme kommune. Helt klart burde vi gjøre en mer grundig gransking av fosteforeldre, det er helt klart. Nå har vi endelig fått en lov som sier noe om dette. Jeg personlig jobber lite med fosterhjem, men jeg lurer på om det er på grunn av at vi ikke har hatt lovhjemmel at vi ikke har kunnet granske dem nøyere. Jeg mente at mange mener at vi ikke har noe med det å gjøre, barneverntjenesten har noe med det å gjøre, for vi skal ivareta barnet. Det er klart vi blir upopulær når vi trer inn i en så privat sfære, men det er jobben vår. Det er en del snakk om den taushetsplikten, og det er en grunn til at vi ikke uttaler oss. Vi får faktisk ikke lov. Jeg skulle av og til ønske at den var litt mildere slik at det åpnet for mer samarbeid med andre, men vi må forholde oss til den, ellers bryter vi loven, kan miste jobben og faktisk bli dømt for det. Det med fastlege, så er det som du sier. Vi sender ut brev med konkrete spørsmål i forhold til omsorgsevne, og evt rusmisbruk og oppfølging av barns evt sykdom. Slik har vi gjort det så lenge jeg har jobbet i barneverntjenesten. Vi har ikke behov for å vite om noen noengang har hatt en STD eller noe slik, det er for undersøke barns omsorgssituasjon. Vi gjør det ikke i alle saker, men i saker der bekymringsmeldingen tilsier det. Vi er lovpålagt å ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn meldingen tilsier. Leger, slik som alt annet helsepersonell, har lovpålagt meldeplikt og opplysningsplikt til barneverntjenesten. Barneverntjenesten har dermed tilgang på mye informasjon. Det er blant annet derfor taushetsplikten er så streng.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #60 Skrevet 29. desember 2011 Mange barn med spesielle behov og foreldrene deres blir stigmatiserte,en del utsatte barn som har adhd, tourettes, add osv er utsatt for å møte mistenksomhet av fagpersonell, mange har nok opplevd mye []urettferdighet[/], og jeg tør ikke tenke tanken en gang for hvordan det gikk med mange av dem. Vi finner gjerne "PROBLEMBARNA" her, eller de "UMULIGE". de som ikke vil bli til noe, de som det er greit å le av ... ( jeg setter dette på spissen ) dette er nevrologiske diagnoser, de lærer og oppfatter på en annerledes måte, de har sanseforstyrrelser som gjør at de tar inn og sorterer inntrykk på en annen måte en oss uten diagnose. Vi må altså lære de å takle sine egne følelser, forebygge sinne og hvordan håndtere dagliglivets utfordringer på deres premisser. Mange av de barna jeg beskriver finner vi i fosterhjem og institusjoner, nettopp fordi ingen har skjønt dem. Når de senere utagerer, når noen tyr til dop eller destruktive løsninger forstår jeg det, de har mistet ÅR MED ADEKVAT LÆRING, GODE VOKSNE ROLLEMODELLER, TILPASSET OPPLÆRING OG TILRETTELEGGING. Akkurat det gjør meg forbanna. Vi flytter ikke barn fra foreldrene bare fordi de har atferdsvansker.. det hadde vi aldri fått gjennom i nemda. Det er ikke barneverntjnesten sin jobb å sette diagnoser, det er ikke det jobben vår går ut på, og det er vi heller ikke utdannet til. Vi kan kanskje se symptomer og henvise til BUP eller PPT, men vi setter aldri diagnoser. Det er ikke jobben vår.
Fremhevede innlegg