Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2011 #21 Skrevet 27. desember 2011 Det er ikke alle foreldre som ønsker å motta noen slags hjelp fra barnevernet, problemene fortsetter og økes gjerne, så det tilslutt blir snakk om langt større inngrep enn å støtte og hjelpe foreldrene. Skulle ønske de fleste skaffet seg et innblikk i hva barnevernet faktisk er og hva de jobber med, og at det kan være en HJELP og ikke kun maktmisbruk. Jeg tror folk som TS bidrar til mystifiseringen og demoniseringen av barnevernet. Særdeles lite konstruktivt og nyttig. Tips til alle som lurer; Barnevernloven er noe alle kan sette seg inn i, les og lær! Forresten; jeg hørte en gang om en fisker som ikke fikk fisk. Det er ikke dermed sagt at ingen fiskere noensinne har fått fisk. Fatter du, ts? Du kan lese til du blir blå i trynet, men du burde vite at alt ikke stemmer i virkeligheten, selv om vi selvfølgelig kan ønske det. Når det kommer til :Jeg tror folk som TS bidrar til mystifiseringen og demoniseringen av barnevernet. Særdeles lite konstruktivt og nyttig så vil jeg gjerne svare deg at det greier de fint selv!!! http://www.dagbladet.no/2011/12/01/nyheter/innenriks/barnevernet/alvdal-saken/overgrep/19251456/
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2011 #22 Skrevet 27. desember 2011 Hva mener dere med "bokstavdiagnoser" forresten? De fleste diagnoser består da av bokstaver? Men enkelte diagnoser har navn bestående av 4-5 ord, og dermed blir forkortet til f.eks PTSD. Ellers virker det som det er litt misforståelser her... Barnevernets saksbehandlere / og / eller miljøarbeidere stiller ikke diagnoser. Bokstavdiagnoser er lik nevrologiske diagnoser som adhd, tourettes, add, asberger, a typisk autisme Og nei, ingen har sagt at de stiller diagnoser, du må ha misforstått
Gjest Minimi Skrevet 27. desember 2011 #23 Skrevet 27. desember 2011 Du kan lese til du blir blå i trynet, men du burde vite at alt ikke stemmer i virkeligheten, selv om vi selvfølgelig kan ønske det. Når det kommer til :Jeg tror folk som TS bidrar til mystifiseringen og demoniseringen av barnevernet. Særdeles lite konstruktivt og nyttig så vil jeg gjerne svare deg at det greier de fint selv!!! http://www.dagbladet.no/2011/12/01/nyheter/innenriks/barnevernet/alvdal-saken/overgrep/19251456/ I Alvdal-saken har barnevernet (og mange andre instanser) gjort en slett jobb, ja. Men allikevel så må du tenke på at media vinkler historier og skriver overskrifter som selger.
Gjest O___o Skrevet 27. desember 2011 #24 Skrevet 27. desember 2011 I Alvdal-saken har barnevernet (og mange andre instanser) gjort en slett jobb, ja. Men allikevel så må du tenke på at media vinkler historier og skriver overskrifter som selger. Men nå er ikke Alvdal-saken akkurat et eksempel på hvordan barneverntjenester vanligvis jobber... 2
Gjest Minimi Skrevet 27. desember 2011 #25 Skrevet 27. desember 2011 Men nå er ikke Alvdal-saken akkurat et eksempel på hvordan barneverntjenester vanligvis jobber... Har jeg da heller aldri påstått!!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #26 Skrevet 27. desember 2011 Slike tråder som dette leder som oftest ingen vei.. men jeg prøver likavel, jeg. Jeg jobber i barneverntjenesten, og når jeg leser her så er det et par ting jeg vil klarne opp i. Det er for eksempel ikke den enkelte saksbehandler eller den enkelte barneverntjeneste som bestemmer at et barn må flytte. Barneverntjenesten kan ikke bare flytte barn fra familien uten videre. Barneverntjenesten fremmer sak for fylkesnemda, i denne nemda blir saken lagt frem fra begge sider, begge parter er representert med advokat. Barneverntjenesten er en part i saken, foreldre er en annen part, og dersom barnet er gammelt nok, så kan barnet være part også.Alle skal bli hørt i denne nemda. Så er det fylkesnemda som bestemmer hva som skjer, om barneverntjenesten får medhold eller ikke. Jeg sier ikke at barneverntjenesten er perfekt, det er den absolutt ikke. Men slike diskusjoner blir ofte veldig usakelig, og bidrar ikke til endring. Jeg spør ofte meg selv hvorfor jeg valgte dette yrket, det er stein tøft til tider. Men grunnen er at jeg ønsker å gjøre en forskjell, jeg ønsker å hjelpe barn, og jeg ser at vi kan få det til. Om det betyr å hjelpe foreldrene til å bli bedre foreldre, noe det ofte gjør, så er det det vi jobber for. Dersom vi ikke får det til, så må vi tenke andre ting. Når jeg jobber med vanskelige saker, så er jeg aldri alene om å fatte tøffe beslutninger, det blir drøftet for og imot opp og ned og i mente i teamet mitt og leder skal komme med synspunkter. Ofte konkluderer vi med at vi må prøve flere tiltak. Så det er aldri jeg som enkeltperson som tar avgjørelse om omsorgsovertagelse alene. Slik er det i allefall der hvor eg jobber. 3
Gjest "gjest" Skrevet 27. desember 2011 #27 Skrevet 27. desember 2011 Vel, nå er de et fåtall av sakene som ender med at barna må bort fra foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #28 Skrevet 27. desember 2011 Det er det, men det kan virke på enkelte som om det er det eneste vi gjør.
Gjest "gjest" Skrevet 27. desember 2011 #29 Skrevet 27. desember 2011 (endret) Det er det, men det kan virke på enkelte som om det er det eneste vi gjør. Jeg er av den formening om at hvis man er redd for BV, så er det en grunn til det.. Men uansett, jeg har observert at der det regionale BV har gått inn med PMTO-tiltak har det blitt mye bedre og er mye imponert. Endret 27. desember 2011 av "gjest" 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #30 Skrevet 27. desember 2011 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016699 Hm, ofte får ikke barn hjelpetiltak fordi de har adferdsproblemer, MEN fordi foreldrene har problemer. De bor kanskje trangt, de har dårlig økonomi og ofte mangler de jobb.. Håper virkelig ikke de flytter barn på det grunnlaget der, slike forhold skyldes gjerne strukturelle forhold og med samfunnet, på verdensbasis har de fleste fått med seg at økonomiske kriser og gjeldstyngende land er relativt vanlig, så hvorfor skal ikke dette gjelde oss i Norge? ../ Jeg er bekymeret over det norske barnevern i dag,rett og slett på manglende kompetanse,dårlige holdninger, og lite reflekterende evner. De mangler gjerne kompetanse på bokstavdiagnoser som er nevrologiske og gjerne fører til adferdsproblemer ( fordi de reagerer annerledes på stimuli ) I tillegg til dette synes jeg virkelighetsoppfatningen er noe snål da de stigmatiserer mennesker fordi de kanskje ikke får seg jobb på hjemstedet og derfor må søke økonomisk hjelp. Kan ikke all bli arbeidsledig? Det kommer stadig vekk rapporter på at barn i fosterhjem har blitt misbrukt av dem som skal ta vare på dem,og Alvdal saken rystet meg rett og slett. Når de i tillegg kommer med artikler som dette her,og baserer omsorgsovertagelse på liten tilknytning til arbeidsliv, arbeidsledighet osv blir jeg direkte bekymret. Barnevernet har ikke endret seg mye på 20 år.Det har bare kommet nye regler og lover som ikke blir fulgt. Det vises ikke skjønn,de går etter læreboka fra sosialhøyskolen. Mange ansatte evner ikke å tenke selv,kunnskapsløs og gjør stig overtramp mot barn hver dag. Ca 1350 nye barn i fosterhjem hvert år..........tenk om de kunne brukt ressuserne i hjemmet. Det er mange som er rammet av arb.ledighet,bor trangt,og det blir faktisk brukt mot foreldrene. Bor det tre barn i en treroms leilighet i dag på ca 70 kvafrat,så kan du banne på at det står i rapporten at familien bor trangt. Det blir oppfattet som negativt.Ikke rart mange detter for bv.
Gjest "gjest" Skrevet 27. desember 2011 #31 Skrevet 27. desember 2011 Barnevernet har ikke endret seg mye på 20 år.Det har bare kommet nye regler og lover som ikke blir fulgt. Det vises ikke skjønn,de går etter læreboka fra sosialhøyskolen. Mange ansatte evner ikke å tenke selv,kunnskapsløs og gjør stig overtramp mot barn hver dag. Ca 1350 nye barn i fosterhjem hvert år..........tenk om de kunne brukt ressuserne i hjemmet. Det er mange som er rammet av arb.ledighet,bor trangt,og det blir faktisk brukt mot foreldrene. Bor det tre barn i en treroms leilighet i dag på ca 70 kvafrat,så kan du banne på at det står i rapporten at familien bor trangt. Det blir oppfattet som negativt.Ikke rart mange detter for bv. De kan ikke bruke mer ressurser på hjemmet og biologiske foreldre hvis det er så galt at barna ikke lenger kan være der. Og det gjøres omtrent nesten hva som helst før det kommer så langt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #32 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har kanskje noen fordommer altså, og denne type tråder bygger dessverre bare opp under de. Dessverre er det veldig ofte slik at de som har mest bruk for hjelp fra barnevernet som er mest fiendtlig innstilt mot barnevernet. Dette vet jeg også av personlig erfaring, men pga taushetsplikt (nei, jeg jobber ikke i barnevernet) , så kan jeg ikke gå nærmere inn på disse sakene. Fra mitt ståsted ser jeg at vi ofte er for sene til å varsle, og at ting kanskje hadde vært enklere å løse dersom vi hadde varslet før. I noen tilfeller er det bare små justeringer som skal til , i andre tilfeller er det dessverre ikke mulig å finne noen løsning innenfor hjemmets fire vegger. 2
Gjest Fru Poppins Skrevet 28. desember 2011 #33 Skrevet 28. desember 2011 Hallo, prøv å ta i bruk de reflekterende evnene dere har, i stedet for å hele tiden peke på at dette bidrar til å sverte bv osv, det er ikke det dette handler om. Jeg er oppriktig bekymret fordi så mange barn blir ivaretatt på en dårlig måte i bv omsorg. Det foreligger rapporter på at mange barn har blitt misbrukt i Norske fosterhjem. Alvdal saken. Er også bekymret for hvor lett det er å stigmatisere foreldre fordi de er arbeidsledige og bor trangt ( de må sikkert ha store problemer og du hildrane du... det blir rett og slett for DUMT[/b Miljøterapauter som innleder forhold til barn, miljøterapauter som ALDRI skulle jobbet med sårbare barn osv. Synes mye vitner om ett sykt samfunn, men tør en å snakke om det er en "mot bv" osv. I Kari Killens bok beskriver de barn (som jeg vet har høytfungerende autismediagnoser) som misbrukte, de påstår også at tegn på autisme kan vitne om misbruk. Jeg synes det er direkte SKREMMENDE at de ikke har mer kompetanse enn det der.
mammamora90 Skrevet 28. desember 2011 #34 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har kanskje noen fordommer altså, og denne type tråder bygger dessverre bare opp under de. Dessverre er det veldig ofte slik at de som har mest bruk for hjelp fra barnevernet som er mest fiendtlig innstilt mot barnevernet. Dette vet jeg også av personlig erfaring, men pga taushetsplikt (nei, jeg jobber ikke i barnevernet) , så kan jeg ikke gå nærmere inn på disse sakene. Fra mitt ståsted ser jeg at vi ofte er for sene til å varsle, og at ting kanskje hadde vært enklere å løse dersom vi hadde varslet før. I noen tilfeller er det bare små justeringer som skal til , i andre tilfeller er det dessverre ikke mulig å finne noen løsning innenfor hjemmets fire vegger. Nå høres du veldig dømmende ut egentlig. Det må være fullt lov til å være kritisk til barnevernet, det er bare sunt mener jeg. Da mener jeg ikke usakelig kritikk, men kritikk som kan gjøre at man kanskje bør se på arbeidsmåtene til barnevernet osv. Man er ikke en dysfunksjonell foreldre fordi om man er kritiske til barnevernet.
Gjest gjest Skrevet 29. desember 2011 #35 Skrevet 29. desember 2011 Jeg er sjokkert over holdningen til dere her inne, med enkelte unntak. Er helt på trynet og hevde at en vet bedre, kun på generellt grunnlag. Det linkes glatt til artikler der hvor BV skryter av seg selv, og tar dette for å være en sannhet. Derimot skal en ikke tro på det media skriver hvis det ikke går i BV's favør! Det finns foreldre som selv ikke innser at de er udugelige, ja! Det finns mange barn som er tatt ut og vekk fra familiene og hjemmene sine fordi de levde under forferdelige forhold, ja! Men likevel, hvorfor finns det nettsteder som Knut.com og redd våre barn som nevnes lenger opp i tråden? Tror noen at alt som hevdes der bare er oppspinn og tøys? Neppe, og om bare litt av det er sant, er det helt for jævlig. Hvis noen som er inne i systemet kan svare, så lurer jeg f.eks. på om det er sant at barnevernansatte er oppfordret til å rekruttere fosterforeldre blandt egen familie og venner? Er begrepet "omsorg" utvidet og gjelder nå flere aspektere enn kun å bli tatt vare på? Tenker BV noen gang på barns følelser, og ikke bare ser seg blind på "barnas beste"? Og nei, jeg har ikke blitt fratatt mitt barn hvis noen tror det. Men jeg kan ikke på kloden fatte hvorfor det ikke skal være lov til å stille kritiske spørsmål. Og hvis det er så utenkelig at systemet ikke er fortreffelig, så skjønner jeg ikke hvorfor det er så ille at det ettergåes i sømmene.
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #36 Skrevet 29. desember 2011 Hm, ofte får ikke barn hjelpetiltak fordi de har adferdsproblemer, MEN fordi foreldrene har problemer. De bor kanskje trangt, de har dårlig økonomi og ofte mangler de jobb.. Hvor har du det fra?
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #37 Skrevet 29. desember 2011 Tanten til søskenbarnet mitt jobber i barnehvernet, og hun fikk skrevet en hel bok om seg der brevene mellom henne og barnemoren, samt henne og bestemoren til barnet var lagt ved. Grunnen til at hun fikk skrevet en bok om seg, var fordi hun tok datteren bort fra moren uten noe grunnlag, hun bare mente det var best sånn og hadde ikke noe for å backe det opp. Hva heter så denne boken? Og må det ikke innom fylkesnemnda først uansett? 1
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #38 Skrevet 29. desember 2011 andre forteller meg om vedtak de ikke kan sette da fylkesnemda hindrer dem Hva slags vedtak?
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #39 Skrevet 29. desember 2011 Men hadde barnevernet heller hjulpet foreldrene, hadde de ikke trengt å flytte på barna! Eh, ja, hva faen er det du tror de prøver på før de gjør noe annet da? Herregud. 2
hulaboer Skrevet 29. desember 2011 #40 Skrevet 29. desember 2011 (endret) I Alvdal-saken har barnevernet (og mange andre instanser) gjort en slett jobb, ja. Men allikevel så må du tenke på at media vinkler historier og skriver overskrifter som selger. Artig. En artikkel om en sak der barnevernet ikke gjorde noe i en tråd der syterne mener de gjør for mye! Innlegget er redigert for personangrep. Yvonne (mod) Endret 30. desember 2011 av Yvonne
Fremhevede innlegg