AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #81 Skrevet 30. desember 2011 Neivel? I mitt selvopplevde tilfelle fikk jeg skylden for mitt barns adferdsproblemer i åresvis, de stigmatiserte meg, forfulgte meg og gjorde alt for å knekke meg. Jeg stod på mitt, og fordi jeg har gode papierer, en høy utdannelse og ingen "fortid" kunne de faktisk ikke gå lengre enn det de gjorde...det viste seg at mitt barn har en mild autismediagnose. Jeg venter ennå på en unskyldning og ev erstatning. Nå er det også jeg som veileder dem i enkeltsaker, skal ting kan snu. Uff, det høres ikke bra. ut. Jeg vet at barneverntjenesten er avhengig av at BUP gjør sin del av jobben og finner ut av diagnoser. Dersom et barn har blitt utredet og utredet og kanskje til og med innlagt for å bli utredet, og det ikke foreligger noen diagnoser av noe slag, så er det jo klart at det er bekymringsfullt, og at det sikkert da blir ekstra fokus på hva som skjer i hjemmet. Jeg sier ikke at det er det som har skjedd her, men at slik kan det være.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #82 Skrevet 30. desember 2011 Uff, det høres ikke bra. ut. Jeg vet at barneverntjenesten er avhengig av at BUP gjør sin del av jobben og finner ut av diagnoser. Dersom et barn har blitt utredet og utredet og kanskje til og med innlagt for å bli utredet, og det ikke foreligger noen diagnoser av noe slag, så er det jo klart at det er bekymringsfullt, og at det sikkert da blir ekstra fokus på hva som skjer i hjemmet. Jeg sier ikke at det er det som har skjedd her, men at slik kan det være. - I mitt tilfelle var det barnehagen som ikke gjorde jobben sin, de trodde faktisk at det JEG som hadde skyld i mitt barns adferdsproblemer, det samme gjorde nok PPT- jeg finner helt UTROLIG, nå når jeg leser rapportene ( har hentet de ) Ikke fullførte de TRAS, ikke var de ærlige med meg, og i ett tilfelle ble jeg truet. Det endte med at jeg i tilegg ble anmeldt til politiet;) For å si det slik, hadde jeg ikke hatt min faglige bakrunn og dermed også kjente folk hadde jeg vært ferdig. Vurderer søksmål. 1
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #83 Skrevet 30. desember 2011 Uff, det høres ikke bra. ut. Jeg vet at barneverntjenesten er avhengig av at BUP gjør sin del av jobben og finner ut av diagnoser. Dersom et barn har blitt utredet og utredet og kanskje til og med innlagt for å bli utredet, og det ikke foreligger noen diagnoser av noe slag, så er det jo klart at det er bekymringsfullt, og at det sikkert da blir ekstra fokus på hva som skjer i hjemmet. Jeg sier ikke at det er det som har skjedd her, men at slik kan det være. Vi kommer fra ett møblert hjem, ingen historie med rus, kriminalitet eller kontakt med bv, jeg er høyere utdannet og har en lederstilling-mitt barn har aferdsproblemer grunnet sanseforstyrrelser. Ingen tvil om diagnose, utredet av BUP- høytfungerende autist. Vi gir barnet positive opplevelser, har klare grenser, fokus på sunt kosthold, har selv kartlagt sanseforstyrrelser. Reagerer ekstra på sterkt lys, høye lyder og varme. Er velfungerende, lykkelig og sunn tross sin diagnose, så noe må jeg ha jo gjort riktig! Det de gjorde mot oss var utegiveldig.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #84 Skrevet 30. desember 2011 Vi kommer fra ett møblert hjem, ingen historie med rus, kriminalitet eller kontakt med bv, jeg er høyere utdannet og har en lederstilling-mitt barn har aferdsproblemer grunnet sanseforstyrrelser. Ingen tvil om diagnose, utredet av BUP- høytfungerende autist. Vi gir barnet positive opplevelser, har klare grenser, fokus på sunt kosthold, har selv kartlagt sanseforstyrrelser. Reagerer ekstra på sterkt lys, høye lyder og varme. Er velfungerende, lykkelig og sunn tross sin diagnose, så noe må jeg ha jo gjort riktig! Det de gjorde mot oss var utegiveldig. Hvis det ikke var tvil om diagnose, så virker det her bare helt rart. Barneverntjenesten henter inn informasjon fra barnehage og PPT og det blir ofte lagt en god del vekt på deres uttalelser. Selv om det ikke er vi som setter diagnosene, så har vi kunnskap om dem, men ikke i like utstrakt grad som dem som setter diagnoser. Diagnosen og mennesket bak diagnosen skal taes hensyn sin. Når det foreligger en diagnose så behøver ikke det bety at barneverntjenesten skal inn. Så lenge barnet blir ivaretatt av foreldre, PPT, BUP så er det ikke nødvendig med bvtj. Her må hver enkelt tjeneste ta ansvar.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #85 Skrevet 30. desember 2011 Jeg er fullt klar over at dere ikke setter diagnoser, likevel bør dere virkelig ha mer empati og kunnskap om adferdsproblmer grunnet sanseforstyrrelser, ikke automatisk gi foreldere skylden for alt! Du kan ikke feie alle under en kam på den måten her. Det blir helt feil. Jeg skjønner at du har opplevd noe som er helt forferdelig for deg, men det betyr ikke at de som jobbe i barneverntjenesten over alt ikke har kunnskap eller empati. Kunnskap kan vi helt sikkert ha mer av, men dessverre er det veldig mye vi skal ha kunnskap om, og akkurat dette er ikke et ekspertområde for alle i bvtj. Du har vært kjempe uheldig, og som du skriver selv så er det ikke bare barneverntjenesten, men barnehage og PPT også. Barneverntjenesten henter inn opplysninger fra barnehage og PPT...
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #86 Skrevet 30. desember 2011 Du kan ikke feie alle under en kam på den måten her. Det blir helt feil. Jeg skjønner at du har opplevd noe som er helt forferdelig for deg, men det betyr ikke at de som jobbe i barneverntjenesten over alt ikke har kunnskap eller empati. Kunnskap kan vi helt sikkert ha mer av, men dessverre er det veldig mye vi skal ha kunnskap om, og akkurat dette er ikke et ekspertområde for alle i bvtj. Du har vært kjempe uheldig, og som du skriver selv så er det ikke bare barneverntjenesten, men barnehage og PPT også. Barneverntjenesten henter inn opplysninger fra barnehage og PPT... Men når barnehage og ppt ikke sitter med nok kompetanse og dermed gir mor skylden hva da? Disse menneskene var faktisk ute etter å ta oss, de behandlet barnet mitt feil og meg som jeg ikke var ett menneske- Noen som vet om fylkesmannen kan hjelpe meg? 1
Gjest "gjest" Skrevet 30. desember 2011 #87 Skrevet 30. desember 2011 Altså, jeg har selv sett, sort på hvitt, at Barnevernet har brukt mors dårlige økonomi som et vektig argument for å ta et 5 år gammel barn ut av hjemmet sitt. Vel, hvis det er slik at f. eks mor ikke har råd til strømregningene hver enda vinter og blir ei legdkjerring med ungene på slep, så må BV gripe inn.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #88 Skrevet 30. desember 2011 Men når barnehage og ppt ikke sitter med nok kompetanse og dermed gir mor skylden hva da? Disse menneskene var faktisk ute etter å ta oss, de behandlet barnet mitt feil og meg som jeg ikke var ett menneske- Noen som vet om fylkesmannen kan hjelpe meg? I dine innlegg så virker det som om du legger hele skylden på barneverntjenesten, men vi er avhengige av å få inn informasjon og vil legger vekt på det som kommer in av informasjon fra PPT og barnehage. Det er jo klart at dersom informasjonen fra de to er alvorlige, så må det taes på alvor. Jeg tenker at dette bør du klage til fylkesmannen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #89 Skrevet 30. desember 2011 Vel, hvis det er slik at f. eks mor ikke har råd til strømregningene hver enda vinter og blir ei legdkjerring med ungene på slep, så må BV gripe inn. Klart det. Men det i seg selv er ikke nok til en omsorgsovertagelse, for det problemet blir jo ordnet dersom regningen blir betalt. Ofte er det NAV eller sosialkontor som ordner den biten, men det blir kanskje åpnet en undersøkelse hos barneverntjenesten for å undersøke hva det handler om at de ikke har råd til å betale og om de trenger hjelpetiltak.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #90 Skrevet 30. desember 2011 Her vises det til konkrete saker - hvor kun én side er framstilt - og den siden framstilles som den hele og fulle sannhet med fasit for hvordan barneverntjenester tenker og jobber. Ellers rettes en hel del kritikk som er såpass generell - og fra et perspektiv som kanskje ikke strekker seg mye lenger enn til nesetippen, og kunne like gjerne vært stilt til en annen profesjon. Jeg synes konkrete enkeltsaker ikke skal tas her - hvis det kan føre til en såpass utbrodering av de saken berører - at folk lett kan gjenkjenne dem.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #91 Skrevet 30. desember 2011 I dine innlegg så virker det som om du legger hele skylden på barneverntjenesten, men vi er avhengige av å få inn informasjon og vil legger vekt på det som kommer in av informasjon fra PPT og barnehage. Det er jo klart at dersom informasjonen fra de to er alvorlige, så må det taes på alvor. Jeg tenker at dette bør du klage til fylkesmannen. Dette handler ikke om å legge skylden på noen som helst, jeg har IKKE vært involvert i bv tjenesten, noe som er rart da barnehage og ppt ikke tenkte utredning men at jeg hadde skylden for mitt barns adferd------ ( DVS jeg FIKK SKYLDEN FOR EN AUTISMEDIAGNOSE I EN ÅREKKE, ER DU KLAR OVER HVOR ALVORLIG DET ER ??? ) Du misforstår hele settingen her, jeg er høyere utdannet enn de i den aktuelle barnehagen var, de stigmatiserte meg og fant INGENTING på meg, for det er ingenting å finne, de gjorde fordi de manglet kompetanse og ikke var reflektert nok. Det er ikke alltid barnehager eller ppt har kompetanse nok, heldigvis får de kurs nå. 1
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2011 #92 Skrevet 30. desember 2011 Her vises det til konkrete saker - hvor kun én side er framstilt - og den siden framstilles som den hele og fulle sannhet med fasit for hvordan barneverntjenester tenker og jobber. Ellers rettes en hel del kritikk som er såpass generell - og fra et perspektiv som kanskje ikke strekker seg mye lenger enn til nesetippen, og kunne like gjerne vært stilt til en annen profesjon. Jeg synes konkrete enkeltsaker ikke skal tas her - hvis det kan føre til en såpass utbrodering av de saken berører - at folk lett kan gjenkjenne dem. FLOTT!!!!! Hvis de kjenner meg igjen, håper jeg de tør se meg i øynene og si: UNNSKYLD Ellers kan de kanskje tenke over hva de skal si til advokaten min. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #93 Skrevet 30. desember 2011 Dette handler ikke om å legge skylden på noen som helst, jeg har IKKE vært involvert i bv tjenesten, noe som er rart da barnehage og ppt ikke tenkte utredning men at jeg hadde skylden for mitt barns adferd------ ( DVS jeg FIKK SKYLDEN FOR EN AUTISMEDIAGNOSE I EN ÅREKKE, ER DU KLAR OVER HVOR ALVORLIG DET ER ??? ) Du misforstår hele settingen her, jeg er høyere utdannet enn de i den aktuelle barnehagen var, de stigmatiserte meg og fant INGENTING på meg, for det er ingenting å finne, de gjorde fordi de manglet kompetanse og ikke var reflektert nok. Det er ikke alltid barnehager eller ppt har kompetanse nok, heldigvis får de kurs nå. Dette er en tråd som handler om barneverntjenesten.... hvorfor poster du disse innleggene her da?????
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #94 Skrevet 30. desember 2011 Her vises det til konkrete saker - hvor kun én side er framstilt - og den siden framstilles som den hele og fulle sannhet med fasit for hvordan barneverntjenester tenker og jobber. Jeg har ikke fremstilt noe som den hele og fulle sannhet. Jeg har sagt hva jeg tenker og hvordan det er her jeg jobber. De andre kan ikke jeg snakke for,. og det har jeg heller ikke prøvd på.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #95 Skrevet 30. desember 2011 Dette handler ikke om å legge skylden på noen som helst, jeg har IKKE vært involvert i bv tjenesten, noe som er rart da barnehage og ppt ikke tenkte utredning men at jeg hadde skylden for mitt barns adferd------ ( DVS jeg FIKK SKYLDEN FOR EN AUTISMEDIAGNOSE I EN ÅREKKE, ER DU KLAR OVER HVOR ALVORLIG DET ER ??? ) Du misforstår hele settingen her, jeg er høyere utdannet enn de i den aktuelle barnehagen var, de stigmatiserte meg og fant INGENTING på meg, for det er ingenting å finne, de gjorde fordi de manglet kompetanse og ikke var reflektert nok. Det er ikke alltid barnehager eller ppt har kompetanse nok, heldigvis får de kurs nå. Jeg vet ikke hva du mener når du sier at Barnehagen og PPT klandret deg. Ellers vil jeg vel få opplyse om at hvilken utdanning du har, hvor møblert hjemmmet ditt er, hvilket lønnsnivå du har ogsåvidere - ikke stopper en barneverntjeneste i å gjennomføre en undersøkelse. Omsorgssvikt, fysisk- og psykisk mishandling samt seksuelleovergrep skjer selv i de 'beste' hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #96 Skrevet 30. desember 2011 Jeg vet ikke hva du mener når du sier at Barnehagen og PPT klandret deg. Ellers vil jeg vel få opplyse om at hvilken utdanning du har, hvor møblert hjemmmet ditt er, hvilket lønnsnivå du har ogsåvidere - ikke stopper en barneverntjeneste i å gjennomføre en undersøkelse. Omsorgssvikt, fysisk- og psykisk mishandling samt seksuelleovergrep skjer selv i de 'beste' hjem. Denne skriver jeg under på!! 1
hulaboer Skrevet 30. desember 2011 #97 Skrevet 30. desember 2011 Men, jeg kan jo referere til en sak som sto en artikkel om i Magasinet tror jeg, og det gjaldt en kvinne som ventet baby. Kvinnen var rusmisbruker, og barnet var ventet å være født med abstinenser. Kvinnen hadde en ressurssterk søster og svoger som ønsket å ta vare på barnet. Det syns ikke BV de var egnet til fordi de bekymret seg for hvordan fosterforeldrene skulle klare å holde barnets mor unna. Til tross for at familie/slekt sto samlet om å ta vare på barnet, knipset BV dette vekk. En nokså klassisk situasjon vil jeg tro, men familitilhørigheten sto likevel veldig svakt Hvordan vet du at BV "knipset" det vekk? Kanskje de sitter på informasjon du ikke sitter på som tilsa at det de gjorde var det riktige? Bare fordi du synes noe høres logisk og riktig ut, så betyr ikke det at det faktisk er det riktige når man sitter på alle sakens fakta. Og som noen skriver over, at det skal mye til for å bli fosterforeldre. Ja, skal det egentlig det? Hvordan kan da 52 unger havne i fosterhjem for deretter å bli misbrukt av fosterforeldrene? Jeg skjønner at det heretter er pålagt med politiattester ovs, men er det godt nok? Politifolk må gjennom tester og intervjuer før de engang kommer inn på Politihøgskolen. Dessuten vurderes de fortløpende underveis. Likevel finnes det flere eksempler på politifolk som har misbrukt sin stilling. Betyr det at det ikke skal mye til for å bli politi? At det bare er fritt frem for hvem som helst å bli det? Bare fordi noen uønskede personer har sluppet gjennom? Naturligvis er det ikke slik. At det skal mye til for å bli noe betyr ikke at man noen gang kan beskytte seg 100% mot uønskede ting. Det blir bare latterlig å si at fordi negative hendelser har sjedd, så er hele systemet ubrukelig. 1
hulaboer Skrevet 30. desember 2011 #98 Skrevet 30. desember 2011 Nå var det ikke jeg som linket til denne saken. Ei heller er jeg av de som mener at bv gjør for mye. Nei, og hva så? Jeg snakket da om syterne, helt spesifikt.
hulaboer Skrevet 30. desember 2011 #99 Skrevet 30. desember 2011 Nakkehårene reiser seg når jeg leser slikt som dette: http://www.aftenbladet.no/lokalt/--Barnevernsjefen-lyver-og-forer-folk-bak-lyset-2910839.html Og ikke si at siden det sto i avisen så er det løgn... "ført ulovlig ut av Tyrkia"??? Hva betyr det? Og å ukritisk gå ut ifra at avisen ikke lyver er bare tull. Bare se på saken i 2007 der to abulansesjåfører ble "dømt i media" til å være rasister som ikke gjorde jobben sin. Hele folket fikk gjennom media høre hvordan de hadde kommet med rasistiske utsagn, ikke sjekket pasienten, osv. Alt var løgn. Alt. Hele saken var basert på løgn etter løgn etter løgn. Nå er sjåførene "frifunnet" på alle punkter. De var ikke rasistiske, og de gjorde de undersøkelsene de skulle. Så ikke kom her og si at media ikke kan lyve.
hulaboer Skrevet 30. desember 2011 #100 Skrevet 30. desember 2011 (endret) Men når barnehage og ppt ikke sitter med nok kompetanse og dermed gir mor skylden hva da? Disse menneskene var faktisk ute etter å ta oss, de behandlet barnet mitt feil og meg som jeg ikke var ett menneske- Noen som vet om fylkesmannen kan hjelpe meg? Hva da? Jo, det skal jeg fortelle deg. Det som er tilfelle her er at en part i saken kommer med sin ensidige fremsilling av saken. Den andre parten får ikke uttalt seg. Innlegget er redigert for spekulasjoner Yvonne (mod) Endret 30. desember 2011 av Yvonne 1
Fremhevede innlegg