Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At jeg må leve med konstant depresjon og å være sjenert. Trodde ting gikk over som voksen.

"Sjenert" som voksen = sosial angst, og det kan behandles. Depresjon også. Kanskje må du ha medisin. Ta kontakt med fastlege og få henvisning til psykolog.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Sjenert" som voksen = sosial angst, og det kan behandles. Depresjon også. Kanskje må du ha medisin. Ta kontakt med fastlege og få henvisning til psykolog.

Jeg har gått på flere forskjellige medisiner de siste årene og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på flere forskjellige medisiner de siste årene og nå.

Uff, da var mitt "tips" ganske tåpelig. Håper du etterhvert finner en behandling som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

At jeg må leve med konstant depresjon og å være sjenert. Trodde ting gikk over som voksen.

*klemme*

Jeg har det sånn jeg også. Trodde depresjoner og sjenerthet skulle gå over eller ihvertfall bli bedre, men nei. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Det er ikke så frøktelig lenge siden jeg forsto at "kosekiloene" ikke nødvendigvis er så koselige, men at de har kommet fordi man har kost seg litt for mye.

Hehe...denne var bra! :fnise: . Clue her må da være å fortsette å kose seg med kosekiloene, så ordner det meste seg til slutt :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe...denne var bra! :fnise: . Clue her må da være å fortsette å kose seg med kosekiloene, så ordner det meste seg til slutt :sjarmor:

Jaaa...! Bare elsk kroppen din, så renner fettet vekk av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Jaaa...! Bare elsk kroppen din, så renner fettet vekk av seg selv!

TENK om det hadde vært SÅ enkelt? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sjenert" som voksen = sosial angst, og det kan behandles. Depresjon også. Kanskje må du ha medisin. Ta kontakt med fastlege og få henvisning til psykolog.

Ikke for å spore av tråden, men det er forskjell på personlighetstrekk og psykiske lidelser. :) Mange mennesker er sjenerte uten å ha sosial angst, det er helt vanlig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var viktig å følge med på skolen ikke bare for jobb, men også for å ha kunnskap til å snakke med andre om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore av tråden, men det er forskjell på personlighetstrekk og psykiske lidelser. :) Mange mennesker er sjenerte uten å ha sosial angst, det er helt vanlig.

Sikker på at du ikke tenker på introvert/ekstrovert? Det er nemlig personlighetstrekk. Noen får energi av å være sammen med andre mennesker, andre tappes av å være sosiale. Men voksne mennesker greier å hilse på nye folk når det er nødvendig, liksom. For å spore av tråden ytterligere... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke tenker på introvert/ekstrovert? Det er nemlig personlighetstrekk. Noen får energi av å være sammen med andre mennesker, andre tappes av å være sosiale. Men voksne mennesker greier å hilse på nye folk når det er nødvendig, liksom. For å spore av tråden ytterligere... :fnise:

Du mener ikke at om man er sjenert så har man sosial angst? Å være sjenert er ikke en psykisk lidelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener ikke at om man er sjenert så har man sosial angst? Å være sjenert er ikke en psykisk lidelse.

Når voksne oppfører seg som sjenerte barn, så er det noe galt. Det kan være mangel på sosial trening, eller autisme, eller sosial angst. Hvis man bare foretrekker å være alene, så er man introvert og ikke noe "galt" i det.

Kanskje snakker vi forbi hverandre. Jeg mener ikke at ubehagsfølelse ved feks å holde tale/foredrag for mange mennesker, eller gå i bikini gjennom en restaurant med mange middagsgjester, eller nervøsitet for skulle å hilse på kongen, eller å grue seg til et jobbintervju, er å være sjenert! Dette er vanskelig for veldig mange. Noen liker ikke å vise seg på stranda i bikini heller, men det kan ha med at man føler seg ubekvem i sin egen kropp, og er heller ikke unormalt. Men å ikke ville hilse på venner av venner eller foreldrenes venner eller kolleger, det er sjenanse i min bok. Sånt bør man ha kommet over når man har fylt 18, hvis ikke, er det noe småsykt. Man klarer å ta en tilfeldig person i hånda og si navnet sitt.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke tenker på introvert/ekstrovert? Det er nemlig personlighetstrekk. Noen får energi av å være sammen med andre mennesker, andre tappes av å være sosiale. Men voksne mennesker greier å hilse på nye folk når det er nødvendig, liksom. For å spore av tråden ytterligere... :fnise:

Nei, jeg mener ikke det :) Sjenanse er et personlighetstrekk. Dersom man googler "shyness vs social anxiety" kommer det også ganske tydelig frem at det er en vesentlig forskjell. Selv utadvendte mennesker kan ha sosial angst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når voksne oppfører seg som sjenerte barn, så er det noe galt. Det kan være mangel på sosial trening, eller autisme, eller sosial angst. Hvis man bare foretrekker å være alene, så er man introvert og ikke noe "galt" i det.

Kanskje snakker vi forbi hverandre. Jeg mener ikke at ubehagsfølelse ved feks å holde tale/foredrag for mange mennesker, eller gå i bikini gjennom en restaurant med mange middagsgjester, eller nervøsitet for skulle å hilse på kongen, eller å grue seg til et jobbintervju, er å være sjenert! Dette er vanskelig for veldig mange. Noen liker ikke å vise seg på stranda i bikini heller, men det kan ha med at man føler seg ubekvem i sin egen kropp, og er heller ikke unormalt. Men å ikke ville hilse på venner av venner eller foreldrenes venner eller kolleger, det er sjenanse i min bok. Sånt bør man ha kommet over når man har fylt 18, hvis ikke, er det noe småsykt. Man klarer å ta en tilfeldig person i hånda og si navnet sitt.

Jeg tror ikke vi engang er enige om hva det er å være sjenert, da blir det litt vanskelig å diskutere. Vi får slutte å spore av denne geniale tråden ;)

For å bidra: på eksamen skjønte jeg det ikke før jeg hadde revet fra hverandre alle de tre ulike arkene , ark for ark, at man bare kunne rive av på tvers på toppen og voila :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest litt om "shyness vs social anxiety" nå. Kan vi si at sjenanse er aktivering av det parasympatiske nervesystemet i enkelte sosiale situasjoner, mens ved sosial angst opplever man denne aktiveringen som et ubehag, og hvis ubehaget fører til at man lar være eller ønsker å unngå sosiale situasjoner, oppfyller man diagnosekravene til sosial angst? Da er jeg vel sjenert, da, men jeg ville aldri beskrevet meg selv som det!

(Ja, jeg er forresten også ferdig, forsåvidt :fnise: )

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at "Forrest i køen" (den med Cadillac og Citrøn) var en Øystein Sunde-låt, men så er den faktisk en av sangene på "Ludvigsens hostesaft". Unnskyld, Gustav.

Den med "Choken er PÅÅÅÅÅÅ"? :Hehe:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

At popcorn kommer av at man "popper" "corn"-et ...

Nemlig, og derfor kaller jeg det alltid for Sprettmais :Nikke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, og derfor kaller jeg det alltid for Sprettmais :Nikke:

Men poppe er jo ikke det samme som sprette. Da hadde det blitt mer riktig med eksplodert mais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...