Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jammen hva er svettebåndene rundt håndleddene til da? :O

Tørke seg i panna med.., er det ikke?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd!

Denne er ganske teit, men da jeg var mindre forsto jeg ikke forskjellen på "nynorsk" og "nordnorsk". Altså, da vi begynte å lære nynorsk på ungdomsskolen var jeg sikker på at lærerne sa feil, og at vi skulle lære å skrive nordnorsk istedet.. :lete:

Det tok evigheter før jeg forsto forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrkAnna

Det med mandariner og klementiner er det mange som forveklser, så den er du nok ikke alene om :P

Egentlig litt merkelig siden mandariner ikke selges i Norge :fnise:

Det var på 90-talet klementinane kom. Dei bytta det ut med mandariner, for dei inneheld mykje fleire steinar. Men alle kan jo ikkje få med seg alt! Trur flesteparten kaller klementin for mandarin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At "tube'n" som i undergrunnsbanen i London/Paris/andre storbyer kalles "tube" fordi sporene ligger i tubes=rør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på metadon og radon.. På ungdomsskolen hadde vi et par politimenn på skolen som drev og snakket om narkotiske stoffer, og jeg fulgte bare delvis med, for jeg var (og er) fæl til å dagdrømme. Så hørte jeg ordet "metadon" og jeg utbrøt "Åh, det har vi masse av i kjelleren!" selv om jeg da siktet til radongassen vi dessverre hadde endel av der.

Har aldri vært så flau noensinne, hverken før eller etter. Rødmer fremdeles når jeg tenker på det.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen på metadon og radon.. På ungdomsskolen hadde vi et par politimenn på skolen som drev og snakket om narkotiske stoffer, og jeg fulgte bare delvis med, for jeg var (og er) fæl til å dagdrømme. Så hørte jeg ordet "metadon" og jeg utbrøt "Åh, det har vi masse av i kjelleren!" selv om jeg da siktet til radongassen vi dessverre hadde endel av der.

Har aldri vært så flau noensinne, hverken før eller etter. Rødmer fremdeles når jeg tenker på det.

:skratte: Hvordan reagerte politimennene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: Hvordan reagerte politimennene?

De tok det heldigvis med et smil! "Hehehe.. Nei, det har dere nok ikke.."

Resten av klassen holdt på å knekke sammen av latter. Aaah, smertefullt! :icon_lol:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så frøktelig lenge siden jeg forsto at "kosekiloene" ikke nødvendigvis er så koselige, men at de har kommet fordi man har kost seg litt for mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde lenge det het mirrow, ikke mirror.. :overrasket:

Endret av Helena83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke kan snakke rent rasjonelt med en kvinne.

Kvinner "føler" en hel masse og det hun "føler" i en gitt situasjon, trumfer alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nylig ut at "i forhold til" betyr "sammenlignet med", og innså da plutselig hvor rare setninger jeg har skrevet i alt av skoleoppgaver for å ta et eksempel :fnise: "I forhold til dagens nyheter..."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant nylig ut at "i forhold til" betyr "sammenlignet med", og innså da plutselig hvor rare setninger jeg har skrevet i alt av skoleoppgaver for å ta et eksempel :fnise: "I forhold til dagens nyheter..."

Bedre sent enn aldri! :fnise: du er hjertelig velkommen i klubben "vi som vet hvordan det skal brukes og vi er ikke redde å belære andre om det" om du vil? :fnise:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd!

Denne er ganske teit, men da jeg var mindre forsto jeg ikke forskjellen på "nynorsk" og "nordnorsk". Altså, da vi begynte å lære nynorsk på ungdomsskolen var jeg sikker på at lærerne sa feil, og at vi skulle lære å skrive nordnorsk istedet.. :lete:

Det tok evigheter før jeg forsto forskjellen.

Nordnorske dialekter er jo ikke engang innlemmet i nynorsk. Godeste herr Aasen tuslet jo bare rundt i fjelltraktene i indre sør-Norge og samlet ord til det nye språket sitt. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorske dialekter er jo ikke engang innlemmet i nynorsk. Godeste herr Aasen tuslet jo bare rundt i fjelltraktene i indre sør-Norge og samlet ord til det nye språket sitt. :fnise:

Ja, jeg hørte nylig at han ikke hadde penger til å dra lenger enn til Vestlandet - det var ikke interessen det skortet på :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg hørte nylig at han ikke hadde penger til å dra lenger enn til Vestlandet - det var ikke interessen det skortet på :fnise:

Tror det lengste han dro ut mot kysten var Voss eller kanskje ytre Bergenstraktene XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at "Forrest i køen" (den med Cadillac og Citrøn) var en Øystein Sunde-låt, men så er den faktisk en av sangene på "Ludvigsens hostesaft". Unnskyld, Gustav.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge norskboka mi var Ivar Aasen så langt nord som i Tromsø området for å samle inn fellestrekk i de norske dialektene, men i følge Aasen så har han særlig lagt vekt på dialektene i Hardanger og Sogn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...