Gå til innhold

Sår som er 7 cm dype


Gjest EryMax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest grapefrukt

Hvis kisskissbangbang kan være med deg bør du gripe sjansen, hun er en voksen person som antagelig kan klare å bli tatt med på alvor en det du tydeligvis blir.

Dra TS, drit i hva de på legevakten evt tenker, det som er viktig er at noen ser på kneet ditt og nå har du faktisk mulighet til å få med deg en som er voksen og som er villig til å hjelpe deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble du operert i kneet? Hvordan har smertene utviklet seg, har de økt på i det siste? Er du varm i huden rundt såret? Ut fra bildet ser det ut til at du er litt rød rundt såret, men ikke veldig utpreget, stemmer dette?

Har du hatt dren der hvor såret var? Det ser nesten sånn ut. Det kan ha dannet seg en fistelgang som ikke lukkes skikkelig.

Hvis du ikke har fått økte smerter i det siste og er i god form ellers, er det ikke sikkert du trenger dra på legevakten øyeblikkelig. Men jeg ville nok fått en legetime hvis det er lenge siden du ble operert og det væsker mye.

I mellomtiden vil jeg anbefale deg å ikke stikke ting inni der for å måle dybden, det kan både føre bakterier fra huden inn i såret og være med på opprettholde det. Gå på apoteket i morgen og spør etter noen kompresser som absorberer bedre. Du kan skylle såret med saltvann (kjøp på apotek).

Hvis du derimot har mye sterke smerter som har økt på i det siste, skal du på legevakten med en gang. Hvis det er infeksjon i såret, kan dette gå inn i kneet og da har du kjapt en beininfeksjon, noe som er veldig vanskelig å behandle og betyr måneder på sykehus i verste fall. Når du kommer på legevakten (evt. ringer) bør du i så fall si at du har sterke smerter i et kne som er operert, fokusér mer på det enn selve såret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette MÅ jo være et troll. Ikke søren om en lege ved bevissthet henviser til fastlegen i et slikt hastetilfelle.

Det er dessverre fort gjort at de gjør nettopp det - særlig om de har inntrykk av at vedkommende er litt hypokonder av seg (for la oss innse det - det er mange som ringer, eller renner ned dørene der, uten grunn). Har selv blitt avvist med potensielt farlige sykdommer, hvor det senere viste seg at jeg virkelig var syk, etter jeg hadde fått mast meg til at de måtte ta prøver. Jeg ble sannsynligvis avvist pga. nært familiemedlem som faktisk er hypokonder, og stadig møter opp der uten grunn. Jeg hadde også en bestefar som mistet beinet pga. et sår legen ikke gadd å ta alvorlig.

Jeg kan ikke bevise at TS snakker sant, men jeg kan garantere at det er fullt mulig at hun har blitt utsatt for slik behandling av de som liksom skal være profesjonelle. Det finnes flere steder hvor legevakten er beryktet for å ha sure ansatte som helst ikke slipper inn folk før det beviselig står om livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Ingen tar deg på alvor om du ikke har 40 i feber i det norske helsevesen.

Jeg har alltid blitt tatt veldig godt på alvor i det norske helsevesen, inkludert ved Nordlandssykehuset. Jeg har blitt sendt rundt til flere spesialister pga av et rart utslett, og blitt undersøkt nøye for å komme til bunns i hva som feilet meg. Jeg hadde ikke 40 i feber.

Du viser stadig til tdligere undersøkelser, men du trenger jo ny undersøkelse! Såret har endret seg, og antakelig har du forhøyet CRP nå (kommer fort ved betente sår). Ikke risiker å våkne i natt med høy feber og et rart bein i skumle farger! Som tidligere nevnt skjer ting skremmende fort hvis du får infeksjon. Du kan gå fra høvelig frisk til dødssyk og klar for amputering fortere enn du aner det!

Og selvsagt blir du ikke sett på som hypokonder når du har håndfast bevis på at noe er galt! Dette er jo snakk om et synlig betent sår, og ingen lege vil synes du er hypokonder.

Håper virkelig KissKiss tar deg med og snakker for deg så du får ordnet opp i dette! Jeg er rystet over hvor vrang du er når det kommer til å søke hjelp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får akutttime hos fastlegen i morgen å hører hva hun sier, blir jeg veldig akutt dårlig i natt. Så ringer jeg rett på sykehuset eller etter ambulanse. Ja du er jo hypokonder om du kan miste foten din, ja skikkelig hypokonder. Legevakta er sære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: det er ikke rart såret ikke gror eller blir mindre når du stikker ting inn i det for å se hvor dypt det er. Vil du i det hele tatt at det skal gro eller er det en utmerket mulighet for deg til å søke litt ekstra oppmerksomhet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får akutttime hos fastlegen i morgen å hører hva hun sier, blir jeg veldig akutt dårlig i natt. Så ringer jeg rett på sykehuset eller etter ambulanse. Ja du er jo hypokonder om du kan miste foten din, ja skikkelig hypokonder. Legevakta er sære.

Du er så ubeskrivelig dum som ikke drar idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandssykehuset er klar over hvor umulige Bodø Legevakt er. Å når legevakta ba meg om å ta kontakt med fastlegen, så gjør jeg det. Å det kan du banne på at jeg skal gjøre. Fastlegen min har sånn SMS bestilling, å jeg sitter å skriver meldinga om time akkurat nå. Da får jeg svar når de åpner i morgen, å time på dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tilbydd meg å bli med på legevakten, har snakket med svigermoren min som er sykepleier, og har sagt at EryMax kan si fra i løpet av kvelden hvis hun ombestemmer seg og vil dra inn likevel, så blir jeg med.

Mer kan jeg ikke gjøre.

Håper det ordner seg på best mulig vis for deg, EryMax. :klemmer:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Skjedde med hun som kunne følge deg?

Edit. Ah. :) Men lurer fremdeles på hvordan du klarer å måle nedi det såret.

Endret av Mortem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er dessverre fort gjort at de gjør nettopp det - særlig om de har inntrykk av at vedkommende er litt hypokonder av seg (for la oss innse det - det er mange som ringer, eller renner ned dørene der, uten grunn). Har selv blitt avvist med potensielt farlige sykdommer, hvor det senere viste seg at jeg virkelig var syk, etter jeg hadde fått mast meg til at de måtte ta prøver. Jeg ble sannsynligvis avvist pga. nært familiemedlem som faktisk er hypokonder, og stadig møter opp der uten grunn. Jeg hadde også en bestefar som mistet beinet pga. et sår legen ikke gadd å ta alvorlig.

Jeg kan ikke bevise at TS snakker sant, men jeg kan garantere at det er fullt mulig at hun har blitt utsatt for slik behandling av de som liksom skal være profesjonelle. Det finnes flere steder hvor legevakten er beryktet for å ha sure ansatte som helst ikke slipper inn folk før det beviselig står om livet.

Hårreisende! Det blir vel kanskje slik at man "skjærer alle over en kam"; symptom x og y kan vente siden det gikk bra med de tyve forrige pasientene som hadde lignende. De har dessverre ikke ubegrensede ressurser, men skal likevel prioritere akutte tilfeller. Ikke lett. Legevakten har retningslinjer og oversikt over hvorvidt symptomer kvalifiserer til legetilsyn der og da eller om det kan vente til dagen etter. Jeg jobber ikke der selv, men jeg kan tenke meg at det er utfordrende å skulle luke ut. Min erfaring er imidlertid at hvis man selv er fast bestemt på hva som er best for egen helse, så har de ikke så mye de skulle ha sagt i tvilstilfeller. De ønsker ikke å risikere å ha avvist noen som potensielt kan havne i livsfare eller andre alvorlige utfall.

Herregud, hvis det var meg som hadde et slikt sår, hadde jeg troppet opp og forlangt å få en lege til å vurdere såret; ikke en sykepleier over telefonen. Men jeg hadde også tatt grep FØR det utviklet seg til de angivelige 10 centimeterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandssykehuset er klar over hvor umulige Bodø Legevakt er. Å når legevakta ba meg om å ta kontakt med fastlegen, så gjør jeg det. Å det kan du banne på at jeg skal gjøre. Fastlegen min har sånn SMS bestilling, å jeg sitter å skriver meldinga om time akkurat nå. Da får jeg svar når de åpner i morgen, å time på dagen.

Kan du ringe direkte til sykehuset? Bør være en enkel sak om de vet at legevakten er umulig å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg får akutttime hos fastlegen i morgen å hører hva hun sier, blir jeg veldig akutt dårlig i natt. Så ringer jeg rett på sykehuset eller etter ambulanse. Ja du er jo hypokonder om du kan miste foten din, ja skikkelig hypokonder. Legevakta er sære.

Alle på legevakta er ikke like sære. Hvis det er sånn som du sier at andre leger på sykehuset "vet" at legevakta er sære, burde de jo gjøre noe med det. Jeg tror du overdramatiserer for å slippe å dra på legevakta.

Fint at du drar til fastlegen imorra, håper virkelig du gjør det! Men hvis du bor alene, bør du være obs på at sterk forverring og høy feber KAN gjøre deg dårlig i stand til å gjøre rede for deg og komme deg til sykehuset. Hvorfor vente og se an når du tydelig blir verre?

Men lykke til. Håper inderlig dette ordner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen i å kjefte når jeg har vært i kontakt med legevakta???? De avviste meg, å ba meg om å ta kontakt med fastlegekontoret. Å det skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...