Gå til innhold

Sår som er 7 cm dype


Gjest EryMax

Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor du unngår spm mitt jeg. :fnise:

Fordi hun allerede har svart på det spørsmålet, tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvorfor du unngår spm mitt jeg. :fnise:

Har også spurt om det. 5 ganger minst.

TS: hvordan måler du dybden på såret?

For hvis du stikker noe inn i det, gjør det ikke fryktelig vondt?

I tillegg er ofte ytterkantene av et sår mest infisert av bakterier. Disse drar du med deg inn, samme hvor "sterilt materiale" du bruker, som du sier.

Jeg kjefter ikke. Jeg blir bare forvirra av at du søker hjelp men ikke vil ha?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært fredag idag, så hadde jeg troppa rett opp der. Det er tirsdag idag og fastlegen åpner igjen i morgen, å ikke over helga liksom. Så da klarer jeg vel å vente de timene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

For hun har svart på det tidligere kanskje? Og at det er irrelevant for henne å stille din nyskjerrighet?

Selvfølgeig må hun svare på mitt spm!!! Makan til uhøffeligeht å ikke gjøre det da.

:kjefte:

Hun svarer ikke på -hva- hun stikker nedi såret. deet jeg spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk-lege-signaler

Søk lege hvis:

-du blir bitt av dyr eller mennesker fordi slike sår alltid er infekterte, dvs. at dyr og mennesker har bakterier i spyttet som kan overføres og gjøre at det kan bli infeksjon i såret.

-såret gliper. I så fall bør det settes sammen slik at det gror pent. Dette kan gjøres med nål og tråd, tape, hefteklemmer, eller såret kan limes med en spesiell lim.

-såret begynner å gjøre vondt, hvis det lukter vondt eller hvis det renner fra det, i så fall er det tegn på infeksjon. Ved tegn til blodforgiftning (røde striper fra såret, smerter, hovne kjertler og feber) skal du søke lege øyeblikkelig, en slik infeksjon kan utvikle seg og bli veldig alvorlig i løpet av få timer om man er uheldig.

-det sprenger i såret eller du får en hevelse. Det kan være tegn på blødning under huden - eller på infeksjon.

-du har et skjemmende arr som du gjerne vil ha rettet på. I så fall skal ikke det gjøres før det er gått ett år, for så lang tid bruker kroppen på å reparere skaden.

Funnet på "sår som lukter vondt" på øverste søk i Google.

Sunne, normale sår, skal ikke lukte vondt. Sårskorpe dannes raskt, iløpet av noen timer så sant det ikke er hardt tildekket og ikke får luft eller er ike stor bevegelse. Om såret har geleaktig lag rundt kanten, hvittlag og ikke danner skorpe, samt lukter vondt (noen nevnte en annen tråd) og blir større, så tenker jeg at det er noe alvorlig galt.

Etter at min mor fikk iltre kjøttspisende bakterier i et gnagsår på en tå (ble oppdaget tidlig nok) har jeg hatt litt noia for sår som oppfører seg rart.

OPPSØK LEGE!

Ring legevakten og snakk med dem i det minste. Det kan du gjøre NÅ, uten å måtte ta buss til Tromsø eller vente på bestemor. Det er din egen helse, din egen fot og dine evt. langtidsplager du skal gå skolerett for her. Ikke KG'ere. Men ring, for svarte.

Har hun ikke gjort dette da, og fått beskjed om å få tak i fastlege i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært fredag idag, så hadde jeg troppa rett opp der. Det er tirsdag idag og fastlegen åpner igjen i morgen, å ikke over helga liksom. Så da klarer jeg vel å vente de timene det gjelder.

Du vet ikke hva det er som foregår ned i det såret, de timene du utsetter legehjelp kan bli riktig vondt og farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun ikke gjort dette da, og fått beskjed om å få tak i fastlege i morgen?

Beklager, jeg leste ikke alle 12 sidene med frem og tilbake, forstod det slik at TS vegret seg for å kontakte lege i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare et emne opprettet for oppmerksomhet. ingen kan vel være så tafatte som dette vel? enten det eller for å irritere folk. ikke svar henne

Gå og skam deg!

Du har tydeligvis aldri vært i en desperat situasjon og blitt møtt av likegyldig helsepersonell! Bare vent til den dagen du ikke blir tatt seriøst av helsevesenet selv...Da kan du angre deg på hva du sa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de blir farlige å jeg får symptomer på sepsis, så er det ikke legevakta du ringer først. Da ringer du rett til 113, for da står det om liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de blir farlige å jeg får symptomer på sepsis, så er det ikke legevakta du ringer først. Da ringer du rett til 113, for da står det om liv.

Sepsis kan utvikle seg plutselig, og hvis du da ligger og sover, så rekker det å bli ganske livstruende før du får gjort noe med det. Hva om du våkner og holder på å dø, ikke greier å søke hjelp? Nå tenker du kanskje jeg overdriver, mulig jeg gjør det, men du underdriver dette noe jævlig i allefall. De er DIN helse, og hvis jeg var deg, ville jeg kjempet hardt for å beholde den frisk en stund til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgeig må hun svare på mitt spm!!! Makan til uhøffeligeht å ikke gjøre det da.

:kjefte:

Hun svarer ikke på -hva- hun stikker nedi såret. deet jeg spør om.

En eller annen steril gjenstand, syns jeg å se at hun har skrevet.

Endret av Ahava
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de blir farlige å jeg får symptomer på sepsis, så er det ikke legevakta du ringer først. Da ringer du rett til 113, for da står det om liv.

Men hvorfor i all verden er du villig til å risikere at det blir så ille??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

De vil jo ikke ha meg der, jeg gjør jo bare som legevakta anbefaler. :klemmer:

Tror du noen av de slitne, overarbeidede legene på legevakta vil ha deg der? Det er jo jobben deres, så for deres del er det jo mye lettere om du holder deg hjemme og ser det an.

Det betyr likevel ikke at du ikke er syk nok til å kunne kreve hjelp. Og man trenger ikke ha høy feber for å ha en begynnende infeksjon eller være alvorlig syk.

Men dra til fastlegen imorra og hør hva han/hun sier. Du har bestemt deg, og da kan vi ikke annet enn å ønske deg lykke til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hypokonder hadde kommet inn uten en skade og klaget på "vondt". Gjentatte ganger. Med nye plager. Legevakten vil IKKE tro at du er hypokonder om du kommer inn flere ganger med en skade som forverrer seg heller enn å heles på normal måte. Selv om det mot all formodning skulle vise seg å være en naturlig forklaring på dette, så er legene der for å kunne svare oss på bekymringer som oppstår i kjølvannet av små medisinske mysterier.

Og som noen sier, iblant må man ikke gi seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepsis kan utvikle seg plutselig, og hvis du da ligger og sover, så rekker det å bli ganske livstruende før du får gjort noe med det.

Jeg har hatt veldig høy feber før om natten, å da våkner man av at man ligger i ei seng som er gjennomvåt av svette. Stol på meg, jeg har hatt den ukjente sykdommen Dengue feber i utlandet. Da får du 40 i feber,sterke leddsmerter,svimmelhet,influensaliknende symptomer altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg TS. Du virker jo rett og slett ikke helt riktig rett.

Du trenger profesjonell hjelp! Måler såret med sterilt materiale? Hva er det for noe tull? Gjør det ikke vondt? Kom deg til legen og nekt å dra derfra før du får hjelp. Be de omså å ringe politiet for å få fjernet deg dersom de ber deg gå hjem igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror faktisk ikke du virkelig, virkelig vil ha hjelp. Jeg har aldri blitt avvist på legevakten, fordi hvis jeg mener at jeg trenger hjelp, så blir de ikke kvitt meg. Beklager, men jeg synes ikke du gjør nok selv, det hjelper ikke at hele Norge sitter her og gir deg råd, og ber deg på sine knær om at du må søke hjelp, det er jo du som må gjøre det. Og uansett hva vi råder deg til og forteller deg, så har du et svar på alt. Og et argument mot og for alt.

Hva kunne fått deg til å dra til legevakta i kveld?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke du virkelig, virkelig vil ha hjelp. Jeg har aldri blitt avvist på legevakten, fordi hvis jeg mener at jeg trenger hjelp, så blir de ikke kvitt meg. Beklager, men jeg synes ikke du gjør nok selv, det hjelper ikke at hele Norge sitter her og gir deg råd, og ber deg på sine knær om at du må søke hjelp, det er jo du som må gjøre det. Og uansett hva vi råder deg til og forteller deg, så har du et svar på alt. Og et argument mot og for alt.

Hva kunne fått deg til å dra til legevakta i kveld?

Det som kunne fått henne på legevakten er feber. Det har hun jo sagt. Tror hun glemmer at feber kan bety litt for seint i dette tilfellet. Har man allerede sepsis er det ikke alltid det går bra. Derfor skal man FOREBYGGE det i tilfeller hvor det er stor risiko for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...