Gå til innhold

Morder tjener seg styrtrik på boksalg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her eksemplifiserer du kritikken min. Du svarer ikke på kritikken, du hopper over til dårlig selvforsvar og kritikk av AB-funksjonen. Gud forby at du skulle kunne diskutere saken/innlegget og ikke brukeren.

Jeg kritiserer ikke AB-funksjonen, jeg kommenterer at det er vanskelig å se forskjell på de AB-ere som ytrer seg i en tråd. Hvis det er flere, så kan man jo lett komme til å tillegge AB-1 noe som AB-2 hadde sagt.

Vi var rimelig på topic før en eller annen AB begynte å hisse seg opp over at noen hadde sagt at Breivik ikke er en bra forfatter. Det kunne jo ikke få stå uimotsagt. Lurer på hvorfor det. Hvilket engasjement. "Du kan ikke mene noe om Breivik hvis du ikke har lest manifestet hans. Da er du en sau og en hykler."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kritiserer ikke AB-funksjonen, jeg kommenterer at det er vanskelig å se forskjell på de AB-ere som ytrer seg i en tråd. Hvis det er flere, så kan man jo lett komme til å tillegge AB-1 noe som AB-2 hadde sagt.

Vi var rimelig på topic før en eller annen AB begynte å hisse seg opp over at noen hadde sagt at Breivik ikke er en bra forfatter. Det kunne jo ikke få stå uimotsagt. Lurer på hvorfor det. Hvilket engasjement. "Du kan ikke mene noe om Breivik hvis du ikke har lest manifestet hans. Da er du en sau og en hykler."

Vedkommende AB sa vel at det er hyklersk å mene noe om kvaliteten på noe man ikke har lest, ikke at folk ikke kan mene noe om Breivik uten å ha lest manifestet. Det er greit å bestrebe seg på å ikke forvrenge andres uttalelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, da du skrev at de som ikke var imot diagnosen av det samme edle motiv som venstresiden: at man ønsker å se han straffet, hadde dårlige motiver og er "Breivik-disipler".

Det er ikke så veldig mange alternative motivasjoner for å avvise diagnosen.

Du har de rent faglige, som Cullberg gir uttrykk for. Han mener, basert på sin erfaring og faglige kompetanse, at diagnosen er gal, og at Breivik derfor antakelig er strafferettslig tilregnelig og burde straffes som en ordinær forbryter. Cullberg sier i sin kronikk at å kalle Breivik schizofren og utilregnelig, er å undervurdere menneskets kapasitet for ondskap. Han mener at Breivik har en personlighetsforstyrrelse. Den oppfatningen er ikke Cullberg alene om, og jeg har sett at mange fagpersoner er i tvil om påstanden om at Breivik var psykotisk.

Om Cullberg er Breivik-fan, så skjuler han det jammen godt. Og jeg må vel si til mitt forsvar at da jeg kommenterte at enkelte mennesker later til å ha lagt sin elsk på Breivik, så trodde jeg at det var temmelig selvsagt at en svensk psykiater som sier meget klart at han mener at Breiviks monstrøse handlinger er et utslag av overlagt ideologi og mennesklig ondskap, ikke var en av dem. Men jeg ser at jeg ikke kan ta noe for gitt på dette forumet.

Så er det de mer politisk betonte motivasjonene.

Noen ønsker at Breivik skal være normal nok til at hans motivasjon og handlinger skal kunne beskrives som politisk og som et resultat av aktivitet på antijihadistiske nettsteder mm.

I den kategorien er det to underkategorier: Noen er tydeligvis innvandringsmotstandere, og mener at Breivik har hatt rett i alt han har sagt. De føler naturlig nok at deres sak svekkes litt hvis Breivik bare er en forvirret schizofren.

Andre igjen er IKKE innvandringsfiendtlige, og vil bruke Breiviks ugjerning som skyts mot de innvandringsfiendtlige, som et skremmebilde på hva deres porpaganda fører til. De syns også at deres sak svekkes dersom Breiviks manus ikke er en manifestasjon av innvandringsfiendtlig ideologi, men bare produktene av et sykt sinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig mange alternative motivasjoner for å avvise diagnosen.

Du har de rent faglige, som Cullberg gir uttrykk for. Han mener, basert på sin erfaring og faglige kompetanse, at diagnosen er gal, og at Breivik derfor antakelig er strafferettslig tilregnelig og burde straffes som en ordinær forbryter. Cullberg sier i sin kronikk at å kalle Breivik schizofren og utilregnelig, er å undervurdere menneskets kapasitet for ondskap. Han mener at Breivik har en personlighetsforstyrrelse. Den oppfatningen er ikke Cullberg alene om, og jeg har sett at mange fagpersoner er i tvil om påstanden om at Breivik var psykotisk.

Om Cullberg er Breivik-fan, så skjuler han det jammen godt. Og jeg må vel si til mitt forsvar at da jeg kommenterte at enkelte mennesker later til å ha lagt sin elsk på Breivik, så trodde jeg at det var temmelig selvsagt at en svensk psykiater som sier meget klart at han mener at Breiviks monstrøse handlinger er et utslag av overlagt ideologi og mennesklig ondskap, ikke var en av dem. Men jeg ser at jeg ikke kan ta noe for gitt på dette forumet.

Så er det de mer politisk betonte motivasjonene.

Noen ønsker at Breivik skal være normal nok til at hans motivasjon og handlinger skal kunne beskrives som politisk og som et resultat av aktivitet på antijihadistiske nettsteder mm.

I den kategorien er det to underkategorier: Noen er tydeligvis innvandringsmotstandere, og mener at Breivik har hatt rett i alt han har sagt. De føler naturlig nok at deres sak svekkes litt hvis Breivik bare er en forvirret schizofren.

Andre igjen er IKKE innvandringsfiendtlige, og vil bruke Breiviks ugjerning som skyts mot de innvandringsfiendtlige, som et skremmebilde på hva deres porpaganda fører til. De syns også at deres sak svekkes dersom Breiviks manus ikke er en manifestasjon av innvandringsfiendtlig ideologi, men bare produktene av et sykt sinn.

Det går ikke an å diskutere med en som er mer opptatt av svart/hvitt-tenking og båssetting enn av å få innsikt.

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nyhetene24.no.msn.com/nyheter/behring-breivik-skriver-bok-i-fengselet

Satt og diskuterte med ei venninne etter å kommet over dette.

Hva er egentlig ditt syn på at en morder (ikke nødvendigvis ABB) skal ha mulighet til å kanskje tjene seg rik på å skrive bok om gjerningen (eller andre ting for den sak skyld).

Synes du det er greit?

Jobber du i VG?

Hva er det med folk som tror at ofrene og de etterlatte ville hatt noe fra denne mannen? Skal det være en bra ting. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt mangel på argumenter, etter å ha blitt satt grundig på plass for sin saueopptreden uten logikk overhodet, så tyr du ikke uventet til slik kloakk. Akkurat som forventet fra en person som skal fremheve seg selv for sine selvrettferdige godhet.

Voldsomt så aggressive de anonyme er for tiden .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ikke an å diskutere med en som er mer opptatt av svart/hvitt-tenking og båssetting enn av å få innsikt.

Takk for meg.

På seg selv kjenner man andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...