Gå til innhold

Morder tjener seg styrtrik på boksalg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Behring Breivik skriver bok i fengselet

http://nyhetene24.no.msn.com/nyheter/behring-breivik-skriver-bok-i-fengselet

Satt og diskuterte med ei venninne etter å kommet over dette.

Hva er egentlig ditt syn på at en morder (ikke nødvendigvis ABB) skal ha mulighet til å kanskje tjene seg rik på å skrive bok om gjerningen (eller andre ting for den sak skyld).

Synes du det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det blitt lovpålegg om å kanalisere mesteparten av inntjeningen til ofrene, hadde det kanskje hatt noe for seg.

Ellers ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns problemstillingen er interessant. Det blir et spørsmål om etikk og moral, på flere fronter.

Når noen har sonet ferdig dommen, så er h*n et fritt menneske. På den måten blir det feil å diktere hva h*n skal gjøre med livet sitt/sette føringer videre.

På den andre siden så ser jeg hvordan det kan virke støtende på ofre/etterlatte, og jeg anerkjenner det faktum at noen syns det er forkastelig å tjene penger på kriminalitet på denne måten.

Jeg tenker at det kan være interessant å lese en kriminells betraktninger om egen gjerning. Dilemmaet blir det økonomiske. Støtter man en kriminell/støter man ofre ved å i praksis bidra til at h*n kan leve et liv få andre kan på grunn av rikdom. Det blir et paradoks, at en som har gjort noe grusomt, kan bli rik på grunn av det h*n har gjort. Legitimerer man kriminalitet ved å kjøpe fra en kriminell? Det er mange ting å ta stilling til.

Samtidig tenker jeg at det ikke trenger å gjøre livet til den kriminelle "bedre", på en annen måte enn det økonomiske plan. Men det er jo nok i seg selv til å reflektere over om det er noe man ønsker.

-R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det blitt lovpålegg om å kanalisere mesteparten av inntjeningen til ofrene, hadde det kanskje hatt noe for seg.

Ellers ikke.

Tja, han vil vel trolig bli dømt til å betale erstartning. Det får holde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Jean Genet, homo, prostituert og morder, gjorde jo noe av det samme. Men han var en genial forfatter, i følge dem som liker sånt. Ble ikke Genet frigitt pga sine litterære kvaliteter, da? Det ble iallfall seriøst vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan man iallefall som forbruker påvirke. Ikke kjøp boka, da blir han ikke rik på den .

La oss nå først se om det faktisk BLIR en bok. De som har lest manifestet hans, sier at de delene som Breivik ikke rappet fra andre, virker ganske ubehjelpelige. Det er mulig at produktet, om det kommer, ikke vil være egnet kvalitetsmessig til publisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal han få glede av boksalget økonomisk sett? Han vil jo være skyldig oppreisning og erstatning i milliardklassen + renter.

Kommer han ut vil han da i stedet for å få livsopphold fra NAV få det fra boksalgsinntektene som da vil være satsen for livsopphold, ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå først se om det faktisk BLIR en bok. De som har lest manifestet hans, sier at de delene som Breivik ikke rappet fra andre, virker ganske ubehjelpelige. Det er mulig at produktet, om det kommer, ikke vil være egnet kvalitetsmessig til publisering.

Hmmm, ja sant nok .

Neppe mye lesverdig iallefall .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik er som nevnt ikke en spesielt god forfatter, men jeg synes likevel det hadde vært veldig interessant å lese en bok utgitt av ham. Kommer vel egentlig helt an på hva han skriver om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytringsfrihet er først og fremst et vern av de ubehagelige ytringene ABBs ytringer er ubehagelige og således vernet.

Vi må gjerne snakke pent om ytringsfrihet og rettssikkerhet men da må vi akseptere at begge deler koster noe. ABB saken viser oss hvordan det står til med disse verdiene i samfunnet. Aksepterer vi ikke ytringsfrihet for han så kan vi ikke akseptere det i andre sammenhenger heller.

Om han tjener penger på boken eller ikke spiller ingen rolle da et eventuelt overskudd vil bli brukt til å dekke ulike erstatningssøksmål. ABB vil alltid være forgjeldet og kan aldri mer eie noe. Kreditorene tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå først se om det faktisk BLIR en bok. De som har lest manifestet hans, sier at de delene som Breivik ikke rappet fra andre, virker ganske ubehjelpelige. Det er mulig at produktet, om det kommer, ikke vil være egnet kvalitetsmessig til publisering.

Hvilke konkrete deler av kompendiet er det du snakker om? Blir litt håpløst når du vurderer noe utifra hva media ønsker du skal synes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken glede har han av penger når han sikkert må sitte inne resten av livet?

Håper uansett ingen kjøper den. Vil ikke at han skal få den gleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytringsfrihet er først og fremst et vern av de ubehagelige ytringene ABBs ytringer er ubehagelige og således vernet.

Vi må gjerne snakke pent om ytringsfrihet og rettssikkerhet men da må vi akseptere at begge deler koster noe. ABB saken viser oss hvordan det står til med disse verdiene i samfunnet. Aksepterer vi ikke ytringsfrihet for han så kan vi ikke akseptere det i andre sammenhenger heller.

Om han tjener penger på boken eller ikke spiller ingen rolle da et eventuelt overskudd vil bli brukt til å dekke ulike erstatningssøksmål. ABB vil alltid være forgjeldet og kan aldri mer eie noe. Kreditorene tar det.

Selvfølgelig skal han få skrive om han vil det (og får det til).

Men om vi vil kjøpe den er vårt valg . Jeg vet ikke helt om jeg synes den bør gå inn under bibliotekenes innkjøpsordning heller .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig skal han få skrive om han vil det (og får det til).

Men om vi vil kjøpe den er vårt valg . Jeg vet ikke helt om jeg synes den bør gå inn under bibliotekenes innkjøpsordning heller .

Men mange andre mordere har da skrevet bok og fått den publisert? Litt søtt med alle de som føler seg mer tilfreds å lese det media skriver når media kan sensurere og filtrere vekk ting før de lar sauene/leserne sine lese.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et grådig og kynisk forlag vil nok utgitt boka uavhengig av kvalitet. Kanskje de til og med hyrer en ghost writer. Som forbruker kan man ta ansvar og ikke kjøpe den. Tror neppe den blir "årets julepresang" eller noe sånt. Trynet til ABB på en 600-siders koloss under juletreet? Neppe.

Jeg ville ikke hatt skrupler mot å dele den elektronisk sånn at alle som ville kunne lese den gratis. Så det hele ble et tapsprosjekt for forlaget i alle fall. Morderen ville nok ikke tjent penger på den uansett.

Det beste hadde jo vært om ingen var interessert i å lese noe av det han hadde på hjertet, men sånn tror jeg dessverre ikke det er. Og vi driver jo ikke med sensur her i landet.

En annen ting er jo at det å skrive er god terapi, så kanskje ABB kan komme i kontakt med andre deler av seg selv og bedre innse hva han har gjort og det grusomme i det, under skrivingen. Om forlaget kuinne oppmuntre ham til å skrive mer om barndommen og sånt. Det beste som kunne skje var jo om ABB angret, virkelig angret på det han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Breivik skriver bok for å tjene penger, men av samme grunn som han skrev manifestet (ulønnet), med hensikt i å få mest mulig folk til å sympatisere med ham/hans tankegang.

Det har tidligere skjedd at også andre forfattere har skrevet bok om massemordere.

Nikolas Schreck skrev og lagde dokumentar om Charles Manson - The Manson File, som viser sympati for det Manson gjorde og fortsatt står for. Mange ser på Manson som en frelser. Sykt.

Så det kan jo hende, at dersom ikke noe forlag i Norge blir å utgi Breiviks bok, så vil noen i utlandet gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mange andre mordere har da skrevet bok og fått den publisert? Litt søtt med alle de som føler seg mer tilfreds å lese det media skriver når media kan sensurere og filtrere vekk ting før de lar sauene/leserne sine lese.

Han må jo bare skrive . Men om jeg velger å ikke kjøpe den må være greit eller ?

Jeg kan få lov å velge det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...