Gå til innhold

Hvilke fordommer har DU opplevd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av fordommer tråden, vil jeg heller spørre om hvilke fordommer du har opplevd eller erfart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, folk har enkelte ganger oppført seg annerledes mot meg før og etter de får vite at jeg faktisk er norsk, til tross for fargene mine...

Først kan de være reserverte.. Når de hører dialekten og så videre, er de såååå hyggelige plutselig... :roll:

Merkelig det der.

Skrevet

Tja, jeg har faktisk opplevd fordommer fodi jeg er nordlenning. Den første jobben jeg hadde etter endt utdanning var på et lite sted, da opplevde jeg at folk hadde fordommer mot de som hadde noen års skolegang bak seg.

Egentlig bare til å le av :ler: !

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er jente.

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er ung

Jeg har opplevd å blitt sett ned på fordi jeg har et utradsisjonelt yrke

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er pen

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er vegetarianer

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg har store pupper

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg har utradisjonell tankegang

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg ikke ønsker få barn

Ja, ganske mye egentlig, og sikkert mer som jeg ikke kommer på i farten. Argh! Kjener jeg ble litt sur nå, jeg! :x ( :ler: )

Skrevet

Som ung mann som ser ok ut har jeg opplevd å måtte bevise mye i mine yrker dominert av middelaldrende kvinner....

Som tidligere lokalt profilert idrettsmann har jeg også måtte bevist mye i faglig sammenheng... Idrettsfolk skal jo være rimelig korte i hue... :ler:

Som sørlending nordpå har jeg ofte blitt stigmatisert som treg. Til de har blitt kjent med meg...

På KG har jeg en del ganger blitt stemplet som overfladisk og ensporet, kun fordi jeg flørter noen ganger... :sjarmor:

Skrevet
Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er jente.

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg er ung

Jeg har opplevd å blitt sett ned på fordi jeg har et utradsisjonelt yrke

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg har store pupper

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg har utradisjonell tankegang

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi jeg ikke ønsker få barn

:enig:

I tillegg:

- skoleflink

- avholdsmenneske (til fylte 18... :roll: )

- gammeldans-danser

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg har opplevd å bli sett ned på fordi:

*Jeg har et akademisk yrke, og er ergo ikke skikket for "ordentlig" arbeid

*Akademiker=snobbete,at man dermed kun snakker om "politisk korrekte" emner, og aldri befinner seg blant andre mennesker

*En fyr trodde engang at jeg jobbet i klesbutikk, eller var frisør, men ble plutselig veldig interessert da han fant ut hva jeg EGENTLIG drev på med

*Jente=pen, sminket osv===>ergo må man være dum og overfladisk

*Fine pupper==>må være silikon

*At jeg er ikkerøyker, må være prippen

*At jeg kommer fra Vestlandet, ergo må jeg være religiøs

*Jeg trener, og er opptatt av kosthold==>overfladisk, utseendefiksert, slanker meg?

Jeg kan sikkert ramse opp flere, men tror jeg egentlig er like rask selv til å dømme andre...

Skrevet

Da har du hatt sex med en del militærgutter da Tusenfryd.... hehe... Kanskje derav navnet ja.. Ser man det ser man det.... :ler:

Skrevet

Kult!

Joa, takk - men fordommer det nok av. Både internt og ekstern for å si det sånn.

Alt fra lett overraskelse når jeg klarer å bære pakningen min selv til festlige vorspielforklaringer på hvorfor det er gøy å være på tur med gutta...

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen der, som vekter. Har fått mange komentarer fra folk. :x

Gjest Ethereal
Skrevet

Da jeg var 27, og akkurat ferdig med hovedfag, jobbet jeg ett år på lærerhøgskolen, og da følte jeg at jeg ikke ble tatt på alvor av enkelte ansatte der. Studentene var også tildels eldre enn meg, men det gikk seg til etterhvert. Som babyface slet jeg litt, og ble for eksempel kastet ut av materiellrommet med kommentaren "studenter har ikke adgang her!".

Kjerringveldet fikk råde, jeg søkte ikke jobb der om igjen, selv om det var fantastisk flott å få bruke faget mitt...

Skrevet

Er opptatt av sminke, kosmetikk, klær og smykker. Har ganske mange feminine kvaliteter og sees på som "litt av ei jåle" :ler:

Derfor tror jeg ikke folk rundt meg ( stort sett menn ) tror at jeg klarer å bli ingeniør eller brannkonstabel ( mannsdominert yrke ). Noe jeg oppriktig er interessert i. Har fått visse signaler om at "dette er vel ikke noe for deg vel ?"

Vel ? Jeg skal nok vise dem :wink:

Jeg er heller ikke redd for å bli skitten på fingrene ( mens sambo HATER møkk ) :lol: og jeg brekker ikke på midten om jeg bærer noe tungt eller gjør "årntli" arbeid.

Synes aboslutt det går an å være / å interessere seg for flere ting og emner på en gang. Man kan ha andre interesser i tillegg, selv om man liker typiske jåleting. Synes det er like morro å se brukonstruksjoner og tunnelarbeider jeg, som det er å se på undertøy, kjoler og designersminke :)

Et menneske er ikke bare akademiker eller bilmekaniker eller bare et kjønn for den saks skyld. Det er så mye mer ved personer enn det som kanskje "synes utenpå".

Har også opplevd å bli sett ned på fordi jeg er (var) helsesekretær ( et lavtlønnet lavstatusyrke ) og folk jeg jobber med tror ikke jeg klarer å gjøre annet enn å skrive. That`s it.

Men det er så meget mer enn skriving i det yrket, men folk høyere på strå vil ikke bekjenne seg det :roll: Kanskje det er for å hevde seg selv litt (?)

Har opplevd å bli kalt for "skrivedame" :kvalm: :evil:

Ellers har jeg heldigvis ikke opplevd så mange flere fordommer foreløpig.

Gjest Ethereal
Skrevet

Dette er egentlig en veldig interessant diskusjon...

Når vi tenker over hvilke fordommer vi selv har blitt utsatt for, blir vi vel samtidig delvis konfrontert med våre egne fordommer???

Diva: Jeg likte det du sa om hverken-eller, men mange har lett for å se seg blind på EN side ved et menneske, og glemmer at de fleste mennesker har flere fasetter og strenger å spille på enn de som kommer fram ved første øyekast.

Ja til kompleksitet!

(Og jeg har fordommer mot pysete sutrekopper... :roll: )

Skrevet

Når Tusenfryd har med DEN neglesjeen på tur i felten.. da forstår jeg folk sperrer opp fordommene sine... :ler:

Skrevet

Heier på deg!

Lige så :)

Liker at folk tør å velge litt utradisjonelt og at folk står for det de gjør : - )

Skrevet
Når Tusenfryd har med DEN neglesjeen på tur i felten.. da forstår jeg folk sperrer opp fordommene sine... :ler:

Arkeypen dah :ler:

Skrevet

:kyss:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...