AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #121 Skrevet 12. desember 2011 Som Havbris sa tidligere i tråden: Å angre på noe er ikke det samme som å ikke elske. Jeg har selv nær slekt med downs syndrom. Mannen er i samme alder som meg, og jeg har på nært hold sett hvor mye både foreldre og søsken har slitt i oppveksten hans. Naturligvis skulle de gjerne ønske at de hadde fått en sønn som ville klare seg selv. Og som i oppveksten ikke lot seg lure så lett av andre. Og det kan nok godt hende de ønsket han ufødt når han slapp løs kyrne fra båsene i fjøset eller lagde oversvømmelse på skolen med brannslangen. Begge deler fordi andre lurte han til å gjøre det. Mannen lever nå et godt voksenliv i skjermet leilighet og med jobb på vekstsenter. Men det har gått hardt utover resten av familien, med lillebror som alltid har måttet være voksen og foreldre med konstant dårlig samvittighet fordi de ikke har kunnet følge opp yngstemann godt nok. Økonomisk har det også vært tøft til tider, da mannen med downs hadde en del hjerteproblemer som barn, og mor derfor ikke kunne jobbe, men måtte følge han opp døgnet rundt.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #122 Skrevet 12. desember 2011 Som Havbris sa tidligere i tråden: Å angre på noe er ikke det samme som å ikke elske. Jeg har selv nær slekt med downs syndrom. Mannen er i samme alder som meg, og jeg har på nært hold sett hvor mye både foreldre og søsken har slitt i oppveksten hans. Naturligvis skulle de gjerne ønske at de hadde fått en sønn som ville klare seg selv. Og som i oppveksten ikke lot seg lure så lett av andre. Og det kan nok godt hende de ønsket han ufødt når han slapp løs kyrne fra båsene i fjøset eller lagde oversvømmelse på skolen med brannslangen. Begge deler fordi andre lurte han til å gjøre det. Mannen lever nå et godt voksenliv i skjermet leilighet og med jobb på vekstsenter. Men det har gått hardt utover resten av familien, med lillebror som alltid har måttet være voksen og foreldre med konstant dårlig samvittighet fordi de ikke har kunnet følge opp yngstemann godt nok. Økonomisk har det også vært tøft til tider, da mannen med downs hadde en del hjerteproblemer som barn, og mor derfor ikke kunne jobbe, men måtte følge han opp døgnet rundt. Liker dette innlegget godt. Har selv en storesøster med downs som er godt voksen nå, og jeg måtte påta meg rollen som storesøster og ble alltid satt til side for hun trengte all oppmerksomheten og oppfølgingen. Det var veldig sårt og har gitt meg ett dårlig forhold til mine foreldre idag... 1
Anglofil Skrevet 12. desember 2011 #123 Skrevet 12. desember 2011 Tråden er igjen ryddet for avsporinger og krenkelser. Yvonne (mod)
mary-jane Skrevet 12. desember 2011 #124 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har ingen erfaringer med downs-mennesker, men jeg synes det blir feil å dømme en mor som "angrer". Det betyr jo ikke at hun direkte hater barnet sitt, men at hun ikke ville valgt situasjonen om igjen om hun fikk velge. Fordi det for mange er så forferdelig slitsomt. Dette gjelder jo ikke bare downs, men alle sykdommer og handikap som er såpass alvorlig at det blir et megaslit for foreldrene. Et barn krever enormt mye, og skal det i tillegg kreve masssse mer enn et normalt friskt barn så forstår jeg godt at foreldre er slitne. Eller at folk er redde for å få et slikt barn, eller ønsker abort. 1
Gjest Kim Skrevet 12. desember 2011 #125 Skrevet 12. desember 2011 Ser ut som du er en vanskeligere men alle har fått Downs barn, elsker barnet ennom. Det gjorde vondt å lese hva du har skrevet, men jeg måtte bare respektere deg og ikke ville sagt noe før. Folk er forkjellige. Det er mange som ikke takle det så pent så kansje det er bedre med en abort enn et utviklingshemme barn som kan bmann, du har ikke samme tankene som kvinner har. Selv om jeg har skrevet at jeg anger noen ganger men jeg har sagt at jeg ikke vet hva jeg skulle gjøre hvis jeg viste at barnet mitt hadde downs da jeg var gravid og det var ikke så ille som man tror om DS. Mange har det veldig lett vin, noen har det li dårlig behandlet av foreldre! Beklager at jeg har sagt dette, men dette mener jeg virkelig. For et feigt argument. Som mann kan jeg da ha like mye følelser rundt dette som en kvinne, den eneste forskjellen er at jeg slipper å gå gjennom det fysiske ved abort eller fødsel.
Gjest Kim Skrevet 12. desember 2011 #126 Skrevet 12. desember 2011 Det som er så grusomt er at når man har ordinær Ul, som er det tilbudet alle gravide får, så er man halveis i svangerskapet og fosteret er bare noen uker unna å kunne leve utenfor magen. For meg hadde det vært forfredelig å måtte ta en sen-abort og jeg vet ikke om jeg hadde klart det. Hvis man skal tenke slik som deg så må tidlig fosterdiagnostikk innføres for alle. Skal man "se" noe så må man på UL i uke 12. Dette tilbudet får kun dem som bor i de store byene og som er villige til å betale for det. Du må også finne en privat klinikk som sjekker nakkefold selv om det ikke er tillatt i Norge. Jeg har gjort det, men det var i Oslo. Det er faktisk ikke så enkelt i det langstrakte land. Mange kan også føde barn med sterke syndromer og Downs uten at det har vært mulig å se på UL, så dette er ikke en svart/hvitt verden. Jeg har en venn med et barn med et alvorlig syndrom. De fikk ikke vite det før helt i slutten av svangerskapet og da er jo ikke abort et alternativ, siden barnet uansett er levedyktig. De elsker uansett sitt barn og vi rundt er også glad i h*n. Joda, det med så sen ultralyd er en skam for landet. Hadde jeg vert kvinne og gravid, så hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger for å ta ultralyd hos en privat klinikk i Norge eller utlandet.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. desember 2011 #127 Skrevet 12. desember 2011 Du får det til å høres ut som om det er umulig å ha motstridende følelser, altså det å elske barnet sitt, samtidig som man føler situasjonen som så håpløs at man ønsker at barnet ikke var født. Jeg tror man skal passe seg for hvordan man uttrykker seg, for personer som sliter med såpass motstridende følelser har det helt sikkert ille nok med seg selv som det er! Aleyah er for ung til å tenke såpass nyansert. Alt er svart hvitt på den alderen.
Gjest SummerJudith Skrevet 12. desember 2011 #128 Skrevet 12. desember 2011 Du får det til å høres ut som om det er umulig å ha motstridende følelser, altså det å elske barnet sitt, samtidig som man føler situasjonen som så håpløs at man ønsker at barnet ikke var født. Jeg tror man skal passe seg for hvordan man uttrykker seg, for personer som sliter med såpass motstridende følelser har det helt sikkert ille nok med seg selv som det er! Som jeg har sagt før går det ikke ann å ønske at barnet aldri ble født men samtidig elske det, det høres helt idiotisk ut, man kan ha forskjellige følelser til mange ting men det høres helt ja... o.o
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #129 Skrevet 12. desember 2011 Som jeg har sagt før går det ikke ann å ønske at barnet aldri ble født men samtidig elske det Jo, det går an. Selv om ikke du hadde klart det, kan det hende at andre kan det. Du vet ikke hva andre er i stand til å føle. 1
Gjest SummerJudith Skrevet 12. desember 2011 #130 Skrevet 12. desember 2011 (endret) Og venninna di er vel mest sannsynlig like gammel og uerfaren som deg. Skaff deg ett utviklingshemmet barn først ( søsken teller ikke! ) før du uttaler deg. Hva har det med saken å gjøre? så fordi vi er yngre enn deg skal du dømme oss? vi kan ha meninger fordet om (: men yvonne kommer nok til å slette ALLE innlegene mine uansett så ja.. Endret 12. desember 2011 av Aaleyah
Gjest SummerJudith Skrevet 12. desember 2011 #131 Skrevet 12. desember 2011 Jo, det går an. Selv om ikke du hadde klart det, kan det hende at andre kan det. Du vet ikke hva andre er i stand til å føle. Det går sikkert ann men idiotisk uansett
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. desember 2011 #132 Skrevet 12. desember 2011 Det går sikkert ann men idiotisk uansett svart/hvitt 1
Gjest SummerJudith Skrevet 12. desember 2011 #133 Skrevet 12. desember 2011 svart/hvitt nei, jeg tenker jo ikke svart hvit når jeg sier det går ann, men det er forsatt idiotisk men det er min mening (:
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #134 Skrevet 12. desember 2011 nei, jeg tenker jo ikke svart hvit når jeg sier det går ann, men det er forsatt idiotisk men det er min mening (: jeg synes du burde formulere deg litt annerledes - du synes kanskje det ikke er helt logisk, men menneskelige følelser er nå ikke alltid like logiske. Å kalle slike følelser idiotisk er respektløst. 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. desember 2011 #135 Skrevet 12. desember 2011 nei, jeg tenker jo ikke svart hvit når jeg sier det går ann, men det er forsatt idiotisk men det er min mening (: Kanskje du må tenke at folk kan bli støtt når du forteller dem at de er idiotiske. Slutt å være så påståelig. Du vet jo ikke hvordan det er å ha barn engag å du vet igrunn ikke hva du snakker om. 1
Gjest SummerJudith Skrevet 12. desember 2011 #136 Skrevet 12. desember 2011 Kanskje du må tenke at folk kan bli støtt når du forteller dem at de er idiotiske. Slutt å være så påståelig. Du vet jo ikke hvordan det er å ha barn engag å du vet igrunn ikke hva du snakker om. Ja, og kanskje folk blir støtt når du forteller dine meninger det vil alltid være folk som blir sur uansett hvordan mening man har. jeg ble foreksempel sur på kims mening men den ble ikke tatt bort av den grunn. jeg syns det er idiotisk å elske noen samtidig ikke ønske personen født men hans syns det er idiotisk å få funksjonshemmede så hva er forskjellen??? >.<
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. desember 2011 #137 Skrevet 12. desember 2011 Ja, og kanskje folk blir støtt når du forteller dine meninger det vil alltid være folk som blir sur uansett hvordan mening man har. jeg ble foreksempel sur på kims mening men den ble ikke tatt bort av den grunn. jeg syns det er idiotisk å elske noen samtidig ikke ønske personen født men hans syns det er idiotisk å få funksjonshemmede så hva er forskjellen??? >.< Det er idiotisk å ikke skjønne at det går an å ønske at barnet fikk slippe å bli født med et handikap. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #138 Skrevet 12. desember 2011 Ja, og kanskje folk blir støtt når du forteller dine meninger det vil alltid være folk som blir sur uansett hvordan mening man har. jeg ble foreksempel sur på kims mening men den ble ikke tatt bort av den grunn. jeg syns det er idiotisk å elske noen samtidig ikke ønske personen født men hans syns det er idiotisk å få funksjonshemmede så hva er forskjellen??? >.< Du kan ikke vite noe før du faktisk FÅR barn. Det at du har en utviklingshemmet søster betyr ikke at du vet hvordan det er å ha ett barn som trenger hjelp til alt og som må på institusjon med årene. Den dagen du får ett barn som kommuniserer gjennom vold og aggresiv utragering fordi det ikke har språk og en mental alder på 3 år og ikke kan gjøre seg forstått på en annen måte, DA skal jeg høre på deg.
Anglofil Skrevet 12. desember 2011 #139 Skrevet 12. desember 2011 Tråden er igjen ryddet for avsporinger og usakligheter. Neste gang blir tråden stengt. Yvonne (mod) 1
Gjest SummerJudith Skrevet 12. desember 2011 #140 Skrevet 12. desember 2011 Det er idiotisk å ikke skjønne at det går an å ønske at barnet fikk slippe å bli født med et handikap. du svarte ikke på spørsmålet mitt (:
Fremhevede innlegg