Gå til innhold

En avgrensning av begrepet "islamofobi": Å kritisere islam uten å ønske at islam skal leve videre som forbedret religion


Cuckold

Anbefalte innlegg

Cuckold: Jeg tror nok det er mange som i dag ikke har noen religiøs tro, men fortsatt ikke ønsker at folk skal gå rundt nakne i offentligheten. Hvorvidt dette er et kulturelt arvegods fra kristendommen eller medfødt bluferdighet kan kanskje diskuteres, men jeg klarer ikke se sammenhengen med å ta hensyn til religiøse, som du sier. Ei heller ser jeg problemet med å ta hensyn til religiøse.

Når vi lever i et kompleks samfunn, så er vi nødt til å ta hensyn til hverandre. Noe av dette hensynet vil være sosiale normer og regler, andre vil være lovfestet. Sånn sett har ingen fullstendig frihet, det kan man ikke ha hvis man ønsker å leve sammen med andre.

Nå føler jeg vi har rotet oss ganske langt bort fra det du egentlig spurte om, og jeg vet vel egentlig ikke helt hva vi diskuterer lenger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cuckold: Jeg tror nok det er mange som i dag ikke har noen religiøs tro, men fortsatt ikke ønsker at folk skal gå rundt nakne i offentligheten. Hvorvidt dette er et kulturelt arvegods fra kristendommen eller medfødt bluferdighet kan kanskje diskuteres, men jeg klarer ikke se sammenhengen med å ta hensyn til religiøse, som du sier. Ei heller ser jeg problemet med å ta hensyn til religiøse.

Når vi lever i et kompleks samfunn, så er vi nødt til å ta hensyn til hverandre. Noe av dette hensynet vil være sosiale normer og regler, andre vil være lovfestet. Sånn sett har ingen fullstendig frihet, det kan man ikke ha hvis man ønsker å leve sammen med andre.

Nå føler jeg vi har rotet oss ganske langt bort fra det du egentlig spurte om, og jeg vet vel egentlig ikke helt hva vi diskuterer lenger. ;)

Det er nok mange som ikke ønsker at folk skal gå rundt i det offentlige med burka eller niqab heller, men jeg kan ikke forsvare at folks trang til å påtvinge andre sine normer skal være rådende. Tvert imot: Det er nettopp disse holdningen vi bør bekjempe. Friheten i et fritt samfunn er frihet til å leve etter sin overbevisning så lenge man ikke fratar andre deres tilsvarende frihet, det er ikke friheten til å frata andre friheter i den grad man finner det ekkelt å se andre leve på måter man ikke liker. Å ta hensyn til religiøse er helt greit så lenge det handler om det samme hensyn vi tar til alle andre, nemlig det hensyn at vi godtar at religiøse i likhet med de ikke-religiøse må få velge sin vei og kle seg og oppføre seg i tråd med sine normer - såfremt dette ikke går ut på å frata andre deres tilsvarende rett til å følge sin vei. Hvis du mener at det er noe i veien for å følge dette prinsippet i et samfunn må du nesten underbygge det, for påstanden at vi ikke kan leve i symmetrisk frihet så lenge vi lever med andre er ikke noen selvfølgelig sannhet.

Det vi diskuterer er jo at jeg ønsker å leve i et samfunn der vi praktiserer full livssynsfrihet og der samfunnet bestreber seg på likebehandling av livssyn. De store imperialistiske verdensreligioner har vokst nettopp gjennom å krenke disse prinsippene, nettopp gjennom kulturell dominans, gjennom eksplosiv ekspansjon takket være at barna uten blygsel presses til å anta foreldrenes livssyn, at religionen blir ansett som et spørsmål om gruppetilhørighet, noe du blir født inn i og må bryte aktivt med (kanskje til og med med fare for ditt liv).

Det må være lov å være negativ til de store verdensreligioners utbredelse og kulturelle og livssynsmessige dominans uten å bli beskyldt for å være en irrasjonell hater. Jeg har ikke noe ønske om å leve i et samfunn der alle deler mitt livssyn, det ville vært tegn på ekstrem ensretting, jeg har ikke noen tro på at alle mennesker oppvokst i et fritt samfunn vil velge likt, hverken når det gjelder livssyn eller politisk ståsted. Men på samme måte som jeg ønsker at så få som mulig skal velge et fascitsitsk eller nazistisk politisk ståsted, ønsker jeg at de store verdensreligionene skal bli så små som mulig og gjerne forsvinne helt. Om fascismen blir borte vil det nok fortsatt eksistere politiske syn jeg tar sterk avstand fra, så lenge vi lever i et fritt samfunn vil det alltid være noen som velger ståsted som står langt fra meg. Men jeg kan jo ønske at de er få. Og at de som har ståsted nærmere meg er mange. Slik er det også med mitt syn i forhold til de store verdensreligioner og deres utbredelse: Jeg ønsker at de skal bli mindre, og ideelt sett helt borte. Selv om jeg ikke har noen illusjon om at det ikke vil være tilsvarende negative livssyn der ute selv i en verden der islam og kristendommen har gått over i historien.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker gjerne at verden skal renskes for denne abrahamittiske gørra.

Kommer aldri til å kritisere noen av de der religionene konstruktivt, ikke faen :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker gjerne at verden skal renskes for denne abrahamittiske gørra.

Kommer aldri til å kritisere noen av de der religionene konstruktivt, ikke faen :tongue:

DoH! AB...var meg. Og nei, jag har vel heller kontrolfrikfobi. De tror på herskerguden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt meg en pause fra Aktuelt-forumet en liten stund, på tide å komme i form igjen. :gjeiper:

Jeg ser at de fleste tanker omkring Døvings utspill er diskutert allerede. Jeg har ikke så mye nytt å komme med, men jeg stiller meg meget kritisk.

Jeg VIL fortsette å kritisere islam som helhet, jeg VIL holde frem med å se på massereligion som et onde, og for meg er dette så rasjonelt som det går an. Mitt hovedproblem med religion går på dette med en absolutt moral og en ferdig vedtatt sannhet. Jeg er på linje med Richard Dawkins her - en utbredt idé om absolutt moral er uhyre farlig. Islam, eller kristendom, eller jødedom kan "forbedres" (hva betyr dette egentlig? Bygger ikke disse religionene på regler fra en perfekt Gud, en uforanderlig Gud? Blir det ikke en alvorlig logisk brist her?) så mye de vil, de vil aldri komme unna at de er tuftet på ideer om en fastsatt, absolutt moral og et ferdig verdenssyn. Denne absolutte moralen og verdenssynet blir, og vil alltid bli brukt som et maktmiddel, brukt for å styre det jeg ser på som menneskets medfødte rettighet og gave - evnen til forandring, evnen til utvikling, evnen til fri tanke, evnen til oppdagelser. Innad i islam vil det aldri være rom for en slik menneskelig utfoldelse, det vil aldri være rom for å gi ens barn frie tøyler til å tenke så fritt som det er mulig. Hvorfor? Fordi det strider fundamentalt mot religionens doktrine. Det strider mot ideen om den absolutte moral og ferdige verdenssynet som ligger til grunn. Tanken at moral og sannhet heller er noe i utvikling, noe mennesker kan diskutere seg fritt frem til, noe som bygges etterhvert som vi finner beviser og gjør erfaringer er fraværende.

Angående religion som tilhørighet, så trenger vi ikke se lenger enn til USA, et land hvor politikernes tro er noe som står listet på Wikipedia og noe de må svare for.

Edit: Skulle selvsagt ikke være "absolutt sannhet". Skylder på skakkjørt døgnrytme og medfølgende tretthet :Gjesp:

Endret av Cosette
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avgrensning av begrepet "islamofobi": Å kritisere islam uten å ønske at islam skal leve videre som forbedret religion

Jeg vil ikke at islam skal eksistere.

jeg vil heller ikke at kristendom skal eksistere.

Jeg vil faktisk ikke at noe religion skal eksistere.

Jeg vil også at andre onde ideologier, for eksempel kommunisme og nazisme, skal forsvinne.

Jeg ønsker ikke å forby disse eller skade de som følger slike onde ideologier. Jeg ønsker derimot å bekjempe ideologiene deres med ord.

En fobi er en irrasjonell frykt. Er min motstand mot onde ideologier bare irrasjonell frykt?

Skal kritikk mot nazisme med det mål å ta knekken på ideologien stemples som nazifobi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke at islam skal eksistere.

jeg vil heller ikke at kristendom skal eksistere.

Jeg vil faktisk ikke at noe religion skal eksistere.

Jeg vil også at andre onde ideologier, for eksempel kommunisme og nazisme, skal forsvinne.

Jeg ønsker ikke å forby disse eller skade de som følger slike onde ideologier. Jeg ønsker derimot å bekjempe ideologiene deres med ord.

En fobi er en irrasjonell frykt. Er min motstand mot onde ideologier bare irrasjonell frykt?

Skal kritikk mot nazisme med det mål å ta knekken på ideologien stemples som nazifobi?

Ehe.

Nei, du er nok ikke islamofob. Det kan se ut som om du lider av generalisert politisk angst. Kontakt lege snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...