Gå til innhold

Overrasket over at Breivik er syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han har jo en sinsyk virkelighetsoppfatning. Jeg syns egentlig at det er utrolig bra at han ble diognatisert som psykisk syk. For Anders er jo dette et ekstremt nederlag. Ifølge han selv ville folk se på han som en helt, når han da får vite at samfunnet tror han er psykisk syk - da ble han ifølge forsvareren sin superfornærmet. Og det gosser meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har jo en sinsyk virkelighetsoppfatning. Jeg syns egentlig at det er utrolig bra at han ble diognatisert som psykisk syk. For Anders er jo dette et ekstremt nederlag. Ifølge han selv ville folk se på han som en helt, når han da får vite at samfunnet tror han er psykisk syk - da ble han ifølge forsvareren sin superfornærmet. Og det gosser meg.

Hvis Breivik er såpass syk, så er det jo lett å si at alle terrorister er syke. Og det gir jo en annen tilnærming til terroristproblematikken. Drar man den litt lenger så må jo alle ekstremister inn på psykiatriske sykehus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Breivik er såpass syk, så er det jo lett å si at alle terrorister er syke. Og det gir jo en annen tilnærming til terroristproblematikken. Drar man den litt lenger så må jo alle ekstremister inn på psykiatriske sykehus.

ØY. Selv om du "drar den litt lenger" kan du IKKE sammenligne terrorister med ekstremister. FY. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan så veldig mye om psykiatri og diagnoser, så kan definitivt psykisk syke ha gjennomføringsevne. Una-bomberen som Breivik siterte i kompendiet sitt hadde samme diagnose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: feil.

2: feil.

3: alternativ faller bort, hadde du holdt deg oppdatert hadde du visst hvorfor.

Snakker om å være arrogant. Så hva er riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØY. Selv om du "drar den litt lenger" kan du IKKE sammenligne terrorister med ekstremister. FY. :nei:

Nei vel. Men hvis du ser på historien til psykiatrien i totalitære regimer, så tror jeg faktisk at ekstremister har blitt sammenlignet med terrorister.

Tror dere ekstremistmiljøene er terroristenes rugekasse?

Norge er ikke veldig totalitært, men terrorstress dytter oss i mer totalitær retning. Og vi er i gang med å bittelitt nærme oss Stasi-nivå med tanke på overvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som mener at brevik er syk og ute i stand til og tenke rasjonelt.

Har dere lest kompendiumet? Kompendiumet er veldig rasjonell og logisk forklart.

Jeg synes det er litt dårlig og si at brevik er sjuk i hodet bare fordi alle andre sier det. Les selv hva han har skrevet og dann heller en egen mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schizofrene mennesker er folk som har bikket over, angående virkelighetsoppfatning.

Mmm... Verdensomspennende konspirasjon. Regjeringsparti går bevisst inn for å gjøre islam til statsreligion. Tapre riddere fra ulike steder i verden går nå til kamp. Det er en reell organisasjon der, altså. Man er utnevnt til sjefsridder, og skal lede an i striden mot fienden. Og munnbind foran mor for å unngå smitte, og stråling er livsfarlige greier.

Ja, her har vi virkelig en jordnær virkelighetsoppfatning.

Folk som er schizofrene, det er ikke tilfelle at de forsøker å skjule det og også klarer det i fleste tilfeller. Heller tvert i mot. De liker å snakke med andre, og fortelle om stemmene de hører, fordi det opptar dem 100%, og er derfor naturlig å prate om det.

Og dette sier du med hvilken faglig bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Breivik er såpass syk, så er det jo lett å si at alle terrorister er syke. Og det gir jo en annen tilnærming til terroristproblematikken. Drar man den litt lenger så må jo alle ekstremister inn på psykiatriske sykehus.

Det kan man ikke si noe generelt om før man eventuelt har gransket flere terrorister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at brevik er syk og ute i stand til og tenke rasjonelt.

Har dere lest kompendiumet? Kompendiumet er veldig rasjonell og logisk forklart.

Jeg synes det er litt dårlig og si at brevik er sjuk i hodet bare fordi alle andre sier det. Les selv hva han har skrevet og dann heller en egen mening.

Kompendiet er for det meste løst satt sammen av tekster fra andre. Delene Breivik selv har skrevet er ofte barnslige, dårlig skrevet, osv.

Hva får deg til å tro at man må være frisk for å kunne raske sammen noen tekster fra nettet og lime alt inn i et Word-dokument?

Forøvrig er vel ekstremt opptatthet av "hjertesaken" og det å bruke mye tid på den på ulike måter en del av sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompendiet er for det meste løst satt sammen av tekster fra andre. Delene Breivik selv har skrevet er ofte barnslige, dårlig skrevet, osv.

Hva får deg til å tro at man må være frisk for å kunne raske sammen noen tekster fra nettet og lime alt inn i et Word-dokument?

Forøvrig er vel ekstremt opptatthet av "hjertesaken" og det å bruke mye tid på den på ulike måter en del av sykdommen.

Japp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det altså snakk om et nøye planlagt terrorangrep. Har ingen verdens ting med psykose å gjøre.

Da syns jeg du skal kontakte de sakkyndige og fortelle dem at de tar feil, og forklare dem hvorfor. Samfunnet er jo tjent med at dette gjøres riktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Breivik er såpass syk, så er det jo lett å si at alle terrorister er syke. Og det gir jo en annen tilnærming til terroristproblematikken. Drar man den litt lenger så må jo alle ekstremister inn på psykiatriske sykehus.

Det kan jo være han er flere ting. Kanskje han ikke er syk fordi han er ekstremist .Men syk og i tilegg ekstremist . En skummel kombinasjon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan man ikke si noe generelt om før man eventuelt har gransket flere terrorister.

Den svenske professoren trodde at mye av hovedproblemene til Breivik var typisk for terrorister, jeg lurer på om han snakket noe om grandious narscisssme eller noe sånt. Det er godt mulig at professoren hadde ett statistisk grunnlag som holder til hans uttallelser.

Selv gjetter jeg at Hitler og Stalin hadde samme type personlighetsforstyrrelser.

Men vi må også huske på at psykiatri er lang unna noen eksakt vitenskap. De klarer ikke å se hva som skjer inni hodet på folk , og baserer seg på høyt kvalilifisert gjetning. Den eneste grenen innefor psykologi som er sikker er adfersvitenskapen, men disse tar kun for seg det man kan observere og hopper elegant over det som skjer inne i hodet, der man ikke har tilgang til verken data eller behandling. Men adferd kan behandles.

Psykiatri handler først å fremst om å skrive ut hemmende medikamenter, for å sløve ned og dermed dempe problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at brevik er syk og ute i stand til og tenke rasjonelt.

Har dere lest kompendiumet? Kompendiumet er veldig rasjonell og logisk forklart.

Mange psykotiske evner til det samme.

Mange kan gå lenge å være tilsynelatende friske og rasjonelle, med helt ordinærr evne til å lage videoer og gjøre andre oppgaver. Det er først ved lengre observasjon (se etter ulogiske reaksjonsmønstre, sinnstilstand, konspiratorisk og irrasjonell virkelighetsoppfatning [noe som ikke skal forveksler med overdrivelser, unyansert retorikk og trangsynthet i samfunnskommentar] etc) man kan starte med å mistenke sykdom.

Akkutt psykose derimot, der kan folk klikke helt.

En nasjonalistisk terrorist kunne, rent logisk, utført et slikt terrorangrep mot motstanderne sine, eller senket utenlandske trålere i norske fjorder, eller fyrt opp asylmottak etc...

Som jeg sa, man kan ikke være for selektiv på hva som var et resultat av sykdom, og hva som var et resultat av hat og politisk ekstremisme.

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan heller ikke observere mistenksomhet, frykt/angst, sinnstemning, stress på papiret i spesiell nevneverdig grad da 90% av all kommunikasjon er ikke-verbal. Og det er sånn helsevesenet også fungerer, så vi kan ikke med vår informasjon uttale oss om hans helsetilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kompendiet er for det meste løst satt sammen av tekster fra andre. Delene Breivik selv har skrevet er ofte barnslige, dårlig skrevet, osv.

Hva får deg til å tro at man må være frisk for å kunne raske sammen noen tekster fra nettet og lime alt inn i et Word-dokument?

Forøvrig er vel ekstremt opptatthet av "hjertesaken" og det å bruke mye tid på den på ulike måter en del av sykdommen.

Helt nøyaktig hva mener du er dårlig skrevet i kompendiumet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatri handler først å fremst om å skrive ut hemmende medikamenter, for å sløve ned og dermed dempe problemer.

Høres ikke ut som om du har stor erfaring med psykiatri, hverken som pasient eller ansatt.. Hva får deg til å komme med et slikt utsagn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at brevik er syk og ute i stand til og tenke rasjonelt.

Har dere lest kompendiumet? Kompendiumet er veldig rasjonell og logisk forklart.

Jeg synes det er litt dårlig og si at brevik er sjuk i hodet bare fordi alle andre sier det. Les selv hva han har skrevet og dann heller en egen mening.

Sier ikke at han er uten stand til å tenke rasjonelt. Poenget er jo at virkelighetsoppfatningen er forskrudd. Han lever jo i en helt egen verden. De fleste ekstremister forholder seg jo iallefall til virkeligheten selv om de har ekstreme meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som om du har stor erfaring med psykiatri, hverken som pasient eller ansatt.. Hva får deg til å komme med et slikt utsagn?

Du siterte og besvarte dette:

"Psykiatri handler først å fremst om å skrive ut hemmende medikamenter, for å sløve ned og dermed dempe problemer."

Dette er også min begrensede kunnnskap om psykiatri. Hva mer er det? Hva kan de stille opp med bortsett fra hemmende medisiner? Adferdstreninger? Rådgivning om kosthold, helse, trening, og livet generelt?

Jeg fant forresten ikke det du siterte, men jeg kunne ha skrevet det.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...