Gå til innhold

Overrasket over at Breivik er syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir så mange overrasket over at Breivik erklæres syk? Hva annet kan man være enn syk og gal når man er i stand til å gjøre og skrive det han har gjort?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er jo å ha ekstreme meninger, men for å skrive så mye hinsides virkeligheten som han har gjort f.eks og det å klare å gjennomføre det han gjorde - det er det jeg mener. skjønner ikke at noen blir overrasket over at en sånn mann er syk..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ble veldig overrasket siden ekspertene i dagene før diagnosen ble satt, var så skråsikre på at han var tilregnelig. Det var liksom aldri snakk om noe annet. I tillegg har han jo laga et 1500-siders langt manifest, mekka en bombe, skaffet seg våpen og planlagt en hel del før angrepene. Jeg ville absolutt ikke trodd at en person som var syk var i stand til det.

Og mener du man må være syk for å skrive det han har gjort? First thing: Halvparten av det er kopiert fra titalls andre forfattere. Så: Har du lest manifestet selv? Hva synes du var så dypt forstyrrende?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Har tenkt det samme som ts. Han er jo åpenbart forstyrret.

Mannen syr sine egne uniformer, tror han er kommandør av en ridderorden han har funnet på selv og har regnet ut den prosentive sjangsen for at han skal bli statsledere i Norge når bare vi andre finner ut at det er han som har rett og resten av verden som tar feil. Han mener at verden i ettertid vil forstå at han ahr gjort det han gjorde fordi han elsker det norske folk og ønsker å sette oss fri. Hat tror også han har en hærskare av sympatisører og en hemmelig organisasjon som skal hjelpe han å få kuppet makten i Norge.

Mannen er jo klin kokos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strykebrett svarte egentlig på det jeg synes er forstyrrende. Greit nok at man ikke trenger å være syk for å ha noen av meningene han forfekter og har kopiert fra andre, men alt det andre, som bla strykebrett svarte fint på. Og at han har utført de handlingene. Jeg tenker at man må være litt klin kokos for å faktisk gjennomføre alt det her. Det er jo noe ganske annet enn å ha høyreekstreme meninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk blander kortene litt, og tror at når man er mentalt syk er man automatisk fullstendig klin kokos og ute av stand til å fungere på noe vis mens man hyler og skriker dagen lang. Jeg har hørt flere si "han er jo ikke syk, en mann som kan planlegge noe sånt er ikke dum", men mental sykdom har jo ikke noe med intellekt å gjøre, og heller ikke bestandig med funksjonsevne.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk blander kortene litt, og tror at når man er mentalt syk er man automatisk fullstendig klin kokos og ute av stand til å fungere på noe vis mens man hyler og skriker dagen lang. Jeg har hørt flere si "han er jo ikke syk, en mann som kan planlegge noe sånt er ikke dum", men mental sykdom har jo ikke noe med intellekt å gjøre, og heller ikke bestandig med funksjonsevne.

...Men slik rettspsykiaterne har forstått, så har han så lav mental kapasitet at han ikke klarer å knyte sine egne sko engang. :eeeh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men slik rettspsykiaterne har forstått, så har han så lav mental kapasitet at han ikke klarer å knyte sine egne sko engang. :eeeh:

Nei. Det er journalistene som har misforstått.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk blander kortene litt, og tror at når man er mentalt syk er man automatisk fullstendig klin kokos og ute av stand til å fungere på noe vis mens man hyler og skriker dagen lang. Jeg har hørt flere si "han er jo ikke syk, en mann som kan planlegge noe sånt er ikke dum", men mental sykdom har jo ikke noe med intellekt å gjøre, og heller ikke bestandig med funksjonsevne.

Tråden handler jo om hvorfor så mange ble overraskete over at han var syk. Som du sier er det flere som har sagt at han ikke er dum nok til å være syk. Derfor ble de overrasket. Tråden handler ikke om hvorvidt han faktisk var syk eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pårørt

Hvis dere hadde lest aviser, så hadde dere kanskje fått med dere at uavhengige eksperter ikke tror breivik er paranoid schizofren. Hvordan kan en paranoid schizofren, hvis fremste kjennetegn er mangel på konsentrasjon og liten eller null evne til å gjennomføre hverdagen, klarer å reise rundt i europa, planlegge en avansert terroraksjon i 9 år, skaffe informasjon, lage bomber, holde seg skjult, skrive et manifest, kopiere tekster og få alt på plass i riktig rekkefølge, og til slutt kaldblodig gjennomføre en meget systematisk terroraksjon? Jeg jobber med schizofrene..og tro meg, jeg har aldri møtt en schizofren som kunne ha vært i nærheten av å gjøre EN av tingene Breivik gjorde.

Det er svært lett å sette en grense mellom normalt og ikke-normalt, men faktum er at vi alle har stusset på ting, mange er innvandringskritiske, mange tror at en elite styrer, eller at flere eliter styrer, og slik er det jo til en viss grad. Leser man historie så ser man hvordan pengesterke grådige mennesker driver korrupsjon og likvideringer for å få makt, selv i vesten.

Breiviks problem var imidlertid at han til slutt ikke evnet å se nyanser, eller se ting fra andre perspektiver. Han virret seg stadig inn i et meningskonsensus gjennom diskusjon og prat med likesinnede. Litt som mange sosialister også gjør, hvor man ikke EVNER å se kritisk på ting. Breivik manglet kritisk blikk, og han ble nok paranoid, og hadde storhetstanker om seg selv. At han har krysset grensen fra frisk og kritisk, som mange er, til ukritisk og til slutt paranoid i sine ideer er utvilsomt. Men han visste godt hva han gjorde, han er ikke dum, han er ikke ute av stand til noen ting.

Her har vi et rettsvesen som i denne saken er mer opptatt av å latterliggjøre, fremfor å ta debatten. Det er enkelt å si at hans tanker og ideer var fullstendig gale, men til et visst punkt er de relevante. Dessuten er det en skam at han som strafferettslig tilregnelig ikke trenger å ta ansvar for det han ha gjort. Ja, det føles sikkert skamfult for ham å få diagnosen han har fått, men skal vi virkelig latterliggjøre ham på bekostning av de ofrene fra utøya, og de pårørende? Er det at Breivik skal les av og pekes på viktigere enn at pårørende får en person de kan si til at; "Han er ansvarlig".

Snart dukker det vel opp overskrifter i avisen hvor det står; "Breivik proppet så full av medisiner at han må begynne med bleie". Samtidig sitter de pårørende igjen med en følelse av at gjerningsmannen slapp billig i fra det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk blander kortene litt, og tror at når man er mentalt syk er man automatisk fullstendig klin kokos og ute av stand til å fungere på noe vis mens man hyler og skriker dagen lang. Jeg har hørt flere si "han er jo ikke syk, en mann som kan planlegge noe sånt er ikke dum", men mental sykdom har jo ikke noe med intellekt å gjøre, og heller ikke bestandig med funksjonsevne.

Er noemn overrasket over at han er syk? Hvis du ikke klarer å skille mellom psykotisk i gjerningsøyeblikket = utilregnelig og "syk", så skjønner jeg ikke at du tør å uttale deg engang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke forundret over at han har en personlighetsforstyrrelse. Det jeg er høyst forbauset over er at de påstår han har vært/er psykotisk over en så lang periode og imens han har planlagt og utført disse handlingene. Psykose er det eneste (bortsett fra bevisstløshet og alvorlig psykisk utviklingshemming) som kvalifiserer til å bli kategorisert som "utilregnelig". Og det er jeg meget forbauset over at de mener han både har vært og er!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men slik rettspsykiaterne har forstått, så har han så lav mental kapasitet at han ikke klarer å knyte sine egne sko engang. :eeeh:

Lavt funksjonsnivå henger ikke nødvendigvis sammen med mental kapasitet. Det er et mål på hvor godt man fungerer på en del nøkkelområder, som jobb, sosiale kontakter, egenomsorg, etc. Eksempel. En meget intelligent person kan bli så deprimert at han ikke orker å stå opp om morran, og ikke gidder å vaske og stelle seg, ikke klarer å jobbe, og mister kontakten med venner etc. Vedkommende kan kanskje gi en grei forklaring på Einsteins spesielle og generelle relativitetsteori, men vil like fullt få en lav skåre for funksjonsnivå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å være mentalt forstyrra finns vel i mange ulike grader og former. Man kan vel være "syk" men samtidig være istand til å gjennomføre ting og fungere. Nettopp det at han faktisk har viklet seg så ekstremt langt inn i sin egen forestillig om noe virker da ganske lite friskt, til tross for at han har klart å gjennomføre alt dette. For meg virker det tvert om som et ekstra tegn på at han faktisk er syk på et eller annet nivå.

At han er syk, trenger ikke bety det samme som at han var "utilregnelig i gjerningsøyeblikket",for det er jo ingen tvil om at det ikke rablet for han der og da slik at han skøyt rundt seg e.l., slik man kanskje umiddelbart forbinder med et uttrykk som utilregnelig.

Jeg reagerer på at så mange kan bli så overrasket over at en mann som han erklæres "syk". Han bør jo være den første til å bli erklært ufrisk på et eller annet nivå. Det er jo ikke noe friskt eller normalt over det han har gjort. Ikke minst det at han virker som han lever i sin egen verden (jfr krav i fengselel, storhetstankene osv). Hvordan kan noen oppriktig mene at det ikke er noe mindre friskt over det? :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er trist midt i det hele er at dette ser ut til å være en mann som i barneårene har hatt det vondt.

Han har ikke hatt en barndom slik en barndom bør være, på mange måter.

Og i mitt yrke da, ser vi ofte at det kan gå "galt" med disse menneskene. Og i dette tilfellet gikk det virkelig galt.

Barnevernet er dessverre ikke godt nok i mange tilfeller. Dvs. mer å gjøre for psykologene når barna blir eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, forsto fra dag 1 at dette var en ensom og syk mann.

Nasjonalist uten virkelighetsbrist:

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje isolasjon er det aller værste man kan gjøre mot mennesker av scizofreni paranoia?

Breivik fortalte jo at han var under tortur. Etterhvert menneske som holdes fanges på isolasjon blir totalt gærne og vil ha store vanskeligheter med skille mellom virkelighet, fantasi og vrangforestillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...