Gå til innhold

Overrasket over at Breivik er syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og mener du man må være syk for å skrive det han har gjort? First thing: Halvparten av det er kopiert fra titalls andre forfattere. Så: Har du lest manifestet selv? Hva synes du var så dypt forstyrrende?

Dette er et viktig poeng. Det aller meste var kopiert og limt inn fra andre. Det han selv hadde skrevet var preget av barnslighet og, vel, ikke spesielt imponerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere hadde lest aviser, så hadde dere kanskje fått med dere at uavhengige eksperter ikke tror breivik er paranoid schizofren.

"Uavhengige eksperter" som ikke selv har undersøkt eller snakket med Breivik...

Hvordan kan en paranoid schizofren, hvis fremste kjennetegn er mangel på konsentrasjon og liten eller null evne til å gjennomføre hverdagen, klarer å reise rundt i europa, planlegge en avansert terroraksjon i 9 år, skaffe informasjon, lage bomber, holde seg skjult, skrive et manifest, kopiere tekster og få alt på plass i riktig rekkefølge, og til slutt kaldblodig gjennomføre en meget systematisk terroraksjon?

At man er p.s. betyr ikke at man ikke kan gjøre noe som helst. Tvert imot er vel et kjennetegn på slike at de gjør veldig mye fordi sykdommen gjør dem ufattelig paranoide, og de ser tegn over alt på at noen er ute etter å ta dem og at vrangforestillingene deres stemmer.

Han planla ikke aksjonen i ni år. Maks 1-1,5 år.

Manifestet var for det meste klipp&lim fra andre. Riktig rekkefølge? Det meste kunne da vært i en hvilken som helst rekkefølge.

At han kunne utføre en aksjon såpass kaldblodig viser vel bare hvor syk han er mentalt.

Men vi får vente på evalueringen av rapporten, så får vi se.

Jeg jobber med schizofrene..og tro meg, jeg har aldri møtt en schizofren som kunne ha vært i nærheten av å gjøre EN av tingene Breivik gjorde.

Du "jobber med"? Jasså? Og det betyr..?

Snart dukker det vel opp overskrifter i avisen hvor det står; "Breivik proppet så full av medisiner at han må begynne med bleie". Samtidig sitter de pårørende igjen med en følelse av at gjerningsmannen slapp billig i fra det.

De pårørende får sitte igjen med akkurat den følelsen de vil. Behandlingen av Breivik kommer an på hans situasjon og tilstand, ikke de pårørendes følelser.

Skjerp deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ble veldig overrasket siden ekspertene i dagene før diagnosen ble satt, var så skråsikre på at han var tilregnelig. Det var liksom aldri snakk om noe annet. I tillegg har han jo laga et 1500-siders langt manifest, mekka en bombe, skaffet seg våpen og planlagt en hel del før angrepene. Jeg ville absolutt ikke trodd at en person som var syk var i stand til det.

Det er akkurat det. Folk flest er kunnskapsløse og de trur at "psyk" er ensbetydende med dum og evneveik. Men det er vel feil.

Er helt enig med trådstarter. En mann som lever i en slik boble som Breivik, kan godt være psyk og psykotisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje isolasjon er det aller værste man kan gjøre mot mennesker av scizofreni paranoia?

Breivik fortalte jo at han var under tortur. Etterhvert menneske som holdes fanges på isolasjon blir totalt gærne og vil ha store vanskeligheter med skille mellom virkelighet, fantasi og vrangforestillinger.

Det er sannsynlig at Breivik etter lang tid i isolasjon var blitt mye dårligere enn han var før han ble fengslet.

Det er fullt mulig at psykiaterene har gjort feilvurdering og bommet på diagnosen.

Det er fullt mulig at han alikevel har psykisk sykdom, men kankjs en annen variant.

Jeg godtar uansett ikke sykdommen som noen "unnskyldning". Breivik gjorde ett bevisst valg, og han gjennomførte det, uavhengig av hans helsetilstand. Å si at han var syk er like dårlig unnskyldning som de har de som slår i fylla. Breivik er ansvarlig. Det er ikke noen sykdom som står bak her. Men sykdom kan allikevel ha svekket hans vurderingsevne, eller fjernet sperrer.

Den svenske professoren trodde han hadde omtrent samme sykdomstilstand eller personlighetsforstyrrelse som de fleste andre terrorister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det. Folk flest er kunnskapsløse og de trur at "psyk" er ensbetydende med dum og evneveik. Men det er vel feil.

Er helt enig med trådstarter. En mann som lever i en slik boble som Breivik, kan godt være psyk og psykotisk.

Jepp, jeg trodde utilregnelig ville si at man ikke kunne klare å planlegge og fullføre noe så omfattende og detaljert. At han hadde en eller annen (flere?) former for forstyrrelser og lidelser, joda, men utilregnelig? Mange trodde det samme som meg. For eksmepel her. Men da er det tydeligvis feil...

Endret av Ruto
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig så kan man ikke være selektiv på hva som tilegges "politisk" (vanvidd) ekstremisme og hva som tilegges sykdom, men loven i Norge er sånn at de med psykose regnes som strafferettslig utilregnelige uansett.

Det vi vet er at folk som har blitt utsatt for mobbing har lavere terskel for ugjerninger. De har et hevnmotiv så. Mobbing er noe djevelskap og mobbere burde i større grad møte konsekvenser uansett sosial posisjon eller tilhørighet.

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en paranoid schizofren, hvis fremste kjennetegn er mangel på konsentrasjon og liten eller null evne til å gjennomføre hverdagen, klarer å reise rundt i europa, planlegge en avansert terroraksjon i 9 år, skaffe informasjon, lage bomber, holde seg skjult, skrive et manifest, kopiere tekster og få alt på plass i riktig rekkefølge, og til slutt kaldblodig gjennomføre en meget systematisk terroraksjon?

Fordi han er ikke schizofren.

Schizofrene mennesker er folk som har bikket over, angående virkelighetsoppfatning.

IKKE politiske oppfatninger og meninger om fremtiden. Virkelighetsoppfatningene til schizofrene er ofte primitive og så forvrengt, at de f.eks kan tro at alle som er på butikken og handler sammen med han, er egentlig der fordi de er skuespillere i livet hans, og at hele hans liv er bare en film der han selv er en alien fra en eller annen planet.

Folk som er schizofrene, det er ikke tilfelle at de forsøker å skjule det og også klarer det i fleste tilfeller. Heller tvert i mot. De liker å snakke med andre, og fortelle om stemmene de hører, fordi det opptar dem 100%, og er derfor naturlig å prate om det.

Schizofreni handler i stor grad også om å tro at andre har overnaturlige evner til å påvirke tanker og motivasjon hos den personen. ABB virker utifra det vi vet, som selvstendig, og en som ikke lar seg påvirke av familie, venner, media..

Alle mordere er jo gale, uansett. Men ikke schizofrene. Altså, hadde ABB trodd at de på Utøya kom til å drepe ham, at stemmer i hodet hans fortalte ham det, da kan jeg skjønne at det er paranoid schizofreni. Men her er det altså snakk om et nøye planlagt terrorangrep. Har ingen verdens ting med psykose å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er en syk handling utført av en syk mann.

Men jeg er ingen psykiater.

Men ville en sinnsforstyrret mann handlet rasjonelt?

For jeg mener han gjorde et rasjonelt valg da han la ned våpenet og lot seg pågripe(noe som er blitt påpekt i media også, mener jeg å huske)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er en syk handling utført av en syk mann.

Men jeg er ingen psykiater.

Men ville en sinnsforstyrret mann handlet rasjonelt?

For jeg mener han gjorde et rasjonelt valg da han la ned våpenet og lot seg pågripe(noe som er blitt påpekt i media også, mener jeg å huske)

Ja, rasjonelt, ja.

"Jeg er kommandør Breivik i den norske frigjøringshæren. Oppdraget er utført, og jeg vil overgi meg nå." Damn, det er rasjonelt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rasjonelt, ja.

"Jeg er kommandør Breivik i den norske frigjøringshæren. Oppdraget er utført, og jeg vil overgi meg nå." Damn, det er rasjonelt!

Rasjonelt eller ikke. Breivik var gjerningsmannen, ikke sykdommen hans.

En annen sak er at psykiatri kan bli en ganske tøff tilleggsstraff. Medisinene vil skade han, og hans forventede livslengde vil avkortes pga av disse medisinene. Og slipper han ut blant folk, så kan livslengden avsluttes ganske brått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del stoler på de sakkyndiges vurdering og foretrekker at han blir idømt psykisk helsevern.

Han har 3 muligheter for straffeutmåling:

1. Tvungen psykisk helsevern, hvor han vil få riktig behandling og medisiner helt til legene er helt sikre på at han klarer å komme tilbake til hverdagen. Hvis dette skjer innenfor berettighet strafferamme, blir han satt i fengsel for å sone resten. Hvis ikke, så går han fri. Jeg personlig har ikke tro på at du kan bli frisk om kanskje femten år, enten skjer det forholdsvis raskt - ellers skjer det aldri. Jeg tror han kommer til å ta selvmord den dagen han virkelig innser hva han har gjort.

2. 21 års forvaring. Da er han frisk. Klarer han da å manipulere leger om at det ikke er noe gjentakelsesfare og at han virkelig angrer, så kan han i verste fall være fri om 10 år - uten noe form for behandling.

3. 30 års fengsel. Da er han ute om maks 30 år, uten behandling og fri til å gjøre hva han vil.

Om han så ikke er psykotisk, så er han i hvert fall kraftig personlighetsforstyrret i flere av kategoriene. Uansett så er det noe han virkelig trenger hjelp til.

Det går ikke på meningsforskjeller, men grandios tankegang (narsissistisk pf) hvor han tror at han er utpekt til å styre verden, og at han har makt til å bestemme hvem som skal dø og hvem som skal leve.

Empati har han heller ikke, for et normalt menneske har et følelsesregister som gjør at de aldri ville vært i stand til å drepe mennesker, dermed er man også inne på dyssosial pf.

Han er paranoid også. Han er redd for ting. Han gikk med ansiktsmaske inne, fordi han var redd for å bli syk.

Jeg tror faktisk Breivik passer inn i alle underkategoriene av personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del stoler på de sakkyndiges vurdering og foretrekker at han blir idømt psykisk helsevern.

Han har 3 muligheter for straffeutmåling:

1. Tvungen psykisk helsevern, hvor han vil få riktig behandling og medisiner helt til legene er helt sikre på at han klarer å komme tilbake til hverdagen. Hvis dette skjer innenfor berettighet strafferamme, blir han satt i fengsel for å sone resten. Hvis ikke, så går han fri. Jeg personlig har ikke tro på at du kan bli frisk om kanskje femten år, enten skjer det forholdsvis raskt - ellers skjer det aldri. Jeg tror han kommer til å ta selvmord den dagen han virkelig innser hva han har gjort.

2. 21 års forvaring. Da er han frisk. Klarer han da å manipulere leger om at det ikke er noe gjentakelsesfare og at han virkelig angrer, så kan han i verste fall være fri om 10 år - uten noe form for behandling.

3. 30 års fengsel. Da er han ute om maks 30 år, uten behandling og fri til å gjøre hva han vil.

Om han så ikke er psykotisk, så er han i hvert fall kraftig personlighetsforstyrret i flere av kategoriene. Uansett så er det noe han virkelig trenger hjelp til.

Det går ikke på meningsforskjeller, men grandios tankegang (narsissistisk pf) hvor han tror at han er utpekt til å styre verden, og at han har makt til å bestemme hvem som skal dø og hvem som skal leve.

Empati har han heller ikke, for et normalt menneske har et følelsesregister som gjør at de aldri ville vært i stand til å drepe mennesker, dermed er man også inne på dyssosial pf.

Han er paranoid også. Han er redd for ting. Han gikk med ansiktsmaske inne, fordi han var redd for å bli syk.

Jeg tror faktisk Breivik passer inn i alle underkategoriene av personlighetsforstyrrelse.

1: feil.

2: feil.

3: alternativ faller bort, hadde du holdt deg oppdatert hadde du visst hvorfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror han kommer til å ta selvmord den dagen han virkelig innser hva han har gjort.

Jeg tror de mente at han er suicidal. Det er fort gjort å bli suicidal etter slike ugjerninger, og med en framtidsutsikt bak murene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tvungen psykisk helsevern, hvor han vil få riktig behandling og medisiner helt til legene er helt sikre på at han klarer å komme tilbake til hverdagen. Hvis dette skjer innenfor berettighet strafferamme, blir han satt i fengsel for å sone resten. Hvis ikke, så går han fri. Jeg personlig har ikke tro på at du kan bli frisk om kanskje femten år, enten skjer det forholdsvis raskt - ellers skjer det aldri. Jeg tror han kommer til å ta selvmord den dagen han virkelig innser hva han har gjort.

Jeg forstår ikke hvordan det fungerer. Kan noen forklare meg? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket over at han er psykisk syk og har fått en diagnose (hvorvidt den er riktig og godt underbygget kan jeg ikke ta stilling til). Det meste har pekt i retning av at han har en sykelig oppfatning av seg selv og verden, helt fra småting som behovet for å overdrive sin egen betydning og mulighet for påvirkning (fra skryting av venner på document.no til å tro han utførte en historisk viktig handling) til valget av mål for handlingene sine, og den kostyme-tittel-fetisjen hans...

Samtidig må jeg innrømme at jeg ble overrasket over at han ble vurdert som utilregnelig - men årsaken til dette er at om man vurderes som psykotisk i gjerningsøyeblikket så regnes en automatisk for strafferettslig utilregnelig etter det norske systemet. Selv om en altså har planlagt handlingene over tid, og viser at en forstår at samfunnet ser på handlingen som uetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke overrasket over at han er psykisk syk og har fått en diagnose (hvorvidt den er riktig og godt underbygget kan jeg ikke ta stilling til). Det meste har pekt i retning av at han har en sykelig oppfatning av seg selv og verden, helt fra småting som behovet for å overdrive sin egen betydning og mulighet for påvirkning (fra skryting av venner på document.no til å tro han utførte en historisk viktig handling) til valget av mål for handlingene sine, og den kostyme-tittel-fetisjen hans...

Samtidig må jeg innrømme at jeg ble overrasket over at han ble vurdert som utilregnelig - men årsaken til dette er at om man vurderes som psykotisk i gjerningsøyeblikket så regnes en automatisk for strafferettslig utilregnelig etter det norske systemet. Selv om en altså har planlagt handlingene over tid, og viser at en forstår at samfunnet ser på handlingen som uetisk.

Må legge til at jeg ikke ser på "de politiske holdningene" hans som syke, heller ikke spesielt ekstreme. Jeg har helt siden 22.juli ment at en slik handling like gjerne kunne vært tuftet på motsatte holdninger, og at en gærning kan bruke hva som helst for å rettferdigjøre drap. Visse dyrevernere, abortmotstandere, kommunistiske eller religiøst baserte sympatisører - har mer ekstreme MENINGER enn Breivik, og noen av dem er også i stand til å drepe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de mente at han er suicidal. Det er fort gjort å bli suicidal etter slike ugjerninger, og med en framtidsutsikt bak murene.

Han er ikke det. Har du lest sammendraget på 29 sider? Begrunnelsen er TYNN

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke det. Har du lest sammendraget på 29 sider? Begrunnelsen er TYNN

Ikke suicidal? Når man står foran ett restliv bak murer i fengsel eller i psykiatrisk sikkerhetsadveling, så er det vel nesten mer normalt å bli suicidal enn å ønske å leve slik. Og kommer han ut en gang, så kan kanskje det bli enda mer ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke suicidal? Når man står foran ett restliv bak murer i fengsel eller i psykiatrisk sikkerhetsadveling, så er det vel nesten mer normalt å bli suicidal enn å ønske å leve slik. Og kommer han ut en gang, så kan kanskje det bli enda mer ubehagelig.

Må bare påpeke at det er en GIGANTISK forskjell på å ikke ønske å leve og å faktisk være suicidal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...