Gå til innhold

La Traviatas dagbok

Anbefalte innlegg

Skrevet

12 dager igjen til termin!

I natt har jeg sovet 14 timer!! :o Helt utrolig, og kjempedeilig. Ingen kynnere, bare litt murring i ryggen. For første gang på en uke føler jeg meg uthvilt... Men håper ikke det betyr at det ikke skal skje noe mer på en stund da!

Vi var på omvisning på sykehuset (Fredrikstad) i dag, og det var veldig OK. Jordmoren som viste oss rundt var faktisk den samme som vi skal på svangerskapskurs hos neste uke (hvis vi rekker det da!). Hun har tidligere drevet med hjemmefødsler og ble kåret til årets jordmor i fjor, og hun jobber nattevakt på sykehuset til helga... Så jeg håper på fødsel til helga jeg da... Hun er kjempehyggelig, og veldig flink har jeg hørt. De har jo forskjellige avdelinger, en normalenhet, en spesialenhet og en helt ny avdeling som kalles "Fødestue i sykehus" der det er færre fødsler pr. jordmor og det legges vekt på personlig oppfølging og alternativ smertelindring. Rommene har badekar og dobbeltseng, og pappa´n kan overnatte under hele oppholdet. Dit vil jeg (tror jeg!). De setter ikke epidural der, men hvis man finner ut at man bare ikke holder ut mer, så flyttes man over til normalenheten og får bedøvelsen der. Men de har lystgass og akupunktur, pluss badekar som sagt. Men de badekarene så så høye ut! Jeg skjønner ikke hvordan man kommer seg inn og ut av dem (uten heisekran da! :hoho: )

Møtte en del andre høygravide som også var på omvisning, har vel aldri sett så mange mager på ett sted før! Og de var veldig forskjellige i form og størrelse! Fascinerende. Snakka mye med ei som har termin 2 dager før meg, som jeg kanskje treffer senere der inne? Hun hadde mye mindre mage enn meg da, så ikke ut som hun var mer enn 7 mnd. på vei.

Mannen tok seg fri halve dagen for å være med på omvisninga, så i dag har vi mye tid sammen hjemme. Skal lage indisk gryte til middag og riktig kose oss :-)

Og kanskje prøve om litt kos kan hjelpe for å få ut lillegutt? :wink:

38 + 2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11 dager igjen til termin, og i natt har det ikke skjedd så mye. Lå litt våken, men ikke pga noe direkte vondt, mer at jeg ikke fikk ro over meg... men har sovet greit, bortsett fra at jeg må ha ligget gærent med hofta, den gjør sinnsykt vondt når jeg går. Nå er det på tide at fysioterapeuten kommer tilbake fra kurset sitt synes jeg! :sinna:

Var på kontroll hos jordmor i dag, og gjett hva? Hodet har endelig festa seg!! :danse:

Han begynner å gjøre seg klar (håper jeg!). HAr ikke gått opp noe siden forrige kontroll, likevel var SF-målet over det grønne feltet på kurven (tidligere har det ligget akkurat i kanten av feltet). Denne lille karen her vokser og trives veldig bra, sa jordmoren. :-)

Jeg beskrev de plagene jeg har hatt i det siste, og det virket ikke som det var noe uvanlig. Jeg sa det gjorde ganske vondt, men det er jo ikke noe annet enn trening og forberedelse fra livmoren så lenge det ikke er regelmessig, sa hun. OK, da... Dette er kanskje siste gang vi ses, sa hun også... Kanskje det, ja?

I dag er det helt supert vær, så får gå meg en tur etterpå. Og til helga har jeg ingen planer, bortsett fra å føde da! :wink:

38 + 3

Skrevet

Så flott at han festet seg til slutt!

Nå kan man bare slappe av og vente på det vesle vindunderet!

Håper du får en fin helg!

Skrevet

Jeg sender over lit fødevibber osgå jeg

Bare 11 dager igjen til termin nå.

((((((((((((((fødefødeføde)))))))))))))))

Skrevet

Takk for vibber, Sandra, jeg tar imot med åpne armer! Har jo planlagt fødsel til helga, så det passer bra! :hoho:

Fikk mere kynnere utover dagen i dag, ganske kaotiske og definitivt mer vonde enn før. Nærmest som knivstikk innimellom. Kanskje de kjennes verre enn før fordi de kom så tett, nesten uten pause. Litt bedre nå da.

Egentlig burde jeg jo innstille meg på at det er lenge igjen til fødsel ennå, men kroppen min sier meg noe annet, den blir bare mer og mer innstilt på å føde kjennes det ut som! Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at han skal komme 10 dager før, det vil si i morgen den 9. oktober...

Jeg er i hvert fall fullstendig klar for litt action snart! Jeg vet at det kommer til å være forferdelig vondt, men jeg er motivert for å holde det ut så lenge som mulig. Resultatet er jo en nydelig liten baby :hjerter: Armene mine lengter etter en liten bylt å holde rundt!

Skrevet

:hjerter: Bare å vente på vidunderet nå! Håper det ikke tar lang tid! :-)

Kanskje du får en spesielt god helg!? :klem:

Tusen takk for gratulasjonene... :wink:

Skrevet

Takk for det, Lillen, jeg tror ikke det skjer noe i dag, men kanskje i morgen? Søndagsbarn er fine barn...

Men han er selvsagt velkommen uansett tidspunktet han velger!

I dag er magen roligere, har vært en tur nede i Drøbak sentrum i det fine været og fått tak i lydbøker på biblioteket og handla årets første julegave! Stakk innom Julehuset, og der har de så mye fint! Vel hjemme igjen spiste vi rømmegrøt :sikle: så nå er jeg rimelig full i magen (oioi, spiste visst litt for mye...).

Skal lage pizza i kveld også, hvis vi noen gang blir sultne igjen!

Nå ser mannen på fotball, mens jeg har planlagt en liten hvil. Skal begynne å høre på den ene lydboka (Den røde vargen av Liza Marklund). Jeg leser mest krim for tiden, eller gravid/fødsel/barsellitteratur.

Glemte å nevne noe som skjedde i går kveld midt under Skavlan: fikk utrolig vondt nederst i magen, alt stoppa opp og jeg ble bare sittende og pese og puste med åpen munn og øynene lukket :o Var definitivt ikke en kynner, vet ikke helt hva det var. Mannen lurte på om det var en rie, men det kom ingen flere (ombestemte lillegutt seg tro?). Hva kan jeg gjøre for å overbevise ham om at det er ganske fint her ute i den store verden også?

Nå er det 10 dager igjen til termin!

38 + 4

Skrevet

9 dager igjen til termin!

I dag er jeg kjempetrøtt og sliten, hadde et litt høyt aktivitetsnivå i går, og vi la oss litt seint. Men koste oss fælt med hjemmelaget pizza og film.

Mannen derimot var full av energi i dag, sto opp tidlig og begynte å snekre! :o

Det murrer fælt i magen og ryggen i dag, pluss at det stikker litt i magen. Men nå har jeg ikke noen tro på at det skal skje noe før neste uke en gang. Er litt spent på når han velger å komme, for vi er invitert på premiere på et show i Oslo neste onsdag! :-) Er min kusine som spiller, sammen med en annen jente. De er dødsflinke! Vil veldig gjerne være der, men vet ikke om det går...

Hva hvis vannet går midt under forestillingen? :o Lite sannsynlig, men...

Etterpå skal vi på hagesenteret og kjøpe litt blomsterløk. Krokus og påskeliljer og sånt, og kanskje hyasinter. Været er bra, så det blir nok litt hagearbeid på oss utover dagen, synes det er koselig å pusle i hagen jeg. Ikke har jeg grønne fingre, men jeg kan vel ikke gjøre så mye feil bare ved å rake løv og ta bort visne planter! Planting av blomsterløk er litt verre, kanskje mannen kan ta seg av det (pyton å bøye seg helt ned til bakken, om jeg ikke må grave også!).

I natt hadde jeg masse mareritt, om en mann som ville drepe meg og om at bilen min kollapset midt i ødemarka! Drømte ikke noe om baby da...

38 + 5

Skrevet

Det har lest at det er venligst at fødselen starter mellom 4 og 5 om morgenen.

jeg har også tenkt på det med vannet, har med nattbind i veska, men det er jo ikke akkurat å bare dra ned buksa (ute i byen f.eks) og klistre et nattbind i trusa.

Tror vi ville fått litt rare blikk da :ler:

Så heldige dere er som har hage å pusle i! Det høres koselig ut å fikse i hagen. Pass på at du ikke blir så sliten da vennen. :klem:

Skrevet
Det har lest at det er venligst at fødselen starter mellom 4 og 5 om morgenen.

Er det virkelig? Sånn var det for meg jo! - riene begynte klokka 4 og vannet gikk klokka 5. :-)

Og forresten; Hei La Traviata! Må følge med deg nå mot slutten vet du. :wink: Ønsker deg MASSE MASSE lykke til. Håper du får en like fin opplevelse som meg. Eller, det er jeg overbevist om at du gjør bare du er innstilt på det. Du har vanvittig mye å glede deg til ihvertfall, for jeg hadde gjerne gjort det 10 ganger til, det er ikke verre... :ler:

Klem fra La Flaca (som blir helt rørt og sippete av å tenke på fødselen sin) :hjerte:

Skrevet

8 dager igjen til termin! :-)

Jeg sleit meg i hvert fall ikke nok ut med hagearbeid til at det ble noen fødsel, Sandra... men det var koselig, vi planta 50 krokusløk pluss snøstjerne og snøklokker. Skal plante resten i dag (påskeliljer, perleblomst, anemoner og noe annet som jeg ikke husker hva heter).

Planlegger også en gåtur med litt oppoverbakke (pleier å få i gang kynnere, om ikke annet...).

Så koselig at du stikker innom, La Flaca! Lenge siden sist! :-) Jeg ser virkelig fram til fødselen, er klar til å gjøre min innsats, liksom! Vet at det er vondt og slitsomt og sånt, men det er liksom greit (tenker jeg nå i hvert fall!). Bare han kommer ut til slutt! Vil holde min lille :babysmokk:

I går kveld fikk jeg veldig tette og vonde kynnere, men de ble borte etter noen timer. :-( Men jeg merka at det var veldig anstrengende for kroppen når de kom så tett, klarte ikke å slappe av i det hele tatt, spente hver muskel i kroppen for det var så vondt. Og det var jo bare kynnere likevel, så jeg var litt letta da de ga seg og jeg fikk sove etter hvert.

Merker at kynnerne har forandret seg den siste tida. De er mer intense og jeg blir veldig varm og andpusten av dem. De ledsages gjerne av veldig nedpressfølelse og det stikker i magen, ryggen og på sidene innimellom. Så jeg håper på enda mer "utvikling" framover. At de bare skal gå over til ordentlige rier!

Senere i dag skal jeg til fysioterapi, og så lage god middag til oss. Jeg skal nemlig ha fått permisjonspenger i dag, håper det stemmer for jeg er sørgelig blakk...

38 + 6

Skrevet

Håper kynnerne dine går over til rier snart!

Det kan ikke være noe særlig å gå sånn i all fall!

Nå er det på tide at babyen kommer!

*håper håper håper*

(((((((((((fødevibber)))))))))))))

Skrevet

Gikk en lang tur i stad, nærmere 1 time. Det gikk overraskende bra! Ble selvfølgelig andpusten på toppen av den lange bakken, men ikke verre enn at jeg planta litt flere løk da jeg kom hjem. Etter det var jeg sliten da... Prøvde å grave opp noe gjenstridig ugress i blomsterbedet vårt for å frigjøre litt plass, men måtte bare gi opp, det satt så hardt! :-(

Nå har moren min begynt å strikke babyteppe! :-) Det blir nok ikke ferdig til han kommer, hvis ikke han er utrolig treig og mamma veldig rask til å strikke! :-) Men koselig uansett.

Litt kynnere innimellom i dag, men ingen veldig vonde. De kommer vel til natta når jeg skal legge meg, som de pleier.

1 dag nærmere å få treffe den lille gutten i magen...

Skrevet

1 uke igjen til termin!

Småkvalm i dag, og økende smerter i magen. Kjempetrøtt, selv om jeg har sovet ganske lenge utover dagen. Men i natt var jeg oppe med smerter i magen som dabbet av etter hvert. Hva er dette for noe?

Våkna tidlig av kjempemageknip, sto opp og spiste litt, gikk og la meg igjen. Kjenner at det bygger seg opp med vondt i mage og rygg, blir kvalm ( i natt trodde jeg jeg skulle kaste opp) :kvalm:

Vet ikke helt hva jeg burde gjøre, om jeg skal legge meg igjen eller være oppegående...

39 + 0

Skrevet
Ja' date= det var Finn Bjelke, LaTraviata! Tusen takk! :klappe: Jeg har funnet en moro-bok for mammaer, som tilsvarer hakkespettboken. Hakkespett bokens fulle navn er jo; Verdens beste pappa: hakkespettbok for førstegangsfedre, og den boken jeg fant het: Verdens beste mamma: oppmuntringsbok for førstegangsmødre :Nikke: Og den så morsom ut! :klappe: Kanskje du får svar på noen av de morsomme spørsmålene dine der? :wink:

Limer inn innlegget fra boka mi jeg... :wink:

Jeg følger med... :kyss:

Skrevet

Jeg har også vært kvalm i det siste. I dag trodde jeg at jeg skulle kaste opp, men gjorde ikke det.

Nevnte det for jordmoren(var der i dag), men hun sa ingenting..

Tenk at det bare er en uke igjen! Det skjer nok noe før den tid, det føler jeg på meg..

(((((((((((((((((føøøøøøøde)))))))))))))))))

Skrevet

jeg har også sånn vondt at jeg tror jeg må kaste opp nesten av og til - spesielt på natta. og så er jeg plutselig sulten også, så kvalme eller sult :klø:

Men det høres jo lovende ut da... Jeg er så glad for alle dere som har termin snart som skriver om alle vondtene og plagene sine her inne for tida. LITT sammenlikning kanskje :wink:

Lykke til med denne natta da. Klem fra hanni

Skrevet

Nå er det i gang tror jeg ganske sikkert! Har holdt på siden halv 12 i formiddag, men først var det ganske lang tid mellom riene. En stund var det 35-40 minutter, men så var det plutselig rundt 20 minutter! Og nå har det kommet med et kvarters mellomrom.

Jeg har det ganske bra etter forholdene, men puster og peser fælt mens det står på! Merker at jeg blir litt tappa for krefter etter hvert, så prøver å spise litt selv om jeg er kvalm.

Sandra, du får melding når det har skjedd noe mer!

Drar nok til sykehuset i natt en gang. De sa vi skulle vente til det var under 10 minutter mellom riene.

Gleder meg :hoppe:

Skrevet

oioioi :o Lykke til, La Traviata!!!

Stoor klem fra hanni :tommelsmil:

Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...