Gå til innhold

samisk barne tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest SummerJudith
Skrevet

kvar dag er det en halv time med samisk barne tv. det er jo en veldig liten prosent av landets befolkning som snakker samisk og forstår dette. er det nødvendig å ha dette på riksdekkende kanal. hvorfor ikke lokal tv?

det er miniroteter som er større en samene,skal desse også få ein halv time riksdekkende tv også?

synest det er en uting at det skal vere tv for noen få.all riksdekkende tv bør vere på norsk.

Samene er en del av Norge, derfor bør de få egne tv-programmer på samisk. når jeg har kjeda meg har jeg sett på det, og det er ikke barnslig i det hele tatt :sjenert:

• Liker 10
Skrevet

Hoppsan, da forsvinner visst de fleste som sendes av både filmer og serier fra tv. Nei, det er ikke nødvendig med barne-tv på samisk eller andre språk for den saks skyld, men det er helt ok at det finnes. Jeg er glad ikke du får bestemme tv-programmet. Som liten satte jeg stor pris på Pippi, Emil og Madicken. Ikke på norsk noe av det.

• Liker 39
Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Hvorfor skal de få egene tv-programmer fordi de er en del av Norge? Har sett meg så inni h*lvette lei av særbehandling når det gjelder samer. De kan norsk og kan vel fint se på den vanlige barne tven, slik som resten av norske barn gjør. Tull og tøys, intet annet.

Det samme gjelder foresten nyheter på samisk.

Endret av fireflies
  • Liker 8
Gjest SummerJudith
Skrevet

Hvorfor skal de få egene tv-programmer fordi de er en del av Norge? Har sett meg så inni h*lvette lei av særbehandling når det gjelder samer. De kan norsk og kan vel fint se på den vanlige barne tven, slik som resten av norske barn gjør. Tull og tøys, intet annet.

Det samme gjelder foresten nyheter på samisk.

amisk barne-tv er iallfall "gøy" å se på :P

Skrevet

Hvorfor sende svensk barne-tv når det bor så få svensker her? Hvorfor skal amerikanere i Norge få så kolossalt mange "egne" programmer på norsk tv? Hvorfor kan ikke bare alle programmer på norsk tv lages av Oddgeir Bruaset?

• Liker 33
Skrevet

Hoppsan, da forsvinner visst de fleste som sendes av både filmer og serier fra tv. Nei, det er ikke nødvendig med barne-tv på samisk eller andre språk for den saks skyld, men det er helt ok at det finnes. Jeg er glad ikke du får bestemme tv-programmet. Som liten satte jeg stor pris på Pippi, Emil og Madicken. Ikke på norsk noe av det.

jeg er også veldig glad i pippi og desse svenske seriene,men dette forstår alle norske barn,dei forstår ikke samisk.synest du det er greit at 100 stk seende forstår ett program som varer en halv time?

• Liker 1
Skrevet

For den samiske urbefolkninga er det viktig at de verdsettes og annerkjennes ved noe så enkelt som et program på deres språk på tv. Du har vel både av-knapp og flere kanaler, eller hva?

• Liker 29
Gjest fireflies
Skrevet

Hvorfor sende svensk barne-tv når det bor så få svensker her? Hvorfor skal amerikanere i Norge få så kolossalt mange "egne" programmer på norsk tv? Hvorfor kan ikke bare alle programmer på norsk tv lages av Oddgeir Bruaset?

Svensk er det faktisk mulig å forstå. Det er ikke så ulikt norsk. Samisk der i mot, er det vel ingen barn som forstår.

Når det gjelder amerikanske programmer og filmer, så er jo disse tekstet. I tillegg er jo engelsk verdensspråket, så jeg ser ikke på det som så rart.

• Liker 4
Gjest fireflies
Skrevet

For den samiske urbefolkninga er det viktig at de verdsettes og annerkjennes ved noe så enkelt som et program på deres språk på tv. Du har vel både av-knapp og flere kanaler, eller hva?

Poenget til TS var vel hvorfor dette ikke heller kan sendes på lokal tv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er sjokkerende at det er noen som ikke kan unne samene en halvtime sendetid på NRK daglig. Hvordan kan dette på noen som helst måte gå utover dere?

• Liker 33
Skrevet

jeg er også veldig glad i pippi og desse svenske seriene,men dette forstår alle norske barn,dei forstår ikke samisk.synest du det er greit at 100 stk seende forstår ett program som varer en halv time?

blir det ikke tekstet på norsk?

Gjest SummerJudith
Skrevet

Nei, men hva så? svensk er som en norsk dialekt (:

Gjest fireflies
Skrevet

Det er vel ikke så veldig mange små barn som kan lese, så det er vel uvesentlig.

• Liker 1
Skrevet

Poenget til TS var vel hvorfor dette ikke heller kan sendes på lokal tv.

Lokal-tv her i Oslo da eller? Siden det er den kommunen i Norge hvor det bor flest samer.

• Liker 29
Skrevet

Samisk barne-tv er reinhekla søppel uansett, med mindre de har foretatt endringer de siste årene.

Da jeg var yngre syntes jeg synd på samene, som hadde de desidert kjedeligste barneprogrammene NRK hadde å by på. Vanligvis type "barnehageonkel/barnehagetante sitter i sandkassa og snakker med samiske unger" om reindrift"

Aner ikke hvordan sendingene er nå, men om samisk barne-tv skal ha livets rett må sendingene faktisk appellere til ungene.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke så veldig mange små barn som kan lese, så det er vel uvesentlig.

nei, men fra skolealder kan vel de fleste lese? jeg mener det gikk

samisk serie på tv da jeg var barn. husker ikke at det var negativt. mikkel gaup var med i en barne-tv-serie som barn.

• Liker 1
Skrevet

Lokal-tv her i Oslo da eller? Siden det er den kommunen i Norge hvor det bor flest samer.

Nja, vet ikke helt om det faktisk er tilfelle. Se link

Skrevet

ingen av mine barn kan lese og forstår ikke hva dette handler om i det hele tatt. jo det er flere kanaler å velge i,men horfor skal en så liten gruppe ha egen halvtime på riks? lokal tv er noe helt annet det er jo for lokal befolkningen og kan gjerne ha en lokal kanal som sender samisk hele dagen for min del.

men skal alle foke minirioteter i norge ha egen kanal ,vil det jo ikke bli integrering og forståelse iallefal.

jo samer er urfolk,men dei må formidle sin kultur på ett språk som barn og andre folk forstår vel?uten blir det jo en kultur ingen sjønner noe av!

• Liker 2
Skrevet

Personlig skulle jeg ønske de heller viste alt på engelsk så kan vi voksne nyte tegnefilmene også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...