Gå til innhold

Migrene- tråden!


Gjest Chevy

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt migrene i 35 år og har hatt så kraftige anfall at jeg i perioder fikk morfinsprøyte av legen for å prøve å bli bedre. Kunne ligge å kaste opp i 14 timer flere ganger i måneden.

Levde i åresvis på sterke medisiner som aporex og paralgin forte og måtte gå hjem fra jobb grønn i trynet mer en en gang.

Tålte ikke nøtter,rødvin, sjokolade eller mat met fløte i. Tålte heller ikke å sove for lite eller for mye. Måtte alltid passe på at blodsukker var stabilt og sørge for nok hvile.

Da de moderne migrenemedisinene kom så var jeg gjennom hele spekteret før jeg fant Relpax.

Disse har gitt meg et nytt liv og når jeg nå merker et kommende anfall så tar jeg en med en gang og i 99 prosent av tilfellene så er jeg ok innen 2 timer.

Har ikke hatt et skikkelig anfall nå på 10 år og det er deilig.

Anonym poster: 673f1934609306bc69e38879b8eacdb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Kalevala

Relpax er også min vidundermedisin. Den tar 100% av smerte og andre symptomer (lys og lydfølsomhet) hver eneste gang.

Etter å ha hatt ubehandlet migrene i 15 år fikk jeg prøve Relpax først, og har kun testet Imigran nesespray som alternativ. Den fungerer ikke så bra. Tar bare toppen av hodepinen.

Etter å ha lest en del om andres erfaringer med Relpax på nett, har jeg inntrykk av at denne fungerer godt for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Heiser denne tråden opp igjen! Er det noen her som har erfaring med Neurontin som forebyggende medisin for migrene? Jeg har prøvd andre epilepsimedisiner som Orfiril og Topimax, og de var helt forferdelige i forhold til bivirkninger. Er Neurontin like ille?



Anonymous poster hash: 275c0...b03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp triggere i mat; Jeg har nå lest en del forskning rundt kunstige tilsetningsstoffer i mat og drikk (syntetiske e-stoffer) som triggere til migrene... Bare et tips til mange av dere som sliter med migrene; prøv å droppe f.eks lettbrus og andre ferdigvarer som inneholder mye tilsetningsstoffer... Dvs kanskje prøve seg på et så "rent" kosthold som mulig en stund, og se om det gir bedring? Kjøtt/fisk, potet/ris, frukt, grønnsaker, brød, kjøttpålegg og VANN til drikke.... Nb ellers kjenner jeg til folk som sier hodepinen ble borte da de droppet melken..



Anonymous poster hash: 50a8c...216
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plaget med kronisk hodepine/migrene siden jeg var 12 år. Har levd lenger med hodepine enn uten. Har gått på en del migrene medisiner men aldri funnet en hvor ikke bivirkninger er plagsomme. Fysioterapi for nakke og rygg hjelper delvis og ellers holde et stabil søvnrutine og spise regelmessig, i tillegg til trening. Ellers var jeg helt fin når jeg var gravid. Kan anbefales ;)

Anonymous poster hash: ff542...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt migrene i snart 20 år. Kjenner igjen det flere skriver her om at det kan utløses av høy puls. (Jeg har også en marerittaktig tur ned fra et fjell med mitt verste migreneanfall noensinne. Ba mannen om han ikke bare kunne slå meg ihjel med det samme). Andre triggere for meg er ekstremstress og tordenvær/høy luftfuktighet og sterk vind. Mat utløser det ikke for meg, jeg har sluttet å drikke rødvin for sikkerhets skyld.

Jeg har sjeldne (3-4 ganger i året) men sterke anfall, og får ikke migrenemedisin av fastlegen. Vanligvis har jeg god effekt av smertestillende, men ingenting av de vanlige smertestillende hjelper under migrene. Legen er veldig ivrig på at p-piller vil hjelpe meg, men siden jeg har høyt blodtrykk, slagtilfeller i familien, er 38 år, litt overvektig og ikke trenger prevensjon, er jeg meget skeptisk. Det hjalp ikke i ungdommen, da jeg gikk på p-piller heller.

Hvis jeg merker at et anfall kommer, må jeg prøve å kaste opp så fort som mulig. Jo fortere jeg får "tømt" magen, jo fortere går det over. Etterhvert i forløpet blir jeg kvalm uansett, og kaster opp, altså.

Synes ufattelig synd på dere som har anfall flere ganger i uka! Og den lykkefølelsen når jeg merker at det begynner å gå over kan knapt beskrives.

Anonym poster: e884f502437fc0be1e14085958efa613

Hørtes ut som du har en forferdelig fastlege!

Migrenemedisin er jo kanskje en redning når først anfallet kommer. Anbefales å ikke ta mer en 10 tab i mnd. Men ser ut som du er såpass lite plaget med det i året, så hadde vell vært greit med en tablett så du kan leve normalt de dagene også?

Og anbefaler ikke p-piller etter egen erfaring, ALT for mye hormoner i! Som somregel gjør migrenen vondt værre.

Anonymous poster hash: cde8f...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest LadyAntebellum

Drar opp igjen tråden jeg startet for noen år siden:) håper dere migrene "kollegaer" som Skrev her har det bra!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om sola. Har hatt migrene siden lørdag, av/på. Samboer måtte ta fri i dag for å ta vare på babyen. Oppegående for øyeblikket, men langt ifra frisk enda. Håper det går over snart!

Endret av Focklop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg føler at en migrene tråd hadde vært noe, at vi her inne på kg som sliter med dette kan dele erfaringer med diverse medisiner, livsstilsendringer som har virket, hva legen din finner utav og om du opplever bedring/forverring.

Meg:

Migrene fra jeg var 12 år, blitt verre de 2 siste årene.. Kan ha anlegg for migrene daglig i perioder. (annlegg er det jeg kaller fasen hvor jeg kjenner at kroppen legger opp til anfall,men at jeg får avverget det).

Jeg har blitt mr-scannet, jeg har testet betablokkere,epilepsimedisiner,antidepressiva og ulike triptaner- veldig lite virker. Min redning=pinex forte (desverre).

Noe bedre etter at jeg byttet til p-pillen cerazette, og la om til lavkarbo. Kunne nok ha vært sykemeldt, men det vil jeg ikke, som jeg sa til legen: jeg nekter! Vil helst jobbe, og har en 50% stilling + ekstravakter- noe som gjør meg litt fleksibel dersom jeg trenger en friperiode der jeg har naturlig fri i turnusen.

Jeg har endel symptomer i tillegg som jeg kjenner at henger sammen med migrenen, der jeg føler at finner man roten til problemet så kommer jeg til og bli veldig mye bedre.

Hva er din historie? Hvordan lever du med din migrene?

Håper at denne tråden får leve litt, da denne sykdommen er så enormt utbredt, og ihvertfall for meg er det vondt at det er en skjult sykdom- der mange ofte sier: ta en paracet da! Og ikke kan skjønne hvorfor jeg lider.

Håper på svar her:)

Hadde mange anfall i flere år. Ingen under graviditetene. Stoppet brått i mai i fjor. Etter innsetting av hormonspiral. Så takknemlig for det 😃👍

Anonymous poster hash: 16b09...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at tråden ble trukket opp igjen! Håper vi fortsatt kan lære av hverandre og dele erfaringer! Dessverre har jeg ikke så mye konstruktivt å komme med nå:/ Migrenen er til tross for intens motarbeiding like hissig, ca tre anfall i uken gitt, og lite hell farmasøytisk sett..

Ønsker alle migrenekolleger god bedring og gleder meg til å lese flere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det jeg har klassifiseres som hodepine. Jeg har vært til legen med problemet, og han sa først at det ikke hørtes ut som migrene(jeg forklarte det ikke så detaljert heller da). Men han ga meg noe hodepinetabletter på resept. De funket like dårlig som ibux og paracet, altså null virkning. Jeg sa fra og da fikk jeg resept på imigran var det vel (forklarte han litt bedre). Hvis de ikke fungerer måtte jeg henvises til spesialist sa han. Gjett hva? De fungerer like dårlig som det andre, men gir meg en ekkel bivirkning. En liten stund etter jeg tar tabletten, så får jeg en ekkel følelse i brystet. Blir litt tungt og vondt å puste, og får vondt i kroppen akkurat der (vanskelig å forklare, men er hele brystområret som jeg får vondt i, ikke hjertet).

Kan forklare hodepinen min så detaljert som mulig ettersom jeg skrev opp hvordan jeg hadde det sist. Smertene holder seg til fremre del av hodet, og hele panna. Sterke smerter, og jeg vil helst ligge på et kaldt, stille mørkt rom. Men på vidtgående fikk jeg migrene som jeg kaller det, i løpet av dagen, flere ganger i uken og da slet jeg meg gjennom dagen.. Når jeg får denne hodepinen så hjelper det å presse håndflaten mot panna, men det lindrer bare litt akkurat mens jeg gjør det. Hodepinen blir mye verre når jeg ligger med hodet på siden, enn når jeg ligger med ansiktet vendt mot puta. Er dette migrene?

Jeg tror tett luft er en stor årsak til anfallene mine, og iallefall stress (bilkjøring over lengre avstander med en del utfordringer), for mye sol, og er vel mer også.

Har du fått diagnose? Jeg opplever det samme som deg, men har fått beskjed om at det er pga stramme nakkenuskler.

Anonymous poster hash: 3fb4c...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyAntebellum

Uff.. Det er en fæl sykdom vi har:( og så er det så vanskelig og forklare folk hvor ille et anfall er også.. Vi ser jo friske ut på utsiden.. Er så lei utsagn som "ta en paracet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt kraftige migreneanfall i 6-7 år, hvor jeg har vært totalt utslått i tre døgn, og det første døgnet har jeg pleid å kaste opp omtrent hver time. Det er uten tvil den vondeste smerten jeg har opplevd, og jeg klarer ikke å gjøre noe annet enn å ligge helt i ro i et helt mørkt rom til det går over. På det verste hadde jeg slike anfall to ganger i uken, men har gjennomsnittelig hatt det rundt 1-2 ganger i måneden.

Jeg har prøvd flere forskjellige smertestillende og migrenemedisiner, ingenting har hatt noe effekt. For litt over et år siden måtte jeg begynne på betablokker for hjertet mitt, og det har vært helt fantastisk. Jeg får fortsatt anfall som er like ille som før, men på over et år har jeg bare fått det to(!) ganger. Det er ufattelig deilig å ikke trenge å bekymre seg for at et anfall skal komme snikende når som helst (og i tillegg gjør de at hjertet mitt fungerer ordentlig, vinn-vinn)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ampoule

Her vil jeg gjerne være med hvis jeg får lov :)

Har hatt migrene i 10 år, brukte en periode Zomig nasal som funket fint. Men plutselig begynte jeg å få kraftige bivirkninger. Migrenen ble erstattet av muskelsmerter i skuldrene og armene, pluss jeg slet med å holde meg våken. Etter dette gikk det fint med smertestillende ved det minste hint om anfall, søvn når jeg nådde et visst punkt og fet mat.

For 5 år siden fikk jeg det verste anfallet noen sinne. Det var så intenst at det var like før jeg ringte legevakt. Syn og hørsel forsvant gradvis og det kjentes ut som hodet revnet fra innsiden. Jeg sa til meg selv "bare 5 minutter til så ringer jeg" til det gradvis begynte å bli bedre etter 2-3 timer. Etter dette hadde jeg anfall daglig. Viste seg at jeg hadde 169/116 i blodtrykk, startet på BT medisin og anfallene ble borte. Hadde 3-4 svake anfall i året frem til i høst. Etter at jeg fødte i høst har jeg hatt 5 kraftige anfall som vekker meg om natten, så intense at jeg igjen har vurdert legevakt, men holder alltid ut.

Nå har jeg ikke hatt anfall på et par mnder og håper det kun var pga lav blodprosent etter fødselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svært få anfall under graviditeten, takk og lov! Hadde et anfall hvor samboer endte opp med å ringe legevakta. Jeg kunne ikke ta medisin, og vanlig smertestillende hjalp ikke. Nå vet ikke jeg hvordan dere opplever migrene, men hos meg har anfallet en topp med den mest intense smerten, som etterhvert går over til jeg blir totalt utslitt og grøtete i hodet med eller uten hodepine, og ofte med tilbakefall i dager etterpå. Denne gangen var anfallet på topp fra 1-2 på natten til 8 på kvelden, så det var ikke uten grunn da samboer kjørte meg på legevakta (det må være fælt for oss nærmeste også å se hvor vondt vi har det uten å kunne hjelpe!). Fikk morfin for smertene, sovnet, og våknet heldigvis smertefri dagen etterpå. Det er det mest forferdelige jeg har opplevd! Å gi morfin til en gravid i uke 35 kan diskuteres, men jeg var takknemlig for det der og da... Fikk frisk baby, så ingen skade skjedd :)

Mistenker at migrenen jeg opplever nå kommer av lav blodprosent, men det kan også ha en sammenheng med generelt sliten kropp etter fødsel. Mistet bare 150ml blod, så jeg lider nok ikke av akutt blodmangel.

Jeg tar nå Maxalt tablett ved anfall. Har tidligere prøvd Zomig tabletter og nesespray, samt Imigran nesespray. Maxalt er uten tvil den som har fungert best på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen som er plaget med migreneliknende smerter rundt mensen? Jeg får da ofte hodepine som sitter bak det ene eller begge øyet, samt smerter rundt selve hodet, som noe strammer. Vurderer å få behandling for dette, selv om det ikke er så ille som noen her beskriver. Blir kvalm, men kaster ikke opp.

Anonymous poster hash: af9c7...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. For en flott tråd.

Jeg er 25 og de siste tre-fire årene har jeg hatt kronisk hodepine. Dvs hver dag, hver time hvert minutt. Jeg får itilegg anfall som i blant kan være så vonde at jeg blir redd. Jeg er fortiden under arbeidsavklaringspenger men skulle så gjerne ønske at jeg kunne bli god nok til å studere, jobbe, være sosial, mestre og oppleve de store tingene som hender i slettene av 20 årene.

Jeg har prøvd mye.

Av medisiner har jeg prøvd de fleste migrene forebyggende,betablokker, antideprisive midler, epitilektika, anfallsmedisiner i form av smertestillende, betennelses dampende medisiner, noen uregistrerte medisiner osv. De fleste har bare gitt uhyggelige bivirkninger og smertestillende hjelper ikke.

Jeg har prøvd alle de "vanlige tingene" spise sunt og gjevne, sove godt og nok, redusere kalorier, drikke mer vann, trene gjevnlig osv.

Alternativt har jeg prøvd: fler kiropraktorer, manuell terapeut, slike store nåler, akupunktur, nevro kiropraktor, soneterapi, med mer.

Av prøver har jeg tatt MR Scan, CT Scan, to spinalpunksjoner, vært hos optikere , øyelege, kjevespesialister, tannleger, blodprøver, sendt blodprøver til Tyskland (borelia) osv.

Jeg har fått ulike resultater og nesten hver eneste spesialist jeg har gått til har sakt at de skal kunne fikse problemet. 3-4år senere har jeg fortsatt samme problemet.

Nå skal jeg prøve botox. Jeg står i kø for å komme til. Men nevroligen ved sykehuset har ikke troen på at det vil fungere( egentlig har vedkommende ikke troen på det i sinn helhet til tross for at vedkommende er hoved ansvarlig for behandlingen).

Jeg er redd for at dette skal være livet mitt, så mye smerter, så tilsidesatt i samfunnet, så mandag medisinutprøvinger som skuffer og som gjør vondt verre med bivirkninger, tåle så lite og få ta del i så mye mindre enn jeg ønsker.

Anonymous poster hash: 3b2f1...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste taler: Du har vært grundig utredet og har forsøkt mye, men jeg legger merke til at du ikke nevner noe om psykosomatisk utredning. Hvis jeg var deg ville jeg bedt fastlegen henvise meg til psykolog for en vurdering.

Anonymous poster hash: 446ed...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste taler: Du har vært grundig utredet og har forsøkt mye, men jeg legger merke til at du ikke nevner noe om psykosomatisk utredning. Hvis jeg var deg ville jeg bedt fastlegen henvise meg til psykolog for en vurdering. Anonymous poster hash: 446ed...4d0

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har også tenkt at jeg burde bli utredet med tanke på psykosomatiske lidelse. Dessverre har jeg blitt frarådet dette da jeg slår tydelig ut på fysisk sykdom i følge København loven skal man phykolog da være det siste man skal prøve. Det har også blitt nevnt at spesialister ofte forhåndsdømmer om de ser at man har vært innom en phykolog og overser dermed symptomersom kan være viktige for å diagnostiserer rett sykdom.

Anonymous poster hash: 3b2f1...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...