Gå til innhold

Migrene- tråden!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt invalidiserende migrene i over tredve år og er nå uføretrygdet på grunn av dette. Den eneste medisinen som av og til kan hjelpe på migrenen min er Anervan. Bivirkninger er store, men en finner seg i mye når man ligger der utslått av smerte og kvalme.

Men HedvigR, vi får snart et problem, for etter mars 2013 utgår Anervan. Da vet jeg Ikke helt hva jeg gjør....:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å herregud, Blåklokke! :hakeslepp::tristbla: Jeg har hatt det i 31mnd og synes det er lenge. Huff

Har du prøvd Botox? Jeg har ikke gjort det enda, men om osteopat ikke gir effekt er det neste på listen min!

Skrevet

Hei Tropic, jeg har ikke prøvd Botox. Men har i alle tredve (huff, dette høres virkelig fælt ut...) år forsøkt så mye annet og absolutt ingenting påvirker det dumme hodet mitt. Mange spesialister, mye alternativt, et utall medisiner med mange artige bivirkninger, strenge dietter etc. Kjenner flere som har prøvd Botox uten noe resultat, og så begynner jeg å kjenne at jeg liksom ikke orker å prøve noe nytt og bli skuffet igjen....

Men takk for tips, og ikke bli skremt av historien min. Din migrene er litt nyere enn min, og du har masse annet å prøve:)

Skrevet (endret)

Blåklokke har du forsøkt neurontin,atacand ?

Begge er forebyggendes mot migrene og jeg har fått et helt nytt liv etter jeg startet med disse

Jeg hadde minst 4 anfall i uka og et anfall kunne vare i 72 timer. Hatt migrene i 35+ år.

Forsøkt alt og lite som funka. Men disse to samt anfallsmedisin tar mye av mine anfall.

Magnesium virker krampeløsende og ettersom migrene er en blodåresykdom (kramper og uthevelse av årer) kan den være med på å roe ned på anfallene

Er selv ufør og har cluster hodepine ved siden av -Rene helvette

Endret av Kårky
Gjest LonelyAngel
Skrevet

Jeg melder meg inn! Jeg har hatt migrene siden jeg kanskje var 15 år. Tror det startet litt etter puberteten. Legen kaller det jeg har for spenningshodepine med migrene. Anfallene mine starter som regel først med at jeg får stiv nakke og musklatur, noe som forflytter seg oppover til jeg tilslutt får migrene. Da blir jeg så kvalm og dårlig at jeg ikke klarer å spise noen ting. Det hender ofte at jeg kaster opp.

Mine anfall varer i ca. 24 timer fra start til slutt.

Det som hjelper meg er selvfølgelig å sove, og Ibux.

Ibux får musklene til å slappe av slik at spenningen avtar. Mine anfall kommer spesielt i etter stressende periode både fysisk og psykisk, eller når jeg skal ha mensen. Fikk et lite anfall i går kveld, som varte til i dag på dagen. Heldigvis er det borte nå. :)

Gjest Blåklokke
Skrevet

Ja, Kårky, jeg har prøvd alt sammen. Ingenting hjalp. Atacanden ble jeg bare trøtt av, Neurontinen gjorde at jeg ble skikkelig avmagret, mistet nesten alt håret, og ble veldig glemsk. Vi snakker, husket ikke hva jeg skulle si da jeg tok telefonen på jobben, og det var ehh. navnet mitt... Husket ikke hvor jeg parkerte bilen min når jeg var på farten.... kan tro den siste perioden i yrkeslivet var festlig! Magnesium gjør bare maven min ekkel, og ikke hjelper det noe heller.

Fælt å høre at du også er ufør og på toppen av det hele har Cluster:( Men godt å høre at du har fått hjelp av medisinene.

Håper det går bedre med deg framover.

Skrevet

Jøsses navn og andre ting Blåklokke. Mista du håret? Usj.

Kjenner til at hukommelsen blir svekket.Jeg husker ikke mye hehe .

Det må da være noe som kan virke for deg ,Hva i alle dager sier din nevrolog ?

Og du har kanskje snust på Imigran ? Samt botox?

Jeg har det mye bedre ja. Så jeg x'er fingra for at du og andre finner ting som hjelper. Migrene er en helvettes sykdom

Skrevet

Åja, har prøvd Imigran også, null hjelp. Botox har jeg ikke prøvd, har snakket med så mange som ikke har blitt bedre av det. Neurologen har ikke mer å komme med, annet enn at jeg bør bruke mindre medisiner. Lett for ham å si:( Snart kjøper jeg hva som helst av hvem som helst i en mørk bakgate for å kjøpe meg litt smertefrihet!!

Skrevet

Dere som sliter med så godt som daglig hodepine (en eller annen form for det), hvor mye smertestillende tar dere? Jeg bruker aldri ibux eller paracet, for dette har 0 effekt på min hodepine. Det jeg dermed tar når det er som verst er pinex forte og tramadol, men jeg er livredd for å bli avhengig (siden ALLE sier til meg hele tiden "pass deg så du ikke bli avhengig"), og legene advarer mot hodepine av smertestillende, men ingen vil svare meg på hvor ofte det er greit å ta. Dermed tror jeg at jeg piner meg selv for mye i hverdagen, da jeg nå nesten aldri bruker det. Kanskje 2 ganger i mnd.. Hvor mye tar dere? Og har dere noe svar fra lege om hva som er mye?

Skrevet (endret)

Dere som sliter med så godt som daglig hodepine (en eller annen form for det), hvor mye smertestillende tar dere? Jeg bruker aldri ibux eller paracet, for dette har 0 effekt på min hodepine. Det jeg dermed tar når det er som verst er pinex forte og tramadol, men jeg er livredd for å bli avhengig (siden ALLE sier til meg hele tiden "pass deg så du ikke bli avhengig"), og legene advarer mot hodepine av smertestillende, men ingen vil svare meg på hvor ofte det er greit å ta. Dermed tror jeg at jeg piner meg selv for mye i hverdagen, da jeg nå nesten aldri bruker det. Kanskje 2 ganger i mnd.. Hvor mye tar dere? Og har dere noe svar fra lege om hva som er mye?

2 ganger i mnd er ikke farlig. Jeg tar medisiner hver dag jeg ,men det er et valg mellom pest eller kolera. Ikke gøy mao men noen ganger har en ikke særlig valg.

Men som en venn av meg sa, Heller avhengig av en tablett og ha et liv ,enn å ikke kunne være med på noe og se livet forsvinne.

Vedr. medikamentutløst hodepine ,ville jeg lest litt her :

http://www.sinnetshe...ik_hodepine.htm

http://nhi.no/sykdom...epine-2441.html

http://www.pfizer.no...age____540.aspx

Kan av og til merke perioder der hodepinene er vedvarende i lang tid (uke eller mer) men som ikke er migrenerelatert.

Da prøver jeg som oftest andre ting enn pinex/paracet-. Kjølekrem og is fungerer så dær.

Men kom deg til lege om du har mye hodepine eller ny hodepine.Samme gjelder for forværring av hodepine

Blåklokke, jeg vil anbefale deg å ringe Norges migreneforbund sin gratis telefon 800 80 880 og be om råd der. De burde ha ting som du kan prøve,eller i alle fall, finne en nevrolog som ikke har gitt opp!

Endret av Kårky
Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Ingenting annet enn pinex forte tar mine anfall. Dvs, bivirkningene fra diverse triptaner var så ille at jeg ikke ønsket og ta dem mer, men har veldig veldig god effekt av pinex forte. En stund før jeg begynte og forebygge med atacand tok jeg 2 til dagen flere dager i strekk, noe som selvfølgelig ikke er optimalt. Nå varierer bruken veldig. Noen ganger har jeg stort behov for smertelindring og da må jeg bare ta for og fungere på jobb/fritid. Jeg trenger og kunne orke og gå på jobb disse dagene da det faktisk også hjelper, så jeg hadde alsri klart meg uten. Man må jo selvfølgelig være obs på medikamentutløst hodepine, pinex forte kan som tidligere nevnt her skape enda mer hodepine. Legen ville at jeg skulle gå noen uker helt uten for og se om det etter disse ukene ble noe bedre, og da ville det si at det var medisinene som gjordde det verre.

Men jeg ser jo nå at du tar dem svært sjelden:) jeg tok dem ganske ofte før som sagt.

Skrevet

Oi, det du skriver høres jo fantastisk bra ut, Bølle! En så drastisk endring! Kanskje verdt et forsøk etter elimineringsmetode, Tropic? Altså eliminere disse matvarene en stund, og se om det blir noen endring, for så å introdusere dem igjen (en og en) og se om det blir verre igjen? Og forsto jeg det sånn tropic, at du hadde hjernerystelse for 2 år siden?

Ellers glemte jeg å si sist at jeg kjenner ei som har slitt mer el mindre med daglig hodepine i årevis! Hun gikk til osteopat etter å ha prøvd alt av medisiner og behandlinger ellers, og det hadde visst en bra effekt.

Disse innslagene underbygger også tipset om osteopat!!! Ganske utrolig, fra å ha hatt smerter hver eneste dag til å bli tilnærmet helt kvitt migrenen, og noen helt friske?? alle bør se disse!!!

http://www.tv2.no/gm...iv-3745103.html

http://www.tv2.no/gm...en-2605133.html

Dere som sier dere har prøvd "alt", inkluderer det også osteopati?? Noen som har prøvd det, som beskrevet over her eller? Det høres jo nesten for godt ut til å være sant!! Sjekk tv-2-linkene over!!! Selv er jeg ikke så plaget at jeg vil ha behov for det, men for de som sliter med daglige smerter må da dete virkelig være noe å undersøke...?

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om det jeg har klassifiseres som hodepine. Jeg har vært til legen med problemet, og han sa først at det ikke hørtes ut som migrene(jeg forklarte det ikke så detaljert heller da). Men han ga meg noe hodepinetabletter på resept. De funket like dårlig som ibux og paracet, altså null virkning. Jeg sa fra og da fikk jeg resept på imigran var det vel (forklarte han litt bedre). Hvis de ikke fungerer måtte jeg henvises til spesialist sa han. Gjett hva? De fungerer like dårlig som det andre, men gir meg en ekkel bivirkning. En liten stund etter jeg tar tabletten, så får jeg en ekkel følelse i brystet. Blir litt tungt og vondt å puste, og får vondt i kroppen akkurat der (vanskelig å forklare, men er hele brystområret som jeg får vondt i, ikke hjertet).

Kan forklare hodepinen min så detaljert som mulig ettersom jeg skrev opp hvordan jeg hadde det sist. Smertene holder seg til fremre del av hodet, og hele panna. Sterke smerter, og jeg vil helst ligge på et kaldt, stille mørkt rom. Men på vidtgående fikk jeg migrene som jeg kaller det, i løpet av dagen, flere ganger i uken og da slet jeg meg gjennom dagen.. Når jeg får denne hodepinen så hjelper det å presse håndflaten mot panna, men det lindrer bare litt akkurat mens jeg gjør det. Hodepinen blir mye verre når jeg ligger med hodet på siden, enn når jeg ligger med ansiktet vendt mot puta. Er dette migrene?

Jeg tror tett luft er en stor årsak til anfallene mine, og iallefall stress (bilkjøring over lengre avstander med en del utfordringer), for mye sol, og er vel mer også.

Endret av Silkepote
Skrevet (endret)

Dobbeltpost og får ikke slettet den..

Endret av Silkepote
Skrevet

Ja, Kårky, jeg er medlem i migreneforeningen og har ringt Hodetelefonen, de er virkelig kunnskapsrike, anbefales til alle dere m migrene.

Og nå etter fire døgn med skjærende vond migrene og null søvn på dagevis, har jeg bestemt meg: Jeg har bestilt time hos Volvat for Botox-behandling. Fikk time allerede om fire uker:)) 3 500,- for første gang, 2 000,- for etterfølgende ganger. OG jeg får gjort d i nærmeste by, Fredrikstad.

Føler meg forsiktig forventningsfull, men prøver å ikke håpe på for mye:)

Skrevet

æææh høres ut som Status migrenosus- fytte rakkern det er slitsomt!

Jeg håper virkelig at botox hjelper deg.!

Skrevet

Takk, Kårky! Ja, jeg føler meg som en vandrende, nei, liggende Migrenicus Vrakus! Hadde en fin formiddag idag, men så fant høyre hjernedel ut d var på tide med et anfall igjen. Så nå er det mørke, ørepropper og senga igjen.

Katten ligger trofast og maler hos meg, den har nå sympatimalt i sengen min i nesten fem sammenhengende døgn, rart at hun ikke streiker snart. Ikke for det, hun får godt betalt i form av masse kos og katteluksusmat, vi snakker skalldyraftener og det ganske ofte:)

Og nå har jeg botoxen å tenke på, godt å ha et lite håp i bakhodet. Må jeg må prøve å finne en måte å få tak i Anervan etter mars 2013, tror dette problemet er en mega trigger for hodet mitt om dagen.

Skrevet (endret)

Typisk ikke sant, en finner noe som virker og da skal det selvfølgelig ut av produksjon!!

Men , er det ingen mulighet å få dette på spesielt grunnlag selv om medisinen blir borte fra det offentlige marked?

Jeg husker ikke helt, men mener at Somadril.??(ellerno ) ble borte men at legen kunne søke om å få disse på spesielt grunnlag.. Argh hukommelsen er helt Bææ

ps..har du forsøkt sarotex ? Dessuten, blokader i nakke?

SÅ at noen brukte http://www.felleskatalogen.no/medisin/candesartan-orion-orion-576189

som forebyggendes mot migrene.Helt ny for meg. Har du prøvd den ?

Endret av Kårky
Skrevet

Trist å høre at du har migreneanfall nå! Håper det gir seg snart! Spennende å høre at du skal prøve botox, håper det fungerer for deg. Fortell oss gjerne etterpå hvordan det fungerer og hvordan det var!

Håper du snart blir bra, klem fra meg!

Skrevet

Trenger tiiiiips!!!! Har eksamen over helgen og har så vondt i hode :(:grine: Har lyst å legge meg å sove, men MÅ lese. Har dere tips til hvordan jeg skal komme meg igjennom helgen?? Må lese så mye som mulig. Tar smertestillende, men det er jo bare så som så. Sliter også med hukommelse når jeg har migrene, noe som ikke er helt optimalt da jeg skal lese til eksamen.. :grine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...