Gå til innhold

Migrene- tråden!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff, stakkars deg, Tropic, dette var trist å høre. Vanskelig å temme et migreneanfall, men vi prøver:

For det første, du MÅ sove litt. Sett av noen timer til dette i helgen.

Pugging er vanskelig m hodepine, konsentrer deg om hovedpunkter, skriv ned avsnitt og hovedfakta. Bruk så mye assosiasjonsteknikk du bare kan. Og skriv, tegn og rable, bruk masse farver for å gi liv til stoffet.

Koble av mobil og alt som kan forstyrre deg.

Rommet må være kaldt og luftig.

Du må spise selv om du er kvalm, grønt, frukt og langsomme karbohydrater er best. Rikelig m drikke.

Dusj lenge og varmt og masser skuldre og hodebunn samtidig.

Unn deg piller for å komme gjennom helgen, men prøv å få noen pillefrie dager etterpå.

Og gled deg til det er over, og fortell oss hvordan det gikk!

Klem og masse lykke til!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk Blåklokke! Har besluttet at i dag skal jeg ikke lese noe som helst, ha en skolefridag, slik at jeg forhåpentligvis blir bedre til i morgen!

Tusen takk for masse tips, det med kaldt rom var lurt!! Får sende samboeren min på butikken for å handle for meg, han får også være min personlige massør i helgen!

Skal gi dere oppdatering om hvordan det går! Håper jeg er bedre til i morgen, har heldigvis eget rom på eksamen så det blir iallefall godt (..og stille)

Skrevet

Og nå har jeg botoxen å tenke på, godt å ha et lite håp i bakhodet. Må jeg må prøve å finne en måte å få tak i Anervan etter mars 2013, tror dette problemet er en mega trigger for hodet mitt om dagen.

Jeg har også migrene, dog ikke i nærheten av så ille som du er rammet. Da jeg var hos legen sist for ny resept på Anervan, som jeg har brukt i ti år, ville hun ikke skrive ut til meg fordi jevnlig bruk av dette preparatet kan føre til mer migrene. Har du sjekket opp med legen din om bruk av Anervan kan gjøre deg verre?

Føler med deg! :klem1:

Anonym poster: bea81d459f3d29631c4e7b5a88f7dc85

Skrevet

Jeg har også migrene, dog ikke i nærheten av så ille som du er rammet. Da jeg var hos legen sist for ny resept på Anervan, som jeg har brukt i ti år, ville hun ikke skrive ut til meg fordi jevnlig bruk av dette preparatet kan føre til mer migrene. Har du sjekket opp med legen din om bruk av Anervan kan gjøre deg verre?

Føler med deg! :klem1:

Anonym poster: bea81d459f3d29631c4e7b5a88f7dc85

Anervan er et såkalt B-preparat, så jeg prøver å ikke ta så mange av den. Og den har en rekke bivirkninger som ikke er bra, så det er ikke mange nevrologer som skriver den ut. Og faren for økt hodepine et absolutt til stede:(

Men når en lever med så hyppige, langvarige, og sterke smerter er man villig til å gjøre mye for kanskje å få noen timer 'fri'.

Det beste er å bruke de moderne triptanmedisinene, men de gjør ikke susen for meg.

Skrevet

Typisk ikke sant, en finner noe som virker og da skal det selvfølgelig ut av produksjon!!

Men , er det ingen mulighet å få dette på spesielt grunnlag selv om medisinen blir borte fra det offentlige marked?

Jeg husker ikke helt, men mener at Somadril.??(ellerno ) ble borte men at legen kunne søke om å få disse på spesielt grunnlag.. Argh hukommelsen er helt Bææ

Ja, Sarotex har jeg prøvd og jeg har også prøvd injeksjoner med kortison. Men den siste medisinen du nevner har jeg ikke hørt om, skal jammen spørre nevrologen om denne neste gang:) Takk for tips!

Og så skal jeg prøve å få skaffet Anervan på en eller annen måte, den blir fremdeles på markedet i Sverige. I verste fall får jeg gjøre svenske av meg, hehehe, nei, DET var litt for drastisk!!

ps..har du forsøkt sarotex ? Dessuten, blokader i nakke?

SÅ at noen brukte http://www.felleskatalogen.no/medisin/candesartan-orion-orion-576189

som forebyggendes mot migrene.Helt ny for meg. Har du prøvd den ?

Skrevet

Huff, Kårky, svaret mitt ble en sammenfiltret lapskaus av ditt og mitt innlegg. Håper dere skjønner hva jeg mente å svare...

Ah, akkurat nå er migrenen fin å ha, skylder på den, jeg!!

Skrevet

Injeksjoner i nakken, der du ikke kun setter kortison men mer langtidsvirkendes bedøvelse.Det som liksom skal skje ,er at en blokkerer ut /knocker ut nerven slik at den ikke sender signaler .Samme for musklene. Sån hurting teit forklart.

Den medisinen jeg linket til,fant jeg i FB . En gruppe der med migrene som hadde forsøkt denne.

Helt klart at lapskaus er godt asså. Migrene dog suger.. Jeg liker lapskaus !

Skrevet

Dere bruker så mye rart. Jeg går på atacand daglig, og når smertene blir for sterke bruker jeg pinex forte og tramadol. Bruker dog dette sjelden, 1 gang i mnd ca. Ser nå etter at jeg har startet påstudie at det vil bli oftere, rett og slett fordi jeg ellers ikke klarer å øve en hel helg til eksamen uten osv. :vetikke:

Men de dere ramser opp her, er det også smertestillende eller det litt som imigran? (prøvd, ingen effekt)

Skrevet (endret)

Men kjære deg.Tramadol og Pinex forte er ikke noen gode alternativ mot migrene.

Har du vært hos nevrolog og fått en skikkelig utredning?

Imigran er et migrenemiddel. Kommer i tablett,nesespray og sprøyteform bl.a.som en akutt medisin mot et anfall.

De jeg har ramset opp er nerverotblokader / blokader med div.medisiner som skal ha langtidsvirkning.

Sarotex skal virke på sentralnervesystemet.Noen har effekt av de mot migrene,mest forebyggendes tror jeg.

Atacan er jo forebyggende, men du trenger noe annet enn det alene .Og ikke pinex f. tramadol (begge omdannes til nesten samme stoff om jeg husker rett)

Du trenger en anfallsmedisin som er hurtigvirkende .

Lager en ny post med ei liste over medisiner jeg har brukt,vet om osv.

Endret av Kårky
Skrevet (endret)

Medisiner som har blitt brukt ved migrene :

Imigran

Ergotamin (Anervan)

Catapresan

Cataflam (der er jeg usikker på om det faktisk brukes mot migrene)

Inderal (betablokker)

Atenolol (betablokker)

Atacand (A2-blokker )

Zomig Nasal /tabl.

Valproat,

Zestril (hjertemedisin- ACE-hemmer)

Neurontin (gabbametin- epilepsimedisin)

Napren ( NSAID)

Naprosyn ( NSAID)

Voltaren. ( NSAID)

Imitrex

Imitrex (sumatriptan succinate) ikke bare bidrar til å lindre migrene hodepine, behandler også andre symptomer på migrene, inkludert følsomhet for lys /lyd, kvalme og oppkast.

Relpax :

Relpax (eletriptan hydrobromid) er brukt som anfallsmedisin ved første tegn og symptomer på en migrene. Det hjelper å lindre alle de klassiske symptomene på en migrene inkludert smerte, kvalme, oppkast og følsomhet for lys /lyd.

Maxalt :

Maxalt (rizatriptan benzoat) er brukt som anfallsmedisin ved første tegn og symptomer på en migrene. Det hjelper å lindre alle de klassiske symptomene på en migrene inkludert smerte, kvalme, oppkast og følsomhet for lys /lyd. Maxalt virker ved å hemme de berørte blodkarene i hjernen.

Fioricet:

Fioricet (paracetamol 325 mg /40 mg koffein /butalbital 50 mg) er en kombinasjon legemiddel som brukes til behandling av migrene og spenning hodepine. Paracetamol behandler smerter og koffein øker effektiviteten av paracetamol og butalbital, et barbiturat, er et beroligende middel som bidrar til å redusere angst og fremme avspenning.

Topimax :

Topimax (topiramat) brukes til å forebygge migrene hodepine.

Depakote:

Depakote (divalproex natrium) brukes til å forebygge migrene hodepine.

Så litt om Sarotex :

Det finnes lignende medisiner med omtrent samme effekt. Sarotex tas vanligvis om kvelden fordi man blir døsig av medisinen. Dette middelet har vist effekt mot både migrene og tensjonshodepine samt ved kroniske smerter. Medisinen har sannsynligvis en effekt på smerteopplevelsen, og kan være med på å redusere denne. Vanlig dose er fra 10 til 50 mg (hele dosen tas samtidig om kvelden). Det er viktig å starte med en lav dose og trappe opp langsomt over flere uker for å unngå bivirkninger. Også her er det viktig å bruke medisinen i høy nok dose og lenge nok (ca. 3-4 måneder) før man med sikkerhet kan si at middelet er virkningsløst. Denne medisinen brukes i liten grad mot depresjon i dag. Nyere antidepressiv medisin har ikke vist noen overbevisende god effekt ved migrene, med mindre du samtidig har en depresjon som bør behandles med medisiner.

Selv har jeg prøvd mange og husker ikke halvparten. Dessuten er jeg ikke 100% på om alle de jeg har listet over ,faktisk brukes i dag.

Endret av Kårky
Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Men kjære deg.Tramadol og Pinex forte er ikke noen gode alternativ mot migrene.

Har du vært hos nevrolog og fått en skikkelig utredning?

Imigran er et migrenemiddel. Kommer i tablett,nesespray og sprøyteform bl.a.som en akutt medisin mot et anfall.

De jeg har ramset opp er nerverotblokader / blokader med div.medisiner som skal ha langtidsvirkning.

Sarotex skal virke på sentralnervesystemet.Noen har effekt av de mot migrene,mest forebyggendes tror jeg.

Atacan er jo forebyggende, men du trenger noe annet enn det alene .Og ikke pinex f. tramadol (begge omdannes til nesten samme stoff om jeg husker rett)

Du trenger en anfallsmedisin som er hurtigvirkende .

Lager en ny post med ei liste over medisiner jeg har brukt,vet om osv.

Hei:)

Jg bare ser du skriver at pinex forte ikke er riktig for migrene, men jeg vil bare legge til her at jeg selv har prøvd :

Imigran, relpax,zomig og maxalt og alle disse var helt grusomme ift bivirkninger og jeg holdt ikke ut.

Av forebyggende har jeg prøvd : inderal retard, sarotex og topimax + atacand

For meg fungerer det aller best og ta atacand forebyggende til et fast tidspunkt hver dag, og cerazette som skulle være den beste p-pillen for migrene ifølge legen min. Jg tar også magnesium sammen med dette.

Når jeg kjenner anfallet er påvei er faktisk det beste for meg og ta 1-2 pinex forte og da har jeg avverget krisen. Hvorfor vet jeg ikke, men de hjelper meg bedre enn triptanene. Og ja, jeg har ikke bare sterk hodepine - men invadiliserende migrene, men som sagt slipper jeg det om jeg tar pinex forte tidlig.

Jeg kunne sjelden jobbe når jeg tok triptaner fordi de slo meg sånn ut, jeg fikk vondt i armen og hjertet og generelt slet. Med pinex forte kan jeg jobbe uten og bli uvel på den måten.

Jeg ville bare frem til at det kan være veldig individuelt hva som funker:)

Gjest LonelyAngel
Skrevet

Hallo medsøstre!

Går det ann å få en slags migrene-attest eller noe man kan levere til arbeidsgiver? Hørte en dansk lege si at i Danmark kunne pasienter få ett skriv å levere til arbeidsgiver som gjør at selskapet ikke taper penger dersom man en dag er syk pga migrene?

Hadde migrene fra i går til i dag. Er heldigvis borte nå. Desverre skulle jeg vært på jobb i dag.

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Hallo medsøstre!

Går det ann å få en slags migrene-attest eller noe man kan levere til arbeidsgiver? Hørte en dansk lege si at i Danmark kunne pasienter få ett skriv å levere til arbeidsgiver som gjør at selskapet ikke taper penger dersom man en dag er syk pga migrene?

Hadde migrene fra i går til i dag. Er heldigvis borte nå. Desverre skulle jeg vært på jobb i dag.

Ja jeg tror man kan ordne via nav

Skrevet

Okeeey, da skal jeg ringe nevrologen over helgen! Jeg har vært til utredning, og han tror jeg har migrene og spenningshodepine. Går nå fast på atacand, 12 mg, dette fungerer fint, reduserer antall anfall KRAFTIG. Men skal snakke med han om anfallsmedisin, for skjønner nå at jeg trenger det! Imigran har jeg prøvd som sagt, men har ikke syntes det har hjulpet noe særlig.

Lurer også på en ting til jenter. Jeg har lest at man ikke skal bruke atacand når man er gravid eller planlegger graviditet. Dette er ikke aktuelt for meg helt enda, men hva har dere gjort når dere ble gravide (dere som har gått på forebyggende og fått barn), er det da noe annet tilsvarende med like god effekt som man kan gå på selv om man er gravid, eller må man leve uten forebyggende fra man blir prøver og til barnet er født?

Skrevet

Okeeey, da skal jeg ringe nevrologen over helgen! Jeg har vært til utredning, og han tror jeg har migrene og spenningshodepine. Går nå fast på atacand, 12 mg, dette fungerer fint, reduserer antall anfall KRAFTIG. Men skal snakke med han om anfallsmedisin, for skjønner nå at jeg trenger det! Imigran har jeg prøvd som sagt, men har ikke syntes det har hjulpet noe særlig.

Lurer også på en ting til jenter. Jeg har lest at man ikke skal bruke atacand når man er gravid eller planlegger graviditet. Dette er ikke aktuelt for meg helt enda, men hva har dere gjort når dere ble gravide (dere som har gått på forebyggende og fått barn), er det da noe annet tilsvarende med like god effekt som man kan gå på selv om man er gravid, eller må man leve uten forebyggende fra man blir prøver og til barnet er født?

Noe nytt om eksamen, Tropic? Og så flott at de skal til nevrolog, mange fastleger vet lite om migrene. Det ville hjelpe nevrologen om du kunne ta med en utfylt hodepinekalender, den laster du ned på migrene.no.

Graviditet og migrenemedisiner vet jeg dessverre lite om, du kan jo lese litt på felleskatalogen.no, men aller best, hør med nevrologen.

Klem:))

Skrevet

Medisiner som har blitt brukt ved migrene :

Imigran

Ergotamin (Anervan)

Catapresan

Cataflam (der er jeg usikker på om det faktisk brukes mot migrene)

Inderal (betablokker)

Atenolol (betablokker)

Atacand (A2-blokker )

Zomig Nasal /tabl.

Valproat,

Zestril (hjertemedisin- ACE-hemmer)

Neurontin (gabbametin- epilepsimedisin)

Napren ( NSAID)

Naprosyn ( NSAID)

Voltaren. ( NSAID)

Imitrex

Imitrex (sumatriptan succinate) ikke bare bidrar til å lindre migrene hodepine, behandler også andre symptomer på migrene, inkludert følsomhet for lys /lyd, kvalme og oppkast.

Relpax :

Relpax (eletriptan hydrobromid) er brukt som anfallsmedisin ved første tegn og symptomer på en migrene. Det hjelper å lindre alle de klassiske symptomene på en migrene inkludert smerte, kvalme, oppkast og følsomhet for lys /lyd.

Maxalt :

Maxalt (rizatriptan benzoat) er brukt som anfallsmedisin ved første tegn og symptomer på en migrene. Det hjelper å lindre alle de klassiske symptomene på en migrene inkludert smerte, kvalme, oppkast og følsomhet for lys /lyd. Maxalt virker ved å hemme de berørte blodkarene i hjernen.

Fioricet:

Fioricet (paracetamol 325 mg /40 mg koffein /butalbital 50 mg) er en kombinasjon legemiddel som brukes til behandling av migrene og spenning hodepine. Paracetamol behandler smerter og koffein øker effektiviteten av paracetamol og butalbital, et barbiturat, er et beroligende middel som bidrar til å redusere angst og fremme avspenning.

Topimax :

Topimax (topiramat) brukes til å forebygge migrene hodepine.

Depakote:

Depakote (divalproex natrium) brukes til å forebygge migrene hodepine.

Så litt om Sarotex :

Det finnes lignende medisiner med omtrent samme effekt. Sarotex tas vanligvis om kvelden fordi man blir døsig av medisinen. Dette middelet har vist effekt mot både migrene og tensjonshodepine samt ved kroniske smerter. Medisinen har sannsynligvis en effekt på smerteopplevelsen, og kan være med på å redusere denne. Vanlig dose er fra 10 til 50 mg (hele dosen tas samtidig om kvelden). Det er viktig å starte med en lav dose og trappe opp langsomt over flere uker for å unngå bivirkninger. Også her er det viktig å bruke medisinen i høy nok dose og lenge nok (ca. 3-4 måneder) før man med sikkerhet kan si at middelet er virkningsløst. Denne medisinen brukes i liten grad mot depresjon i dag. Nyere antidepressiv medisin har ikke vist noen overbevisende god effekt ved migrene, med mindre du samtidig har en depresjon som bør behandles med medisiner.

Selv har jeg prøvd mange og husker ikke halvparten. Dessuten er jeg ikke 100% på om alle de jeg har listet over ,faktisk brukes i dag.

Oj, Kårky, nå ble jeg imponert!! Du er jo rene oppslagsverket! Flott å ha så fin oversikt

Håper helgen var fin. Jeg hadde 'migrene-seng' lørdag, men nå har jeg hatt TO friske dager på rad:)) Hm, to dager, en kan jo bli bekymret av mindre, jeg er vel ikke syk??

Skrevet

Jeg sliter med migrene. Går fast på Selo-zok 120 mg og tar Maxalt ved annfall. Sliter med migrene nå, og det er nok litt væravhengig. Omslag i vær gir migrene. Vi reiser ikke langt syd, da sol og varme gir meg migrene. Men har alltid en dag der jeg ligger med mignrene når vi er på ferie. Tenkte jeg skulle prøve en osteopati behandling. Har hatt god effekt på annet, og han jeg gikk til da holder til ikke så langt unna her.

Skrevet

Oj, Kårky, nå ble jeg imponert!! Du er jo rene oppslagsverket! Flott å ha så fin oversikt

Håper helgen var fin. Jeg hadde 'migrene-seng' lørdag, men nå har jeg hatt TO friske dager på rad:)) Hm, to dager, en kan jo bli bekymret av mindre, jeg er vel ikke syk??

Hahah ,syk ja. Må jo være deilig med 2 dager uten den *** migrena!

I varmere strøk får jeg også migrene.Vel halveis utslått migrene.Det jeg har gjort er å dele migrene pilla i 2 eller flere deler. Tar en del når jeg står opp og har med meg resten+ hele tabletter.Da kan jeg styre litt selv utover dagen. Det har løst en del ferier for meg. Varmen er herlig for ledd og resten av kroppen.Bortsett fra hue da :)

Skrevet

Kom kanskje ikke klart fra, jeg har gått til nevrolog i over 6 mnd nå, men vi har fokusert mest på forebyggende medisin, men nå skal jeg ta opp at jeg også trenger anfallsmedisin :)

Eksamen har jeg nå hatt og det gikk fint :D Jeg klarte etterhvert å lese en god del, var bare veldig forsiktig med å ikke overanstrenge meg, og tok pauser ofte! Endte til slutt supert, til tross for at jeg på torsdag virkelig ikke hadde trua, men det gikk greit! Ikke optimalt å ha migrene når man leser til eksamne dog :fnise:

Gjest Stille vann
Skrevet

Jeg kan trygt melde meg inn i denne tråden. Har vært plaget med migrene siden jeg var 14 år.

Jeg får anfall både med og uten aura. Blir ofte nummen i ansiktet/hals og føler at jeg snøvler i noen av anfallene.

Har tatt MR, CT, vært hos nevrolog opp til flere ganger og har i perioder gått på betablokkere.

Har prøvd det meste av medisiner men da anfallene er som værst er det ingenting som hjelper. Er smertene moderate hjelper pinex forte og noen ganger Zomig nesespray.

Har hatt noen anfall tidligere hvor kun morfin hjalp.

Det jeg lurer på er om noen av dere har søkt om at NAV om at arbeidsgiver blir fritatt for arbeidsgiveransvaret?

Her står det en del om dette og jeg tror jeg hadde fått litt bedre samvittighet overfor arbeidsgiver dersom jeg må være hjemme pga. migrene om jeg hadde hatt en slik ordning.

http://www.migrene.n...dsgiverperioden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...