Gå til innhold

AP vil lansere forslag til å begrense bilbruk for unge menn


Jolene

Anbefalte innlegg

Ja da, men dette er snakk om å sette i gang et prøveprosjekt i første omgang, og jeg tviler da på at dette er noe hun ikke har drøftet med noen andre enn seg selv.

Uansett så representerer hun Arbeiderpartiet.

Hadde du noen meninger om selve forslaget?

Det er ingen annen AP-politiker som har støttet dette forslaget. Du antar at hun har drøftet saken med noen andre i AP, men du vet jo ikke - så da syns du skal slutte med den synsinga.

Hun har faktisk ikke fått støtte fra noen, og de fleste med noe mellom ørene skjønner vel at det ikke blir noe av det forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

i noen andre land har ferske bilførere en annen løsning. de har en L på bilen i en annen farge enn den røde i 2 år. dette viser at det kjører en fersk sjåfør foran deg. det er ikke så dumt. det hjelper på noe.

en fartsperre på 90 hadde hjulpet slik det er på tyngre kjøretøy i dag. blir litt vanskelig å få det innført grunnet montering skifte bil og slikt, men absolutt noe som burde vært gjort.

bedre kjøreopplæring vil ikke hjelpe, for de både ser og forstår hva de lærer, men velger å overse dette når de kjører selv.

en del unge bilførere er fare i trafikken, men det erlitt dumt om det skal gå utover alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når en enkeltperson fra FRP gjør noe som ikke blir godt mottatt, DA skal folk ta HELE partiet!

når det samme skjer med AP.. nei, da må vi jaggu passe på å få med at dette kun er en enkeltperson i partiet, og at vi faen ikke må finne på å si at dette er ap sitt forslag.... merkelig det der...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det vil da si at en på 23, som har hatt lappen siden han var 18, skal ha regler i hue og ræva å forholde seg til, mens en på 24, som fikk lappen dagen før, han kan kjøre hvor han vil, når han vil, med hvem han vil, og uten fartssperre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vedtok ikke AP alene om å få innført DLD - det var andre partier som stemte for! Og det med skjenkestopp kl. 0200, det har blitt innført flere steder i landet med gode resultater. Her i Tr.heim har vi skjenkestopp 02:00 - og kriminaliteten gikk ned - tenk på det du! Det er dermed ikke (så klart) sagt at det vil fungerer like bra i alle byer, men det er da verdt er forsøk. Det er ikke slik at utestedene stenger klokken to, men alkoholservingen stopper da.

Som noen sa tidligere, så gikk urolighetene ned i bykjernen, men det ble mer uroligheter rundt omkring siden folk begynte å feste mer hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vedtok ikke AP alene om å få innført DLD - det var andre partier som stemte for! Og det med skjenkestopp kl. 0200, det har blitt innført flere steder i landet med gode resultater. Her i Tr.heim har vi skjenkestopp 02:00 - og kriminaliteten gikk ned - tenk på det du! Det er dermed ikke (så klart) sagt at det vil fungerer like bra i alle byer, men det er da verdt er forsøk. Det er ikke slik at utestedene stenger klokken to, men alkoholservingen stopper da.

Nei, AP vedtok ikke DLD alene, det gjorde de med hjelp fra Høyre etter at selv deres egne regjeringspartnere tok dissens. Siden de ikke var alene om det så er de ikke å bebreide, er det sånn å forstå? De valgte å ikke bruke vetoet som vi faktisk har som alternativ, fordi de er livredde for represalier fra EU. Ikke engang alle medlemslandene i EU har valgt å innføre DLD, og Tyskland, Romania og Tsjekkias rettssystemer har avvist direktivet fordi det strider mot grunnloven deres. I de landene som faktisk har innført dette inngripende direktivet har det allerede vært tilfeller med misbruk av data, blant annet en politikvinne som spionerte på eksen og kikket i hans loggførte telefonsamtaler.

Ap har derimot valgt å legge ned veto mot postdirektivet. Utrolig dårlig prioritering siden postombæring på lørdager, blant annet, kommer til å bli avskaffet på lang sikt uansett, det er ikke lønnsomt i lengden.

Den statistikken fra de byene som har strammet inn skjenketidene, tar ikke med all voldsproblematikken som skjer utenfor indre bykjerne i samme tidsrom; og den har økt mange steder fordi man forflytter problemet til hjemmefester osv. Det er det Ap baserer seg på med denne Sirius-rapporten også, at folk stoler blindt på de "faktaopplysningene" de kommer med, og at flertallet allerede har glemt at rapporten ble slaktet fordi den var mangelfull og ikke tok med alle relevante faktorer som kan ha hatt innvirkning på at volden har blitt redusert enkelte steder. Mange av byene økte f.eks. politibemanningen i samme tidsrom, og iverksatte også en rekke andre tiltak som kan ha gitt effekt. Det er for dumt og lettvint å begynne med det mest inngripende alternativet som første løsning, man bør se på andre tiltak som som faktisk gir effekt.

Jeg er fullstendig klar over at det er alkoholserveringen som stenger 02.00, men dette er en mulighet som har vært der hele tiden uansett, for de kommunene som ønsker å ha tidligere skjenkestopp. Det de gjør nå er å overstyre lokaldemokratiet i hele landet ved å sette makstid klokken 02.00 i stedet for 03.00.

Det som ville hatt stor effekt er differensierte åpningstider frem mot 06.00 f.eks., da blir det ikke fullt i byen fordi alle skal hjem samtidig, med de problemene det medfører. Rart at de klarer dette fint i resten av Europa, med mindre vold, mens vi her oppe i nord skal gå i motsatt retning av bedre viten bestandig.

(Edit: ble litt avsporing dette her, trodde jeg svarte i skjenkestopp-tråden.)

Endret av Blair
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AP vil nå lansere et forbud for unge menn i trafikken med blant annet fartssperre og det at de ikke kan ha passasjerer når de er under 24 år.

Hva med de som har barn, utdanning, gen. familie?

Personlig synes jeg dette er forkastlig og kjønnsdiskriminerende. Ja, unge menn er mer brutale i trafikken, men alle er jo ikke det. Dette forbudet slår jo alle under en kam i stedet for å sørge for bedre opplæring i forbindelse med det å ta lappen, dessuten er det frarivelse av muligheter i hverdagen, som å hente barn i bhg, kjæresteturer ol?

At noen kan støtte en slik politikk er for meg uforståelig, nettopp fordi sittende regjering ikke gjør noe for å:

* Få ned voldteksstatestikken

* Bedre forsvar, slik at forsvaret kan bistå dersom det skjer noe innenriks som ikke blir nok med kun poiliti

* Bedre integrering, slik at ikke alle kan gå rundt i Norge og ikke kunne basic norsk

* Sørge for å holde valgløfter med blant annet Soria-Moria

Min lenke

Dette har allerede blitt nevnt, men utspillet kom fra en stortingsrepresentant (AP) i transportkomiteen, ikke det samme som at "AP vil lansere et forbud", for å sitere deg direkte. Foreslått, ikke vedtatt.

Når det gjelder resten av innlegget ditt, hvor er sammenhengen mellom denne saken og de andre punktene du nevner? Transportkomiteen har meg bekjent fint lite å gjøre med integrering, politi, voldtekt og forsvaret. :klo: Skal det ikke være mulig å diskutere noe som helst annet enn voldtekter og innvandring for tida?

Hva med å innskrenke kjøremulighetene for kvinner og? Vi troner jo på toppen av "bulke-statistikken"!

Kanskje vi kun skal få lov til å kjøre på minimum 4-felts veier og parkeringsplasser?

:ironi:

Hvis dette forslaget går igjennom, får ikke lillebroren min og kjæresten hans kjørt sønnen deres noe sted før sønnen er 6 år gammel. Det er jo veldig hensiktsmessig.

Er det ikke i Tyskland de har egne parkeringsplasser for kvinnelige sjåfører? Det er kanskje en humoristisk undertone der et sted, men jeg tror slike tiltak spiller mye på klisjeer vi kanskje ikke burde gjøre til sannheter. Både når det gjelder 18 år gamle gutter og råkjøring, og jenter og parkering. Jeg har ikke lappen selv, men ser heller ikke for meg at å være god på lukeparkering er verken kjønnsbestemt eller en medfødt evne, snarere noe som kommer med øvelse.

Hvis jeg har forstått deg rett så tror jeg vi er ganske enige - heller oppfordre til å øve til man blir flink, enn å "sikre" ved å begrense aksjonsradiusen til sjåføren basert på alder og kjønn.

Jeg har ikke veldig stor tro på å forby i øst og vest, men heller belønne god atferd. Innen forsikring er det allerede en god del rabatter for skadefri kjøring og antall år man har hatt førerkort, som hjelper for sjåfører som eier egen bil. Kunne kanskje fungert som et forebyggende tiltak for ferske sjåfører - betal inn et despositum når man får førerkort, og etter feks fem år i trafikken uten forseelser eller skader, får man depositumet tilbakebetalt, med renter.

Skulle gjerne sett litt strengere regler for hvordan man kan utstyre bilen sin - når stereoanlegget spiller så høyt at sjåføren ikke hører verken andre bilhorn eller sirener, virker det utrygt synes jeg. (Irriterende er det også.) Nå mener jeg ikke standard bilstereo, men biler hvor subwooferen fyller hele bagasjerommet, og karosseriet skrangler i takt med bassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det har lenge vært snakk om å begrense friheten for jenter, at de ikke skal bevege seg ute etter at det har blitt mørkt. Mange gutter har påstått hardsnakket at det er jentene som har skyld i voldtektene, siden de beveger seg ute etter mørkets frembrudd.

Her kommer AP med et forslag om at gutter ikke skal få kjøre på kvelden? Høres fint ut for meg. Hvis jenter må begrense friheten sin, så må guttene også få oppleve hvordan det føles når slike forslag kommer ut.

For å forebygge voldtekt - ikke gå ut etter at det er mørkt

For å forebygge trafikkulykker blant unge gutter - ikke kjøre bil etter mørkets frembrudd

Det aller beste for å forebygge voldtekter måtte vel være en lov som påla alle menn over en viss alder, si 15 år, å ha på seg kyskhetsbelte til enhver tid på offentlig sted. Så kunne mora deres være ansvarlig for å holde nøkkelen frem til de ble myndige, eller ble gift/fikk kjæreste. Da ble det så damas ansvar å ha nøkkelen og sørge for at sin kjære alltid var forsvarlig innelåst i beltet når han dro hjemmefra.

Tenk så praktisk da: - ingen flere voldtekter

- ingen utroskap

- ingen uønskede svangerskap

Og ikke minst, tenk så mange menn som hadde oppført seg helt eksemplariskt og snill overfor damer i håp om å finne en som vil holde nøkkelen hans...

Mmmmm, tror nesten jeg må finne meg en stortingsrepresentant (kvinnelig selvfølgelig) og hviske henne noen ord i øret.... :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...