Gå til innhold

AP vil lansere forslag til å begrense bilbruk for unge menn


Jolene

Anbefalte innlegg

Det har lenge vært snakk om å begrense friheten for jenter, at de ikke skal bevege seg ute etter at det har blitt mørkt. Mange gutter har påstått hardsnakket at det er jentene som har skyld i voldtektene, siden de beveger seg ute etter mørkets frembrudd.

Her kommer AP med et forslag om at gutter ikke skal få kjøre på kvelden? Høres fint ut for meg. Hvis jenter må begrense friheten sin, så må guttene også få oppleve hvordan det føles når slike forslag kommer ut.

For å forebygge voldtekt - ikke gå ut etter at det er mørkt

For å forebygge trafikkulykker blant unge gutter - ikke kjøre bil etter mørkets frembrudd

Det er ingen stortingspolitikere som har kommet med forslag om en lov som forbyr kvinner å gå ut om kvelden.

Det er også feil å framstille det som om kvinner er mer utsatt for vold enn menn. De fleste drapsoffer i Norge er menn, de fleste som bankes opp er menn. Menn utsettes for mer vold enn kvinner.

Etter din logikk så burde kvinner nektes å kjøre bil fordi menn utsettes for så mange voldshandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AP vil nå lansere et forbud for unge menn i trafikken med blant annet fartssperre og det at de ikke kan ha passasjerer når de er under 24 år.

Link til forslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjønnsdiskriminerende og si at man burde begrense bilbruk for unge menn, noe sånt må i såfall også gjelde kvinner på lik linje. Dette med begrensing av passasjerer og mørkekjøring er tull og helt på jordet, lurer på hva denne stortingsrepresetanten har tenkt med her. Men jeg er veldig for alkolås, fartssperre og rabatt på forsikring ved liknende preventive tiltak. Først og fremst for bilførere under 24, men også for de øvrige sjåførende her i landet. Det er ikke bare de unge som grisekjører. Skjønner ikke hvorfor ikke disse to effektive tiltakene har blitt satt til verks, og jeg skjønner heller ikke hvordan noen kan argumentere mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget er svært dårlig av mange grunner.

Man skal ikke straffes dersom man ikke har gjort noe galt.

20% av dødsfallene i trafikken involverer unge menn, men 80% involverer alle andre enn unge menn. Man rammer med andre ord urimelig de som er involvert i et lite mindretall av dødsulykkene men ikke de som står for det overveldende antallet dødsulykker.

Det er en lov som er basert på forhåndsdømming på grunn av kjønn. Det nører opp under kjønnsfordommer som målestokk framfor å holde det enkelte individ ansvarlig for sine egne handlinger.

Det er en lov som baserer seg på å dømme en hel demografisk gruppe for noe som noen få gjør.

Det er å innskrenke veldig muligheter for arbeid for en hel aldersgruppe unge menn. De vil ikke kunne jobbe som ambulansesjåfører, drosjesjåfører eller andre yrker som krever bilkjøring om natten. Det vil ramme unge menn utenfor de største byene i en slik grad at de antakelig ikke vil kunne ha jobber med arbeidstid på kveld og natt. Og dette vil i tilnærmet alle tilfeller være unge menn som ikke har gjort noe galt.

Det vil sosialt isolere de fleste unge menn i utkantstrøk og være svært hemmende på normalt sosialt liv for unge mennesker kun basert på hvilket kjønn de har.

Forslager framstiller dødsulykker av unge menn som mye verre enn dødsulykker som involverer alle de andre.

Det er ganske enkelt et forslag bassert på fordommer og uten å tenke gjennom konsekvensene det minste.

Jeg er arbeiderpartivelger, men dette forslaget går rakt i mot all fornuft.

Endret av Spiralis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wirmeline

I Nord-Norge (hvert fall der jeg kommer fra) om vinteren vil gutter da kunne kjøre bil ca. 3 timer midt på dagen, resten av døgnet er det mørkt. Til gjengjeld vil de kunne kjøre bil hele døgnet om sommeren.

Trist at uttalelser fra enkeltpolitikere ødelegger for hele partiet.

Alkolås hadde forøvrig vært praktisk og hatt på alle biler, uavhengig av alder og kjønn.

Endret av Wirmeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange i AP eliten kjører egentlig egen bil jevnlig? Eller har lappen for den saks skyld?

Milde skaper så usaklig. Du burde slå deg sammen med hun AP-dama. Dere er på samme argumentasjonsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde skaper så usaklig. Du burde slå deg sammen med hun AP-dama. Dere er på samme argumentasjonsnivå.

Jeg lurer faktisk på hvor mye landeveiserfaring de der politikerne har. Det er lettere å fatte idiotiske vedtak som rammer bilister, om det ikke går så mye utover en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer faktisk på hvor mye landeveiserfaring de der politikerne har. Det er lettere å fatte idiotiske vedtak som rammer bilister, om det ikke går så mye utover en selv.

Det er ingen som har fattet noen vedtak. Det er ikke fremmet noen sak eller kommet noen lovforslag. Det har ikke vært behandlet noe i noen av organene hverken i arbeiderpartiet, regjeringen eller departementet.

Det har kommet en uttalelse fra EN politiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjønnsdiskriminerende og si at man burde begrense bilbruk for unge menn, noe sånt må i såfall også gjelde kvinner på lik linje. Dette med begrensing av passasjerer og mørkekjøring er tull og helt på jordet, lurer på hva denne stortingsrepresetanten har tenkt med her. Men jeg er veldig for alkolås, fartssperre og rabatt på forsikring ved liknende preventive tiltak. Først og fremst for bilførere under 24, men også for de øvrige sjåførende her i landet. Det er ikke bare de unge som grisekjører. Skjønner ikke hvorfor ikke disse to effektive tiltakene har blitt satt til verks, og jeg skjønner heller ikke hvordan noen kan argumentere mot det.

Hva med et tilfelle der en mann nettopp har tatt en øl, og kona får et illebefinnende o.l. og må kjøres til sykehuset i hui og hast?

Hva med begrensningen en fartssperre gir hvis det blir nødvendig å ta en unnamanøver i en nødssituasjon eller de faresituasjonene som kan oppstå i forbindelse med forbikjøring?

Endret av Blair
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da vel ikke få støtte for å gå ut med en sak eller fremme en sak. Følger du med i nyhetsbilder så ser du ganske ofte politikere gå ut med noe de brenner for uten å ha fått støtte for saken fra noen. De gjør det for å skape blæst om saken.

Ja da, men dette er snakk om å sette i gang et prøveprosjekt i første omgang, og jeg tviler da på at dette er noe hun ikke har drøftet med noen andre enn seg selv.

Uansett så representerer hun Arbeiderpartiet.

Hadde du noen meninger om selve forslaget?

Endret av Blair
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med et tilfelle der en mann nettopp har tatt en øl, og kona får et illebefinnende o.l. og må kjøres til sykehuset i hui og hast?

Hva med begrensningen en fartssperre gir hvis det blir nødvendig å ta en unnamanøvring i en nødssituasjon eller de faresituasjonene som kan oppstå i forbindelse med forbikjøring?

Inngrep som alkolås og fartssprerre hadde krevd en grundig utredning, og det må på en eller annen måte tas med at hendelser som dette kan inntreffe. Det kreves nok smartere hoder enn mitt og ditt for å finne ut av hvordan dette kan løses i praksis. Jeg mener fortsatt at dette er et veldig bra tiltak som kunne hindret mange ulykker hvert år.

Hva med et slags kort som inneholder disse sperrene, som det kan være mulig å ta ut ved nødstilfeller? Lett plassert, slik at det går raskt å fjerne det. Men da hadde politiet med en gang fått melding om det og kunne sjekket det.

Den høyeste fartsgrensen i Norge er vel 110 km/t, og dette er på veier med høy standard og flere felter. På de "vanlige" hovedveiene rundt om her i landet ligger fartsgrensene stort sett på 80 km/t, og ved en eventuell forbikjøring vil man da ha 30 km/t å gå på. Om man trenger mer, vil jeg påstå at det er en særdeles dårlig forbikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt. Skal samboeren min virkelig sitte 4 timer på buss til og fra jobb fordi han ikke kan kjøre bil? Dummeste jeg har hørt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget er svært dårlig av mange grunner.

Man skal ikke straffes dersom man ikke har gjort noe galt.

Nei, man burde ikke straffes hvis man ikke har gjort noe galt - men se bare på DLD (datalagringsdirektivet) som ble vedtatt - vi skal bli overvåket og behandlet som kriminelle av myndighetene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette minner meg om et annet forslag for noen år siden, der menn ikke skulle få ta lappen før de er 25 fordi 18-24årige menn er de mest ulykkesutsatte. Den gangen glemte man jo helt at grunnen til disse ulykkene ofte er at sjåføren mangler erfaring. Og når man da ikke lar vedkommende få erfaring, flytter man bare ulykkene til en annen aldersgruppe.

Ved nermere ettertanke så virker dette nye utspillet som en modifikasjon av det forslaget, der man kan si "Men de får da erfaring siden de kan kjøre alene!". Intet nytt under solen, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de jobber seg stille og rolig innover i livene våre, og gir seg ikke før alt er forbudt. Dvs det eneste som aldri blir forbudt er sex og forplantning, her dukker det opp stadig friskere forslag gjennom deres forlengede arm NRK.

Snart er Norge et stort parringsanlegg for skattebetalere. Helt itråd med Marx lille røde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk forslag.

Nå skal det sies at det ikke er partiet AP som ønsker dette, men en person som tilfeldigvis er AP-politiker. Det er typisk oss nordmenn å trekke alle under samme kam, og det er like idiotisk.

Noen menn under 24 år kjører som idioter = alle menn under 24 år kjører som idioter.

En person i AP kommer med et teit forslag som dette = hele AP ønsker det

Noen afrikanere er voldtekstmenn = alle afrikanere er voldtektsmenn.

Dette forslaget blir selvfølgelig nedstemt, så det er ikke noe mer å si i denne saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mer skremmende å tenke på at vi styres av et parti med såpass stort kontrollbehov over befolkningen. Det føyer seg inn i rekken av totalitære forslag fra AP. Skjenkestopp 02.00, DLD, etc... Dette er forslag man ikke vet om vil ha særlig stor effekt - hvis noen i det hele tatt - og som koster staten lite, men folket/innbyggerne mye.

Nå vedtok ikke AP alene om å få innført DLD - det var andre partier som stemte for! Og det med skjenkestopp kl. 0200, det har blitt innført flere steder i landet med gode resultater. Her i Tr.heim har vi skjenkestopp 02:00 - og kriminaliteten gikk ned - tenk på det du! Det er dermed ikke (så klart) sagt at det vil fungerer like bra i alle byer, men det er da verdt er forsøk. Det er ikke slik at utestedene stenger klokken to, men alkoholservingen stopper da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...