Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest SummerJudith
Skrevet (endret)

Jeg vil bli muslim fordi jeg har aldri sett på Jesus som Gud, heller ikke guds sønn. Gud hadde ikke samleie med Maria, så han er ikke sønnen hans. Grunnen til at det står i bibelen at han er sønnen er fordi alle er guds barn. Flere steder i bibelen står det at Gud kaller flere får sine sønner. Jesus er ikke den eneste som blir betegnet som Guds sønn. Alle er guds "sønner" eller "døttre".

Muslimer tror jesus er messias, og det er veldig viktig. Hadde de ikke trodd det hadde jeg ikke kunnet bli muslim. Men de tror ikke han messias på samme måte som kristne. Men når de tror Jesus er Messias går de ikke imot det gamle testamentet der det står at det kommer en Messias. Og de tror jesus kommer tilbake på dommens dag, akuratt som kristendommen.

Islam er itilegg mer logisk. Det er ikke så mange selvmotsigelser og hvordan en person blir skapt er godt forklart i koranen. Ingen på den tiden viste hvordan et barn ble skapt i magen men Koranen forteller det.

Koranen forteller om misforståelsene rundt toraen og bibelen, koranen kom for å vise hvordan den rette vei egentlig er, og mohammed skulle få menneskene på den veien.

i bibelen står det også at mohammed skal komme.

I bibelen står det mange ganger at folk gikk ned til jorden og ba, tilogmed Jesus. Hvem kristne gjør det idag? Nesten ingen. Maria gikk med hijab, et bevis på at hun var muslim.

Jeg føler Jesus passer bedre i islam, og jeg føler den rette vei ikke er "ferdig" etter jesus. Det mangla noen, og det var Mohammed! Han var den siste profet fordi hans oppgave var å få folk på rett vei!

Endret av Aaleyah
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maria gikk med slør fordi det var skikken på den tiden og fordi hun var jøde. Både kristendommen og islam er utsprung fra jødedommen. Islam tror at at Jesus er en profet på samme linje som de andre profetene og ordet messias betyr her mer at han er en profet og ikke som i kristendommen at han er den som skal komme tilbake og frelse verden.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke bli muslim for når jeg leser Koranen og ser hva muslimer tror på er det utenkelig at dette skulle være en lære som stammer fra en allmektig og god gud, alt jeg har sett av islam taler for at dette er en menneskeskapt religion, en lære som mangler moralsk autoritet og troverdighet. Islam bærer i likhet med jødedom og kristendom menneskers fingeravtrykk, islam er en religion preget av en ikke så altfor klok manns små tanker og i stor grad påvirket av tiden og kulturen han levde i, Midtøsten for 1300 år siden. Jeg synes det vidner om en skremmende mangel på moralsk dømmekraft når mennesker kan opphøye dette menneskets små menneskelige, så altfor menneskelige tanker til en universell allmektig guds rene ord. Men det er altså slik jeg vurderer det. Det er derfor jeg ikke er en muslim.

Endret av Cuckold
  • Liker 20
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke bli muslim for når jeg leser Koranen og ser hva muslimer tror på er det utenkelig at dette skulle være en lære som stammer fra en allmektig og god gud, alt jeg har sett av islam taler for at dette er en menneskeskapt religion, en lære som mangler moralsk autoritet og troverdighet. Islam bærer i likhet med jødedom og kristendom menneskers fingeravtrykk, islam er en religion preget av en ikke så altfor klok manns små tanker og i stor grad påvirket av tiden og kulturen han levde i, Midtøsten for 1300 år siden. Jeg synes det vidner om en skremmende mangel på moralsk dømmekraft når mennesker kan opphøye dette menneskets små menneskelige, så altfor menneskelige tanker til en universell allmektig guds rene ord. Men det er altså slik jeg vurderer det. Det er derfor jeg ikke er en muslim.

All religion er vel i bunn og grunn menneskeskapt og Islams ideologi er vel hverken verre eller bedre enn jødedommen eller kristendommen - det står stort sett det samme i bøkene og er skrevet av mennesker i den tidsånden de ble skrevet i. Det finnes fundamentalister i alle disse tre religionene som egentlig er en og samme religion, med bare små forskjeller. Synes vel egentlig at to av religionene som er avledet av disse igjen er litt mer sjarmerende - Rastafarianisme og Baha'i - i sistnevnte anses det faktisk som en synd å være fundamentalistisk og rastafari som trosretning har gitt oss tilgang til store mengder bra musikk som ble lagd for å spre budskapet fra 50-tallet og utover.

Bare så synd for meg at jeg er ganske så ureligiøs, selv om jeg synes at religion er interessant, misliker at noen skal tre et sett med leveregler over hodet på andre eller har noen vedtatt "sannhet" i såpass stor grad at jeg også anser humanetisk forbund for å være en religiøs organisasjon, da de har regler og vedtatte "sannheter" som man må tro på for å bli medlem, samt at de rakker ned på kristendommen/kristne og anser dem som trangsynta - litt selvmotsigende!

Endret av absinthia
  • Liker 4
Skrevet (endret)

All religion er vel i bunn og grunn menneskeskapt og Islams ideologi er vel hverken verre eller bedre enn jødedommen eller kristendommen - det står stort sett det samme i bøkene og er skrevet av mennesker i den tidsånden de ble skrevet i. Det finnes fundamentalister i alle disse tre religionene som egentlig er en og samme religion, med bare små forskjeller. Synes vel egentlig at to av religionene som er avledet av disse igjen er litt mer sjarmerende - Rastafarianisme og Baha'i - i sistnevnte anses det faktisk som en synd å være fundamentalistisk og rastafari som trosretning har gitt oss tilgang til store mengder bra musikk som ble lagd for å spre budskapet fra 50-tallet og utover.

Bare så synd for meg at jeg er ganske så ureligiøs, selv om jeg synes at religion er interessant, misliker at noen skal tre et sett med leveregler over hodet på andre eller har noen vedtatt "sannhet" i såpass stor grad at jeg også anser humanetisk forbund for å være en religiøs organisasjon, da de har regler og vedtatte "sannheter" som man må tro på for å bli medlem, samt at de rakker ned på kristendommen/kristne og anser dem som trangsynta - litt selvmotsigende!

Ja, jødedom og kristendom bærer også preg av å være formet av mennesker, ingen tvil om det.

Jeg er heller ikke så glad i Human-etisk forbund, og det skyldes noe av det samme som du her er inne på: Human-etisk forbund legger seg på et vis på rygg for en tradisjon der livssyn gjøres til et spørsmål om organisering og tilhørighet til en større eller mindre gruppe med en lære og gjerne også et presteskap. Jeg oppfatter livssyn som ethvert menneskes møte med livets alvor og de store spørsmål, et møte der vi som eksistensialistene påpeker står helt alene. Det nytter ikke å gå i flokk i møte med det eksistensielle alvor eller gjemme seg bak andre, i den grad jeg er et levende menneske angår dette alvoret meg, og ingen andre mennesker har vært i noen annen og mer priviligert posisjon, jeg har ingen å spørre og ingen å lene meg mot, spørsmålene er store, og jeg må møte dem med det alvor de krever, uten å ty til lettvinte pakkeløsninger og oppskrifter.

Derfor er livssyn ikke først og fremst tilhørighet til en gruppe, og tradisjonen som går ut på at livssyn først og fremst handler om merkelapper og gruppetilhørighet bør bekjempes. I stedet bør vi kjempe for et samfunn der det offentlige bestreber seg på å behandle alle livssyn likt og motarbeide de store organiserte livssyns tradisjonelle krav på dominans. Det skal ikke bety noe hva slags livssyn vi har, det ideelle er at vi lever våre liv uten at arbeidsgiver eller myndigheter eller noen annen noensinne trenger å spørre hva vi tror på, for det bør ikke bety noe for de rettigheter vi har. Det bør ikke være slik at de som tilhører store organiserte livssyn med lange tradisjoner nedskrevet i påstått hellige bøker skal få andre rettigheter enn de av oss som har private, personlig utviklede ikke-religiøse livssyn, alle bør behandles likt og ha maksimal frihet til utfoldelse så lenge man ikke krever særbehandling.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet

og jeg mener folk som tror på jesus og gud er like smarte som de som tror på julenissen!

• Liker 10
Skrevet

og jeg mener folk som tror på jesus og gud er like smarte som de som tror på julenissen!

Julenisseri som ideologi hadde kanskje ikke vert det dummeste! ;)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Islam er itilegg mer logisk. Det er ikke så mange selvmotsigelser og hvordan en person blir skapt er godt forklart i koranen. Ingen på den tiden viste hvordan et barn ble skapt i magen men Koranen forteller det.

Hvorfor dukker disse propagandaløgnene opp igjen og igjen?

Hvorfor mangler så mange mennesker kritisk sans til å avsløre denne bløffen? Hvis du lar deg lure av noe så enkelt, så er det ingen grenser for hva du vil la deg lure av!

Se hvordan dette islamistargumentet blir besvart av noen som virkelig vet hva han snakker om. PZ Myeers er professor i biologi og embrylogi og svarer direkte på dette her:

Maria gikk med hijab, et bevis på at hun var muslim.

Hvis dette er bevis for deg, så viser det hvor lavt du setter terskelen. Jeg synes det ville vært pinlig å påstå noe slikt. Er det så vanskelig for deg å tenke kritisk?

Du fremstår som direkte hjernevasket! Har du tilfeldigvis vært i kontakt med IslamNET eller andre fundamentalister?

Endret av Ekerilar
  • Liker 7
Gjest SummerJudith
Skrevet

Hvorfor dukker disse propagandaløgnene opp igjen og igjen?

Hvorfor mangler så mange mennesker kritisk sans til å avsløre denne bløffen? Hvis du lar deg lure av noe så enkelt, så er det ingen grenser for hva du vil la deg lure av!

Se hvordan dette islamistargumentet blir besvart av noen som virkelig vet hva han snakker om. PZ Myeers er professor i biologi og embrylogi og svarer direkte på dette her:

Hvis dette er bevis for deg, så viser det hvor lavt du setter terskelen. Jeg synes det ville vært pinlig å påstå noe slikt. Er det så vanskelig for deg å tenke kritisk?

Du fremstår som direkte hjernevasket! Har du tilfeldigvis vært i kontakt med IslamNET eller andre fundamentalister?

Jeg har bare funnet sannheten. Jeg har funnet den ekte jesus i islam. I tilegg drømte jeg for en stund siden at jeg leste koranen, og syns det var så vakkert at jeg begynte å gråte. Da var da jeg ble mer intressert i islam, og har spurt muslimer om islam etter det.

Skrevet (endret)

Jeg har bare funnet sannheten. Jeg har funnet den ekte jesus i islam. I tilegg drømte jeg for en stund siden at jeg leste koranen, og syns det var så vakkert at jeg begynte å gråte. Da var da jeg ble mer intressert i islam, og har spurt muslimer om islam etter det.

Hvis du har funnet sannheten, hvorfor lar du deg lure av løgner?

Det er ikke slik du sier om embryologi i islam.

Drømmen din sier meg ingen ting.

Jeg drømte at jeg leste koranen og da ble jeg så kvalm at jeg våknet og kastet opp!

Vær klar over at svært mange muslimer mener det skal være dødsstraff for apostasi i islam. Så dersom du først velger å bli muslim, så kan det hende du blir drept dersom du ombestemmer deg.

Mange mennesker må leve livene sine i skjul etter at de sluttet å være muslimer, i konstant frykt for å bli drept.

Endret av Ekerilar
  • Liker 4
Skrevet

Etter å ha lest i koranen at det står at man skal be ekstra mye under solformørkelse fordi at da hører Gud deg bedre, forstår jeg at denne boken ikke kommer fra Gud. Det er menneskeskapt, som flere har nevnt her.

Er ganske sikker på at hvis Gud skulle skrive en bok ville den ha vært mye mye dypere og ville ha forklart eksistensen og mennesket på en mer avansert måte som ikke hadde så mye til felles med hvordan det primitive mennesket tenker om hvordan et samfunn bør være.

Islam er jo en okkult religion på mange måter, noe muslimer nekter for. Men bare å se på månesymbolet. De som dyrker månen og (solformørkelsen) følger den gamle paganistiske religionen.

TS - høres ut som du ikke tolker bibelen rett. Jesus mente aldri at han var bare en av mange andre som var Guds sønn. Og når han sa at han er veien, lyset og evigheten og at ingen kommer til faderen utenom gjennom ham - hvorfor skulle han bruke hele livet sitt til å si det, for så å ikke mene det likevel, siden Mohammed skulle komme etter ham?

Og hvordan kan muslimer tro på Jesus som Messias, og samtidig ikke tro på noe av det Jesus faktisk selv sa om Gud og seg selv?

• Liker 5
Skrevet

Etter å ha lest i koranen at det står at man skal be ekstra mye under solformørkelse fordi at da hører Gud deg bedre, forstår jeg at denne boken ikke kommer fra Gud. Det er menneskeskapt, som flere har nevnt her.

Alle religioner og deres tilhørende bøker er menneskeskapte.

Hva i all verden skulle det ellers være?

• Liker 6
Skrevet

Godt sagt!

Skrevet

Joda. Men det påstås jo at koranen kommer fra engelen Gabriel.

Og når man ønsker å lese en av disse religiøse bøkene, så er man kanskje litt på utkikk om det står noe "genialt" i dem som man blir mer nysjerrig på.

Men denne nysjerrigheten stopper da altså når man kommer til vers som er mot all logikk osv.

Skrevet

du vil bli muslim. vil du lese koranen som alle andre muslimer? eller vil du lese den sånn den faktisk er?

Gjest SummerJudith
Skrevet

Hvis du har funnet sannheten, hvorfor lar du deg lure av løgner?

Det er ikke slik du sier om embryologi i islam.

Drømmen din sier meg ingen ting.

Jeg drømte at jeg leste koranen og da ble jeg så kvalm at jeg våknet og kastet opp!

Vær klar over at svært mange muslimer mener det skal være dødsstraff for apostasi i islam. Så dersom du først velger å bli muslim, så kan det hende du blir drept dersom du ombestemmer deg.

Mange mennesker må leve livene sine i skjul etter at de sluttet å være muslimer, i konstant frykt for å bli drept.

Det er ingen tvang i religionen. Jeg ser på islam med fredelig briller. akuratt som den islamske retningen: https://ahmadiyya.no/

Jeg er ikke enige med dem om synet deeres på jesus og at en messias kom etter muhammed, men er enig i budskapet.

og jeg har lært om islam av muslimske venner, ikke er organisasjon.

Om jeg velger å bli muslim skal jeg be i moskeen til organisasjonen ahmadiyya, der er alle velkommen. Både kristne og muslimer.

Gjest SummerJudith
Skrevet (endret)

Og et spørsmål til kristne:

Dere sier Jesus frelste oss fra syndene våre, og at hvis vi tror på han er man frelst.

Men hvis han frelste oss fra syndene våre hvorfor er dere så opptatt av synd da? Da spiller det vel ingen rolle om dere synder siden han har frelst dere fra syndene bare dere tror på han?

Hva er liksom vitsen å være imot kristne homofile, de tror jo på jesus og er da ifølge kristendmmen frelst fra synden. Så hva er vitsen å da være imot det?

Hvis man skal følge det kristne synet eksisterer egentlig ikke synd mere for dem som er kristne, siden dem tror på Jesus som døde for syndene og frelste dem fra syndene. Da kan dere gå rundt å gjøre hva dere vil bare dere tror på Jesus.

Rart spør du meg..

Endret av Aaleyah
  • Liker 1
Gjest SummerJudith
Skrevet

Maria gikk med slør fordi det var skikken på den tiden og fordi hun var jøde. Både kristendommen og islam er utsprung fra jødedommen. Islam tror at at Jesus er en profet på samme linje som de andre profetene og ordet messias betyr her mer at han er en profet og ikke som i kristendommen at han er den som skal komme tilbake og frelse verden.

Ifølge islam skal Jesus komme tilbake, så egentlig mye likere kristendommen enn man tror.

Skrevet

... Og de tror jesus kommer tilbake på dommens dag, akurat som kristendommen....

...Islam er i tillegg mer logisk. Det er ikke så mange selvmotsigelser...

Koranen og de to tilhørende bøkene er fulle av selvmotsigelser. Ja du visste at det er tre bøker hvorav den ene dannes av to. Da vet du vel også at Koranen er delt i to, og hvorfor kapitlene kommer i akkurat den rekkefølgen. Det er altså fire hoved bøker pluss alle tolkningene og samlingene med historier om ran, massedrap, voldtekter og pedofili.

Dessverre skal Jesus, i flg Koranen, komme tilbake med sverd for å drepe de vantro og jødene. Det er ikke samme Jesus nei.

Det er dessuten ikke BARE en religion, men en samfunnsdoktrine. En primitiv og veldig gammeldags form for samfunn som framviser det ypperste av undertrykkelse og armod vi vet om fra den gangen for 1400 år siden. 60-70% av skriftene angriper de vantro. Jihad er alle muslimers plikt og er en 1400 gammel krig som aldri skal ta slutt.

Som muslim har du plikt til å hate de vantro. Da kan du jo begynne her.

• Liker 6
Gjest SummerJudith
Skrevet

Er ganske sikker på at hvis Gud skulle skrive en bok ville den ha vært mye mye dypere og ville ha forklart eksistensen og mennesket på en mer avansert måte som ikke hadde så mye til felles med hvordan det primitive mennesket tenker om hvordan et samfunn bør være.

Islam er jo en okkult religion på mange måter, noe muslimer nekter for. Men bare å se på månesymbolet. De som dyrker månen og (solformørkelsen) følger den gamle paganistiske religionen.

TS - høres ut som du ikke tolker bibelen rett. Jesus mente aldri at han var bare en av mange andre som var Guds sønn. Og når han sa at han er veien, lyset og evigheten og at ingen kommer til faderen utenom gjennom ham - hvorfor skulle han bruke hele livet sitt til å si det, for så å ikke mene det likevel, siden Mohammed skulle komme etter ham?

Og hvordan kan muslimer tro på Jesus som Messias, og samtidig ikke tro på noe av det Jesus faktisk selv sa om Gud og seg selv?

Nei ingen kommer til faderen utenom gjennom han:

Koranen Surah 3:

55 En gang sa Gud: «Jesus, jeg vil avslutte ditt liv, og ta deg opp til Meg, og befri deg for de vantro. Jeg vil sette dem som følger deg over de vantro til oppstandelsens dag. Så skal dere vende tilbake til Meg, og Jeg skal treffe avgjørelse mellom dere i det dere var uenige om.

159 Alle blant skriftfolkene skal tro på ham før enden. På dommens dag vil han være vitne overfor dem.

>Når det gjelder siste del av vers 159, så man kan *på en måte* si at Koranen støtter DETTE:

"JEG ER VEIEN, SANNHETEN OG LIVET, INGEN KOMMER TIL FADEREN, UTEN GJENNOM MEG" (Jesus fvmh)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...