Gå til innhold

Er NTNU så bra som alle skal ha det til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

NTNU handler kun om å gå gjennom mest mulig stoff på kortest mulig tid. Læringsutbyttet blir dermed lik null.

Tja, jeg har jo bebreida meg litt over men er anonym. Men jeg synes iallefall en foreleseren prata og vimser så mye at det ble vanskelig å skjønne at jeg "bare" skulle lære det i boka huske argumentene i tesktene som var i pensum, til eksamen.

Jeg begynte oppå der etter å ha vært i utlandet, og det er på en måte fast vane at gruppeprosjektene har forspil, og at jentene kan prøve seg på gutter. I studiet mitt har det blitt fjernet et fag, fordi det var obligatorisk å sitte sammen en hel dag, og at de føltes som for lite fremgang for enkelte, og at det ble for mye sjekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har jo bebreida meg litt over men er anonym. Men jeg synes iallefall en foreleseren prata og vimser så mye at det ble vanskelig å skjønne at jeg "bare" skulle lære det i boka huske argumentene i tesktene som var i pensum, til eksamen.

Jeg begynte oppå der etter å ha vært i utlandet, og det er på en måte fast vane at gruppeprosjektene har forspil, og at jentene kan prøve seg på gutter. I studiet mitt har det blitt fjernet et fag, fordi det var obligatorisk å sitte sammen en hel dag, og at de føltes som for lite fremgang for enkelte, og at det ble for mye sjekking.

:klo:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i utlandet, og når jeg jobbet så ble tidligere NTNU-studenter veldig imponert over arbeidet mitt, men de fra NTNU hadde lært mye som gjorde at de var kvalifiserte til å jobbe med det.

Det finnes andre universitet som passer andre personer like bra som de som favoriserer NTNU som norsk harvard-universitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i utlandet, og når jeg jobbet så ble tidligere NTNU-studenter veldig imponert over arbeidet mitt, men de fra NTNU hadde lært mye som gjorde at de var kvalifiserte til å jobbe med det.

Det finnes andre universitet som passer andre personer like bra som de som favoriserer NTNU som norsk harvard-universitet :)

Kjenner mange NTNU'ere og de flinke folk, spesielt sivilingiørene. Men det betyr jo ikke at de som ikke går på NTNU, ikke er noe flinke. For noen passer andre universiteter bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et søskenbarn som har gått på NTNU siv-ing. Han var veldig stille i norsktimene på videregående, og ganske teknisk god, og kom seg i gjennom studiet. Han var glad i å spille data, og likte discovery channel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler om å forstå hva man går gjennom, på kort, kort tid - Gjør man ikke det, stryker man så lett som bare det. Man kommer seg ikke gjennom et studiet på NTNU hvis man kun pugger og ikke forstår pensumet. Og pensumet er vanskelig, så for å forstå den må man ha et godt hode.

Om du kan fortelle meg hvordan jeg skal ha tid til å forstå stoffet når jeg har fire store innleveringer hver uke, hadde jeg blitt takknemlig.

Endret av Nivida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan fortelle meg hvordan jeg skal ha tid til å forstå stoffet når jeg har fire store innleveringer hver uke, hadde jeg blitt takknemlig.

Øvingsoppgaver mener du vel? Det er en del av pensum og du må gjennom det uansett.

Hvis du mener at alt går for fort og at du må pugge hele tiden, så har du kanskje valgt feil linje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NTNU teller eksamen 100% av karakteren, mesteparten av tiden. Det hjelper heller ikke å "pugge læreboka" når en skal ha matte/fysikk/ingeniøremner... Jeg tror ikke du vet hva du prater om.

Helt enig. Lurer fælt på hvem det er som skriver disse innleggene her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI? Er du seriøs nå? Alle som søker kommer inn dit. Noen av de dårligste i klassen min havnet på BI :filer:

Du kan file negler du blir grønn i trynet, det endrer ikke det faktum at siv.øk.studiet på BI også er anerkjent, ved siden av NHH. Noen bedrifter foretrekker NHH, andre BI, og noen er såpass oppegående at de greier å foretrekke begge på en gang. Mange nordmenn misliker at en privatskole faktisk kan være anerkjent, men det endrer likevel ikke faktum. Fullfører man siv.øk. på BI vil man ha en grei fremtid foran seg, på lik linje som om man fullfører ved NHH, like it or not.

Vil ikke si at BI er en presisjeskole. NHH er uten tvil det. Broren min har en høy ansatt stilling, fikk den til og med før han ble ferdig på NHH.

NHH er like lite prestisje som BI. At broren din har fått en bra jobb er ikke argument for noe som helst. Mange av medstudentene mine har fått god jobb før de fullførte siv.øk, og vi går ikke på NHH eller BI. ;) Men jeg kan ikke kalle skolen min for prestisje av den grunn!

Vi har ikke prestisjeskoler i Norge, det er naivt å tro at vi har det. Vi har noen skoler som er mer anerkjente og bedre enn andre, men prestisje??? :ler: Nei, da må dere komme dere ut av Norge... ;)

Det er viktig å kunne skille mellom betydningen av begreper i en slik diskusjon. En god skole er ikke automatisk en prestisjeskole. Og at det finnes dårlige forelesere på NTNU betyr heller ingenting, dårlige forelesere finner man på alle skoler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan file negler du blir grønn i trynet, det endrer ikke det faktum at siv.øk.studiet på BI også er anerkjent, ved siden av NHH. Noen bedrifter foretrekker NHH, andre BI, og noen er såpass oppegående at de greier å foretrekke begge på en gang. Mange nordmenn misliker at en privatskole faktisk kan være anerkjent, men det endrer likevel ikke faktum. Fullfører man siv.øk. på BI vil man ha en grei fremtid foran seg, på lik linje som om man fullfører ved NHH, like it or not.

NHH er like lite prestisje som BI. At broren din har fått en bra jobb er ikke argument for noe som helst. Mange av medstudentene mine har fått god jobb før de fullførte siv.øk, og vi går ikke på NHH eller BI. ;) Men jeg kan ikke kalle skolen min for prestisje av den grunn!

Vi har ikke prestisjeskoler i Norge, det er naivt å tro at vi har det. Vi har noen skoler som er mer anerkjente og bedre enn andre, men prestisje??? :ler: Nei, da må dere komme dere ut av Norge... ;)

Det er viktig å kunne skille mellom betydningen av begreper i en slik diskusjon. En god skole er ikke automatisk en prestisjeskole. Og at det finnes dårlige forelesere på NTNU betyr heller ingenting, dårlige forelesere finner man på alle skoler...

Å påstå at NHH og BI stiller på lik linje er noe av det mest latterligste jeg har hørt. Det er kun BI-studenter og venner og familie av BI-studenter som kommer med slike uttalelser ;)

Du kan egentlig si hva du vil, men det endrer ikke det FAKTUM at NHH er bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at NHH og BI stiller på lik linje er noe av det mest latterligste jeg har hørt. Det er kun BI-studenter og venner og familie av BI-studenter som kommer med slike uttalelser ;)

Du kan egentlig si hva du vil, men det endrer ikke det FAKTUM at NHH er bedre.

Du kan ha dine egne meninger, men alt av undersøkelser/hvilken jobber elevene får/hva arbeidsgivere sier, tilsier at det ikke er forskjell på mulighetene med en grad fra BI vs en fra NHH.

Hvis det er så mye dårligere/enklere på BI, er det en STOR fordel å gå der, ettersom en da lettere får gode karakterer, og får akkurat de samme jobbmulighetene som NHH-studentene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI har blitt mer anerkjent etter hvert som masterstudenter fra BI selv endelig har fått de samme jobbene bare NHH-folk brukte å få før. Og man ansetter gjerne folk som har gått samme studie som seg selv.

Det samme kan sies om NTNU. Selv om NTNU skulle vise seg å ikke være det beste universitetet for realfag i Norge, så er det så mange som har gått der, og det er så mange tradisjoner knyttet til NTNU/NTH at man automatisk rykker fram i søkerkøen bare fordi man rett og slett har gått der. Derfor vil man alltid stille sterkest innen ingeniørfag med en siving fra NTNU - i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å påstå at NHH og BI stiller på lik linje er noe av det mest latterligste jeg har hørt. Det er kun BI-studenter og venner og familie av BI-studenter som kommer med slike uttalelser ;)

Du kan egentlig si hva du vil, men det endrer ikke det FAKTUM at NHH er bedre.

Nå vet ikke jeg hva du baserer dine "faktum" på, men når næringslivet ikke skiller særlig på en siv.øk. fra BI og en fra NHH er det jo tydelig at de ikke synes det ene er så mye bedre enn det andre?

Jeg kjenner ikke en eneste student som går på BI, så tro meg, det er ikke bare sånne folk som kan komme med de uttalelsene... ;) Men før jeg valgte skole satte jeg meg godt inn i hvilken skole jeg skulle velge. Konklusjonen var at hvor vidt jeg valgte BI eller NHH var ganske irrelevant, begge er anerkjente (noen arbeidsgivere foretrekker BI, andre NHH), så lenge jeg valgte en av dem. Det finnes evig mange diskusjoner rundt dette temaet, så det er jo ikke nødvendig å ta det her, men sannheten er at det IKKE er noen sannhet som sier at NHH er best. Selv om noen wannabe-prestisjestudenter prøver å innbille seg det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan fortelle meg hvordan jeg skal ha tid til å forstå stoffet når jeg har fire store innleveringer hver uke, hadde jeg blitt takknemlig.

Ehh, som anyonymbruker 68 sier, det er en del av PENSUMET. Du har ikket tid til å forstå stoffet fordi du må gjøre øvinger? Øvinger hjelper deg til å forstå stoffet. Realfag uten øvinger er ikke realfag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Dere minner meg om en gjeng lokalpatrioter som kjekler om hvilken bygd som er den beste. Her er det mye subjektivitet inne i bildet.

Kvalitet er et diskutabelt begrep, og det finnes trolig flere måter å "måle" kvalitet på.

Jeg fatter heller ikke at dere gidder å krangle om "hvilken skole som er best" i forbindelse med karriere, hvis det viser seg at det ikke teller i ansettelser. Jeg har ikke sett materiale ang. hvilke studenter som lettest får seg jobb etter endt utdanning.

Husk at læresteder reklamerer og er avhengige av søkere for å opprettholde sin virksomhet. Det er egentlig som med all annen reklame: Man spiller på det man har, og bruker store ord så langt det lar seg gjøre. Det er ingen læresteder som lister opp manglene sine for studentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BI har blitt mer anerkjent etter hvert som masterstudenter fra BI selv endelig har fått de samme jobbene bare NHH-folk brukte å få før. Og man ansetter gjerne folk som har gått samme studie som seg selv.

Det samme kan sies om NTNU. Selv om NTNU skulle vise seg å ikke være det beste universitetet for realfag i Norge, så er det så mange som har gått der, og det er så mange tradisjoner knyttet til NTNU/NTH at man automatisk rykker fram i søkerkøen bare fordi man rett og slett har gått der. Derfor vil man alltid stille sterkest innen ingeniørfag med en siving fra NTNU - i Norge.

Så det høye snittet for å komme inn har ingenting å si?

Det er kun de beste som kommer inn på NHH og NTNU og alle vil ha de beste studentene. Og i skolesammenheng har karakterer alt å si. De som ikke kommer inn på de beste universitetene, må ta til takke med skoler som BI. Der kan de jobbe hard og få gode karakterer, og det syns jeg bare er bra. Gode karakterer = gode jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er laaangt flere BI-studenter enn det er NHH-studenter. Og så klart må de også få seg jobb etter endt studie. Jeg har mange venner som går på BI og de er forbannet på seg selv fordi de var late på vgs og fikk dårlige karakterer. Noen driver å pusser fag for å komme inn på NHH. Noen har pusset fag, men kom likevel ikke inn - så da falt valget naturlig nok på BI.

Når det er sagt, så respekterer jeg ALLE studenter som har, til tross for dårlige karakterer på videregående, jobbet hardt og fått gode karakterer på høyere utdanning - det er flott gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på at krigen mellom administrasjonen og fagstaben må merkes av studentene?

Ja, det merker man. At de eldre er missunnelige på de yngre som har livet foran seg. Har dessverre merket hvor plagsomme gammelgubber kan være på universiteter. En oppå der har røyka så mye at han er så stygg at mange ikke liker å snakke med han. Hvis du selv er gutt og ung mann og har trent endel, så kan slike begynne å gjøre seg til. Eller du vil ikke prate med han fordi han har røyka så mye, heh. lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...