Gå til innhold

Er NTNU så bra som alle skal ha det til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å gå på NTNU er et slit. Hardt, og matten er ikke til å spøke md. Nivået er høy, kloke hoder samlet på en plass :fnise:

Må signere på denne. Omtrent bare folk av typen "best i klassen" samlet i klassa mi, selv om dette varierer mellom linjene. Kan si det sånn at selv om skolen hadde gått veldig greit fram til da, så stoppa det opp der. Ihvertfall på de tunge matte/fysikk-fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feil.

Hva er feil? :klo: At man ikke kan sammenligne Harvard med NTNU? At det ikke er like mye vekt på prestisjeskoler i Norge som i USA? At vi ikke har prestisjeskoler i Norge?

NTNU er en meget bra skole ja, og best i Norge på sitt fagfelt. Det betyr ikke at de andre skolene i Norge er dårlige, det betyr ikke at det vil ha alt å si for ens videre karriere, og det betyr ikke at NTNU er i nærheten av å kunne sammenligne seg med utenlandske prestisjeskoler.

Eller mente du at det er feil at NTNUs fremragende forskning faktisk ikke har så mye å si for den enkelte student?

Skal du si at noe er feil får du si HVA som er feil, og HVORFOR det er feil, i stedetfor å slenge ut flere påstander som ikke argumenterer mot verken det ene eller det andre.

TS: Hvis du velger en fornuftig retning vil du kunne få en meget bra karriere som ingeniør selv om du ikke velger NTNU. Det finnes mange ingeniører fra andre skoler som har fått gode jobber selv om de ikke kommer fra verdens beste universitet eller noe... :ler:

Men om du virkelig har LYST til å studere i Trondheim, og ser for deg at du kan forbedre snittet ditt, så gjør du det. Trondheim er nemlig kanonbra. ;)

Hilsen en helt annen AB

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen min hadde skikkelig gode karakterer i realfagene, men kom ikke inn da han hadde dårlige karakterer i andre fag - noe som er helt idiotisk, man trenger vel ikke gode karakterer i andre fag enn realfag for å studere realfag.

Sivilingeniørstudiene på NTNU er ikke "realfag". NTNU har egne studier for realfag. Siv.ing er så mye mer :rodmer:

Jeg kjenner noen siv.ing-"dropouts" og i følge dem var det veldig mange som sluttet i løpet av det første året, spredt litt utover. Mange møtte ikke opp etter jul, for eksempel. For de jeg kjenner var det både faginnholdet som ikke falt i smak, og en del misnøye med studieopplegget fra NTNU sin side, som gjorde at de sluttet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Jeg tror ikke på at man er nødt til å ha NTNU på cven for å få en høy stilling i store bedrifter. Det må da være andre ting som spiller inn og.

Endret av shirelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløshaugen-biten av NTNU er bra. (realfag, siving)

Humaniora på Dragvoll derimot betaler prisen for satsingen på Gløs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Gløshaugen-biten av NTNU er bra. (realfag, siving)

Humaniora på Dragvoll derimot betaler prisen for satsingen på Gløs.

Dragvoll er jo noe helt annet enn Gløshaugen, selv om begge heter NTNU. Men når man tenker på NTNU så tenker man på gløs først og fremst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D_flatmajor

FÅr nesten litt dårlig samvittighet når dere skriver at NTNU er det eneste som duger å ha cv'en hvis man vil opp og fram som siv.ing.

For jeg fikk kjæresten til å flytte med meg til en annen by hvor jeg også kan studere noe jeg liker , i stedet for at han tok masteren på NTNU.

:(

Det var ikke meninga å gi uttrykk for noe sånt fra min side iallefall.

Hvorvidt man får godt læringsutbytte/en bra karriere etter endt utdanning vil uansett aldri kunne avgjøres kun ut fra hvor man studerer. Ulike skoler tilbyr ulike opplegg, som passer for ulike folk. Det er viktig å tenke på en rekke andre faktorer enn det som er nevnt i denne tråden når man velger studiested. Men nå var det NTNU TS spurte om..

Videre: Jeg vil også henge meg på de som poengterer at vi i Norge ikke har det som kan kalles "prestisjeuniversiteter". Uansett om noen fagmiljøer anses som sterkere enn andre, så er ikke norske forhold (ulikhetene universitetene imellom) i nærheten av å kunne sammenlignes med de ulikhetene mellom universiteter man finner i mange andre land. Å påstå noe annet er en sterk overdrivelse, etter min mening.

Det er små forhold i Norge, og å sammenligne et universitet i Norden med f.eks et i Nord-Amerika blir litt problematisk. Bare se på internasjonal ranking, der er ikke NTNU på toppen akkurat.

Årsakene til dette er langt mer sammensatte enn hvorvidt NTNU har tre eller flere forskningsmiljøer med status som Senter for fremragende forskning. (en ordning ved Norges forskningsråd, vel å merke).

Et annet poeng er at man ikke nødvendigvis finner bedre kvalitet i undervisningen selv om et fakultet anses som et godt forskningsmiljø.

Forresten: Ja, NTNU (som ca. alle andre universiteter i verden) satser på internasjonalisering i forskning. Dette gjelder ikke bare for ingeniørfagene/realfag, det er et satsingsområde for de andre fakultetene også. Det betyr ikke at vi kan begynne å dra paralleller til Harvard.

Endret av D_flatmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragvoll er jo noe helt annet enn Gløshaugen, selv om begge heter NTNU. Men når man tenker på NTNU så tenker man på gløs først og fremst.

Korrekt, dragvoll er bare alibiet til gløshaugen for å kunne kalle seg universitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløshaugen-biten av NTNU er bra. (realfag, siving)

Humaniora på Dragvoll derimot betaler prisen for satsingen på Gløs.

Som Dragvoll-student med Gløs-kjæreste må jeg protestere litt. Ikke alt på Dragvoll er ræva og ikke alt på Gløs er helt oppe i himmelen. Kjæresten min er siv.ing. og holder nå på med doktorgraden sin, og han er helt klar på at det er store kvalitetsforskjeller innad i Gløs. Noen forelesere har ikke peiling på det de foreleser i, noen har null kontroll, noen driter i undervisningen og er mest interessert i forskningen, og andre er fullstendig tilstede i forelesningene og er like mye lærere med kjærlighet til studentene som de er gode forelesere. På Dragvoll er det det samme; jeg har vært borti forelesere som gir ut handouts før forelesningene for så å lese opp det som står på handoutene i forelesningene, og jeg har vært borti forelesere som inspirerer, oppfordrer til læring og gjør læringen til en lek.

Jeg er skeptisk til en del av fagene på Dragvoll, men alle kan ikke bli sivilingeniører og alle kan ikke ta profesjonsutdanninger. Jeg vet om like mange evighetsstudenter på Dragvoll som på Gløshaugen, og alle jeg kjenner som har gått ingeniørlinjene på HiST har gått på Gløs først, men droppet ut fordi det var for vanskelig. De fleste av de har kommet tilbake på NTNU igjen etter tre år og fullført masteren sin der.

Kjæresten er siv.ing., og holder nå på å skrive doktorgrad. Han er fortsatt oppgitt over ubrukelige forelesere og blir fortsatt like glad når han får forelesere som både vet hva de prater om og bryr seg om faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ingeniør uansett hvor du studerer, på samme måte som at du blir lege uansett hvor du studerer. Fordi studiene er det samme uansett hvor du bestemmer deg for å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Dragvoll-student med Gløs-kjæreste må jeg protestere litt. Ikke alt på Dragvoll er ræva og ikke alt på Gløs er helt oppe i himmelen. Kjæresten min er siv.ing. og holder nå på med doktorgraden sin, og han er helt klar på at det er store kvalitetsforskjeller innad i Gløs. Noen forelesere har ikke peiling på det de foreleser i, noen har null kontroll, noen driter i undervisningen og er mest interessert i forskningen, og andre er fullstendig tilstede i forelesningene og er like mye lærere med kjærlighet til studentene som de er gode forelesere. På Dragvoll er det det samme; jeg har vært borti forelesere som gir ut handouts før forelesningene for så å lese opp det som står på handoutene i forelesningene, og jeg har vært borti forelesere som inspirerer, oppfordrer til læring og gjør læringen til en lek.

Jeg er skeptisk til en del av fagene på Dragvoll, men alle kan ikke bli sivilingeniører og alle kan ikke ta profesjonsutdanninger. Jeg vet om like mange evighetsstudenter på Dragvoll som på Gløshaugen, og alle jeg kjenner som har gått ingeniørlinjene på HiST har gått på Gløs først, men droppet ut fordi det var for vanskelig. De fleste av de har kommet tilbake på NTNU igjen etter tre år og fullført masteren sin der.

Kjæresten er siv.ing., og holder nå på å skrive doktorgrad. Han er fortsatt oppgitt over ubrukelige forelesere og blir fortsatt like glad når han får forelesere som både vet hva de prater om og bryr seg om faget.

Men matten er jo lik for alle siv.ing (unntatt fysikk og matematikk, tror den er en del vanskeligere ja), det blir jo ikke enklere uansett hvor du studerer. Men Gløs har en del obligatoriske opplegg som gjør at du ikke kan bestemme studietiden i like stor grad som du kan gjøre på andre universiteter og høgskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTNU er veldig flinke på de fagene som undervises på Gløshaugen, altså real-, arkitekt- og ingeniørfagene. Det er et hav av forskjell på kvaliteten mellom Gløshaugen og Dragvoll (humanoira og samf.vit). Som Dragvollstudent bør du like å egenstudium, at lite ressurser er investert i utdanningen din og bli latterliggjort hver gang du møter noen fra Gløshaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil? :klo: At man ikke kan sammenligne Harvard med NTNU? At det ikke er like mye vekt på prestisjeskoler i Norge som i USA? At vi ikke har prestisjeskoler i Norge?

NTNU er en meget bra skole ja, og best i Norge på sitt fagfelt. Det betyr ikke at de andre skolene i Norge er dårlige, det betyr ikke at det vil ha alt å si for ens videre karriere, og det betyr ikke at NTNU er i nærheten av å kunne sammenligne seg med utenlandske prestisjeskoler.

Eller mente du at det er feil at NTNUs fremragende forskning faktisk ikke har så mye å si for den enkelte student?

Skal du si at noe er feil får du si HVA som er feil, og HVORFOR det er feil, i stedetfor å slenge ut flere påstander som ikke argumenterer mot verken det ene eller det andre.

TS: Hvis du velger en fornuftig retning vil du kunne få en meget bra karriere som ingeniør selv om du ikke velger NTNU. Det finnes mange ingeniører fra andre skoler som har fått gode jobber selv om de ikke kommer fra verdens beste universitet eller noe... :ler:

Men om du virkelig har LYST til å studere i Trondheim, og ser for deg at du kan forbedre snittet ditt, så gjør du det. Trondheim er nemlig kanonbra. ;)

Hilsen en helt annen AB

Det jeg har fått med meg etter å ha vanket en del i akademiske miljøer er dette:

De flinkeste medisinstudentene går på UIO.

De flinkeste siviløkonomene går på NHH.

De flinkeste sivilingeniørene går på NTNU.

De flinkeste jusstudentene går på UIO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NTNU er veldig flinke på de fagene som undervises på Gløshaugen, altså real-, arkitekt- og ingeniørfagene. Det er et hav av forskjell på kvaliteten mellom Gløshaugen og Dragvoll (humanoira og samf.vit). Som Dragvollstudent bør du like å egenstudium, at lite ressurser er investert i utdanningen din og bli latterliggjort hver gang du møter noen fra Gløshaugen.

Men hvorfor blir man latterliggjort egentlig? folk har forskjellige interesser. Kjenner en gutt som fikk kun seksere i realfag, men bestemte seg for å studere filosofi (ja, filosofi faktisk!), men det gjør jo ikke han mindre smartere som person, gjør det?

Hvis alle hadde studert det samme, så hadde ikke samfunnet fungert. Hvis Gløsere er så arrogante, så sier det ganske mye om studentene som går der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Jeg kjenner folk som har gått på NTNU, så begynt på HiST fordi det ble for vanskelig på NTNU, men så har de opplevd at studiene på HiST var minst like vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil? :klo: At man ikke kan sammenligne Harvard med NTNU? At det ikke er like mye vekt på prestisjeskoler i Norge som i USA? At vi ikke har prestisjeskoler i Norge?

NTNU er en meget bra skole ja, og best i Norge på sitt fagfelt. Det betyr ikke at de andre skolene i Norge er dårlige, det betyr ikke at det vil ha alt å si for ens videre karriere, og det betyr ikke at NTNU er i nærheten av å kunne sammenligne seg med utenlandske prestisjeskoler.

Eller mente du at det er feil at NTNUs fremragende forskning faktisk ikke har så mye å si for den enkelte student?

Skal du si at noe er feil får du si HVA som er feil, og HVORFOR det er feil, i stedetfor å slenge ut flere påstander som ikke argumenterer mot verken det ene eller det andre.

TS: Hvis du velger en fornuftig retning vil du kunne få en meget bra karriere som ingeniør selv om du ikke velger NTNU. Det finnes mange ingeniører fra andre skoler som har fått gode jobber selv om de ikke kommer fra verdens beste universitet eller noe... :ler:

Men om du virkelig har LYST til å studere i Trondheim, og ser for deg at du kan forbedre snittet ditt, så gjør du det. Trondheim er nemlig kanonbra. ;)

Hilsen en helt annen AB

Man kommer ikke bort fra det faktumet at enkelte universiteter er bedre enn andre på enkelte fagfelt. Slik er det overalt, ikke bare i USA.

Jeg ville klart foretrukket en økonom fra NHH enn en økonom fra BI f.eks. Omtrent alle kommer inn på BI, for å komme inn på NHH må man ha et godt snitt.

Og de som har høyest snitt er bedre i skolesammenheng enn de som har lavere snitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner folk som har gått på NTNU, så begynt på HiST fordi det ble for vanskelig på NTNU, men så har de opplevd at studiene på HiST var minst like vanskelig.

Det må jo ha vært lettere siden de droppet ut av gløs, men fortsatte på hist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor blir man latterliggjort egentlig? folk har forskjellige interesser. Kjenner en gutt som fikk kun seksere i realfag, men bestemte seg for å studere filosofi (ja, filosofi faktisk!), men det gjør jo ikke han mindre smartere som person, gjør det?

Hvis alle hadde studert det samme, så hadde ikke samfunnet fungert. Hvis Gløsere er så arrogante, så sier det ganske mye om studentene som går der.

Spør ikke meg, jeg vet ikke hvorfor det er sånn. Men jeg har altså opplevd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Det må jo ha vært lettere siden de droppet ut av gløs, men fortsatte på hist?

Kanskje, men kanskje de trivdes mer på HiST, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange her undervurderer effekten av å ha NTNU på CV'en.

Innen finansmiljøet er det ekstremt viktig å ha NTNU, BI eller NHH på CV'en. Det er mulig å slå til fra andre skoler også, men alt blir mye enklere uten det hinderet.

Hvis du ønsker toppjobber i bedrifter som opprinnelig er utenlandske, er det ofte veldig viktig å ha en av prestisjeutdanningene/skolene på CV'en. De fleste "prestisjeselskapene" er ikke norske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...