Gå til innhold

Er NTNU så bra som alle skal ha det til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble ferdig med videregående nå i vår og bestemte meg for å ta et friår før jeg tar fatt på studiene. Jeg gikk realfagslinjen på videregående og fikk greie karakterer disse fagene - fikk er firer i fysikk da dette var et tungt fag og jeg hadde ikke tid til å jobbe så mye med faget som jeg ville. Drømmen er å begynne på NTNU. Problemet er bare at det er så utrolig vanskelig å komme inn på realfags-og ingeniørstudiene ved denne skolen. Jeg var innom samordnaopptak og der var det ingen linjer som hadde et snitt på under femti poeng. Jeg vil begynne på siv.ing og alle linjene hadde veldig høyt snitt :(

Lurer fælt på om jeg kanskje må søke på andre universiteter og høyskoler i landet hvor det er mye lavere snitt, selvom jeg egentlig bare vil gå på Ntnu. Kompisen min hadde skikkelig gode karakterer i realfagene, men kom ikke inn da han hadde dårlige karakterer i andre fag - noe som er helt idiotisk, man trenger vel ikke gode karakterer i andre fag enn realfag for å studere realfag.

Hva tror dere? Skal jeg pusse fag i et\to år for å komme inn dit, eller skal jeg bare velge et annet universitet\høgskole???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D_flatmajor

NTNU går vel for å ha (kanskje) det beste vitenskapelige miljøet innen ingeniørfag.

Husk at du også kan ta 3-årig ingeniørutdannelse et annet sted i landet og så søke opptak til masterutdanning ved NTNU. (altså, i praksis ta de siste to årene av siv.ing.studiet på NTNU) Det er også et alternativ.

Videre er jeg litt uenig i ressonementet rundt at man kun trenger gode karakterer i realfag for å studere realfag. Jeg mener at når man skal ta fatt på et 5-årig masterstudium så trenger man andre ferdigheter enn kun realfagskunnskap. Men jeg er enig i at det kan virke urettferdig med vektingen av de ulike fagene/hvor mye de ulike fagene teller, ja.

Til slutt: Trondheim er en populær studentby. Dette er også litt av grunnen til at poenggrensene er ganske høye mener jeg. Når flere folk søker seg dit, så blir det dessverre vanskeligere å komme inn.

Endret av D_flatmajor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

For å sammenligne, så er snittet på juss i Oslo høyere enn f.eks. Bergen bare fordi "alle" skal gå der pga prestisjen. Studiet og opplegget i seg selv er ikke nødvendigvis bedre, det samme gjelder kanskje NTNU :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Du kan jo ta bachelor på en høgskole eller et universitet som har lavere poenggrense, og så tar du masteren på NTNU.

Endret av shirelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange søkere dit og da er det de med høyest snitt som kommer inn, og NTNU er vel et prestisjeuniversitet når det gjelder realfag. Men det betyr ikke at andre universiteter med lavere snitt er dårligere, det som er viktig er at du kommer deg gjennom studiet. Det blir det samme som med utenlandsstudier, det er enklere å komme inn dit, men det er minst like vanskelig å gjennomføre studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å sammenligne, så er snittet på juss i Oslo høyere enn f.eks. Bergen bare fordi "alle" skal gå der pga prestisjen. Studiet og opplegget i seg selv er ikke nødvendigvis bedre, det samme gjelder kanskje NTNU :)

Det er da mye større prestisjeforskjell på siv.ing studier, NTNU er mye mer prestisjefullt enn det andre studiesteder er, forskjellen på juss i Oslo og juss i Bergen er ikke store saken. Jeg har heller ikke inntrykk av at jussen i Oslo er mye mer prestisjefull, den største forskjellen er at Oslo er et mer ettertraktet sted å bo.

Jeg er utdannet petroleumsingeniør. Det er hovedsaklig 2 studiesteder, i Norge, som produserer petroleumsingneiører, det er universitetet i Stavanger, og NTNU. Hvis du ønsker en stilling som petroleumsingeniør, er det lite forskjell på hvilken skole du har gått på, men hvis du ønsker å jobbe i en ledelsestilling, er det en fordel å ha NTNU på CV'en, ofte pga de andre er tidligere NHH eller BI studenter som legger vekt på studiestedet. En annen ting er hvis du ikke ønsker å jobbe som petroleumsingeniør etter endt utdanning, har du flere muligheter med en grad fra NTNU - analytiker, konsulent, og et hav av stillinger i finansbransjen, som det hadde vært vanskelig å få hvis du gikk på UIS.

Det trenger ikke å være petroleum du ønsker å studere for at det jeg sier skal være sant - det er slik for de fleste studieretningene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingeniørstudiene er nok NTNU regnet som det beste her i landet, det er et stort fagmiljø med lange tradisjoner, og det at snittet for å komme inn er høyt gir også et bra faglig nivå. På andre linjer er de nok ikke bedre eller verre enn andre utdanningsinstitusjoner. Det er ellers såpass mange på ingeniører at jeg tror man kan klare seg like bra om man tar utdanning et annet sted, og evt siv.ing i Trondheim (vet om flere som har gjort det med god erfaring). Samtidig kommer det jo an på om det er en bestemt linje du vil inn på, og kanskje litt an på ambisjoner (som nevnt over med ledelse).

Jeg har begynt å tenke at det er ikke SÅ viktig å gå på den beste linja, med det høyeste snittet eller best rykte. Dersom man trives og har valgt riktig faglig, tror jeg en kommer bra ut av det selv om man ikke går på Yale...eller NTNU. F eks har jeg studert på en linje hvor det var få søkere og kjempelett å komme inn (jeg har karakterer til alt utenom medisin, tror jeg), og jeg stortrivdes; mange faglig sterke forelesere, små miljøer så det var lett å komme i kontakt med forskere m.fl, uformelt, samlet og fint sosialt osv. Ikke noe problem å få seg jobb heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er siv.ing ved NTNU bedre enn ingeniørstudie ved et eller annet universitet i troms, nordland eller vest-agder etc.

Ville det ikke vært rart å si at det ikke spiller noen rolle om du går på Harvard eller Baylor? Noen universiteter er overlegent bedre enn andre. Å si noe annet er vås.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flykter ikke folk fra NTNU da?

Å gå på NTNU er et slit. Hardt, og matten er ikke til å spøke md. Nivået er høy, kloke hoder samlet på en plass :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da mye større prestisjeforskjell på siv.ing studier, NTNU er mye mer prestisjefullt enn det andre studiesteder er, forskjellen på juss i Oslo og juss i Bergen er ikke store saken. Jeg har heller ikke inntrykk av at jussen i Oslo er mye mer prestisjefull, den største forskjellen er at Oslo er et mer ettertraktet sted å bo.

Uttal deg om ditt eget fag og hold deg til det. Når det gjelder jussen, så har det nettopp vært slik at Oslo har vært mye mer prestisjefylt enn Bergen ogTromsø. Inntrykket er nok at dette har bedret seg, men man kan ikke se bort fra at det har vært slik og det har ikke bare med at Oslo er det mest ettertraktede stedet å bo. Jurister er kjent for å være konservative og har foretrukket kandidater fra UiO fordi det er definitivt det eldste studiestedet. Mens jur.fak. i Bergen og Tromsø har fornyet studieopplegget for lenge siden, har dette sittet mye lengre inne hos de høye herrer på det kgl. Fredriks. Vi som studerer i sentrum er godt kjent med denne konservatismen.

TS; ta opp fysikk og de andre fagene du trenger for å komme inn på NTNU. Vi som har studert en stund vet at det å være faglig sterk i andre fag er en veldig stor fordel i studiene. Jeg regner med at du vil ha en del pensum på engelsk og uten gode engelskkunnskaper vil det bli tungt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill.

Nå vet jeg ikke om andre universiteter i Norge tilbyr femårig integrert masterstudim i teknologi og naturvitenskap? Jeg tror man kommer inn på studier som kjemi og biologi med en firer i fysikk (da dette er fag som ikke krever avansert matte eller fysikk), men jeg vil verken studere kjemi eller biologi.

Selvfølgelig må man ha gode\greie karakter i andre fag også. Jeg vil si at jeg har ganske greie karakterer, ser man bort i fra fag som tysk, gym og nynorsk. Der slet jeg litt, eller jeg syns fagene var kjedelige rett og slett. Manglende interesse for disse fagene gjorde at karakterene ikke ble de beste, og jeg syns det er kjipt at dårlige karakterer i disse fagene blir en hindring for å komme inn på et teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Det burde ikke ha noe å si hvor man har studere, men "alle" snakker om at det faglige nivået på NTNU er høyt, at det ansees for å være det beste universitet innen teknologi\naturvitenskap i Norge og studentene som utdannes der er ettertraktede på arbeidsmarkedet. Det viktigste er jo å studerer det man interesserer seg for, og jeg interesserer meg for disse fagene og vil så klart gå på det beste universitet som kan gi den beste utdanningen innen fagfeltet.

Jeg sliter forresten ikke med engelsk, selv om litt mer utfoldelse og praktisering ikke ville skadet. Tror nok at jeg må ta opp fag for å komme inn, selv om det føles meningsløst å skulle lese tysk for å komme inn på siv.ing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var ferdig sivilingeniør fra NTNU for to år siden.

Jeg begynte rett etter vgs, og hadde også bare 4 i fysikk. Det var utrolig hardt de første semestrene på NTNU, og jeg strøk i fysikk første gang jeg tok eksamen. Hvis du føler deg veldig usikker på fysikken så er det kanskje lurt å ta det opp. Jeg var også en av de yngste på min linje, så det er vanlig å ta opp fag/ta friår før man begynner på et såpass tungt studium.

Når det er sagt så vil jeg anbefale NTNU på det sterkeste, og ikke minst Trondheim som studieby. Hvis du er forberedt på at du må lese mye,, og at du kanskje vil slite litt med noen fag, så klarer du deg fint. Universitetet er en overgang for alle, men man venner seg til å måtte ta ansvar for all egen læring ganske raskt. Det fine med NTNU er at det er et seriøst studiemiljø, så det føles ikke ille å måtte bruke lange dager på lesing. Det er alltids "øvingsgrupper" å være med i eller noen å lese med på lesesalene. Det er et studiested med mye fokus på det sosiale, så man har det mye morsomt også.

Det er et godt tips å være med på alle forkurs som tilbys før semesterstart, både i matte og fysikk, men også i studieteknikk, så får du en bedre start på studiene.

Hvis du er usikker på om du kommer inn på førstevalget så hadde jeg bare satt opp alle siv.ing. linjene i tur og orden når du søker. Det er mye enklere å bytte linje etter at du først har kommet inn. I tillegg er det VELDIG mange fag som er helt like for nesten alle linjene de første to-tre årene. (ex. Phil., fysikk, matte, IT osv)

Nå kan du jo bli sivilingeniør ved flere studiesteder, og du kan også velge å gå tre år på høgskole og bli ingeniør før du tar mastergrad på NTNU.

Min erfaring er derimot at det er lettere for siv.ing.'er fra NTNU å få jobb etter studiene, men det kommer nok an på hvilken bransje du skal inn i. En kjempefordel med å bli siv.ing. er at jobbene er veldig interessante (synes jeg i alle fall) og at man får god lønn også som helt nyutdannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på NTNU er et slit. Hardt, og matten er ikke til å spøke md. Nivået er høy, kloke hoder samlet på en plass :fnise:

Jeg tenkte mer på at krigen mellom administrasjonen og fagstaben må merkes av studentene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er siv.ing ved NTNU bedre enn ingeniørstudie ved et eller annet universitet i troms, nordland eller vest-agder etc.

Ville det ikke vært rart å si at det ikke spiller noen rolle om du går på Harvard eller Baylor? Noen universiteter er overlegent bedre enn andre. Å si noe annet er vås.

Nå er det ikke SÅ stor forskjell på nivået mellom de ulike institusjonene i Norge (sikkert med noen unntak på enkeltlinjer), i hvert fall ikke om en bare skal "ha en ingeniørutdanning" at det blir riktig å sammenlikne Harvard og et eller annet dritt-offentlig-college.

Det å gå på de virkelig store prestisjeuniversitetene er selvsagt noe annet enn å velge en enkel innenlandsk løsning - MEN det har ikke så mye for seg å strebe etter det dersom en vet en vil være fornøyd med en helt kurant siv.ingstilling og ikke ønsker å lede et multinasjonalt selskap, bli president e.l... Forskningen ved de store og beste er kjempespennende, fordi de får god finansiering og trekker til seg de aller beste hodene, men for den enkelte moderate student kan det være like greit å velge noe som er lettere oppnåelig. Og som sagt, her i landet er det ikke så enorme forskjeller. Kan legge til at jeg har hatt en foreleser i Norge som har undervist ved Yale, som var en av de mer håpløse kunnskapsformidlerne jeg har vært borti. Flere av de som var utdannet lokalt ved en høyskole var mye bedre, og hadde også kontakt med de beste internasjonale forskerne innen sitt felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke SÅ stor forskjell på nivået mellom de ulike institusjonene i Norge (sikkert med noen unntak på enkeltlinjer), i hvert fall ikke om en bare skal "ha en ingeniørutdanning" at det blir riktig å sammenlikne Harvard og et eller annet dritt-offentlig-college.

Det å gå på de virkelig store prestisjeuniversitetene er selvsagt noe annet enn å velge en enkel innenlandsk løsning - MEN det har ikke så mye for seg å strebe etter det dersom en vet en vil være fornøyd med en helt kurant siv.ingstilling og ikke ønsker å lede et multinasjonalt selskap, bli president e.l... Forskningen ved de store og beste er kjempespennende, fordi de får god finansiering og trekker til seg de aller beste hodene, men for den enkelte moderate student kan det være like greit å velge noe som er lettere oppnåelig. Og som sagt, her i landet er det ikke så enorme forskjeller. Kan legge til at jeg har hatt en foreleser i Norge som har undervist ved Yale, som var en av de mer håpløse kunnskapsformidlerne jeg har vært borti. Flere av de som var utdannet lokalt ved en høyskole var mye bedre, og hadde også kontakt med de beste internasjonale forskerne innen sitt felt.

Feil. NTNU er ledende innen forskning i Norge, i natuvitenskap vel og merke. Det er universitet som skapte det moderne Norge og forskningen på NTNU er internasjonal.

" Fakultetet NT har forskningsprogrammer i verdensklasse innen sine fagområder. Foruten NTNUs egne satsinger, samarbeider vi med industri og forvaltning, med SINTEF, EU og andre internasjonale aktører. Nye områder for forskning er nasjonale satsinger som funksjonell genomforskning, nanoteknologi og nye materialer."

"Tre av NTNUs forskningsmiljøer har status som Senter for fremragende forskning"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...