AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 I nyhetene i dag er saken at butikkene blir utsolgt for meierismør og andre fete melkeprodukter. Jeg ble noe overrasket for jeg leste i "alle" aviser for noen uker siden at "alle" ernæringseksperter gikk ut å sa at lavkarbo er direkte helsefarlig. Fedon gikk også ut å sa han ikke ville bli assosiert medlavkarbo, mente at mange hadde misforstått og trodd at han anbefalte lavkarbo. Så jeg trodde da at folk flest hadde fått det med seg at lavkarbo ikke er bra for kroppen, og undret meg over dagens nyheter om utsolgt smør. Det var ikke noe logikk i det :-) Følger ikke folk med eller ser de med blinde øyne på det innlysende?
Viljaa Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Nå følger ikke jeg lavkarbo selv, men jeg tror at de som gjør det har mer tro på det enn at ett eller annet "skandaleoppslag" fra VG/Dagbladet skal rokke troen. Og har ikke du lagt merke til at VG/Dagbladet lar annethvert oppslag om lavkarbo være positivt og deretter negativt. Uansett hvilken matfilosofi folk tror på tror jeg uansett ikke de gidder å bry seg om hva VG og Db skriver, for da hadde de måttet bytte ofte. 15
Anglofil Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Nå er det vel heller ekstreme kurer Fedon ikke vil bli assosiert med, ikke lavkarbo i seg selv. Fedon representerer et ganske moderat lavkarbokosthold, men det er fortsatt lavkarbo, hvilket man også kan lese på hans egne nettsider. Tja, innse det innlysende? Jeg har fått et nytt og bedre liv med lavkarbo, hvorfor i all verden skal jeg høre på hva alle avisene skriver? Jeg ble lavkarber før det ble skikkelig i vinden, og jeg driver heller ikke med det fordi det er en kur, det er en livsstil som jeg trives godt med. Hver sin smak, og folk må finne hva som er best som dem selv, lavkarbo eller ikke. Mvh Yvonne 16
Gjest nicola Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Kjenner jeg blir lei av mennesker som ikke har nok kunnskap om lavkarbo og tror blindt på media. Skaff dere kunnskap først. Dessuten er vel avisoppslagene samt media like mye positivt som negativt og i følge meg og veldig mange andre "vant" vel lavkarbo overlegent i NRK debatten for noen dager siden. Lavkarbo er virkelig en velsignelse til mennesker med overvekt. Skjønner dere ikke det? Og skadelig? alt med måte uansett! Og tenk over sukkeret du putter i deg, før du sier at lavkarbo er farlig. Det blir så latterlig at...hehe 9
PrimoFanten Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 Folk flest har ikke forutsetninger til å begrunne hvorfor de foretrekker noe som lavkarbo fremfor en annen variant. Best av alt er at de ikke engang søker kunnskap og "utdanner" seg selv. Hvilken rolle karbohydrater spiller i metabolismen. Sammensetningen av høy og -lav glykemisk indekserte karbohydrater i hvert måltid osv. Man må virkelig sette seg inn i dette og skjønne det helt ut før man vet om denne tilnærmingen blir rett iforhold til egne målsetninger og ikke minst eget fysiologisk utgangspunkt. Er selv type1 diabetiker så har spessielle forutsetninger til å snakke om ernæring generelt. Kroppen responderer på tilstedeværelsen av karbohydrater med å utsondrere fettlagringshormonet insulin for å signalisere at alle celler skal åpne seg for at de skal være mottakelige for de andre ernæringsemnene, inkludert fett. Desto mer insulin desto større kvantum av fettceller vil åpnes og suge til seg fettet i det du spiser. Men man trenger karbohydrater som en trigger til denne insulin responsen i utgangspunktet for at man skal kunne klare å ta til seg næring i det hele tatt. Dere vil komme bedre ut av det om fokuset blir satt mer på å øke egen insulin følsomhet for hormonet i seg selv. (mye og jevnlig med trening...gå turer, trene med vekter) Samt å bli mer bevisst på å komponere måltider bestående av rikelig med lav-glykemiske karbohydrater. Spise minst 4ganger til dagen...akkurat den sjokoladen inni mellom har ikke noe å si. Dere har det ganske lett tro meg, for kroppen deres gjør alt automatisk. 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Kjenner jeg blir lei av mennesker som ikke har nok kunnskap om lavkarbo og tror blindt på media. Skaff dere kunnskap først. Dessuten er vel avisoppslagene samt media like mye positivt som negativt og i følge meg og veldig mange andre "vant" vel lavkarbo overlegent i NRK debatten for noen dager siden. Lavkarbo er virkelig en velsignelse til mennesker med overvekt. Skjønner dere ikke det? Og skadelig? alt med måte uansett! Og tenk over sukkeret du putter i deg, før du sier at lavkarbo er farlig. Det blir så latterlig at...hehe Enda bedre er om de som faktisk driver med lavkarbo kunne gjort det riktig! 1
charlott Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) I nyhetene i dag er saken at butikkene blir utsolgt for meierismør og andre fete melkeprodukter. Jeg ble noe overrasket for jeg leste i "alle" aviser for noen uker siden at "alle" ernæringseksperter gikk ut å sa at lavkarbo er direkte helsefarlig. Fedon gikk også ut å sa han ikke ville bli assosiert medlavkarbo, mente at mange hadde misforstått og trodd at han anbefalte lavkarbo. Så jeg trodde da at folk flest hadde fått det med seg at lavkarbo ikke er bra for kroppen, og undret meg over dagens nyheter om utsolgt smør. Det var ikke noe logikk i det :-) Følger ikke folk med eller ser de med blinde øyne på det innlysende? Jeg undres over at ikke flere skjønner at det går an å spise lav-karbo uten å spise mye fett. Lav-karbo kan være akkurat så fettfattig man ønsker å ha det. Dette ensidige negative fokuset om lav-karbo spunnet rundt fett er mediaskapt negativ propaganda. Endret 27. oktober 2011 av charlott 5
spinnwild Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Også finnes det jo "ørti" ulike lavkarbo-dietter... Jeg vet ikke hva som menes med "lavkarbo-dietten", men regner med man tenker på det ekstreme. Og ekstremt er ekstremt, uansett hva det er. Alt med måte, sier nå jeg 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Dersom man ser på summen av forskning på ernæringsområdet så støtter ikke summen av internasjonal forskning opp under de påståtte efektene av lavkarbo-dietter. Veldig mange med overvekt påberoper seg å ha et "vanlig" kosthold. Dersom man ser nærmere på hva de spiser så er de på ingen måte i nærheten av et normalt sundt kosthold. De fleste som er på slankern har antakelig aldri prøvd ut å følge rådene til statens ernæringsråd. Hva med å lese rådene og å prøve å følge de? Statens ernæringsråd er basert på den samlede tyngden av norske og internasjonale studier og ikke bare enkeltstudier. Ikke minst så er de ikke ute etter å tjene penger på deg. De er kunn ute etter folkehelse og ikke ute etter at du skal kjøpe en bok eller betale for et kurs. http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/kostholdsrad/ 4
Gjest Cosette Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Kjenner jeg blir lei av mennesker som ikke har nok kunnskap om lavkarbo og tror blindt på media. Skaff dere kunnskap først. Dessuten er vel avisoppslagene samt media like mye positivt som negativt og i følge meg og veldig mange andre "vant" vel lavkarbo overlegent i NRK debatten for noen dager siden. Lavkarbo er virkelig en velsignelse til mennesker med overvekt. Skjønner dere ikke det? Og skadelig? alt med måte uansett! Og tenk over sukkeret du putter i deg, før du sier at lavkarbo er farlig. Det blir så latterlig at...hehe Hvem sier at man automatisk putter i seg masse sukker fordi man ikke følger et lavkarbokosthold..? Det er ikke slik at vi som spiser "normalt" sitter og propper oss med sjokolade og cola hele dagen. Jeg for min del spiser hovedsaklig grønt, fisk, kjøtt (mest hvitt), egg, litt melk - og grove kornsorter gjennom grovt brød og grov pasta. Og noen poteter til middagen når jeg skulle ha lyst på det. Kake, sjokolade og annet søtt er jeg ikke redd for å spise, men da som en kos innimellom, altså i små mengder. Det er vel ingen som tror at høyt inntak av sukker er positivt for helsen, uansett hvilket kosthold man følger, så hvorfor i alle dager er dette et argument? 11
Gjest Heloise Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 Fins mange forskjellige "lavkarbo-dietter", vel og merke. Å kutte ned på karbohydrater betyr ikke alltid å pøse på med fett. Det er det som er blitt kritisert (som jeg har lest). 2
Supraspinatus Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Folk flest har ikke forutsetninger til å begrunne hvorfor de foretrekker noe som lavkarbo fremfor en annen variant. Best av alt er at de ikke engang søker kunnskap og "utdanner" seg selv. Hvilken rolle karbohydrater spiller i metabolismen. Sammensetningen av høy og -lav glykemisk indekserte karbohydrater i hvert måltid osv. Man må virkelig sette seg inn i dette og skjønne det helt ut før man vet om denne tilnærmingen blir rett iforhold til egne målsetninger og ikke minst eget fysiologisk utgangspunkt. Er selv type1 diabetiker så har spessielle forutsetninger til å snakke om ernæring generelt. Kroppen responderer på tilstedeværelsen av karbohydrater med å utsondrere fettlagringshormonet insulin for å signalisere at alle celler skal åpne seg for at de skal være mottakelige for de andre ernæringsemnene, inkludert fett. Desto mer insulin desto større kvantum av fettceller vil åpnes og suge til seg fettet i det du spiser. Men man trenger karbohydrater som en trigger til denne insulin responsen i utgangspunktet for at man skal kunne klare å ta til seg næring i det hele tatt. Dere vil komme bedre ut av det om fokuset blir satt mer på å øke egen insulin følsomhet for hormonet i seg selv. (mye og jevnlig med trening...gå turer, trene med vekter) Samt å bli mer bevisst på å komponere måltider bestående av rikelig med lav-glykemiske karbohydrater. Spise minst 4ganger til dagen...akkurat den sjokoladen inni mellom har ikke noe å si. Dere har det ganske lett tro meg, for kroppen deres gjør alt automatisk. Jeg er ganske lei av at folk kaller insulin for "fettlagringshormonet". Insulins oppgaver er IKKE å lagre fett. Det er media som har funnet på det ordet og det er svært negativt ladd. Jeg utnytter daglig effekten høyt blodsukker har på insulinproduksjon og er ikke overvektig. Faktisk vil jeg påstå at det er akkurat denne effekten som gjør at jeg kan trene mer enn om jeg alltid hadde spist lavglykemisk eller omtrent uten karbohydrater. 2
PrimoFanten Skrevet 27. oktober 2011 #13 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg er ganske lei av at folk kaller insulin for "fettlagringshormonet". Insulins oppgaver er IKKE å lagre fett. Det er media som har funnet på det ordet og det er svært negativt ladd. Jeg utnytter daglig effekten høyt blodsukker har på insulinproduksjon og er ikke overvektig. Faktisk vil jeg påstå at det er akkurat denne effekten som gjør at jeg kan trene mer enn om jeg alltid hadde spist lavglykemisk eller omtrent uten karbohydrater. Ettersom jeg er type1 diabetiker og har vært det i 5år så tror jeg ikke du skal bruke tiden på lære meg hva insulin er og hvordan det fungerer. Uten den insulin responsen karbohydratene i maten du spiser forårsaker, så vil du ikke ta til deg noe som helst næring. Høy glykemiske karbohydrater sørger for en hurtig utsondering av insulin i mengden 1IU pr 4g karbohydrater. For personer med normal følsomhet. Spiser du et måltid bestående av en 40/40/20 fordeling av ernæringsemnene protein, karbs og fett, hvorav karbohydratene er av høy glykemisk verdi. Så vil fettcellene for menn rundt spessielt magen (kvinner rumpe/lår) få beskjed om å åpne seg og ta til seg fettet. Lav glykemiske karbohydrater vil sørge for en mindre men jevnere (flatere kurve) utsondering av insulin pr time og dermed vil man unngå å mette disse fettcellene i samme grad. Derfor navnet "fettlagringshormonet", det finnes ingen andre hormoner som styrer dette. Alle andre celler svarer likedan som f.eks muskel cellene du trenger. Dem åpner seg for ernæringsemnet protein (pr definisjon aminosyrer i den aktuelle fasen) Som du sikkert kjenner til at er viktig å fylle iforkant av treningene. "Utnytter effekten høyt blodskukker har på insulinproduksjonen og er ikke overvektig" sier du. Om dette er iform av at du benytter deg av restitusjons drikkene som er tilgjennelige på markedet i etterkant av treningene, så bra. Om du mener at du baserer kostholdet ditt på måltider av høy glykemisk verdi fordi dem er bedre enn mat bestående av lav-glykemiske verdi så vil jeg anbefale deg å endre kurs om du tar det jeg skrev innledningsvis i betraktning. 6
Supraspinatus Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 Ettersom jeg er type1 diabetiker og har vært det i 5år så tror jeg ikke du skal bruke tiden på lære meg hva insulin er og hvordan det fungerer. Uten den insulin responsen karbohydratene i maten du spiser forårsaker, så vil du ikke ta til deg noe som helst næring. Høy glykemiske karbohydrater sørger for en hurtig utsondering av insulin i mengden 1IU pr 4g karbohydrater. For personer med normal følsomhet. Spiser du et måltid bestående av en 40/40/20 fordeling av ernæringsemnene protein, karbs og fett, hvorav karbohydratene er av høy glykemisk verdi. Så vil fettcellene for menn rundt spessielt magen (kvinner rumpe/lår) få beskjed om å åpne seg og ta til seg fettet. Lav glykemiske karbohydrater vil sørge for en mindre men jevnere (flatere kurve) utsondering av insulin pr time og dermed vil man unngå å mette disse fettcellene i samme grad. Derfor navnet "fettlagringshormonet", det finnes ingen andre hormoner som styrer dette. Alle andre celler svarer likedan som f.eks muskel cellene du trenger. Dem åpner seg for ernæringsemnet protein (pr definisjon aminosyrer i den aktuelle fasen) Som du sikkert kjenner til at er viktig å fylle iforkant av treningene. "Utnytter effekten høyt blodskukker har på insulinproduksjonen og er ikke overvektig" sier du. Om dette er iform av at du benytter deg av restitusjons drikkene som er tilgjennelige på markedet i etterkant av treningene, så bra. Om du mener at du baserer kostholdet ditt på måltider av høy glykemisk verdi fordi dem er bedre enn mat bestående av lav-glykemiske verdi så vil jeg anbefale deg å endre kurs om du tar det jeg skrev innledningsvis i betraktning. Nå er ikke formålet mitt å belære deg hva insulin gjør, for det kan du helt sikkert fra før. Formålet er å fortelle alle andre som leser dette at insulin ikke primært er et fettlagringshormon. Det er en av effektene det har, men hovedformålet er å slippe glukose inn i cellene. I lever og muskelceller. Du sier at en fordeling av 40% fett, 40% høy GI karboh. og 20% protein stimulerer lagring av fett på magen. Dett er en påstand du er nødt til å backe opp med forskning. Det er vel ingen konkret fordeling av næringstoffene som sier at sånn lagres fett. Faktisk er det sånn at dersom du spiser fett og protein i samme måltid så vil blodsukkerstigningen være lavere enn dersom en spiser høy-GI alene. Som du sikkert vet kalles dette glykemisk belastning. Insulin stimulerer også opptak av frie fettsyrer til fettceller. Det er nok den effekten alle mediene skriker "fettlagringshormon" etter. Hvorfor kaller du det ikke glukoselagringshormon? Eller man kan kalle det anabolhormonet. For det har en anabol effekt ved å fremme opptak av aminosyrer. Ut i fra det du skriver kan jeg få inntrykk av at du mener at det spiller ingen rolle hvor mye du spiser totalt, men når du spiser ting som stimulerer en hurtigere utsondring av insulin så vil det lagres som fett. En mer langsom utskillelse av glukose i blodet stimulerer fortsatt produksjon av insulin (fra lav-gi måltid). Hvorfor lagrer det ikke fett da? Det er kanskje viktig å nevne at når man snakker om høyt og lavt blodsukker for friske mennesker så er dette svært små svingninger ift konsentrasjon og på ingen måte farlig. Veldig høyt eller lavt blodsukker som dem med diabetes kan oppleve er farlig og kan være dødelig. Overvekt øker sjansene for å få diabetes m type 2 og derfor er trim og et sunt kosthold viktig for å forebygge dette og en rekke andre stoffskiftesykdommer. Jeg vil bare ha det klart at jeg på ingen måte mener at man kan spise så mye karbohydrater man vil og så høyglykemiske man vil til enhver tid. Jeg ville bare vise at saken alltid har flere sider. Kroppen er ikke designet med en feil, det er bruken av effektene mat har som er feil. Og det at du har diabetes er på ingen måte kvalifiserende for å være ekspert på temaet. Det er veldig bra at du har lest deg opp på temaet og er flink til å bruke dette ift din sykdom. Hadde flere vært obs på dette hadde vi kanskje fått en mindre forekomst av diabetes m type2 og kanskje hadde de som allerede har det et bedre sykdomsforløp. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #15 Skrevet 28. oktober 2011 Det jeg reagerer på med lavkarbo er at det ikke blir opplyst fra deres side hvilke langtidseffekter det kan ha, og det at de mer eller mindre oppfordrer til å ikke trene fordi det har ikke noe med vekta å gjøre. JO, trening hjelper på vekta, og trening er SUNT i og med at en får bedre helse av det. Og kreft, nyreskader, leverskader, og høyt kolesterol som følge av dette vil de ikke snakke om... Alt har sine dårlige unnskyldninger. "så lenge det er høye verdier av BRA kolesterol så går det fint!". For noe tull. Kolesterol er kolesterol. http://www.helsedoktoren.no/pc-152-30-Kolesterol,-for-høyt.aspx Sitat fra den siste artikkelen: Hva skjer hvis man har for høyt kolesterol? Det dårlige kolesterol (LDL-kolesterol) avleires på innersiden av blodårene så det dannes harde tykke åreforkalkninger. Etter hvert blir veggen tykkere, hullet trangere og passasjen av blod i blodåren vil bli mindre og mindre. Dette forløpet kalles aterosklerose. Til sist kan blodåren bli helt lukket (blodpropp) så det ikke kommer blod igjennom blodåren og vevet det ligger etter blodproppen vil dø. Hva er symptomene på for høyt kolesterol? Symptomer For høyt kolesterol (eller andre fettstoffer) er ikke en sykdom i seg selv, men en risikofaktor for å utvikle hjertekarsykdommer. Hvis åreforkalkningen sitter i blodårene på hjertet (kranspulsårene) vil man få angina pectoris (hjertekramper) med brystsmerter eller eventuell hjerteinfarkt. Åreforklakningen kan også sitte i blodkar i andre deler av kroppen og gi symptomer derfra – for eksempel hjerne, bein, penis. Lavkarbo er faktisk helseskadelig på lang sikt. Synd at det er så mange som faller for fristelsen til en kjapp og enkel løsning for å slippe å trene. 2
Gjest Cipheria Skrevet 28. oktober 2011 #16 Skrevet 28. oktober 2011 ^ Litt merkelig at du hevder kolesterol er kolesterol og så linker til en side som sier at der er bra og dårlig kolesterol. Ikke alle er overbevist om fett virkelig fører til problem på det området. I det minste kan man si at noen typer fett er trygt. Som alle dietter kommer det an på sammensetningen. Generelt spiser vi alt for lite grønnsaker. Vi spiser en del ferdigmat/ ferdigposer som ofte inneholder sukker. Det beste er å lage mat fra bunnen av. 4
Supraspinatus Skrevet 28. oktober 2011 #17 Skrevet 28. oktober 2011 Det jeg reagerer på med lavkarbo er at det ikke blir opplyst fra deres side hvilke langtidseffekter det kan ha, og det at de mer eller mindre oppfordrer til å ikke trene fordi det har ikke noe med vekta å gjøre. JO, trening hjelper på vekta, og trening er SUNT i og med at en får bedre helse av det. Og kreft, nyreskader, leverskader, og høyt kolesterol som følge av dette vil de ikke snakke om... Alt har sine dårlige unnskyldninger. "så lenge det er høye verdier av BRA kolesterol så går det fint!". For noe tull. Kolesterol er kolesterol. Lavkarbo er faktisk helseskadelig på lang sikt. Jeg er uenig i din tolkning av den artikkelen du linket til. Det er ingen tvil om at høye nivåer av LDL fører til avleiringer. Høye nivåer av HDL gjør ikke det. Derfor kan man ikke si "kolesterol er kolesterol". Fett er ikke fett. Med det sagt så er det faktisk veldig lite som knytter fett generelt i kosten til høye totalkolesterolverdier. Derimot er høyt inntak av en rekke mettede fettsyrer knyttet til en høyere forekomst av hjerte- og karsykdommer. Forskning viser at ved å bytte ut de mettede fettsyrene med (en)umettede fettsyrer så synker forekomster. Men når det gjelder kolesterolverdier så synes disse å synke og øke i takt med overvekt. Og ikke i minst med mosjon. Lavkarbo er ikke bare én diett. Det du tenker på er lchf der man rett og slett bytter ut alle karbohydrater med fett. Og mange mener også at fett er fett. Det er jeg også uenig i. Det går fint an å spise mer fett i kosten, og mindre karbohydrater og likevel være sunn på lang sikt. Det gjelder også i motsatt tilfelle. Mer nyttig lesestoff: Hooper L, Summerbell CD, Thompson R, Sills D, Roberts FG, Moore H, Davey Smith G. Reduced or modified dietary fat for preventing cardiovascular disease. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 7. Art. No.: CD002137. DOI: 10.1002/14651858.CD002137.pub2 Smart NA, Marshall BJ, Daley M, Boulos E, Windus J, Baker N, Kwok N. Low-fat diets for acquired hypercholesterolaemia. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 2. Art. No.: CD007957. DOI: 10.1002/14651858.CD007957.pub2 2
PrimoFanten Skrevet 28. oktober 2011 #18 Skrevet 28. oktober 2011 Nå er ikke formålet mitt å belære deg hva insulin gjør, for det kan du helt sikkert fra før. Formålet er å fortelle alle andre som leser dette at insulin ikke primært er et fettlagringshormon. Det er en av effektene det har, men hovedformålet er å slippe glukose inn i cellene. I lever og muskelceller. Her går du tilbake på det du sa i forrige post hvor du var klar på at insulin i det hele tatt ikke var et fettlagringshormon, men noe media hadde funnet på. Du sier at en fordeling av 40% fett, 40% høy GI karboh. og 20% protein stimulerer lagring av fett på magen. Dett er en påstand du er nødt til å backe opp med forskning. Feil jeg sa at en 40/40/20 fordeling av henholdsvis karbhydrater, protein og fett (i den rekkefølgen ) vil stimulere fettlagrings mekanismene. I spesiell høy grad om det er snakk om høy-glykemiske karbohydrater. Det er vel ingen konkret fordeling av næringstoffene som sier at sånn lagres fett. Faktisk er det sånn at dersom du spiser fett og protein i samme måltid så vil blodsukkerstigningen være lavere enn dersom en spiser høy-GI alene. Som du sikkert vet kalles dette glykemisk belastning. Mener at jeg forklarte ganske inngående hvordan det er insulinet som stimulerer fettcellene til å fylle opp lagrene. Ettersom høy-glykemiske karbohydrater stimulerer til plutselig høy insulin utsondering så vil også andre ernæringsemner bli omgjort til fett. En ekstremt høy insulin tilstedeværelse jevnlig vil faktisk stimulere fettcellene til å dele seg ytterligere slik at man får flere av dem. Noe som er hovedgrunnen til at du som diabetiker skal velge mange injeksjonssteder og ikke bare et fåtall. Så jo fordelingene av næringsstoffene bestemmer i høy grad hvordan fett lagres. Selvsagt er det slik at blodsukkerstigningen er lavere desto lavere andel lav-glykemiske karbohydrater et måltid innehar. Insulin stimulerer også opptak av frie fettsyrer til fettceller. Det er nok den effekten alle mediene skriker "fettlagringshormon" etter. Hvorfor kaller du det ikke glukoselagringshormon? Eller man kan kalle det anabolhormonet. For det har en anabol effekt ved å fremme opptak av aminosyrer. Det er riktig at insulin er for "dop" å regne men det er kun et anabolt hormon i en indirekte betydning. Det styrer tilstedeværelsen av IGF-1 hormonet som er direkte ansvarlig for en fordel-aktig proteinsyntese i musklaturen samt at det er veldig fettforbrennende. Det reguleres ned til en mindre fordelaktig mengde i kroppen om kostholdet ditt baserer seg på for høy andel av høy-glykemiske karbohydrater. Insulin blir brukt som "tilskudd" for å øke opptaks frekvensen av næringsstoffer til musklaturen etter trening. Det er først og fremst testosteron som styrer de anabole (og androgene) mekanismene i kroppen. Se på det som en videre begrunnelse på hvorfor jeg tidligere ba deg endre kurs om du baserte kostholdet ditt på store mengder høy-glykemiske karbohydrater iforhold til spessielt trening. Ut i fra det du skriver kan jeg få inntrykk av at du mener at det spiller ingen rolle hvor mye du spiser totalt, men når du spiser ting som stimulerer en hurtigere utsondring av insulin så vil det lagres som fett. En mer langsom utskillelse av glukose i blodet stimulerer fortsatt produksjon av insulin (fra lav-gi måltid). Hvorfor lagrer det ikke fett da? Ja da har du fått rett inntrykk. En langsommere insulin utsondering stimulerer i mye mindre grad fettcellene både direkte og indirekte. Dette gjennom og å styre som tidligere nevnt tilstedeværelsen av IGF-1 hormonet, som er signal hormone nr1 for fettforbrenning i seg selv. Dette er jo en fordel å være seg bevisst på om man ønsker å kvitte av seg med noen kilo. Det er kanskje viktig å nevne at når man snakker om høyt og lavt blodsukker for friske mennesker så er dette svært små svingninger ift konsentrasjon og på ingen måte farlig. Veldig høyt eller lavt blodsukker som dem med diabetes kan oppleve er farlig og kan være dødelig. Overvekt øker sjansene for å få diabetes m type 2 og derfor er trim og et sunt kosthold viktig for å forebygge dette og en rekke andre stoffskiftesykdommer. Dette er riktig, grunnen er jo fordi det regulerer seg ned av seg selv uansett hvor mye cola de måtte skylle nedpå med. Så de direkte langtids konsekvensene av høyt BS blir ikke aktuelle for dem. Men de må fortsatt betale prisen for konsekvensen av det vi har snakket om i større eller mindre grad. For de aller fleste kommer dette til, eller har allerede manifestet seg i "problemer" som overvekt og en lite attraktiv kroppsammensetning. For de viderekommende så gjelder jo en stadig dårligere respons for insulinet og altså da å bli en type2 diabetiker. Jeg vil bare ha det klart at jeg på ingen måte mener at man kan spise så mye karbohydrater man vil og så høyglykemiske man vil til enhver tid. Jeg ville bare vise at saken alltid har flere sider. Kroppen er ikke designet med en feil, det er bruken av effektene mat har som er feil. Og det at du har diabetes er på ingen måte kvalifiserende for å være ekspert på temaet. Det er veldig bra at du har lest deg opp på temaet og er flink til å bruke dette ift din sykdom. Hadde flere vært obs på dette hadde vi kanskje fått en mindre forekomst av diabetes m type2 og kanskje hadde de som allerede har det et bedre sykdomsforløp. Jeg vet ikke hvor bra forutsetninger folk fra "utsiden" har til å egentlig skjønne hvordan livet mitt og andre i min situasjon egentlig er. Vi må medisinere oss selv, for å skjønne eget insulin behov til enhver tid, så må en ta hensyn til en rekke forhold. Ukentlig foreligger det beregninger bak egen følsomhets grad. Utifra ukentlig så foreligger det nye beregninger hver 2-3 dag utifra eget aktivitetsnivå. Hva jeg planlegger å gjøre de neste timene, hva jeg har gjort. Skal jeg ta meg en joggetur, hvor høy glukose buffer må jeg påregne meg uten at jeg risikerer å få følingssymptomer? Hvor lavt er jeg når de første symptomeme melder seg? ...slik fortsetter det i det uendelige. Så kan du ca sette 1IU pr 4g karbo (minus/pluss tilleggsutregningene) helst på en plass du ikke har satt insulin på en stund og. Om du studerer Endokrinologi litt mer så skjønner du hvilken kjede reaksjon insulin igangsetter i kroppen og hvordan det manifester seg i symptomer på kort / lang sikt. Hvor bra livskvalitet jeg har og hvordan helsa mi kommer til å bli er 100% opp til meg selv og hvor bra jeg kan det her. Så nei det har ikke bare vært snakk om å lese seg til dette for å takle det her. Dette er noe du og får kjenne på langt inni beinmargen og som ødelegger hele dager og livet om du lar det, hvis du ikke vet hva du driver med. Ekspert jeg ? vil si at jeg har spessielle forutsetninger for å diskutere diett, ernæring og de fleste problemstillinger rundt det. 2
Redbull Skrevet 28. oktober 2011 #19 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg er begynt "på'n igjen" med lavkarbo nå, men med en ny vri. Var helt ekstrem før, kunn proteiner og fett, lå under 10 gram karber til dagen. Raste ned i vekt. Men jeg ble helt tom på trening. Klarte ikke gjennomføre, så gikk over til "vanlig" kosthold. Tok helt av og proppa i meg sjokolade, chips og brus! Sier seg selv hvordan det gikk... Nå er jeg på lavkarbo igjen, trives mye bedre på lavkarbo generelt, men spiser frukt og ikke dette metta fettet som bacon og seterrømme. Stortrives!! spiser mye mer grønnsaker enn når jeg spiser "vanlig" og har mye mer energi. Jeg legger på meg bare av å SE på ett kakestykke da Så jeg trives med lett versjonen av lavkarbo!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #20 Skrevet 29. oktober 2011 Det jeg reagerer på med lavkarbo er at det ikke blir opplyst fra deres side hvilke langtidseffekter det kan ha, og det at de mer eller mindre oppfordrer til å ikke trene fordi det har ikke noe med vekta å gjøre. JO, trening hjelper på vekta, og trening er SUNT i og med at en får bedre helse av det. Og kreft, nyreskader, leverskader, og høyt kolesterol som følge av dette vil de ikke snakke om... Alt har sine dårlige unnskyldninger. "så lenge det er høye verdier av BRA kolesterol så går det fint!". For noe tull. Kolesterol er kolesterol. http://www.helsedoktoren.no/pc-152-30-Kolesterol,-for-høyt.aspx Sitat fra den siste artikkelen: Lavkarbo er faktisk helseskadelig på lang sikt. Synd at det er så mange som faller for fristelsen til en kjapp og enkel løsning for å slippe å trene. www.espenrostrum.com www.tgeisner.com www.kostdoktorn.se Jeg er uenig i din tolkning av den artikkelen du linket til. Det er ingen tvil om at høye nivåer av LDL fører til avleiringer. Høye nivåer av HDL gjør ikke det. Derfor kan man ikke si "kolesterol er kolesterol". Fett er ikke fett. Med det sagt så er det faktisk veldig lite som knytter fett generelt i kosten til høye totalkolesterolverdier. Derimot er høyt inntak av en rekke mettede fettsyrer knyttet til en høyere forekomst av hjerte- og karsykdommer. Forskning viser at ved å bytte ut de mettede fettsyrene med (en)umettede fettsyrer så synker forekomster. Men når det gjelder kolesterolverdier så synes disse å synke og øke i takt med overvekt. Og ikke i minst med mosjon. Lavkarbo er ikke bare én diett. Det du tenker på er lchf der man rett og slett bytter ut alle karbohydrater med fett. Og mange mener også at fett er fett. Det er jeg også uenig i. Det går fint an å spise mer fett i kosten, og mindre karbohydrater og likevel være sunn på lang sikt. Det gjelder også i motsatt tilfelle. Mer nyttig lesestoff: Hooper L, Summerbell CD, Thompson R, Sills D, Roberts FG, Moore H, Davey Smith G. Reduced or modified dietary fat for preventing cardiovascular disease. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 7. Art. No.: CD002137. DOI: 10.1002/14651858.CD002137.pub2 Smart NA, Marshall BJ, Daley M, Boulos E, Windus J, Baker N, Kwok N. Low-fat diets for acquired hypercholesterolaemia. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 2. Art. No.: CD007957. DOI: 10.1002/14651858.CD007957.pub2 Nei. 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater er det ideelle på LCHF. Det er LAVkarbo, ikke NULLkarbo. (Muli du vet det, og ikke mente det slik, men er lei av å lese sånt...) Jeg er begynt "på'n igjen" med lavkarbo nå, men med en ny vri. Var helt ekstrem før, kunn proteiner og fett, lå under 10 gram karber til dagen. Raste ned i vekt. Men jeg ble helt tom på trening. Klarte ikke gjennomføre, så gikk over til "vanlig" kosthold. Tok helt av og proppa i meg sjokolade, chips og brus! Sier seg selv hvordan det gikk... Nå er jeg på lavkarbo igjen, trives mye bedre på lavkarbo generelt, men spiser frukt og ikke dette metta fettet som bacon og seterrømme. Stortrives!! spiser mye mer grønnsaker enn når jeg spiser "vanlig" og har mye mer energi. Jeg legger på meg bare av å SE på ett kakestykke da Så jeg trives med lett versjonen av lavkarbo! Det er ikke "lettverjonen", det ER lavkarbo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå