Leo Skrevet 26. oktober 2011 #121 Skrevet 26. oktober 2011 De to bildene jeg linket til er fra Pedigree Dogs Exposed, vist på BBC, så de skal det være lite å utsette noe på. Let den opp på youtube.Det bekrefter bare det jeg sier om at det siste bildet er av en ekstremavlet britisk/amerikansk dachs. Kennelklubbene i USA og UK er ikke medlemmer av FCI og forholder seg derfor ikke til den samme rasestandarden som man gjør bl.a her i Norden og i rasens hjemland Tyskland. Rasebegrepet er også av forholdsvis ny dato og dachsen som rase ble ikke definert før i 1874 da rasen ble stambokført i Tyskland. Før den tid hadde tyskerne en del mer eller mindre kortbeinte jakthunder som varierte i utseende og størrelse fordi systematisk avl slik vi kjenner det i dag ikke eksisterte. De minste og mest kortbeinte ble brukt på hijakt og ble kalt dachshund, altså grevlinghund, fordi det var det man jaktet med dem. Hunden på den gamle tegningen ligner ikke mye på dagens dachs og det er ikke så rart med tanke på at dachsen sannsynligvis har mer til felles med bassetrasene enn med denne. Det eksisterer imidlertid hunderaser også i dag som er til forveksling like hunden på den gamle tegningen. Bl.a. alpinsk dachsbracke og bayersk vilsporhund. De er imidlertid, nå som før, for store og langbente til å kunne brukes som hihunder. Hadde BBC valgt å bruke et bilde av en dachs med championkvalitet tatt for godt over hundre år siden og sammenlignet det med en norsk/nordisk utstillingschampion av i dag hadde det blitt lite spektakulært og ikke noe å lage tv om. Langhåret utstillingschampion før 1900 og tilsvarende av tysk/nordisk type anno 2010 Nå sier jeg ikke at ekstremavlet dachs ikke eksisterer for det gjør den absolutt, men dette er ikke representativt for rasen i Norge/Norden i dag og det er heller ikke en utvikling som er ønskelig. Bl.a. derfor ble brukskravene for å få cert/championat skjerpet så sent som fra 1.1. nå i år. 3
DBM Skrevet 26. oktober 2011 #122 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg ser stadig vekk dachser i Norge som har altfor korte bein, så at det her nesten utelukkende er et amerikansk/britisk problem kjøper jeg ikke. Synes at både border terrier og jack russell terrier virker langt sunnere, av raser som brukes til hijakt.
Leo Skrevet 26. oktober 2011 #123 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Jeg ser stadig vekk dachser i Norge som har altfor korte bein, så at det her nesten utelukkende er et amerikansk/britisk problem kjøper jeg ikke. Jeg har ikke benektet at de finnes. Akkurat som på andre raser foregår det mye snodig og "uautorisert" avl på dachs også. Det rare er at jeg har sittet ringside på tre NKK utstillinger samt en del rasespesialer det siste året og jeg har ikke sett særlig mange. (Og jeg påpeker nok en gang at det er standard dachs jeg snakker om og da fortrinnsvis lang-og strihår). Synes at både border terrier og jack russell terrier virker langt sunnere, av raser som brukes til hijakt.Da tar du ganske enkelt feil! Verken BT eller JRT er sunnere raser enn de aktuelle dachsvariantene. Begge rasene har problemer med både mentalitet og helse som skriver seg fra uvettig avl. Hijakt er for øvrig ikke særlig vanlig lenger, så dagens dachser brukes først og fremst som jakt- og sporhunder. Endret 26. oktober 2011 av Leo 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #124 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg synes det er nokså spesielt at flere av dere tillegger meg motiver og egenskaper jeg ikke har - som at jeg er grådig og bare ute etter å tjene penger. Jeg har alltid hatt hund, og dette valpekullet var noe jeg hadde veldig lyst til, ganske enkelt. Det var flotte foreldre og en spennende blanding, og ikke minst en erfaring jeg ikke ville vært foruten. At jeg i tillegg fikk 9.000 pr stk, noe som selvsagt ikke var netto, var en hyggelig bonus i tillegg. Forresten, hvis dere tror oppdrettere flest gjør dette bare fordi de synes det er det morsomste i verden, eller kun for idealisme i forhold til rasen, så er dere bra naive! For veldig mange er det den viktigste inntektskilden i husholdningen. Utgiftene er nok noe større hos oppdrettere av renrasede valper, men ikke alltid. Noen legger mye arbeid i å importere nytt blod, og da koster det selvsagt endel penger. Det er imidlertid tydelig at det er mer fokus på mest mulig oppdrett i bransjen, og ikke best mulig avkom, ellers hadde vi ikke sett alle de fatale helseproblemene som finnes blant altfor mange rasehunder i dag. Svært mange eier begge forresten begge oppdrettsdyrene sine selv, og de bor ofte hos forverter. Kostnadene for en hanne til paring er vanligvis prisen av n valp, avhengig av størrelsen på kullet. Dessuten tar de jo også´, avhengig av rase, en langt høyere pris for sine valper enn det vi kunne fått. Foreldrene til mine valper koster hver seg ca 15.000. Mitt største motiv for å kreve såpass mye penger for dem, var enkelt og greit å unngå impulskjøpere som ikke egentlig hadde tenkt igjennom valpekjøpet sitt. Jeg var absolutt ikke interessert i å selge en valp til lille Lise som satt og googlet valpebilder på nett og fikk mast seg til det, for "mamma, seeee, så søøøøt, og den koster jo bare 1000 kroner! Væææær så snill!!!" Nope. Den ene valpekjøperen vår hadde alltid hatt hund, og den de hadde nå (renraset) begynte å bli gammel. De ville ha hund fordi de syntes et firbent familiemedlem var et must. Den andre hadde vokst opp med hund, og falt for egenskapene hos begge foreldrene til våre valper, bl.a allergivennlighet. De likte også at disse valpene hadde vokst opp i stua, og ikke i en valpefabrikk. Ingen av dem var opptatt av utstillinger og flotte premier, de ville ha familiehund, enkelt og greit. Når jeg gjør et poeng ut av at våre blandingsvalper vokste opp i et hjemmemiljø, så er det fordi veldig mange anser det som et stort pluss. Jeg har selv kjøpt renrasede hunder hos oppdretter før, og der er søren meg ikke forholdene alltid optimale. Mange valper tilbringer sine første åtte leveuker stort sett i et rom beregnet kun på hundeoppdrett, gjerne i selskap med et annet kull, og opphold i frisk ludt begrenser seg til en hundegård. Mange kjenner ikke til annet enn hundeglam og et mylder av artsfrender før de slippes ut i verden. For veldig mange valpekjøpere er det viktig å få en valp som er vant med både barn, andre dyr og hjemmelige aktiviteter og lyder. De fleste burde vite at dette er nokså viktige ting å legge vekt på når man kjøper en familiehund. Det jeg er enig i, er at det er grusomt mye uvettig blandingsavl og useriøse oppdrettere, men samtidig vil jeg igjen presisere hvor mye snusk og dårlig hundehelse det er i oppdrett av renrasede hunder. Det er et tema som burde få mye mer oppmerksomhet, men de fleste synes å være totalt blindet for å se annet enn at renraset er det eneste rette. Jeg synes mange av dere er veldig, veldig naive og ukritiske i deres holdninger til avl av renrasede hunder. Jeg synes det burde nedlegges forbud mot avl på hunder som pga for smal avl har plager som ikke er forenelige med et sunt, godt og langt liv. Jeg synes også det omtrent burde være straffbart å avle fram hunder av totalt forskjellig rase, med egenskaper som ikke harmonerer i det hele tatt, jfr Dachs/Rottweiler, osv. I mine øyne er begge deler omtrent like ille. For min del er debatten slutt. Jeg gidder ikke å måtte forsvare meg mot motiver andre tillegger meg. Dere kan påstå akkurat hva dere vil, men dere kjenner ikke meg, og har ingen forutsetninger for å vite hva jeg står for. Jeg må bare konstatere at jeg er sjeleglad for at jeg kjenner dette vepsebolet godt nok til at jeg har skrevet som AB, ellers hadde jeg vel aldri orket å logge meg på KG igjen noensinne. Synes de unnskyldningene dine bare blir dårligere for hvert innlegg. Og du har fortsatt ikke skjønt at du tar helt feil når det gjelder seriøse kjøpere. For siste gang: Seriøse kjøpere ville ALDRI i livet gitt 9000 kr for en blanding! Du har garantert solgt til folk som ikke har peiling på hund. Har du tungt for det, eller? Hvordan klarer du å koble at de som har null peiling på priser, er seriøse??? Men så lenge du tjener såpass grovt på det, så bryr du deg vel ikke så mye? Du driter deg skikkelig ut, bare så du vet det. 5
DBM Skrevet 26. oktober 2011 #125 Skrevet 26. oktober 2011 Da tar du ganske enkelt feil! Verken BT eller JRT er sunnere raser enn de aktuelle dachsvariantene. Begge rasene har problemer med både mentalitet og helse som skriver seg fra uvettig avl. Hijakt er for øvrig ikke særlig vanlig lenger, så dagens dachser brukes først og fremst som jakt- og sporhunder. BT og JRT har helt sikkert mye skavanker de også, men deres anatomi virker langt mer fornuftig enn den gjennomsnittlige dachsens. Jeg var ikke klar over at dachsen ble brukt som hihund, men kom inn på det og BT/JRT da du begynte å snakke om hijakt.
Leo Skrevet 27. oktober 2011 #126 Skrevet 27. oktober 2011 BT og JRT har helt sikkert mye skavanker de også, men deres anatomi virker langt mer fornuftig enn den gjennomsnittlige dachsens. Nå ble det mye dachsprat her! En dachs som er iht. rasestandarden har imidlertid ingen problemer med anatomien og korte bein og relativt lang rygg er, som sagt, noe som er forekommer i naturen ellers også. Dachsen er en smidig, sterk og svært terrengående hund. I den grad dachsen har ryggproblemer, skyldes heller ikke dette den lange ryggen, men den spesielle formen for dvergvekst som gir de korte beina og som også kan gi forkalkninger i ryggen. Dette problemet tas imidleritd svært alvorlig blant seriøse oppdrettere og de røngter avlsdyrene før parring fordi tendensen til forkalkning er arvelig. Resultatet er at ryggproblemer faktisk ikke er særlig vanlig blant norske dachser og de få jeg har møtt som har det, har også vært betydelig overvektige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå