AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #101 Skrevet 25. oktober 2011 Hvorfor er 10.000 frekt? Aner dere hvor mye jobb som ligger bak et valpekull? Like mye for et blandingskull som for et renraset, i hvert fall. Våre har f.eks vært igjennom nøyaktig samme vet.undersøkelser, vaksiner og ormekurer som renrasede, de har fått valpefôr fra veterinær, og blitt passet på og fulgt opp på alle mulige måte. I tillegg har våre blandingsvalper fått vokse opp i et helt vanlig hjemmemiljø, med barn og dagligdagse lyder og bevegelser, tilvent utetilværelse og bilkjøring og til og med påbegynt trening på å gjøre fra seg ute. Vi har stått på som søren for disse små, og for 9.000, som vi tok, føler jeg at jeg har fått lønn for strevet, samt at jeg på best mulig måte har sikret meg seriøse interessenter. De to vi endte med å plukke ut er fornøyde med kjøpet, og med den kontakten vi har hatt hittil føler vi oss trygge på at valpene kom til gode og forberedte hjem. Disse menneskene har kjøpt hund for å ha et nytt familiemedlem, ikke for å gå på utstilling eller drive med avl. De kjøpte av oss fordi de likte måten ting ble gjort på, og fordi de falt for våre valper. Ingenting galt med det, så lenge endel premisser ligger til grunn, som kun blanding av to (nesten like) raser, ingen helse- eller gemyttmessige problemer hverken hos foreldre eller forfedre, og avtale om at det ikke skal avles videre på blandingene. Du virker ikke helt oppegående i hodet, for å si det sånn.. For det første: At du har "passet på" hundene og tilvent dem dagligdagse lyder i et hjemmemiljø er en ekstremt tynn unnskyldning for å sette opp prisen med flere tusen. Og for det andre: Man tar en pris som dekker de FAKTISKE UTGIFTENE - du kan da virkelig ikke timelønn for å "passe på" valpene i tillegg! Du innrømmer jo selv at "Vi har stått på som søren for disse små, og for 9.000, som vi tok, føler jeg at jeg har fått lønn for strevet" Jeg skulle gjerne sett et konkret regnestykke på hvordan du har kommet frem til at 9000 er riktig pris. Og forressten, seriøse kjøpere betaler IKKE 9000 for en valp. De som faktisk er seriøse kjenner markedet og prisene veldig godt, og det er høyst sannsynlig at du har solgt til noen uerfarne som ikke har så mye peiling. 6
Leo Skrevet 25. oktober 2011 #102 Skrevet 25. oktober 2011 Hvorfor er 10.000 frekt? Aner dere hvor mye jobb som ligger bak et valpekull? Like mye for et blandingskull som for et renraset, i hvert fall. Om det ikke er frekt, så er det i hvert fall en hån mot de som driver seriøst med oppdrett all den tid prisen på renrasede valper av topp avstamning gjerne ligger på mellom 10 og 15.000. Og hvis du tror det ligger like mye jobb bak et kull blandingsvalper som et renraset kull fra en seriøs oppdretter, så viser det bare at du er helt på viddene! Jobben starter lenge før kullet blir født og den er svært omfattende. I tillegg koster det penger og til dels mye penger. 4
Gjest Consensio Skrevet 25. oktober 2011 #103 Skrevet 25. oktober 2011 Seriøse oppdrettere reiser rundt på utstillinger, tar skuddtester osv, importerer hunder fra utlandet for å få friskt blod i linjene og ikke minst for å få friske hunder, de har tett oppfølging med de nye eierne, valpekjøpere får ofte en liten sekk med for, stamtavle, diverse utstyr osv osv At noen som selger blandingsvalper tar like mye som en oppdretter er kun for å tjene penger, for oppdrettere går ikke så mye i pluss om man regner på alt. 4
altflyter Skrevet 25. oktober 2011 #104 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Og det var alt du hadde å komme med? Den gang jeg gikk på skolen het det hvalp... Men det var nok lenge før du ble født... Hva synes du forøvrig om å sette valper på ei blandingstispe? Da jeg gikk på skolen het det forøvrig "hvis", ikke viss/visst/vis/hvist og en del andre ting som skrives nå også forresten. Skriftspråket har (dessverre) endret seg mye de siste 30 åra... Da tror jeg du hadde en dårlig lærer. Og det er ikke korrekt å skrive viss. Det heter fortsatt hvis. Endret 25. oktober 2011 av altflyter 2
Tabris Skrevet 25. oktober 2011 #105 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har også sett annonser på Finn.no hvor folk tar 8-10 000 for blandingsvalper. Galskap, og jeg forstår ikke at de i det hele tatt kan få solgt dem for den prisen.
Leo Skrevet 25. oktober 2011 #106 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har også sett annonser på Finn.no hvor folk tar 8-10 000 for blandingsvalper. Galskap, og jeg forstår ikke at de i det hele tatt kan få solgt dem for den prisen. Nei, man kan lure... Jeg er imidlertid ikke alltid like taktfull og har spurt en del potensielle valpekjøpere som har henvendt seg til meg om hva de tenker med når de vurderer å kjøpe slike valper. Svarene tyder på at dette er mennesker som egentlig ikke er så veldg interessert i hund og at de tar hva som helst som er av den størrelsen(!) de kunne tenke seg og befinner seg i komfortabel reiseavstand. Når jeg begynner å snakke om egenskaper/gemytt, helse osv. faller de tydeligvis helt av lasset. Ikke bra! 1
Leo Skrevet 25. oktober 2011 #107 Skrevet 25. oktober 2011 Dachsen er kjent for å være agressiv, en av fem dachser har bitt eller forsøkt å bite fremmede, en av tolv sin egen eier.Dachsen finnes faktisk i ni forskjellige varianter her i Norge og jeg vil gjerne se dokumetasjon på det du snakker om! (Som ikke stammer fra USA..). Standard dachs er faktisk en av de sunneste og lengstlevende hunderasene som finnes! Jeg har håndtert rasen (Standard strihår/langhår) i 25 år, selvfølgelig også i ekstreme situasjoner, og har aldri blitt bitt. Siden jeg først er i gang, så kan jeg også ta med at dachs for det første ikke er rase som avlet frem for å se "morsom" ut eller noe annet. De korte beina og den lange ryggen har eksistert i flere tusen år og finnes også i naturen. En frisk dachs beveger seg som f.eks. en oter i snø og terreng og det er da også meningen. Det finnes dog dachser med alt for lang rygg og alt for korte ben men disse finnes, heldigvis, hovedsaklig i USA. Og det er der du finner både statisikk og filmer på YouTube fra. 4
DBM Skrevet 25. oktober 2011 #108 Skrevet 25. oktober 2011 Dachsene er ikke mye sunne, særlig med tanke på beinlengden som bare blir kortere og kortere. Se hva som gikk galt her. Den unødvendig korte beinlengden er ikke bare et problem i USA, men også her i Skandinavia og Norge. Jevnt over er de mer aggressive enn veldig mange andre raser, og de når høyt opp på bitestatistikker.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #109 Skrevet 25. oktober 2011 Dachsene er ikke mye sunne, særlig med tanke på beinlengden som bare blir kortere og kortere. Se hva som gikk galt her. Den unødvendig korte beinlengden er ikke bare et problem i USA, men også her i Skandinavia og Norge. Jevnt over er de mer aggressive enn veldig mange andre raser, og de når høyt opp på bitestatistikker. Og tenk på katastrofen som kan forekomme om en eller annen idiot uten noen idè om avl og genetikk blander en sånn en med en annen rase, da har man laget garanterte avlivningsvalper *sadface* 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #110 Skrevet 25. oktober 2011 Da tror jeg du hadde en dårlig lærer. Og det er ikke korrekt å skrive viss. Det heter fortsatt hvis. Nei, det gjør det (dessverre) ikke. "Konjunksjonene hvis og viss kan nå brukes om hverandre (i betydningen «dersom»)". Kilde 1
Leo Skrevet 26. oktober 2011 #111 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Dachsene er ikke mye sunne, særlig med tanke på beinlengden som bare blir kortere og kortere. Se hva som gikk galt her. Den unødvendig korte beinlengden er ikke bare et problem i USA, men også her i Skandinavia og Norge. Jevnt over er de mer aggressive enn veldig mange andre raser, og de når høyt opp på bitestatistikker. Det som gikk galt her er at du først la ut en tegning av noe som sannsynligvis er en dachsbracke (For øvrig en egen rase) og deretter noe av det mest ekstreme som finnes av amerikansk/britisk utstillngsdachs. Jeg eier bl.a. en del gamle bøker med bilder fra da dachsen først ble stambokført på slutten av 1800-tallet og det er veldig liten forskjell utseendemessig fra datidens dachser og til norske/nordiske standard dachser slik de ser ut pr. i dag. Nordiske dommere trekker dessuten gjerne kraftig for korte bein/lang rygg på utstilling av den enkle grunn at det ikke er iht. rasestandarden. Du må dessuten huske på at jeg snakker om standard dachs, ikke dverg og kanin. Hvis de er så skrøpelige som du beskriver, så synes jeg det er veldig rart at f.eks. min langhår er blant de som er billigst å forsikre hos Agria og dessuten blant de som oppgis å ha høyest forventet levealder. Og jeg etterlyser fremdeles statistikken som bekrefter at de er mer aggresive enn andre raser... Link, og da ikke USA-basert, takk! Jeg kan også informere om at dachsen er en av få raser som i Norge må være godkjent som brukshund før den kan får cert. på utstilling. Nå skal det riktignok ikke all verden til for å gå til 2 x 2. premie på viltspor, men mangler man helt jaktlyst og bein går det dårlig... Endret 26. oktober 2011 av Leo 2
Leo Skrevet 26. oktober 2011 #112 Skrevet 26. oktober 2011 Og tenk på katastrofen som kan forekomme om en eller annen idiot uten noen idè om avl og genetikk blander en sånn en med en annen rase, da har man laget garanterte avlivningsvalper *sadface* Den katastrofen har allerede inntruffet og er faktisk så populær at den har fått et eget, akseptert navn på linje med f.eks. labradoodle; cheweenie. Blanding av kanindachs og chihuahua. Tragisk!
Rayanne Skrevet 26. oktober 2011 #113 Skrevet 26. oktober 2011 Her kan man finne mye rart: http://www.dogbreedinfo.com/hybriddogs.htm Sist sett på finn var en blanding av dachs + elghund, til nesten samme pris som de billigste av hver rene rase.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #115 Skrevet 26. oktober 2011 Den katastrofen har allerede inntruffet og er faktisk så populær at den har fått et eget, akseptert navn på linje med f.eks. labradoodle; cheweenie. Blanding av kanindachs og chihuahua. Tragisk! Å herregud... Det er tragisk:( Vi har litt av det samme problemet med katter. Folk tar 3-4000 for en katt uten stamtavle, og som kanskje har fått et par markkurer. Da blir det faktisk billigere å kjøpe en renraset katt (gjelder spesielt Norsk Skogkatt). De ligger gjerne på 5500-6000,- kommer fra helsetestede foreldre (HCM-scannet, dna-testa for raserelaterte sykdommer), gjerne meriterte foreldre, de er chippa, vaksinerte, har helseattest og stamtavle... Innen du har chippa og vaksinert katten har du betalt nesten like mye som for en renrasa katt, men du aner fortsatt ikke noe om helsa til kattungen... Har akkurat fått mitt første kull selv. Dette er en liten rase i Norge, og jeg måtte kjøre totalt 120 mil i forbindelse med parringa av hukatta mi(måtte til Sverige for å finne frisk, mest mulig ubeslektet hankatt). Begge kattene er testa for PRA og PK-d, testa for FIV/FelV før parring, de er stilt ut(fordel å vite at katten er rasetypisk før parring) osv osv. Selv om jeg tar 7000,- for en parring så går jeg i minus så det ljomer... Vi som driver med rasekatter må jo være medlem av katteklubb(500,- pr år), vi må også ha stamnavn for å få ungene registrert (engangssum på 1500,-). For fire unger har jeg betalt 7500 SEK til hankatteieren. Og at blandingskatter-eller hunder er sunnere enn raserene er jo bare tull. Om jeg skulle mikse for eksempel en Siameser og en Abyssiner, og dropper å teste dem for PRA som begge raser er utsatt for, så er jo muligheten der for at kattungene arver denne sykdommen fra begge sine foreldre, og ender opp som blind... Det samme gjelder jo hunderaser som er utsatt for HD. Jeg har brukt utrolig mye tid *før* parringen på å finne den perfekte hankatt. Vi har paw-peds, som sikkert er noe av det samme som dogweb, der vi kan foreta testparringer og se innavlsgrad. Det er også et helseregister der, og man får oversikt over f.eks tidligere avkom. Jeg bruker mye tid, og ikke minst penger på å stille ut kattene mine. Både for at jeg helst vil ha titler på avlskattene, og for å komme i kontakt med andre oppdrettere. Blandingsavl burde være forbudt, med unntak av utparringer for å bedre genpoolen. Dette ble blant annet gjort med Ocicat, der man blandet inn Abysinner (Aby var jo en av de to opprinnelige rasene i Oci, sammen med Siameser). Men dette er noe man måtte søke NRR om, og det tillates ikke lenger i Norge. Da har man jo en plan med avlen, man tar ikke bare et kull fordi katten er "søt"... 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #116 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg synes det er nokså spesielt at flere av dere tillegger meg motiver og egenskaper jeg ikke har - som at jeg er grådig og bare ute etter å tjene penger. Jeg har alltid hatt hund, og dette valpekullet var noe jeg hadde veldig lyst til, ganske enkelt. Det var flotte foreldre og en spennende blanding, og ikke minst en erfaring jeg ikke ville vært foruten. At jeg i tillegg fikk 9.000 pr stk, noe som selvsagt ikke var netto, var en hyggelig bonus i tillegg. Forresten, hvis dere tror oppdrettere flest gjør dette bare fordi de synes det er det morsomste i verden, eller kun for idealisme i forhold til rasen, så er dere bra naive! For veldig mange er det den viktigste inntektskilden i husholdningen. Utgiftene er nok noe større hos oppdrettere av renrasede valper, men ikke alltid. Noen legger mye arbeid i å importere nytt blod, og da koster det selvsagt endel penger. Det er imidlertid tydelig at det er mer fokus på mest mulig oppdrett i bransjen, og ikke best mulig avkom, ellers hadde vi ikke sett alle de fatale helseproblemene som finnes blant altfor mange rasehunder i dag. Svært mange eier begge forresten begge oppdrettsdyrene sine selv, og de bor ofte hos forverter. Kostnadene for en hanne til paring er vanligvis prisen av n valp, avhengig av størrelsen på kullet. Dessuten tar de jo også´, avhengig av rase, en langt høyere pris for sine valper enn det vi kunne fått. Foreldrene til mine valper koster hver seg ca 15.000. Mitt største motiv for å kreve såpass mye penger for dem, var enkelt og greit å unngå impulskjøpere som ikke egentlig hadde tenkt igjennom valpekjøpet sitt. Jeg var absolutt ikke interessert i å selge en valp til lille Lise som satt og googlet valpebilder på nett og fikk mast seg til det, for "mamma, seeee, så søøøøt, og den koster jo bare 1000 kroner! Væææær så snill!!!" Nope. Den ene valpekjøperen vår hadde alltid hatt hund, og den de hadde nå (renraset) begynte å bli gammel. De ville ha hund fordi de syntes et firbent familiemedlem var et must. Den andre hadde vokst opp med hund, og falt for egenskapene hos begge foreldrene til våre valper, bl.a allergivennlighet. De likte også at disse valpene hadde vokst opp i stua, og ikke i en valpefabrikk. Ingen av dem var opptatt av utstillinger og flotte premier, de ville ha familiehund, enkelt og greit. Når jeg gjør et poeng ut av at våre blandingsvalper vokste opp i et hjemmemiljø, så er det fordi veldig mange anser det som et stort pluss. Jeg har selv kjøpt renrasede hunder hos oppdretter før, og der er søren meg ikke forholdene alltid optimale. Mange valper tilbringer sine første åtte leveuker stort sett i et rom beregnet kun på hundeoppdrett, gjerne i selskap med et annet kull, og opphold i frisk ludt begrenser seg til en hundegård. Mange kjenner ikke til annet enn hundeglam og et mylder av artsfrender før de slippes ut i verden. For veldig mange valpekjøpere er det viktig å få en valp som er vant med både barn, andre dyr og hjemmelige aktiviteter og lyder. De fleste burde vite at dette er nokså viktige ting å legge vekt på når man kjøper en familiehund. Det jeg er enig i, er at det er grusomt mye uvettig blandingsavl og useriøse oppdrettere, men samtidig vil jeg igjen presisere hvor mye snusk og dårlig hundehelse det er i oppdrett av renrasede hunder. Det er et tema som burde få mye mer oppmerksomhet, men de fleste synes å være totalt blindet for å se annet enn at renraset er det eneste rette. Jeg synes mange av dere er veldig, veldig naive og ukritiske i deres holdninger til avl av renrasede hunder. Jeg synes det burde nedlegges forbud mot avl på hunder som pga for smal avl har plager som ikke er forenelige med et sunt, godt og langt liv. Jeg synes også det omtrent burde være straffbart å avle fram hunder av totalt forskjellig rase, med egenskaper som ikke harmonerer i det hele tatt, jfr Dachs/Rottweiler, osv. I mine øyne er begge deler omtrent like ille. For min del er debatten slutt. Jeg gidder ikke å måtte forsvare meg mot motiver andre tillegger meg. Dere kan påstå akkurat hva dere vil, men dere kjenner ikke meg, og har ingen forutsetninger for å vite hva jeg står for. Jeg må bare konstatere at jeg er sjeleglad for at jeg kjenner dette vepsebolet godt nok til at jeg har skrevet som AB, ellers hadde jeg vel aldri orket å logge meg på KG igjen noensinne. 3
Rayanne Skrevet 26. oktober 2011 #117 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Forresten, hvis dere tror oppdrettere flest gjør dette bare fordi de synes det er det morsomste i verden, eller kun for idealisme i forhold til rasen, så er dere bra naive! For veldig mange er det den viktigste inntektskilden i husholdningen. Dersom du tror at oppdrettere tjener gode penger på dette er det du som er naiv. De fleste som driver seriøst går i tap, når alt regnes sammen, og gjør det av idealisme og interesse for å forbedre "sin" rase. For å tjene noe penger på oppdrett må man enten opp i samlebåndproduksjon, og/eller slurve med vurderingen av hva man avler på. At du "vil ha igjen" tid og utgifter for kullet ditt er omtrent like idiotisk som folk som selger bil, og vil ha igjen det de gav for den, og utgiftene de har hatt på den. Disse argumentene dine avslører bare at du virkelig ikke har peiling på det du snakker om."Fordi du hadde lyst" er ikke en god grunn til å sette i gang med avl. Endret 26. oktober 2011 av Rayanne 3
DBM Skrevet 26. oktober 2011 #118 Skrevet 26. oktober 2011 De to bildene jeg linket til er fra Pedigree Dogs Exposed, vist på BBC, så de skal det være lite å utsette noe på. Let den opp på youtube.
Sugerøret Skrevet 26. oktober 2011 #119 Skrevet 26. oktober 2011 Er ikke snakk om rasesnobber,men å lage liv som faktisk har et godt liv.Ikke dårlig helse fordi matmor vil "Lage valper" I alle dager, hvem sier Lage valper? Seriøst,verden trenger ikke flere valper fordi eier har en pleiebehov. Avle på blandingshunder kan være fint ,men en kan ende opp med bare syke dyr med det værste fra tispen og hannhunden. 2
chikako Skrevet 26. oktober 2011 #120 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Forresten, hvis dere tror oppdrettere flest gjør dette bare fordi de synes det er det morsomste i verden, eller kun for idealisme i forhold til rasen, så er dere bra naive! For veldig mange er det den viktigste inntektskilden i husholdningen. Utgiftene er nok noe større hos oppdrettere av renrasede valper, men ikke alltid. Noen legger mye arbeid i å importere nytt blod, og da koster det selvsagt endel penger. Det er imidlertid tydelig at det er mer fokus på mest mulig oppdrett i bransjen, og ikke best mulig avkom, ellers hadde vi ikke sett alle de fatale helseproblemene som finnes blant altfor mange rasehunder i dag. Svært mange eier begge forresten begge oppdrettsdyrene sine selv, og de bor ofte hos forverter. Kostnadene for en hanne til paring er vanligvis prisen av n valp, avhengig av størrelsen på kullet. Dessuten tar de jo også´, avhengig av rase, en langt høyere pris for sine valper enn det vi kunne fått. Foreldrene til mine valper koster hver seg ca 15.000. Mitt største motiv for å kreve såpass mye penger for dem, var enkelt og greit å unngå impulskjøpere som ikke egentlig hadde tenkt igjennom valpekjøpet sitt. Jeg var absolutt ikke interessert i å selge en valp til lille Lise som satt og googlet valpebilder på nett og fikk mast seg til det, for "mamma, seeee, så søøøøt, og den koster jo bare 1000 kroner! Væææær så snill!!!" Nope. Den ene valpekjøperen vår hadde alltid hatt hund, og den de hadde nå (renraset) begynte å bli gammel. De ville ha hund fordi de syntes et firbent familiemedlem var et must. Den andre hadde vokst opp med hund, og falt for egenskapene hos begge foreldrene til våre valper, bl.a allergivennlighet. De likte også at disse valpene hadde vokst opp i stua, og ikke i en valpefabrikk. Ingen av dem var opptatt av utstillinger og flotte premier, de ville ha familiehund, enkelt og greit. Når jeg gjør et poeng ut av at våre blandingsvalper vokste opp i et hjemmemiljø, så er det fordi veldig mange anser det som et stort pluss. Jeg har selv kjøpt renrasede hunder hos oppdretter før, og der er søren meg ikke forholdene alltid optimale. Mange valper tilbringer sine første åtte leveuker stort sett i et rom beregnet kun på hundeoppdrett, gjerne i selskap med et annet kull, og opphold i frisk ludt begrenser seg til en hundegård. Mange kjenner ikke til annet enn hundeglam og et mylder av artsfrender før de slippes ut i verden. For veldig mange valpekjøpere er det viktig å få en valp som er vant med både barn, andre dyr og hjemmelige aktiviteter og lyder. De fleste burde vite at dette er nokså viktige ting å legge vekt på når man kjøper en familiehund. At det finnes useriøse oppdrettere er da ingen unnskyldning for å gjøre butikk av å selge blandingshunder. Jeg stusser også på begrunnelsen din for en såpass høy pris er at du tror det hindrer useriøse. Jeg synes det å kjøpe blandingshunder til en så stiv pris (9000 er mer enn man betaler for mange friske og gemyttlige hunder fra mindre populære raser), avslører liten kunnskap om hunder, og det er ikke i mine øyne noe som gjør deg skikket til å anskaffe valp. At valpene dine vokste opp i hjemmemiljø er bra, men det finnes faktisk mange oppdrettere som ikke driver med oppdrett i stor skala, og som klarer å gi valpene sine like god pleie som du, uten at de gjør oppdrett til butikk. Endret 27. oktober 2011 av chikako 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå