DBM Skrevet 23. oktober 2011 #41 Skrevet 23. oktober 2011 Garantert det dummeste svaret i denne tråden! Sette valper på ei blandingstispe og si at hun skal "kose" seg med det? Hva faen. Man skal ikke kødde med naturen og raser for kosens skyld. Ærlig talt. +1
Redbull Skrevet 23. oktober 2011 #42 Skrevet 23. oktober 2011 Garantert det dummeste svaret i denne tråden! Sette valper på ei blandingstispe og si at hun skal "kose" seg med det? Hva faen. Man skal ikke kødde med naturen og raser for kosens skyld. Ærlig talt. Hvis vi ikke skal kødde med naturen så skal da virkelig denne tispa få pare seg med hvem som helst da... Hadde jeg hatt en hun hund og hadde jeg hatt lyst på valper (noe jeg absolutt ikke har lyst på, tid til eller råd til!) så hadde jeg satt valper på henne. Hadde hunden vært renraset hadde jeg sjekket nøye opp i stamtavler å alt det der, men ikke om jeg hadde hatt en blandingshund! Hvorfor er en blandingshund så forbudt? Hvorfor er det så synd å produsere blandingshunder? Er ikke de like mye verdt? TS bør så klart vite hva hun gjør, og hun bør ha valpekjøpere klare før hun setter valper på tispa. Vet hun dette, og hvor tidskrevende det er med mange små valper, så må hun bare kjøre på. Dette er MIN mening, og den har jeg all rett å ha 1
DBM Skrevet 23. oktober 2011 #43 Skrevet 23. oktober 2011 Blandinger er like mye verdt, som en levende skapning, men i avlssammenheng er det nesten ingen blandinger som har noen verdi utover de pengene som de ansvarsløse eierne klarer å tjene på sin uvettige avl. Grunnen til at du ikke blander er at du sjeldent vet nok om helsa på de nærmeste slektningene, du vet ikke hvilke trekk som vil komme fram i valpen og det finnes ingen forutsigbarhet i det hele tatt. Det er bingo. Nesten all blandingsavl er forkastelig, med det finnes unntak som alaska husky, og forsøk på å avle fram nye raser (tamaskahund, silken windhound etc). Når man avler på blandinger er det helt vesentlig at ting blir registrert og at man har en plan med det man driver på med. 2
Mooria Skrevet 23. oktober 2011 #44 Skrevet 23. oktober 2011 Hvis vi ikke skal kødde med naturen så skal da virkelig denne tispa få pare seg med hvem som helst da... Hadde jeg hatt en hun hund og hadde jeg hatt lyst på valper (noe jeg absolutt ikke har lyst på, tid til eller råd til!) så hadde jeg satt valper på henne. Hadde hunden vært renraset hadde jeg sjekket nøye opp i stamtavler å alt det der, men ikke om jeg hadde hatt en blandingshund! Hvorfor er en blandingshund så forbudt? Hvorfor er det så synd å produsere blandingshunder? Er ikke de like mye verdt? TS bør så klart vite hva hun gjør, og hun bør ha valpekjøpere klare før hun setter valper på tispa. Vet hun dette, og hvor tidskrevende det er med mange små valper, så må hun bare kjøre på. Dette er MIN mening, og den har jeg all rett å ha Nå er det dessverre sånn at nei, blandingshunder ER faktisk ikke like mye verdt for de aller fleste. Om du velger å lage en hel masse kombinasjoner av forskjellige hunder du synes er søte, så må du gjerne gjøre det så lenge du kan sikre at alle valpene får et langt og stabilt liv og ikke ender opp på Finn.no og deretter hos dyrlegen. Men så langt har du vel ikke tenkt, for du tror kanskje du får solgt dem? Det er vel heller motsatt, du kommer til å tape ganske mange tusen på et kull med valper. Utgiftene blir veldig høye og valpene får du ikke engang gitt bort valpene gratis. Og nei, slik avl ER ikke forbudt, men burde absolutt vært det. Og særlig for mennesker som overhodet ikke er kompetente til å drive med sånt... og da sikter jeg til deg og TS. 1
Redbull Skrevet 23. oktober 2011 #45 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har jo allerede sagt at hun bør ha valpekjøpere før hun begynner planlegge valper, har jeg ikke? Jeg har ingen interesse for å drive med avl, i det hele tatt! Som sagt før, det har jeg verken tid, interesse eller råd til. Såååå jeg skryter ikke på meg at jeg ER kompetent til det, gjør jeg? 1
Mooria Skrevet 23. oktober 2011 #46 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har jo allerede sagt at hun bør ha valpekjøpere før hun begynner planlegge valper, har jeg ikke? Jeg har ingen interesse for å drive med avl, i det hele tatt! Som sagt før, det har jeg verken tid, interesse eller råd til. Såååå jeg skryter ikke på meg at jeg ER kompetent til det, gjør jeg? Du skrev at du ville laget blandingsvalper dersom du hadde hatt mulighet til det, men for all del, ingenting er bedre enn at du lar være! 2
Gjest Survival Skrevet 23. oktober 2011 #47 Skrevet 23. oktober 2011 Hvis vi ikke skal kødde med naturen så skal da virkelig denne tispa få pare seg med hvem som helst da... Hadde jeg hatt en hun hund og hadde jeg hatt lyst på valper (noe jeg absolutt ikke har lyst på, tid til eller råd til!) så hadde jeg satt valper på henne. Hadde hunden vært renraset hadde jeg sjekket nøye opp i stamtavler å alt det der, men ikke om jeg hadde hatt en blandingshund! Hvorfor er en blandingshund så forbudt? Hvorfor er det så synd å produsere blandingshunder? Er ikke de like mye verdt? TS bør så klart vite hva hun gjør, og hun bør ha valpekjøpere klare før hun setter valper på tispa. Vet hun dette, og hvor tidskrevende det er med mange små valper, så må hun bare kjøre på. Dette er MIN mening, og den har jeg all rett å ha Jeg skal gjøre det kort og enkelt: Når du avler frem blandingshunder så setter du den opprinnelige rasen i fare. Noe som er svært negativt. Det finnes raser i dag som er nært ved å dø ut fordi de bare er avlet frem som blandinger. En blanding av to raser er en bastard. Enda så fantastisk nydelig og snill hunden kan være, så er det fortsatt å tukle med naturen. Og som du sier at hunden hadde parret hva som helst er vel stort sett sant det, men en tåpelig påstand. Fordi vi mennesker har tatt på oss oppgaven med å kontrollere avl og oppdrett - da må vi også gjøre det med respekt for raser og sånn som rasene egentlig skal være. Andre ulemper med blandingshunder er helsa. En blandingshund kan riktignok leve mye lengre enn en renraset hund, men blandingshunden er mye mer utsatt for sykdommer og lidelser som dårligere pels, tannproblemer, øyeproblemer, osv. I tillegg er det tanken om at du vet faktisk ikke hva du får! Du vet virkelig ikke hvilken hund du ender opp med når du avler to raser (eller flere) sammen som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre. Den kan bli helt vel og bra, men det kan faktisk gå til hellvette og valper kan bli født og se ut og oppføre seg som troll. Så har vi noe som heter "kryssavl" for å oppnå ønskede kvaliteter i en hund. Vi har jo chihuahuaen som blir avlet i hytt og pine for å gjøre den mindre og "søtere" å se på. Har du sett såkalte "teacup-puppies"? Det er hunder som er avlet frem til å være små nok til å passe i en tekopp. Når du som useriøs hundeeier avler på din blandingstispe bidrar du på å normalisere kryssavl. Selv om at dine intensjoner ikke er å skape en teacup-puppy, så bidrar du med å gjøre det enkelt for andre å krysse sin rase med andre raser. Jeg kan sikkert begynne å gråte. 5
Redbull Skrevet 23. oktober 2011 #48 Skrevet 23. oktober 2011 Du skrev at du ville laget blandingsvalper dersom du hadde hatt mulighet til det, men for all del, ingenting er bedre enn at du lar være! Ja, og for å ha mulight må jeg ha: tid, interesse, råd, en tispe. Har jeg noen av delene? Nei. 1
Rayanne Skrevet 23. oktober 2011 #49 Skrevet 23. oktober 2011 Hvorfor er en blandingshund så forbudt? Hvorfor er det så synd å produsere blandingshunder? Er ikke de like mye verdt? Dette handler ikke om moralsk verdi, alle individer er selvsagt like mye "verdt" og fortjener samme respekt, i kraft av at de er individer. Men dette handler om at det er unødvendig og stygt gjort å avle frem individer som det er lav etterspørsel etter, og som pga det står i fare for å avlives eller havne hos eiere som ikke bryr seg. Og det gjelder like mye for mindre populære hunderaser, som for blandinger. Jeg synes det er feil å avle på et dyr, samme hvor lekker stamtavle og utstilingsresultater det har, så lenge etterspørselen ikke er stor nok. Og blandingshunder av ulike typer er det desverre alt for mange av på finn allerede, men man har også en lignende situasjon innenfor enkelte rene raser, at oppdretterne overproduserer valper, som ender med å bli avlivet eller solgt for spotpris til halvseriøse mennesker. Dette har ingenting med rase å gjøre, men å avle frem dyr ingen ønsker er userøst, og bør selvfølgelig unngås. 2
Zesaria Skrevet 23. oktober 2011 #50 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg mener at all avl bør ha en "mening". "Jeg synes det er så koselig", synes jeg ikke er grunn nok til å lage valper. Det er altfor mange hunder uten gode hjem bare i Norge, og altfor mange blandingshunder (og renrasede for den saks skyld) på finn.no. Jeg mener ts bør la være å få valper på tispa si. Blandingsvalper er like mye "verdt", men å planlegge blandingsvalper sånn uten videre synes jeg er forkastelig. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #51 Skrevet 23. oktober 2011 Oi, hadde ikke trodd dette ble en heftig diskusjon! Virkelig engasjerte Som jeg har sagt tidligere, har jeg MANGE som er interessert i valper, og dette er godt kjente, og naboer. Dette er ikke noe jeg gjør for å kun tjene penger! Jeg har både tid og penger til dem, og må så klart sjekke helsa på hunden!!!!(!!) Men jeg vil ha en seriøs andre part som hun kan parre seg med.. så det ENE spm var detjeg lurte på...
Gjest uAnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #52 Skrevet 24. oktober 2011 Oi, hadde ikke trodd dette ble en heftig diskusjon! Virkelig engasjerte Som jeg har sagt tidligere, har jeg MANGE som er interessert i valper, og dette er godt kjente, og naboer. Dette er ikke noe jeg gjør for å kun tjene penger! Jeg har både tid og penger til dem, og må så klart sjekke helsa på hunden!!!!(!!) Men jeg vil ha en seriøs andre part som hun kan parre seg med.. så det ENE spm var detjeg lurte på... Den siste er enkel å svare på, ingen seriøs oppdretter med vettet i behold vil låne ut en hund til planlagt blandingsavl. 5
Mooria Skrevet 24. oktober 2011 #53 Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Oi, hadde ikke trodd dette ble en heftig diskusjon! Virkelig engasjerte Som jeg har sagt tidligere, har jeg MANGE som er interessert i valper, og dette er godt kjente, og naboer. Dette er ikke noe jeg gjør for å kun tjene penger! Jeg har både tid og penger til dem, og må så klart sjekke helsa på hunden!!!!(!!) Men jeg vil ha en seriøs andre part som hun kan parre seg med.. så det ENE spm var detjeg lurte på... . Har du i det hele tatt tenkt på hva slags hund du vil bruke til parringen? Eller tenkte du bare å ta første og beste som sier ja? En ting er sikkert, og det er at du kommer i hvert fall ikke til å finne det du leter etter blant seriøse oppdrettere. I beste fall får du tak i enda en blandingshund med en eier som ikke har noe som helst peiling på avl, og ender opp med en miks av 5-6 forskjellige raser. Jeg nekter å tro på at etterspørselen etter noe sånt er så stor som du skal ha det til. Endret 24. oktober 2011 av Mooria 2
Tabris Skrevet 24. oktober 2011 #54 Skrevet 24. oktober 2011 Du vil ikke finne en seriøs part som blir med på noe slikt. 2
Gjest Consensio Skrevet 24. oktober 2011 #55 Skrevet 24. oktober 2011 Du vil ikke finne en seriøs part som blir med på noe slikt. Nei, men dessverre finner hun nok mange useriøse.... 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #56 Skrevet 24. oktober 2011 Dette skriver jeg som AB, fordi jeg kjenner kjæledyrforumet på KG for godt til å ville utsette meg selv for å skrive dette med nick: Det avles så intenst på renrasede hunder at også dét blir et problem. Mange raser burde man rett og slette nedlegge forbud mot avl på, som f.eks Cavalier King Charles Spaniel, Bulldog, Blodhund, Shar Pei, og veldig, veldig mange andre raser som er utsatt for genetisk betingede helseproblemer. Jeg synes det å blande to friske og kompatible hunderaser er helt ok, så lenge det ikke foreligger helse- eller adferdsproblemer, hverken hos rasen generelt eller hos hundeparet. Man kan jo faktisk få friskere hunder av blanding, enn av å avle på mange av de oppskrytte renrasene. Jeg har selv ei tispe av ren rase som jeg valgte å parre med en annen, lignende rase i fjor. Tispa vår er frisk og rask, har et upåklagelig gemytt og flott avstamming. Hun ble parret med en renraset hanne med de samme fine egenskapene, en hund vi har kjent fra han var valp, og som vi vet er godtfungerende og har god fysisk og psykisk helse. Det ble 3 nydelige valper av det. Disse solgte jeg for 9000 kroner pr stk, og det var null problem å få avsetning på dem, tvert imot. Vi måtte jo, som alle andre nybegynnere, lese oss opp på svangerskap, fødsel og valpestell, og hadde kyndig oppfølging fra veterinær underveis. Heldigvis gikk alt etter boka, og vi tok sel imot valpene her hjemme. En av dem beholdt vi selv. Hun er en fantastisk hund, både utseendemessig og ellers, og hun er både roligere og klokere enn sin renrasede mamma. Svogeren min dro til Sverige og kjøpte blandingshund, på et sted hvor det masseproduseres små blandingshunder av miniatyrrasen. De hadde haugevis av hunder i et digert uthus, i et helvetes leven. Slett ikke bra. Hunden deres er super med tanke på gemytt, men han er en blanding av 3 raser, og underbitt så det holder. De har heldigvis kastrert ham. Det er forskjell på blandingshunder, og TS, hvis tispa di er blandingsrase synes jeg ikke du skal parre henne. Jeg går ut ifra at du ikke vet så mye om forfedrene hennes, og det blir uansett for uforutsigbart med så mye blanding. 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #57 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg ville aldri i verden ha betalt 9000 for en blanding, det er jo like mye som en renraset hund. Ser allikevel at mange er villige til det. Se f.eks valpefabrikken i Drøbak, med alle doodlene sine. Til AB over, hva slags helsesjekk var det hundene tok? Og hvor god kjennskap hadde du til HD statistikken til søknene til de to foreldredyrene? Jeg er helt enig i at det finnes MASSE dårlig avl på renrasede hunder også, men det unnskylder ikke planlagt blandingsavl. Det er mer enn nok blandingsvalper til salgs, hvorfor i all verden skal man bidra med flere? Når jeg ser dere solgte de for 9000 kroner så kan det vel virke som om det er for å tjene penger. Selv har jeg en fantastisk hannhund som er både svensk og norsk utstillingschampion, han er en god brukshund, har et stabilt gemytt, er røntget fri på hofter og albuer og er genetestet for en øyesykdom som han er fri for. Siste testen var øyelysning og denne fikk han bemerkning på, han vil aldri gå i avl. Og da lurer jeg på dere som kjører på blandingsoppdrett, hvor mange av disse testene har dere tatt på hundene? 1
Mooria Skrevet 24. oktober 2011 #58 Skrevet 24. oktober 2011 Å kreve 9000 kr for en blandingshund er noe av det verste jeg har hørt. Enten så har du svindlet folk og latt dem tro at det var rasehunder, eller så er du rett og slett grådig. Og at "folk er jo villige til å betale det" er likevel en dårlig unnskyldning. Blanding er blanding, og de er ikke verdt noe som helst i penger. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #59 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg ville aldri i verden ha betalt 9000 for en blanding, det er jo like mye som en renraset hund. Ser allikevel at mange er villige til det. Se f.eks valpefabrikken i Drøbak, med alle doodlene sine. Doodlene er kjempefine hunder etter det jeg har hørt, i hvert fall. Etter hvert kommer de muligens til å bli godkjent som egen rase også. Ett sted begynte man jo med de rasene som eksisterer i dag også, ikke sant? Til AB over, hva slags helsesjekk var det hundene tok? Og hvor god kjennskap hadde du til HD statistikken til søknene til de to foreldredyrene? Hundene kommer begge fra premierte foreldre og har god stamtavle. Ingen sykdommer i nær familie, ingen HD hos noen, og ingen speiselle sykdommer ellers som er utbredt i noen av rasene, bortsett fra patella luksasjon hos min, noe hun er sjekket ut for. Begge er også øyenlyst. Jeg er helt enig i at det finnes MASSE dårlig avl på renrasede hunder også, men det unnskylder ikke planlagt blandingsavl. Det er mer enn nok blandingsvalper til salgs, hvorfor i all verden skal man bidra med flere? Når jeg ser dere solgte de for 9000 kroner så kan det vel virke som om det er for å tjene penger. Tja, man kan jo også spørre seg hvorfor man skal bidra med fler og fler renrasede hunder med alvorlige helseplager? Vi har ikke hund fordi vi er så opptatt av utstillinger og premier, men fordi vi synes det er topp å drive med agility og turer, både på ski og til bens. Vår renrase koster ca 15.000, det samme for farens rase, så 9.000 synes jeg var en grei pris. Ikke for å tjene mest mulig penger, men for å forsikre meg om at kjøperne var seriøse, og ikke noen som bare kjøpte seg en valp på impuls. Valpene ble fulgt opp hos veterinær, kuret for orm og vaksinert før de ble levert. Vi brukte NKK sin kjøpekontrakt, og jeg tror kjøperne var veldig fornøyd med det hele. Vi har hatt kontakt med begge i etterkant, både på tlf og via mail, noe annet ville vært utenkelig. Selv har jeg en fantastisk hannhund som er både svensk og norsk utstillingschampion, han er en god brukshund, har et stabilt gemytt, er røntget fri på hofter og albuer og er genetestet for en øyesykdom som han er fri for. Siste testen var øyelysning og denne fikk han bemerkning på, han vil aldri gå i avl. Og da lurer jeg på dere som kjører på blandingsoppdrett, hvor mange av disse testene har dere tatt på hundene? Jeg tror mange blandingsoppdrettere synder på dette punktet, og det er trist. Nå finnes det jo også endel useriøse oppdrettere av raserene hunder også, og det er like trist. Men dette har jo mer med oppdretter å gjøre enn hundene de avler fram.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #60 Skrevet 24. oktober 2011 Å kreve 9000 kr for en blandingshund er noe av det verste jeg har hørt. Enten så har du svindlet folk og latt dem tro at det var rasehunder, eller så er du rett og slett grådig. Og at "folk er jo villige til å betale det" er likevel en dårlig unnskyldning. Blanding er blanding, og de er ikke verdt noe som helst i penger. Nokså tankeløst sagt av deg. 9.000 mener jeg de er verdt. Begge foreldrene er av raser som er nokså kostbare hver for seg, og har en god del attraktive egenskaper, begge to. Jeg ville aldri i verden ha lagt de ut for 3000 kroner og kanskje solgt dem til idioter som plutselig en kveld etter å ha surfet på finn.no fant ut at det hadde vært kult med en hund. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå