Redbull Skrevet 23. oktober 2011 #21 Skrevet 23. oktober 2011 Sett valper på henne du TS, og kos deg med de det MÅ ikke være renrasa premierte foreldre for å kunne lage valper. Noen er ikke så nøye på raser, noen vil ha hunden for kosens skyld at du ikke vil drive seriøs oppdrett syns jeg er helt greit men, pass på at du har eiere til valpene før du setter valper på henne så slipper du sitte der med 5 valper som ikke får nye eiere... 1
Wesla Skrevet 23. oktober 2011 #22 Skrevet 23. oktober 2011 Ja, det er jo tullete å skulle sjekke ut helsen til hunden først Som nevnt før her så trenger vi ikke flere planglagte blandingskull man ikke aner utviklingen til. Jeg har ingenting i mot blandinger, men å planlegge valper er rimelig hårreisende. Skal du gjennomføre dette må du i det minste påse at begge foreldredyrene er friske dvs. sjekke hd og eventuelt andre rasespesifikke sykdommer. Husk at det også er risiko med å sette valper på tispen din og det kan komme store utgifter om ting går galt. Valpene kan du regne med å få 2000-3000 kr for, dette bør dekke det du får av utgifter etter at du har gitt valpene fôr, ormekur og de første vaksinene. 3
MissMas Skrevet 23. oktober 2011 #23 Skrevet 23. oktober 2011 Det er mange blandingsvalper til salgs for tiden, og flere blir det. Jeg vet ikke kan overtale deg til å la være, men husk at når du lager valper, er valpene ditt ansvar og det er din skyld at de er her i verden. Da er det ikke bare å selge dem til noen (og i allefall ikke hvem som helst!) til en pris og så glemme dem. Du burde ha oppfølging av valpene så lenge de lever og vite at de har det godt hos noen snille mennesker. Foreldrene til din hund og den andre hunden må være helt friske, søsknene til din hund og den andre hunden må være helt friske og evt. tidligere avkom må være helt friske. Husk også at det plutselig kan bli store utgifter som f.eks keisersnitt. 4
Gjest Consensio Skrevet 23. oktober 2011 #24 Skrevet 23. oktober 2011 Sukk...jeg blir ikke engang sjokkert lengre....sier meg bare enig med alle andre her. Og selv om din hund er fin, sør, snill isv TS, så betyr ikke det at valpene blir det.... 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. oktober 2011 #25 Skrevet 23. oktober 2011 Ren og skjær idioti. Å parre en tipse, bare fordi hun er perfekt i dine øyne, henger ikke på greip. Egoistisk og lite gjennomtenkt handling. Har du øyelyst henne? Sjekket henne for HD? Hva er planene med valpene? Å selge de til folk du ikke aner hvem er og håpe de får et godt hjem? Hvordan tror du tispa de vil takle en drektighet og fødsel? Er hun fysisk i stand til å bære frem valper? Og hva tror du en blandingstispe vil tilføre et allerede mettet marked? Og hannhund. Hva slags hannhund skal du bruke? En hvilken som helst som virker snill? Er du klar over hva som kan skje om du blander raser med forskjellige egenskaper? 4
Tabris Skrevet 23. oktober 2011 #26 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg tror dette bare er et tulleinnlegg. Det blir for dumt. 1
Trillrund Skrevet 23. oktober 2011 #27 Skrevet 23. oktober 2011 Hvis du skal LAGE valper, så kan du jo bruke modelleire, strikke, hekle eller sy i fleece. Det aller enkleste er å kjøpe noen myke plysjhunder i butikken. Da får du valper raskt og risikofritt. Oppdrett av valper på en blandingshund, synes jeg derimot du skal holde deg langt unna. 5
MissMas Skrevet 23. oktober 2011 #28 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg tror dette bare er et tulleinnlegg. Det blir for dumt. Jo, en kunne kanskje tro det, men det er tydeligvis mange der ute som tenker på samme måte som TS og som har et slikt syn på dyr. Noen låner til og med ut blandingshannen (som ikke er testet for div. sykdommer) for avl. Hallikvirksomhet, spør du meg 1
Mooria Skrevet 23. oktober 2011 #29 Skrevet 23. oktober 2011 Takk for svar! Hun er rett å slett en PERFEKT hund, og har bare gode egenskaper! Perfekt pels,(myk lamghåret valpepels som en katt) utrolig smart og snill. Elsker mennesker og alle dyr,kjempe sosial ++ Jeg har faktisk ingenting negativt å komme med. Jeg har lyst på VALPER (ikke hvalper nei, skriveleif) på henne fordi det er utrolig mange som spør om dette og jeg vil `dele hun`med flere. Hun er blanding av Pomeranian og Tibetansk Spaniel. Nei, en blandingshund er overhodet ikke en "perfekt" hund, og du kommer til å få store problemer med å bli kvitt valpene. Regner med at du ikke har planer om å beholde dem selv, og jeg skjønner virkelig ikke poenget med å "lage" disse valpene. Da bør du heller skaffe deg en ordentlig hund og sette deg inn i hvordan avl fungerer. 2
DBM Skrevet 23. oktober 2011 #30 Skrevet 23. oktober 2011 Sett valper på henne du TS, og kos deg med de det MÅ ikke være renrasa premierte foreldre for å kunne lage valper. Noen er ikke så nøye på raser, noen vil ha hunden for kosens skyld at du ikke vil drive seriøs oppdrett syns jeg er helt greit men, pass på at du har eiere til valpene før du setter valper på henne så slipper du sitte der med 5 valper som ikke får nye eiere... Jeg satt først med et håp om at du var ironisk og gjorde narr av TS, men det håpet glapp etter å ha lest noen linjer Hvordan kan du, helt alvorlig, mene at det er forsvarlig å avle på blandinger? Hva vet du om arv, og antall hunder som trenger et hjem? 4
DBM Skrevet 23. oktober 2011 #31 Skrevet 23. oktober 2011 og du kommer til å få store problemer med å bli kvitt valpene. Det tviler jeg på, blandingen er nok kjempepopulær. Men det her er et kjempestort sjansespill når du ikke aner hva du får.
Raven Emerald Skrevet 23. oktober 2011 #32 Skrevet 23. oktober 2011 Da bør du heller skaffe deg en ordentlig hund og sette deg inn i hvordan avl fungerer. Så blandingshunder er bare liksom-hunder? Siden det åpenbart er kun rasehunder som er ordentlige... Tror jeg skjønner hva du mener, altså, så du trenger ikke utdype det. Men ville bare påpeke at den formuleringen der, var mildest talt svært uheldig. 5
Raven Emerald Skrevet 23. oktober 2011 #33 Skrevet 23. oktober 2011 Jo, en kunne kanskje tro det, men det er tydeligvis mange der ute som tenker på samme måte som TS og som har et slikt syn på dyr. Noen låner til og med ut blandingshannen (som ikke er testet for div. sykdommer) for avl. Hallikvirksomhet, spør du meg Hallikvirksomhet er det vel på sett og vis, enten det er blanding eller ei, da. Tviler på at hundene merker den helt store forskjellen. Forsvarer ikke blandingsavl, altså, men noen av argumentene mot er litt sære, på en måte, på grunn av formuleringene. =P 1
Mooria Skrevet 23. oktober 2011 #34 Skrevet 23. oktober 2011 Så blandingshunder er bare liksom-hunder? Siden det åpenbart er kun rasehunder som er ordentlige... Tror jeg skjønner hva du mener, altså, så du trenger ikke utdype det. Men ville bare påpeke at den formuleringen der, var mildest talt svært uheldig. Ja, jeg er klar over at jeg formulerte meg litt feil der, burde kanskje skrevet "rasehund" i stedet.. Men jeg mener likevel at det burde være forbudt å avle på blandingshunder, man vet aldri hva slags misdannelser de stakkars valpene ender opp med, og det er et enormt antall blandingsvalper som blir avlivet pga. manglende respons på Finn-annonsen. Blandingshunder er heller ikke særlig fine å se på i mine øyne, jeg har faktisk aldri sett en pen blandingshund noen gang.
Gjest Consensio Skrevet 23. oktober 2011 #35 Skrevet 23. oktober 2011 Blandingshunder kan være flotte hunder, men bakgårdsmiksing burde ikke forekomme. Om man blander to raser under skikkelige forhold av kyndige mennesker, så kan man få flotte utfall. Men jeg har også sett det motsatte, hvor hunder har blitt avlivet grunnet sykdommer og psyke. Har selv hatt en blanding som var absolutt helt fantastisk. 1
MissMas Skrevet 23. oktober 2011 #36 Skrevet 23. oktober 2011 Hallikvirksomhet er det vel på sett og vis, enten det er blanding eller ei, da. Tviler på at hundene merker den helt store forskjellen. Forsvarer ikke blandingsavl, altså, men noen av argumentene mot er litt sære, på en måte, på grunn av formuleringene. =P Din flisespikker! Jo, det er jo det uansett. Blandingsavl kan noen ganger være positivt det, hvis man har et formål med det (brukshund).
Gjest Consensio Skrevet 23. oktober 2011 #37 Skrevet 23. oktober 2011 Blandingsavl kan noen ganger være positivt det, hvis man har et formål med det (brukshund). Ja, bare å se på de som driver med hundekjøring. Der er det jo stort sett bare blandinger. Huskyer er jo blandingshunder egentlig. Disse er også de friskeste hundene man kan finne. Men igjen, avl på dette blir jo gjort av mennesker med litt peil. 2
MissMas Skrevet 23. oktober 2011 #38 Skrevet 23. oktober 2011 Ja, bare å se på de som driver med hundekjøring. Der er det jo stort sett bare blandinger. Huskyer er jo blandingshunder egentlig. Disse er også de friskeste hundene man kan finne. Men igjen, avl på dette blir jo gjort av mennesker med litt peil. Det er noe med det ja, man skal ha litt peiling og et godt formål med avlen. Blander man bare to søte hunder, kan det bli dårlig utfall. Og det er nok av søte "kosehunder" der ute fra før av. Markedet er mettet tror jeg
Rayanne Skrevet 23. oktober 2011 #39 Skrevet 23. oktober 2011 Hvorfor tror dere at TS tuller? Det er bare å ta en kikk på finn.no så ser man at slike holdninger desverre er høyst reelle. Jeg håper TS ser fornuften i det dere skriver, faren er stor for at disse valpene blir kasteballer mellom ulike eiere og ender med tidlig avlivning. Småhunder er også spesielt utsatt for komplikasjoner som keisersnitt ol rundt fødsel, så dette kan både bli farlig for mor og dyrt for eier, og er ikke noe man gjør uten å ha en klar, rasemssig målsetning. 1
Gjest Survival Skrevet 23. oktober 2011 #40 Skrevet 23. oktober 2011 Sett valper på henne du TS, og kos deg med de det MÅ ikke være renrasa premierte foreldre for å kunne lage valper. Noen er ikke så nøye på raser, noen vil ha hunden for kosens skyld at du ikke vil drive seriøs oppdrett syns jeg er helt greit men, pass på at du har eiere til valpene før du setter valper på henne så slipper du sitte der med 5 valper som ikke får nye eiere... Garantert det dummeste svaret i denne tråden! Sette valper på ei blandingstispe og si at hun skal "kose" seg med det? Hva faen. Man skal ikke kødde med naturen og raser for kosens skyld. Ærlig talt. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå