Gå til innhold

Lage valper?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

En blandingshund som koster 9000 bør kunne "prutes" på for de rette menneskene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Doodlene er kjempefine hunder etter det jeg har hørt, i hvert fall. Etter hvert kommer de muligens til å bli godkjent som egen rase også. Ett sted begynte man jo med de rasene som eksisterer i dag også, ikke sant? ;)

Problemet med doodler er bla at de kaller det "rase" og lover bort spesifikke egenskaper fra 1. generasjons blanding, og dette viser at oppdretterne har liten innsikt i genetikk. Man må ned på minst 3-4. generasjon før man kan begynne å forutse spesifikke egenskaper hos avkommet, og før dette er valpene bare påkostede blandingshunder, og burde selges til blandingspris.

Folka som driver med doodle-avl gir inntrykk av at de tror det bare er å parre to raser, så vil hunden får de egenskapene menneskene ønsker. Så feks noen som solgte 1. generasjons blanding av aussie og puddel, som "en allergifri, lettlært hund som hverken gjeter, bjeffer eller røyter og aldri stikker av" Klart det, hvis man har flaks, men man vil like ofte ende opp med en hund som røyter, bjeffer og gjeter alle unger og dyr i mils omkrets, og er sær som faen og full av allergener. Egentlig burde man pusse forbrukerrådet på folk som skriver slike annonser.

Endret av Rayanne
  • Liker 4
Skrevet

Problemet med doodler er bla at de kaller det "rase" og lover bort spesifikke egenskaper fra 1. generasjons blanding, og dette viser at oppdretterne har liten innsikt i genetikk. Man må ned på minst 3-4. generasjon før man kan begynne å forutse spesifikke egenskaper hos avkommet, og før dette er valpene bare påkostede blandingshunder, og burde selges til blandingspris.

Folka som driver med doodle-avl gir inntrykk av at de tror det bare er å parre to raser, så vil hunden får de egenskapene menneskene ønsker. Så feks noen som solgte 1. generasjons blanding av aussie og puddel, som "en allergifri, lettlært hund som hverken gjeter, bjeffer eller røyter og aldri stikker av" Klart det, hvis man har flaks, men man vil like ofte ende opp med en hund som røyter, bjeffer og gjeter alle unger og dyr i mils omkrets, og er sær som faen og full av allergener. Egentlig burde man pusse forbrukerrådet på folk som skriver slike annonser.

Jeg tror de har minst like mye innsikt i genetikk som oppdrettere av renrasede hunder, for forekomsten av innavl og påfølgende helseproblematikk blant renrasede hunder er virkelig tragisk. Og det griper virkelig om seg. Som sagt, ett sted må man jo begynne, og ett sted begynte man for å avle fram rasende som eksisterer i dag også. Jeg ville imidlertid ikke selv kjøpt en 1. generasjons doodle.

Det siste du skriver om aussie og puddel vitner jo om total mangel på intelligens hos oppdretter, og kan på ingen måte sammenlignes med det de driver med hos doodle-oppdretteren i Drøbak.

Skrevet (endret)

Doodlen blir nok aldri en godkjent rase, det kommer seg stort sett ikke lengre enn 1 generasjons kryssninger. Pelsen dukker opp som et stadig problem. Om det skulle være på vei mot en godkjent rase burde disse "serisøe" oppdretterne kommet lengre enn de har i dag.

Ikke veldig forutsigbart på labradoodlen hvertfall:

Størrelse på Stor/Standard:

Høyde: 50-70cm

Vekt: 20- 50kg

Endret av Wesla
Gjest BabyBlue
Skrevet

Takk for svar! Hun er rett å slett en PERFEKT hund, og har bare gode egenskaper! Perfekt pels,(myk lamghåret valpepels som en katt) utrolig smart og snill. Elsker mennesker og alle dyr,kjempe sosial ++

Jeg har faktisk ingenting negativt å komme med.

Jeg har lyst på VALPER (ikke hvalper nei, skriveleif) på henne fordi det er utrolig mange som spør om dette og jeg vil `dele hun`med flere. Hun er blanding av Pomeranian og Tibetansk Spaniel.

Har du stamtavla til mor og far og er de sjekket for genetiske sykdommer? Med mindre du kjenner linjene til hunden din meget godt hadde jeg droppet det. Du vet aldri hva slags genetiske sykdommer som kan lurke i genpolen til bikkja, spesielt med tanke på at pomeranian og tibetansk spaniel er raser som er utsatt for visse sykdommer (kneskåler ut av ledd, PRA).

Å mikse og trikse med raser av forskjellige slag, uansett hvor søt hunden er, kan ofte ende med dårlige resultater.

Men hvis du insisterer bør du få tak i dyrlegepapirene og en kopi av stamtavla til mor og far og få et innblikk i om de er utsatt for innavl eller ikke. Selv om hunden din er perfekt trenger ikke valpene bli det...

Skrevet

Nokså tankeløst sagt av deg. 9.000 mener jeg de er verdt. Begge foreldrene er av raser som er nokså kostbare hver for seg, og har en god del attraktive egenskaper, begge to. Jeg ville aldri i verden ha lagt de ut for 3000 kroner og kanskje solgt dem til idioter som plutselig en kveld etter å ha surfet på finn.no fant ut at det hadde vært kult med en hund. ;)

Både mennesker og aper har også mange fine egenskaper hver for seg, men man trenger likevel ikke å parre dem.

• Liker 1
Skrevet

En blandingshund som koster 9000 bør kunne "prutes" på for de rette menneskene.

I hvilken hensikt? For å legge til rette for at useriøse folk på impuls bare kan kjøpe seg en huns fordi det virket som en god idé der og da? Det er nemlig det som ofte skjer med de stakkarene som ligger på finn.no til en tusenlapp. ;)

Det skal ikke være like enkelt å skaffe seg en hund som å skaffe seg en mobiltelefon, vet du. ;)

Skrevet

Både mennesker og aper har også mange fine egenskaper hver for seg, men man trenger likevel ikke å parre dem.

Ærlig talt, skal man diskutere på det nivået der blir det bare for dumt, altså.

• Liker 3
Skrevet

Det siste du skriver om aussie og puddel vitner jo om total mangel på intelligens hos oppdretter, og kan på ingen måte sammenlignes med det de driver med hos doodle-oppdretteren i Drøbak.

Sist jeg var innom hjemmesiden til drøbak-menneskene solgte de også 1. generasjons doodle som allergi-fri, og det er akkurat like dustete. Har også hørt om flere allergikere som har kjøpt hund der, som har endt opp med å måtte kvitte seg med hunden, fordi de reagerte på den.

Skrevet

Doodlen blir nok aldri en godkjent rase, det kommer seg stort sett ikke lengre enn 1 generasjons kryssninger. Pelsen dukker opp som et stadig problem. Om det skulle være på vei mot en godkjent rase burde disse "serisøe" oppdretterne kommet lengre enn de har i dag.

Ikke veldig forutsigbart på labradoodlen hvertfall:

Størrelse på Stor/Standard:

Høyde: 50-70cm

Vekt: 20- 50kg

Der har de tatt med begge kjønn, og det står også at hannene generelt er mye større enn tispene.

Skrevet (endret)

I hvilken hensikt? For å legge til rette for at useriøse folk på impuls bare kan kjøpe seg en huns fordi det virket som en god idé der og da? Det er nemlig det som ofte skjer med de stakkarene som ligger på finn.no til en tusenlapp. ;)

Det skal ikke være like enkelt å skaffe seg en hund som å skaffe seg en mobiltelefon, vet du. ;)

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Du kan være så idealistisk du bare vil, men en seriøs hundeeier vil i utgangspunktet ikke betale så mye for en hund, når man ikke vet hva man får. Grunnen til at man betaler 15k og mer for rasehunder er at oppdretter har lagt mye arbeid i avle frem hunder med forutsigbare egenskaper. En 1. eller 2. generasjons blanding kan aldri tilby dette, og derfor verdt mindre.

Eneste grunnen til at enkelte blandinger kan gå for så mye er at det er mange userøse eiere, som ikke får kjøpt ren rase av samme type, og dette kan drive opp prisen. Sist sett hos veskehunder, hvor alle hunder under en viss størrelse automatisk var verdt 10k, og også blant muskelhunder, hvor enhver blanding som innehold minst to muskuløse raser (rottis, staffe, mastiff osv) gikk for det samme som veskehundene.

Og veskehundene flommer finn.no siden det ikke er like trendy lenger, og muskelblandingene har alltid havnet der, fordi de fort blir for mye for folk med en gang tenåra begynner. Det er til å grine over.

Endret av Rayanne
  • Liker 3
Skrevet

Sist jeg var innom hjemmesiden til drøbak-menneskene solgte de også 1. generasjons doodle som allergi-fri, og det er akkurat like dustete. Har også hørt om flere allergikere som har kjøpt hund der, som har endt opp med å måtte kvitte seg med hunden, fordi de reagerte på den.

Jeg har ikke sett sånne påstander på nettsiden deres. :klo:

Det finnes vel heller ikke allergifrie hunder. Allergivennlige, derimot...

Skrevet

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Du kan være så idealistisk du bare vil, men en seriøs hundeeier vil i utgangspunktet ikke betale så mye for en hund, når man ikke vet hva man får. Grunnen til at man betaler 15k og mer for rasehunder er at oppdretter har lagt mye arbeid i avle frem hunder med forutsigbare egenskaper. En 1. eller 2. generasjons blanding kan aldri tilby dette, og derfor verdt mindre.

Stengt tatt vet man aldri hva man får når man kjøper valp, men man kan langt på vei forsikre seg om et godt kjøp ved å sette seg inn i foreldrene og deres forfedres tilstand. Sånn sett har vi lagt fram alt vi har til våre valpekjøpere, og lurer de på noe kan de bare sjekke NKK via reg.nummer vi har oppgitt på begge foreldrene.

Selv ville jeg aldri i livet hverken ha avlet fram eller kjøpt en mix av mer enn to raser, raser som er ulike hverandre eller hvor jeg ikke kjente til helsetilstand både hos foreldre og forfedre. Det er lov å bruke hodet, og det er ikke nødvendigvis sånn at renraset er det eneste saliggjørende.

Jeg kjenner forresten en som måtte avlive sin King Charles Cavalier da den bare var to år. Årsak: utbredt og altfor smal avl som har ført til helseproblemer som ikke er forenelige med liv. Fryktelig trist.

Skrevet (endret)

Nokså tankeløst sagt av deg. 9.000 mener jeg de er verdt. Begge foreldrene er av raser som er nokså kostbare hver for seg, og har en god del attraktive egenskaper, begge to. Jeg ville aldri i verden ha lagt de ut for 3000 kroner og kanskje solgt dem til idioter som plutselig en kveld etter å ha surfet på finn.no fant ut at det hadde vært kult med en hund. ;)

Prisen du setter er ikke spesielt viktig for å kunne være sikker på at valpene får det rette hjemmet.

Jeg tviler også på at de som vil kjøpe en blanding til 9000 kr er seriøse, de vet sannsynligvis svært lite om hund.

Selger man en blanding så tar man en pris som dekker kostnadene, og noe mer enn tre-fire tusen er da bare tull.

Endret av DBM
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det finnes vel heller ikke allergifrie hunder. Allergivennlige, derimot...

My point exactly. Likevel selges annenhver puddel-blanding som allergifri.

Fint om Drøbak har korrigert seg selv litt i senere tid, men de har hatt mange tvilsomme påstander både på hjemmesiden sin og intervjuer/debatter jeg har lest på nett tidligere, så jeg har ikke verdens beste inntrykk av dem.

Endret av Rayanne
Skrevet

Jeg synes det å blande to friske og kompatible hunderaser er helt ok, så lenge det ikke foreligger helse- eller adferdsproblemer, hverken hos rasen generelt eller hos hundeparet. Man kan jo faktisk få friskere hunder av blanding, enn av å avle på mange av de oppskrytte renrasene.

Dette forutsetter et par ting:

1. At man har kunnskap nok om genetikken og stamtavlen til begge foreldredyrene til at man vet at valper mellom disse ville vært positivt.

2. At man helst har et langsiktig mål om å forbedre en rase eller eventuelt lage en ny over tid som skal være sunnere.

3. At man vet man får gitt bort/solgt alle valpene, og har kontroll på eventuell fremtidig avl på disse, slik at man fortsetter det sunne formålet.

TS gir meg ikke inntrykk av at noe av dette er gjennomtenkt, kun at hun har en søt og snill hund, og at hun derfor ønsker å få valper på den.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Man kan fint være steinrik og useriøs altså. Det kommer ikke ann på penga hvor seriøs du er. En fattigslig person, kan være den perfekte eier mens den rike sluggerten er et nepeskrell av en eier. Og en rik dust synes kan fint slenge ut 9000,- for en blanding. Oslo Vest er fulle av disse. Bærter med småhunder, som skal ha hund der og da og driter i å lete etter en frisk og sunn renraset hund, men handler blandingen fordi den er liten og passer oppi veska. Heldigvis begynner dette å gå av mote.

Og det der doodlegreiene er jo helt håpløst. Jeg har sett noen goldedoodelhunder. Den ene var hysterisk for å være alene og eieren måtte til og med ha den med seg inn på badet bare hun skulle en kort tur på do. Hun trente og jobbet med denne hunden konstant. Enten har damen flytta, eller så har hun ikke hunden mer, for jeg har ikke sett den på en stund.

Jeg har selv hatt blandingshund (kryssa av to helt forskjellige typer med helt forskjellige egenskaper - fyttikatta for et kaos) og om jeg hadde fått en "ooops"-valp, så hadde den alikevel fått et godt hjem hos meg (en venninnes hund klarte å lure til seg en tjuparring og hadde det blitt valper, så ville den ene endt opp hos meg. Heldigvis ble det ingen ting) Men jeg har også hatt en renraset hund, der Dogweb ble grundig sjekka opp mtp hvordan stamtavlen så ut ifht helsa. Det ble en del timer med Dogweb på skjermen. Ingen ting skulle overlates til tilfeldighetene. Og den hunden var meget frisk og helt fri for alle sykdommer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en hund som var etter 2 blandigsforeldre. Og stakkars hund, må jeg bare si. Makan til ustabilt temperament og uforutsigbar atferd....

I tillegg hadde den flere helseplager, selv om foreldrene var friske.

Denne erfaringen gjorde at jeg i ettertid kun har kjøpt rasehunder...

Jeg synes TS burde ta seg et kurs i genetikk og aller helst gått på NKKs Oppdretterskole! Ingen burde kjøpe hund fra noen som ikke kan dokumentere kunnskaper om hund og hundeavl, eller i det minste genetikk og litt høyere biologi.

Det er alt for mange uvettige oppdrettere der ute! Planlagt blandingsavl er helt uakseptabelt. Eneste unntaket jeg gjør er for trekkhundmiljøet, der de bevisst krysser raser for å få frem ulike egenskaper. Og har gjort dette over en lang periode, og derfor faktisk kan si noe om forventinger til valper.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det er trist, TS, at du ikke klarer å se hvor dumt det er å parre blandings-hunden din med en random bikkje. Det er helt klart at du ikke vet stort om oppdrett, og jeg går ut ifra at du ikke vet noe om foreldrene til valpen din? For alt du vet så kan de være smuglehunder fra Polen som bærer på allverdens sykdommer. Og 9000kr? Du kan nesten få en renraset tibbe for den prisen der. Det er skam-pris.

Du virker utrolig ung, og uerfaren. Det er ekstremt mange hunder som trenger et hjem i norge. Og folk som driver med planlagt blandingsavl burde skamme seg. En ting er å fremme en rase, lage sunne og friske individer som går etter en rasestandar og som forbereder en allerede eksisterende rase. Men å mikse og matche fordi man ønsker et avkom til "nurket" og kalle de ting som chipom eller "doodle" er bare trist for hundenes del. Det blir aldri raser ut av det, og det er totalt meningsløst.

Ikke misforstå, en blandingshund er like mye verdt som en rasehund. Men med så mange valper og voksne hunder som trenger et hjem, er det synd å ta plassen dems med planlagte bastarder som du lot komme til verden fordi det sikkert er koselig med valpefødsel. Uhell kan skje, men å bevist parre din blandingshund med en eller annen miniatyr er jeg sikker på er en jævla dårlig idè.

• Liker 3
Skrevet

Nei, fordi en slik hund ikke er verd så mye. Man går ikke i utgangspunktet inn for å prute på hunder, så noe impuls blir det ikke. Men møter man de rette for hunden, men som kanskje må vurdere avbetaling/lån, ja da kutter man ned prisen. Fordi igjen, hunden er ikke verd så mye.

"Stakkarene" til 1000kr får kanskje mye bedre oppfølging enn du/ts gidder å gi, og dermed sikret et godt hjem til hunden. For det er den eneste måten man kan gjøre det på, ikke via tusenlapper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...