Gå til innhold

Lage valper?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

De fleste som svarer her synes å totalt overse det voksende problemet med renrasede hunder i dag. Det finnes jo knapt en rase uten problemer! Og klart det finnes hauger med useriøse oppdrettere på rasehunder! Jeg kjenner til ei som solgte blandingshunder som renrasede. Hun hadde paret en havanais med en bolognes, og bpde hun og dyrlegen hun brukte mente de fint kunne selges som renrasede bologneser. Sånt finnes det en del av, og de håver inn penger fra idioter som tror de er garantert en flott hund fordi den har ei stamtavle.

Dere som har personlige erfaringer med dårlige blandingshunder her: klart det kan skje, spesielt der hvor det er tjuvparringer og man kanskje ikke engang aner hvem faren er! En doodle som var livredd for å være alene og fulgte eieren sin overalt? Javel, sånn kan også renrasede hunder være. Det kommer jo an på individet, omgivelsene og oppdragelsen.

Chineese Crested er kjent for å være engstelig for å være alene, og det advares mot å kjøpe den hvis man må la den være alene i flere timer om gangen. Dachsen er kjent for å være agressiv, en av fem dachser har bitt eller forsøkt å bite fremmede, en av tolv sin egen eier. King Charles Cavalier plages ikke bare av hjertefeil, kneleddsfeil og grå stær, men også av smerter fordi hodeskallen blir for trang for hjernen. Bulldog'en får gjerne hud- og øyelokkplager, hjertefeil, hjertesykdom og pustebesvær. Schäferen er stresset, og listen over sykdommer rasen plages med er lang: HD, spondylose, albueleddsartrose, allergi, betennelse i sircumanalkjertelene, immunsvikt, ryggplager, Svikt i bukspyttkjertelen, tannmangel, testikkelmangel og øyesykdom

Men hey, disse hundene er jo renrasede, så what the heck!? :tommelsmil:

Å parre to friske, velfungerende hunder av forskjellig, men nokså sammenfallende rasestandard, vil jeg i mange tilfeller si er bedre enn mye av den avlen som foregår på renrasede hunder i dag.

Selvsagt forutsatt at det ikke avles videre på blandingene.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

AB med innlegg #81 igjen: for ordens skyld: jeg synes absolutt ikke ts skal sette valper på blandingshunden sin! Den er allerede blandet, og hele prosjektet virker lite gjennomtenkt.

Gjest Survival
Skrevet

De fleste som svarer her synes å totalt overse det voksende problemet med renrasede hunder i dag. Det finnes jo knapt en rase uten problemer! Og klart det finnes hauger med useriøse oppdrettere på rasehunder! Jeg kjenner til ei som solgte blandingshunder som renrasede. Hun hadde paret en havanais med en bolognes, og bpde hun og dyrlegen hun brukte mente de fint kunne selges som renrasede bologneser. Sånt finnes det en del av, og de håver inn penger fra idioter som tror de er garantert en flott hund fordi den har ei stamtavle.

Jeg hater sånne mennesker. Har selv en renraset Havanais (ja den har stamtavle), og jeg vet at Bolognesen og Havanaisen er HELT forskjellige raser. Jeg ville ikke sammenliknet dem med hverandre en gang. Ikke ligner de særlig mye i utseende heller. Det er lett å se forskjell på dem hvis man kjenner til rasene.

Skrevet (endret)

De fleste som svarer her synes å totalt overse det voksende problemet med renrasede hunder i dag. Det finnes jo knapt en rase uten problemer!

At det finnes useriøs raseavl er da ikke noe argument for å avle på blandinger. Og å si at det ikke finnes sunne raser er en grov overdrivelse.

Det er selvsagt mye som må gjøres innfor enkelte raser, selv synes jeg at NKK burde gå hardere ut mot rasestandarder som favoriserer trekk som fører til dårlig helse, og åpne for selektiv noviseregistrering hos raser som har gjennomgående genetiske problemer som ikke lar seg løse innefor rasens egen genpool.

Men det blir jo en helt annen debatt. Tilfeldig produksjon av blaningshunder ingen vil ha løser ingen av problemene innenfor enkelte raser.

Endret av Rayanne
  • Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Spiller ingen rolle om hunden er "renraset" om den er papirløs eller er avlet på dårlige forledre. Men når man avler på renrasa dyr, så skal forhistorien til avkommene være registrert og mulig å søke tilbake på. Man har tilgang til foreldrenes helsehistorikk via Dogweb f.eks. Og har man litt vett (noe dessverre enkelte hundekjøpere og noen oppdrettere har) så kjøper man ikke en hund der foreldrene ikke er frirøntget og øyelyst uten anmerkninger.

Det burde vært påbudt med et hundekjøpersertifikat, der hundekjøper har avlagt en kunnskapstest. Blant annet på helsetilstand til foreldredyrenes stammer. Om det hadde blitt slutt på å selge syke hunder til uvitende folk, så hadde det heller ikke blitt avlet på syke dyr. Noe det gjør nå fordi det er så mange uvitende hundekjøpere der ute :kjefte:

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

(noe dessverre enkelte hundekjøpere og noen oppdrettere IKKE har)

Skrevet

Jeg blir noen ganger dypt sjokkert over hvilke raser folk kan finne på å mikse sammen. Finnes det virkelig ingen grenser for sånt? En ting er helse, men hva med utseendet til de stakkars dyrene? Det er tydeligvis mange som tror at hvis man parrer to hunder som er søte, så kommer det automatisl søte valper ut.

Et eksempel: Jeg har sett en hund som var en blanding av dalmatiner og cocker spaniel. Den hadde noen sånne typiske dalmatiner-flekker her og der, et slags spaniel-ansikt, og laaaange ører som hang helt ned til bakken omtrent- med masse krøllete pels på (resten av hunden hadde kort pels).

Fikk helt hakeslepp, det er det styggeste jeg noensinne har sett!

Skrevet

Fant en annonse på Finn - blanding av nettopp pomeranian og tibetansk spaniel - og de skal ha 10 000 kr for dem! :hakeslepp:

Link til annonse

De var ikke akkurat fine å se på heller, for å si det sånn!

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir noen ganger dypt sjokkert over hvilke raser folk kan finne på å mikse sammen. Finnes det virkelig ingen grenser for sånt? En ting er helse, men hva med utseendet til de stakkars dyrene? Det er tydeligvis mange som tror at hvis man parrer to hunder som er søte, så kommer det automatisl søte valper ut.

Et eksempel: Jeg har sett en hund som var en blanding av dalmatiner og cocker spaniel. Den hadde noen sånne typiske dalmatiner-flekker her og der, et slags spaniel-ansikt, og laaaange ører som hang helt ned til bakken omtrent- med masse krøllete pels på (resten av hunden hadde kort pels).

Fikk helt hakeslepp, det er det styggeste jeg noensinne har sett!

Der er jeg hjertens enig med deg. Sånt kan også skape store problemer for de stakkars hundene. Jeg har vært borti en rottweiler/dachs-blanding. Det var for det første ikke et pent syn, og for det andre fikk den store ryggproblemer pga den lange ryggen og de korte små bena kombinert med en kraftig rottweilerkropp ellers. Dyreplageri rett og slett.

Et annet skrekkeksempel er hunden en venninne av meg kjøpte, en blanding av Boarder Collie og Engelsk Setter. Den var jo spinnvill, stakkar, med både jakt- og gjeteregenskapene inntakt, og den hadde et umettelig behov for mosjon og aktivisering. Den slet ut eieren og spiste opp halve huset, selvfølgelig.

Min blandingsvalp er en krysning mellom to raser som til forveksling er nokså like av utseende. Gemytt hos de to rasene er også omtrent helt likt, så det er neppe muligheter for at noe skal krasje totalt, når også helse og gemytt er perfekt i linjene bakover.

• Liker 1
Skrevet

Fant en annonse på Finn - blanding av nettopp pomeranian og tibetansk spaniel - og de skal ha 10 000 kr for dem! :hakeslepp:

Link til annonse

Hvis du billedgoogler pomeranian valp, så ser du at disse helt klart ser ut som en hvilken som helst ren pomeranianvalp. De er bare ikke så innmari fine som valper.

Skrevet

At det finnes useriøs raseavl er da ikke noe argument for å avle på blandinger. Og å si at det ikke finnes sunne raser er en grov overdrivelse.

Jeg har aldri skrevet at det ikke finnes sunne raser, jeg skrev at det knapt finnes en rase uten problemer. Og det er fakta, enten du liker det eller ei.

Skrevet

Hvis du billedgoogler pomeranian valp, så ser du at disse helt klart ser ut som en hvilken som helst ren pomeranianvalp. De er bare ikke så innmari fine som valper.

Mulig det, men jeg synes pomeranian er stygge uansett jeg da..

Hovedpoenget her var i alle fall prisen - hva slags mennesker er det som tar ti tusen kroner for en blandingshund?

• Liker 3
Skrevet

Link til annonse

Hjelpes. Blandingshunder tar man en symbolsk sum for, ikke stort mer enn det koster å få dem chipet og vaksinert. Noe annet er rett og slett frekt.

• Liker 1
Skrevet

Mulig det, men jeg synes pomeranian er stygge uansett jeg da..

Hovedpoenget her var i alle fall prisen - hva slags mennesker er det som tar ti tusen kroner for en blandingshund?

Naboannonsen var også drøy, 12.000 for en pomerian, men klikker man inn på annonsen ser man at den er 50% annen smårase.

Fant også en selger som har tre annonser ute, to småhundkull og ett par voksne hunder. Lukter valpefabrikk lange veier. :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er 10.000 frekt? Aner dere hvor mye jobb som ligger bak et valpekull? Like mye for et blandingskull som for et renraset, i hvert fall. Våre har f.eks vært igjennom nøyaktig samme vet.undersøkelser, vaksiner og ormekurer som renrasede, de har fått valpefôr fra veterinær, og blitt passet på og fulgt opp på alle mulige måte. I tillegg har våre blandingsvalper fått vokse opp i et helt vanlig hjemmemiljø, med barn og dagligdagse lyder og bevegelser, tilvent utetilværelse og bilkjøring og til og med påbegynt trening på å gjøre fra seg ute. Vi har stått på som søren for disse små, og for 9.000, som vi tok, føler jeg at jeg har fått lønn for strevet, samt at jeg på best mulig måte har sikret meg seriøse interessenter. De to vi endte med å plukke ut er fornøyde med kjøpet, og med den kontakten vi har hatt hittil føler vi oss trygge på at valpene kom til gode og forberedte hjem.

Disse menneskene har kjøpt hund for å ha et nytt familiemedlem, ikke for å gå på utstilling eller drive med avl. De kjøpte av oss fordi de likte måten ting ble gjort på, og fordi de falt for våre valper. Ingenting galt med det, så lenge endel premisser ligger til grunn, som kun blanding av to (nesten like) raser, ingen helse- eller gemyttmessige problemer hverken hos foreldre eller forfedre, og avtale om at det ikke skal avles videre på blandingene.

Skrekkeksempler som Rottweiler/dachs, Damlatiner/puddel finnes det dessverre endel av, men uvettighet er vanskelig å få bukt med, både hos blandingsoppdrettere og oppdrettere av renrasede hunder.

F.eks burde hundefabrikkene i Sverige, med blanding av både 3 og 4 miniatyrraser, vært stengt for lengst. De annonserer hyppig på finn, og jeg vet om folk som har vært der borte og kjøpt ville mixer for 6-7.000. Det er virkelig stor butikk, og der tas det neppe hensyn til linjer bakover eller rasemessig kompatibelitet. Det er uvettig, og det er kun for å tjene penger. Jeg mistenker at ts er av samme type oppdretter, dessverre, som vil avle på en blandingshund.

Skrevet

Hvorfor er 10.000 frekt? Aner dere hvor mye jobb som ligger bak et valpekull? Like mye for et blandingskull som for et renraset, i hvert fall. Våre har f.eks vært igjennom nøyaktig samme vet.undersøkelser, vaksiner og ormekurer som renrasede, de har fått valpefôr fra veterinær, og blitt passet på og fulgt opp på alle mulige måte. I tillegg har våre blandingsvalper fått vokse opp i et helt vanlig hjemmemiljø, med barn og dagligdagse lyder og bevegelser, tilvent utetilværelse og bilkjøring og til og med påbegynt trening på å gjøre fra seg ute. Vi har stått på som søren for disse små, og for 9.000, som vi tok, føler jeg at jeg har fått lønn for strevet, samt at jeg på best mulig måte har sikret meg seriøse interessenter. De to vi endte med å plukke ut er fornøyde med kjøpet, og med den kontakten vi har hatt hittil føler vi oss trygge på at valpene kom til gode og forberedte hjem.

Disse menneskene har kjøpt hund for å ha et nytt familiemedlem, ikke for å gå på utstilling eller drive med avl. De kjøpte av oss fordi de likte måten ting ble gjort på, og fordi de falt for våre valper. Ingenting galt med det, så lenge endel premisser ligger til grunn, som kun blanding av to (nesten like) raser, ingen helse- eller gemyttmessige problemer hverken hos foreldre eller forfedre, og avtale om at det ikke skal avles videre på blandingene.

Skrekkeksempler som Rottweiler/dachs, Damlatiner/puddel finnes det dessverre endel av, men uvettighet er vanskelig å få bukt med, både hos blandingsoppdrettere og oppdrettere av renrasede hunder.

F.eks burde hundefabrikkene i Sverige, med blanding av både 3 og 4 miniatyrraser, vært stengt for lengst. De annonserer hyppig på finn, og jeg vet om folk som har vært der borte og kjøpt ville mixer for 6-7.000. Det er virkelig stor butikk, og der tas det neppe hensyn til linjer bakover eller rasemessig kompatibelitet. Det er uvettig, og det er kun for å tjene penger. Jeg mistenker at ts er av samme type oppdretter, dessverre, som vil avle på en blandingshund.

Vi har hatt flere valpekull selv hos moren min, så ja det vet jeg. En symbolsk sum for å dekke inn kostnader og sikre at valpene får et trygt hjem (andre ting må også gjøres for å sikre det, så klart). Jeg synes noe annet er frekt rett og slett fordi man i en blandingshund får en hund som ikke har noen verdi utover som et familiemedlem. Det kan være flotte hunder, men 10 000 kroner er mye forlangt for en hund med ubrukelig stamtavle.

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt flere valpekull selv hos moren min, så ja det vet jeg. En symbolsk sum for å dekke inn kostnader og sikre at valpene får et trygt hjem (andre ting må også gjøres for å sikre det, så klart). Jeg synes noe annet er frekt rett og slett fordi man i en blandingshund får en hund som ikke har noen verdi utover som et familiemedlem. Det kan være flotte hunder, men 10 000 kroner er mye forlangt for en hund med ubrukelig stamtavle.

Enig. En blandingsvalp er i mine øyne akkurat det samme som en helt vanlig kattunge, som man får slengt etter seg overalt-helt gratis.

Og til AB over her: jo, det ER faktisk utrolig frekt å kreve så mye som 9000. Det betyr at du er ute etter å tjene mest mulig penger på dem. For så mye penger koster faktisk ikke hundemat og noen vaksiner.

Da synes jeg det er veldig rart at de fleste selger for under halvparten av den prisen du tar, og likevel er det mer enn nok til at de får dekket inn utgiftene!

• Liker 2
Skrevet

Wow, dette er tydeligvis et provoserende tema for mange. nevner noen blandingshund så fyker enkelte i været... Det er ingenting i veien for å parre blandingshunder etter min mening, så fremst man øyelyser, HD-røntger, og sjekke at helsa generelt til hundene er bra akkurat slik man gjør med rasehunder, og har potensielle kjøpere. Men jeg ville ikke gjort det uten erfaring, og kun fordi hundene er søte, det er veldig mye jobb.

Alle hunder stammer fra samme sted, uansett om det er renraset eller ei, en blandingshund er absolutt ikke verre enn en renraset. Man ser hva som har skjedd med mange raser pga uvettig avl, schæferen med en så lav bakpart at de er mer utsatt for HD-problemer og ikke kan bevege seg normalt, boxere/boston terrier/mops som har problemer med å puste og ikke engang kan føde normalt, Grand Danois som har en gjennomsnitts-levealder på 6-8 år og det er slik rasestandarden skal være?! Hva er det som er naturlig og etisk med det? det har vel aldri vært så mange sykdommer hos hunder som det er nå, samtidig som hysteriet og forfengeligheten øker... Sier ikke at om man blander 2 blandinger så får man en frisk hund for det hjelper jo ingenting om begge foreldrene har D-hofter og øyelidelser.

Er hvertfall veldig glad for at jeg valgte en blanding av 2 sjeldne friske naturlige raser som har vært urørt de siste åra og ikke tuklet med, jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så hysteri rundt det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skal gjøre det kort og enkelt: Når du avler frem blandingshunder så setter du den opprinnelige rasen i fare. Noe som er svært negativt. Det finnes raser i dag som er nært ved å dø ut fordi de bare er avlet frem som blandinger. En blanding av to raser er en bastard. Enda så fantastisk nydelig og snill hunden kan være, så er det fortsatt å tukle med naturen. Og som du sier at hunden hadde parret hva som helst er vel stort sett sant det, men en tåpelig påstand. Fordi vi mennesker har tatt på oss oppgaven med å kontrollere avl og oppdrett - da må vi også gjøre det med respekt for raser og sånn som rasene egentlig skal være.

Andre ulemper med blandingshunder er helsa. En blandingshund kan riktignok leve mye lengre enn en renraset hund, men blandingshunden er mye mer utsatt for sykdommer og lidelser som dårligere pels, tannproblemer, øyeproblemer, osv. I tillegg er det tanken om at du vet faktisk ikke hva du får! Du vet virkelig ikke hvilken hund du ender opp med når du avler to raser (eller flere) sammen som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre. Den kan bli helt vel og bra, men det kan faktisk gå til hellvette og valper kan bli født og se ut og oppføre seg som troll.

Så har vi noe som heter "kryssavl" for å oppnå ønskede kvaliteter i en hund. Vi har jo chihuahuaen som blir avlet i hytt og pine for å gjøre den mindre og "søtere" å se på. Har du sett såkalte "teacup-puppies"? Det er hunder som er avlet frem til å være små nok til å passe i en tekopp. Når du som useriøs hundeeier avler på din blandingstispe bidrar du på å normalisere kryssavl. Selv om at dine intensjoner ikke er å skape en teacup-puppy, så bidrar du med å gjøre det enkelt for andre å krysse sin rase med andre raser.

Jeg kan sikkert begynne å gråte.

Mennesket begynte å tukle med naturen så fort man avlet hunden lenger og lenger vekk fra ulven, og å si at rasehunder er naturlig blir helt feil, det er menneskapt alt sammen, alt begynte med avl av jaktegenskaper og andre nytteverdier som videre førte til utstillinger. Når ble det naturlig å avle frem hunder med sykdommer fordi det tilfredstiller rasestandarden? man ser jo hvor på viddene VELDIG mange raser har kommet og hadde det ikke vært for alt det her så kunne man hatt frisk stamme og blod idag, uten diverse "mutanter" av noe som en gang lignet på hunder. Det er ikke slik at renrasede hunder automatisk blir friskere enn blandinger, det er jo nettopp pga etterspørsel og populæritet at hunder blir ihjelavlet. Hva har vel skjedd med de mest populære rasene i Verden? samtlige av rasene har en sykdom forbundet med rasen. Det finnes jo knapt et eneste frisk eksemplar av en Cavalier f.eks. Parrer man to mer sjeldne hunder som har bevart genene sine i mange tusen år uten store innblandinger og etterspørsel så vil det jo bli mindre sjanse for arvelige helseplager, enn om man parrer en schæfer med en Golden Retriever som begge har sterk grad av HD, det sier seg jo selv, og det er ikke tilfeldigheter som har ført til seg at de mest vanlige rasene er de som er mest preget av sykdommer.

Hvem kan vel fortelle hva som er best for hundene? det som ville vært det mest naturlige og beste er vel om de ble avlet med tanke på et friskt og langt liv med naturlig eksteriør, istedet for å bli bedømt i en utstilling der mange av rasene har fjernet seg så langt fra sine naturlige forfedre at de ikke engang kan leve et optimalt liv, men må bli tilrettelagt for, er det virkelig det beste for hundene, og er det prisen dyr må betale for menneskers forfengelighet og griskhet?

Kryssavl gjøres veldig ofte for å tilføre nytt blod til rasene, og det vil jeg si bare er sunt, f.eks Saarloos er jo avkom fra en bruksschæfer og ulv for å gjøre rasen friskere og sterkere og det ble gjort for å forsøke å unngå den rasestanderen shcæferen har idag. "Teacup"-Chihuahuaen er jo ikke noe annet enn et resultat av hva avl, oppdrett og penger kan føre med seg. Før var det nok like utenkelig å avle frem en hund full av helseproblemer som ikke engang kan puste eller føde normalt som det er å avle fram "teacup-chihuahua" idag...

Man skal ikke mange år tilbake før hunden faktisk var betydelig friskere og mer naturlig enn mange raser er idag.

http://www.myspace.com/video/bordercollie19/documentary-bbc-pedigree-dogs-exposed/44215931

Endret av Nebel86
Skrevet

Hvorfor er 10.000 frekt? Aner dere hvor mye jobb som ligger bak et valpekull? Like mye for et blandingskull som for et renraset, i hvert fall.

Det stemmer ikke, en som driver seriøst oppdrett av rasehunder vil ha flere utgifter enn noen som bare lager ett blandingskull. Feks har de store utgifter til innkjøp av gode avlsdyr, og også en del bomkjøp av dyr som viser seg å ikke kunne brukes pga ulike ting. Det blir også mye utgifter til utstillinger, mange reiser også utenlands for å besøke avlspartner, eller importerer disse, for å forbedre genpoolen i oppdrettet sitt.

Er jo ikke alle som gjør slikt, men det vil gjerne også avspeile seg i pris oppdretter forventer, og hva folk er villig til å betale. Ser du på finn og ulike oppdretteres hjemmesider ser du at pris innefor samme rase kan variere en del, og folk som har et kull på familiehunden tar som regel mindre enn en profesjonell oppdretter, enten det er blanding eller innenfor samme rase, både fordi de har mindre utgifter og fordi det ligger mindre avlsforberedelser bak.

8-10k for en blanding er helt sinnsykt, dette får man like gjerne en renraset hund for. En ren uhellsblanding går vanligvis for 2-3k, en litt påkostet blanding kan i mine øyne ikke rettferdiggjøre høyere pris enn omtrent det dobbelte.

Selvsagt er det et fritt marked, og så lenge det finnes folk som er villig til å betale gjør useriøse oppdrettere som de vil, men jeg blir litt forbannet når de i tillegg setter seg på sin høye hest, og mener at dette er rett og rimelig og nødvendig for å finne gode eiere. Jeg synes dette vaset om at seriøse folk betaler mest vitner om veldig dårlig evne til å vurdere mennesker, og da burde man ikke holde på med oppdrett, siden en viktig del av dette er å finne rett eier til valpene.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...