Gå til innhold

Lage valper?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på valper på nurket mitt som er nå 2,5 år. Hvordan går jeg fram? Legger man ut annonse for å finne riktig han hund eller hva gjør jeg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Raseklubben er stedet å begynne, der finner du gjerne utstillingsresultater og bilder av hannhunder. Det å finne rett hund kan være ganske tidkrevende, men det lønner seg å legge litt arbeid i det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lyst på valper på nurket mitt som er nå 2,5 år. Hvordan går jeg fram? Legger man ut annonse for å finne riktig han hund eller hva gjør jeg? :)

Hvorfor vil du ha hvalper på henne? Er hun raseren med stamtavle? Har hun noe å tilføre rasen? Sjekket for HD, og eventuelle raserelaterte sykdommer? Eller er hun bare "søt"? Det koster mye å drive avel på skikkelig vis, og være foreberedt på at det blir *veldig* dyrt... Sørg for å ha forsikring på bikkja...Kjenner en som skulle ta et kulle på en labrador. Hanhundeiern skulle ha en hvalp for parringa. Tispa måtte ta keisersnitt, og den gangen var det ikke vanlig med forsikring på dyr. Ut kom det EN hvalp... En dyr erfaring, og der ble ikke flere kull der...

Det er mye man bør sette seg inn i før en starter som oppdretter, det er ikke bare "å lage hvalper"...

• Liker 12
Gjest Survival
Skrevet

Huff av meg.

Dersom du er såpass ny om dette bør du vel kanskje vente litt? Som de andre påpeker her heter det ikke "å lage valper", og det er ikke bare å legge ut en annonse på nettet etter hannhund. Her er det tusen ting som skal vurderes og legges til rette først.

Først og fremst: Er det marked i Norge for den rasen du eventuelt skal avle frem? Om det ikke er det sier jeg la være. Jeg går sterkt ut i fra at hunden du skal avle på er en renraset hund som er premiert i utstillinger? (Utstilling gir hunder på en måte et "klarsignal" om at hunden kan bli avlet på. Dermed burde du også velge en hanne som er premiert i utstilling. Utstilling premierer for rette linjer innenfor rasestandaren. Det bør verdsettes.)

Har du kunnskapene du trenger å vite om avl og oppdrett før du setter i gang parringen på tispa di?

• Liker 4
Skrevet

Å "lage valper" er ikke noe man bare gjør på den måten, sånn uten videre.

Du høres altfor uerfaren ut, og folk som driver på sånn som deg kan faktisk bidra til å ødelegge hele rasen for fremtiden.

Så ikke gjør det, er du snill.

Når du ikke engang har peiling på hvordan man "går frem" så er i hvert fall det et tydelig tegn på at du IKKE er kompetent til å drive med avl.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor vil du ha hvalper på henne? Er hun raseren med stamtavle? Har hun noe å tilføre rasen? Sjekket for HD, og eventuelle raserelaterte sykdommer? Eller er hun bare "søt"? Det koster mye å drive avel på skikkelig vis, og være foreberedt på at det blir *veldig* dyrt... Sørg for å ha forsikring på bikkja...Kjenner en som skulle ta et kulle på en labrador. Hanhundeiern skulle ha en hvalp for parringa. Tispa måtte ta keisersnitt, og den gangen var det ikke vanlig med forsikring på dyr. Ut kom det EN hvalp... En dyr erfaring, og der ble ikke flere kull der...

Det er mye man bør sette seg inn i før en starter som oppdretter, det er ikke bare "å lage hvalper"...

Det heter VALPER. Ikke "hvalper" !!

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke godt nok at du selv synes hunden er "søt", det bør være en premiert utstillingshund, og jeg tror ikke din hund fyller kriteriene til at den bør bli brukt til avl.

For å avle på hunder skal man være kompetent og ha peiling på hva man driver med. Så jeg anbefaler deg å legge disse planene på hylla!

• Liker 3
Skrevet

Det finnes nok av hunder der ute som ikke har ett sted å bo. Ta heller vare på en slik, hvis du vil ha flere hunder.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det legges utrolig mye til innlegget til TS her, synes jeg. Hvor har TS skrevet at h*n vil ha valper på hunden fordi den er søt, f.eks?

En svarer også: det bør være en premiert utstillingshund, og jeg tror ikke din hund fyller kriteriene til at den bør bli brukt til avl. Hva vet du om TS sin hund? H'n har ikke skrevet ett eneste ord om hverken rase eller egenskaper. :klo:

Endret av Bodillen
  • Liker 11
Skrevet

Takk for svar! Hun er rett å slett en PERFEKT hund, og har bare gode egenskaper! Perfekt pels,(myk lamghåret valpepels som en katt) utrolig smart og snill. Elsker mennesker og alle dyr,kjempe sosial ++

Jeg har faktisk ingenting negativt å komme med.

Jeg har lyst på VALPER (ikke hvalper nei, skriveleif) på henne fordi det er utrolig mange som spør om dette og jeg vil `dele hun`med flere. Hun er blanding av Pomeranian og Tibetansk Spaniel.

Skrevet

Hun er blanding av Pomeranian og Tibetansk Spaniel.

Da lar du det være. Du har ikke noe mål med avlen, og du vet heller ikke hva du vil ende opp med å avle fram.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor er alle så negative til å sette valper på henne?! Dette er jo to VELDIG populære raser, ser ikke problemet...?!

Skrevet

Det heter VALPER. Ikke "hvalper" !!

Og det var alt du hadde å komme med? Den gang jeg gikk på skolen het det hvalp... Men det var nok lenge før du ble født... Hva synes du forøvrig om å sette valper på ei blandingstispe?

Da jeg gikk på skolen het det forøvrig "hvis", ikke viss/visst/vis/hvist og en del andre ting som skrives nå også forresten. Skriftspråket har (dessverre) endret seg mye de siste 30 åra...

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er alle så negative til å sette valper på henne?! Dette er jo to VELDIG populære raser, ser ikke problemet...?!

Å kjære vene... Ja det er to populære raser, og sånn bør det være, ikke lage det til EN blandings"rase"...

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Hun er rett å slett en PERFEKT hund, og har bare gode egenskaper! Perfekt pels,(myk lamghåret valpepels som en katt) utrolig smart og snill. Elsker mennesker og alle dyr,kjempe sosial ++

Jeg har lyst på VALPER (ikke hvalper nei, skriveleif) på henne fordi det er utrolig mange som spør om dette og jeg vil `dele hun`med flere. Hun er blanding av Pomeranian og Tibetansk Spaniel.

Pass på dine egne skriveleifer du, det heter ikke lamghåret, men langhåret...Og det heter "dele henne", ikke "dele hun" (en av de verste feilene jeg ser...)

Blandingsavl skulle vært forbudt, vi har det samme problemet med katter, at folk på død og liv skal ha unger på den fantastisk søte katta si...

Har du testa hunden for HD? I tillegg må du sjekke opp raserelaterte sykdommer på *begge* raser, før du i det hele tatt tenker på å sette valper på henne...

• Liker 2
Skrevet

Det legges utrolig mye til innlegget til TS her, synes jeg. Hvor har TS skrevet at h*n vil ha valper på hunden fordi den er søt, f.eks?

En svarer også: det bør være en premiert utstillingshund, og jeg tror ikke din hund fyller kriteriene til at den bør bli brukt til avl. Hva vet du om TS sin hund? H'n har ikke skrevet ett eneste ord om hverken rase eller egenskaper. :klo:

Fordi hun omtaler bikkja som "nurket", da regner jeg med at det er fordi hun er søt, ikke nødvendigvis en rasetypisk hund med stamtavle. Da hadde hun visst at det ikke bare var å "lage valper"... Men det er vel det som er problemet, folk "lager" (les produserer) valper, uten noe mål og mening, og uten noe som helst nytte for utviklingen av rasen...

• Liker 1
Skrevet

Hun er kanskje en perfekt hund for deg, og har stor verdi for deg som familiemedlem. Men hun har absolutt null *avlsverdi* så lenge hun er en blanding!

• Liker 7
Skrevet (endret)

Hvis ein tek ein tur inn på finn.no, så skjønner ein kvifor ein skal tenkje seg om både ein og fem gongar før ein avlar fram endå fleire kvalpar. Det ligg særskild mange kvalpar frå toyhundar/små raser og muskelhundar ute for sal på finn.no. Så det ser ut som om marknaden er rimeleg metta. Og når trådtartar sin hund ikkje er reinrasa blir det endå vanskeligare å få omsetning på kvalpane.

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Skrevet

Risikoen er stor for at valpene du avler fram havner på finn.

De ville sikkert bli søte, men ikke søtere enn de utallige andre gratis- og billigvalpene på finn.

Om du virkelig gjør alvor av garasjeoppdrettet ditt burde du skamme deg.

Jeg elsker katten min, og det ville vært kjempekoselig om hun kunne få kattunger med nabokatten, som er hennes bestevenn. Men markedet flommer over av kattunger, og som dyreeier må vi tenke på dyras beste. Derfor er min katt sterilisert, og hun har aldri hatt kull.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...