Gå til innhold

Flere metal-rock fans der ute?


corrado

Anbefalte innlegg

Joda,den linken oppsummerte det jo ganske bra,men noen ganger syns også jeg at det er vanskelig å plassere et band sjangermessig.Det kommer jo nye ting hele tiden nå.Ikke det at det er så nøye,men det kan være forvirrende til tider :)

Virker som mange i denne tråden har et VELDIG vidt begrep når det gjelder hva som er metal forresten :) Når ble for eksempel White stripes eller Alice in Chains metal egentlig?Mulig det er pirkete av meg,men rett skal være rett :gjeiper:

Sant det. Oppfattet overskriften som at ts lurte på metal OG rock diggere jeg men ser jo nå at det var feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest padawan

Sant det. Oppfattet overskriften som at ts lurte på metal OG rock diggere jeg men ser jo nå at det var feil...

nå er vel strengt tatt metal en undergruppe av rock uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er vel strengt tatt metal en undergruppe av rock uansett.

Ser feks at jeg har ramset opp Nirvana, det er jo ikke metal, ikke Foo Fighters heller.. Uansett om metal er en undergruppe til rock så var det jo metal fans ts søkte.

For meg går det skiller mellom grunjs, boogie, punk,heavy, metal, trash og death og sikkert flere begrep, men mye går jo i hverandre..

Utdyp gjerne viss du kan mer om det, vil gjerne lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Utdyp gjerne viss du kan mer om det, vil gjerne lære.

jeg har lykkelig gravd meg ned i metal-sjangeren selv så jeg er ingen ekspert på område. ser en på denne listen på Wikipedia over de forskjellige underkategoriene av rock ser en hvor mye forskjellig musikk som faller under samme paraply og mange av de flyter sikkert litt over i hverandre.

edit: denne listen viser underkategoriene av metal.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Greit nok at det er en underkategori av rock,men det var ikke det som var spørsmålet her uansett og selv om det er det så er det en viss forskjell på rock og metal.

Dessuten er det vel mye som er en underkategori av rock,men det er jo fortsatt en vesentlig forskjell mellom de ulike kategoriene.At de flyter over i hverandre kan nå så være og det kan jeg jo forstå når gjelder enkelte band,men de fleste er ganske lette å høre om de er metal.

Man hører jo for eksempel stor forskjell på et prog rock band og et metal band eller eventuelt så er det jeg som er nerd på dette området :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan tenke meg at man får se mye rart, når det er så stort og mange folk der! :ler:

Virker som en veldig bra festival altså, kommer nok til å dra dit en gang :)

haha folk tror utrolig mye rart om oss nordmenn altså! :ler:

Norway Rock har jeg aldri vært på, bare vært på en festival i Norge og det var Hove i 2008, da det var litt heavy band der ;)

Det er Endezzma, men er ikke sikker på om det var der de skulle spille, men var da et eller annet stort tror jeg :ler:

Me har sett alt frå bryllup, ein gjeng gamle damer som headbanger, folk som lager sitt eget toalett, menn i skolepikeuniformer (med ingenting under), folk som fyrer av raketter inne i partyteltet osv.

Men aldri noko vold :) Måtte ein tur innom sjukestua eine gangen, og samtlige som satt der inne var skada pga trøkk under konsertene eller fylla. Syntes det er herlig at over 80 000 kan samlast på eit (eller fleire) jorde, og så og sei ingen sloss :)

Eg meiner Wacken er obligatorisk for alle metal fans ;)

Endezzma har eg ikkje høyrt om. Kva sjanger er det? Er dei bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har sett alt frå bryllup, ein gjeng gamle damer som headbanger, folk som lager sitt eget toalett, menn i skolepikeuniformer (med ingenting under), folk som fyrer av raketter inne i partyteltet osv.

Men aldri noko vold :) Måtte ein tur innom sjukestua eine gangen, og samtlige som satt der inne var skada pga trøkk under konsertene eller fylla. Syntes det er herlig at over 80 000 kan samlast på eit (eller fleire) jorde, og så og sei ingen sloss :)

Eg meiner Wacken er obligatorisk for alle metal fans ;)

Endezzma har eg ikkje høyrt om. Kva sjanger er det? Er dei bra? :)

:ler: Hørtes bra og moro ut! :) Må få dratt dit en gang! :)

Hm,det er metal,har sett de live en gang men det er en stund siden og har ikke hørt noe mer på de,så får ikke sagt så mye mer :lol:

Kjæresten min er i et annet band med han fyren i endezzma,derfor jeg har hørt om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Ser feks at jeg har ramset opp Nirvana, det er jo ikke metal, ikke Foo Fighters heller.. Uansett om metal er en undergruppe til rock så var det jo metal fans ts søkte.

For meg går det skiller mellom grunjs, boogie, punk,heavy, metal, trash og death og sikkert flere begrep, men mye går jo i hverandre..

Utdyp gjerne viss du kan mer om det, vil gjerne lære.

Heavy, thrash, og death er ikke egne sjangere, men subsjangere innenfor metal-sjangeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører jo for eksempel stor forskjell på et prog rock band og et metal band eller eventuelt så er det jeg som er nerd på dette området :fnise:

Hører du forskjell på et prog rock band og et prog metal band også? :P

Sjangere driter jeg en hel del i, jeg hører på det som ørene mine liker - om det er dream metal eller gammel-rock bryr jeg meg fint lite om. Det kalles å henge seg opp i detaljer ;)

For meg er det fine med musikk at det ikke alltid trenger å bli satt i bås.

Ta Porcupine Tree som eksempel - et band som antageligvis har "litt av alt", de kan være de søteste små pusekattene til å plutselig sette igang et sinnsykt orgasme-i-ørene progressiv metal/rock.

Porcupine Tree er noe av det nydeligste som finns, sånn forøvrig!

Dere som liker "mye forskjellig" burde høre på et band som heter Fastlane Flower. (man finner de på spotify) De har kvinnelig vokalist blant annet, og hun kan minne veldig mye om dama fra Gåte til tider. Også har de mange heftige og fengende riff og gitar-sekvenser, og ikke minst så er alle sangene skikkelig fengende. Noen må "vokse" litt inn på en, mens andre er orgasme i ørene fra begynnelse til slutt. De har gitt ut en plate og driver og spiller en del konserter nå for å spre musikken. Kjenner bassisten i bandet, og sambo kjenner 3/4 av bandet :P

Jeg syns de minner meg om Porcupine Tree, Gåte, Within Temptation, Lacuna Coil osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du forskjell på et prog rock band og et prog metal band også? :P

Sjangere driter jeg en hel del i, jeg hører på det som ørene mine liker - om det er dream metal eller gammel-rock bryr jeg meg fint lite om. Det kalles å henge seg opp i detaljer ;)

For meg er det fine med musikk at det ikke alltid trenger å bli satt i bås.

Ta Porcupine Tree som eksempel - et band som antageligvis har "litt av alt", de kan være de søteste små pusekattene til å plutselig sette igang et sinnsykt orgasme-i-ørene progressiv metal/rock.

Dere som liker "mye forskjellig" burde høre på et band som heter Fastlane Flower. (man finner de på spotify) De har kvinnelig vokalist blant annet, og hun kan minne veldig mye om dama fra Gåte til tider. Også har de mange heftige og fengende riff og gitar-sekvenser, og ikke minst så er alle sangene skikkelig fengende. Noen må "vokse" litt inn på en, mens andre er orgasme i ørene fra begynnelse til slutt. De har gitt ut en plate og driver og spiller en del konserter nå for å spre musikken. Kjenner bassisten i bandet, og sambo kjenner 3/4 av bandet :P

Jeg syns de minner meg om Porcupine Tree, Gåte, Within Temptation, Lacuna Coil osv.

I hear ya! ;) OG de er verdens beste band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg roter noe jævli med den siteringa, sorry. Bra musikksmak Lurifaksen, jeg liker deg :)

Har du alt med dem eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk ingen CD'er, jeg har ikke kjøpt en CD plate siden jeg var... 12 kanskje? Omtrent da oppdaget jeg nedlastningsprogrammer :P Er vel omtrent verdens dårligste musikkelsker sånn sett, men jeg betaler for Spotify i det minste :P Men dumme Spotify har jo ikke halvparten av musikken til Porcupine Tree, så det har jeg måttet laste ned.. Så sånn sett har jeg alt :P

De som ikke har hørt Porcupine Tree mååååå høre! Det er så vakkert og sårt, så dypt og nærliggende at "alt annet" blir "bare" musikk i forhold. Lyricsene til Porcupine Tree er også noe helt spesielt, jeg elsker å sitte å lese tekstene samtidig som jeg hører på musikken. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn ellers, under Porcupine Tree, der må vel Dream Theater ligge! Elskelskeeeeelsk! Spesielt John Petrucci :fnise: Det er mannen med gitaren sin det! Namnam! Og musikken til Dream Theater er også så sinnsykt "følende", om enn noe mer progressivt enn Porcupine Tree i flekkene. Men det er så ekte og man blir bare sittende å være spent på "hva det neste" som kommer i en låt er. Selv de instrumentale låtene deres forteller en hel historie, selv uten et eneste ord.

Åhh det er så fint med fin musikk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn ellers, under Porcupine Tree, der må vel Dream Theater ligge! Elskelskeeeeelsk! Spesielt John Petrucci :fnise: Det er mannen med gitaren sin det! Namnam! Og musikken til Dream Theater er også så sinnsykt "følende", om enn noe mer progressivt enn Porcupine Tree i flekkene. Men det er så ekte og man blir bare sittende å være spent på "hva det neste" som kommer i en låt er. Selv de instrumentale låtene deres forteller en hel historie, selv uten et eneste ord.

Åhh det er så fint med fin musikk!

Kjære Lurifaksen, jeg kunne ikke vært mer enig. Gitaren til Petrucci har fått alle hårene på kroppen min til å reise seg i ren nytelse. Herlig!! Har vært to ganger på konsert med Dream Theater- like bra begge ganger.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

de fleste som har svart i denne tråden er vel metal-nerder i en eller annen grad ;)

Haha, passer bra på meg det i alle fall ;-)

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ingen CD'er, jeg har ikke kjøpt en CD plate siden jeg var... 12 kanskje? Omtrent da oppdaget jeg nedlastningsprogrammer :P Er vel omtrent verdens dårligste musikkelsker sånn sett, men jeg betaler for Spotify i det minste :P Men dumme Spotify har jo ikke halvparten av musikken til Porcupine Tree, så det har jeg måttet laste ned.. Så sånn sett har jeg alt :P

De som ikke har hørt Porcupine Tree mååååå høre! Det er så vakkert og sårt, så dypt og nærliggende at "alt annet" blir "bare" musikk i forhold. Lyricsene til Porcupine Tree er også noe helt spesielt, jeg elsker å sitte å lese tekstene samtidig som jeg hører på musikken. <3

Med nedlasting så mener du ulovlig nedlasting som i å ikke betale?? :kjefte:

Bare et tips; stor bok- og platesamling er et glimrende sjekketriks og gir deg 100 stjerner i boka hos bra damer.

Ikke tull eigang, så enkelt er det. :lur:

Og mens vi er inne på Dream Theatre; trommeintroen på 6:00. Ja, jeg har en ting for trommer :rodmer:

Haha...vent litt.....du var visst kvinne....ok; gjelder uansett. I alle tilfeller.

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, kan ikke folk linke til deres "epic feeling" del av en sang? Slik som du nevner norah.

Her er min favoritt gitarsolo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...