Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Oioi, flinkflink! Utrolig at Twilight kan være pensum, altså. Innimellom skulle jeg gjerne bytta ut litt pensum med lett ungdomsbok...

Vi er nemlig nødt til å ha et fag som ikke har noe som helst med vårt studium å gjøre, noe som liksom skal utvide horisonten vår osv. osv. Greit nok, jeg hadde tenkt å ta tysk sånn at jeg i det minste kunne ha noe nyttig, men hva skjer? De kutter lista med tilgjengelige fag å velge mellom ned til SJU kjipe fag. Så her sitter jeg og leser om gunstige arbeidsstillinger, personlig verneutstyr og forskrifter i loven. :Gjesp: Tror jeg snart svinner hen av kjedsomhet her! Kanskje jeg skal snike meg tilbake til mitt faglig relevante tankekart i stedet?

At vi har skjønnlitteratur, for både barn, ungdom og voksne, er ikke det verste nei! ;) Men om det er noen trøst så hender det ofte at de obligatoriske romanene er så ræva dårlig at livsviljen flsgrer ut av vinduet før man er ferdig med side 7.

Gunstige arbeidsstillinger og personlig verneutstyr? Bah! Jeg sender deg noen bøtter med medfølelse, for det hørtes jaggu rasende festelig ut! Har horisonten din blitt utvidet føler du? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med hvordan du skal bruke det? Hvordan du skal referere? Hvordan du skal bake det inn i teksten?

Hvordan jeg skal blande det inn i teksten/få det inn i teksten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Nå har jeg vært hjemme hele uken med influensa, gått glipp av alle forelesninger og vært ute av stand til å få gjort så mye som jeg burde hjemme. Henger absolutt etter, og eksamen nærmer seg med stormskritt føler jeg :tristbla:

Det burde jo være greit å være syk, men jeg får så dårlig samvittighet. Dessuten har jeg så vondt i ryggen at bare det å gå på butikken er en utfordring, og jeg må bare håpe og be om at ryggen har blitt bedre til mandag, så jeg ikke går glipp an enda mer. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det hjelper ikke å ha dårlig samvittighet! Jeg vet hvordan du har det, og jeg får også alltid dårlig samvittighet når jeg er syk, men man blir ikke friskere av å ha dårlig samvittighet. Du må heller sove og spise og se på film og ikke tenke på skole i det hele tatt (lettere sagt enn gjort). God bedring! :)

Takk, prøver å si det til meg selv, men det hjelper å høre det av andre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første innlevering på universitetet, men klarte selvfølgelig å rote det til og leverte for sent :( Den blir ikke vurdert, så nå får jeg sannsynligvis ikke gå opp til eksamen i det faget i dette semesteret.

:tristbla: skuffet over meg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan jeg skal blande det inn i teksten/få det inn i teksten..

Jeg regner med at det du har skrevet er basert på fagteori? Isåfall finner du sitater som du vil bruke til å underbygge det du har skrevet. Det er litt vanskelig å forklare, men her er et eksempel:

Twilight-serien er en internasjonal suksess og er svært populær blant unge jenter. Cervix hevder allikevel at bøkene er kjedelig (Cervix 2011). Det kan tyde på at bøkene tross alt har fått en blandet mottakelse og at de ikke er preget av å være all-alder litteratur i like stor grad som f. eks Harry Potter.

Ikke se på innholdet i det jeg har skrevet altså. ;) Poenget er at den ene linjen er en referanse. Det som er viktig er at faglitteraturen ikke "blir hengende i lufta". Det skal bygge opp under det du sier, samtidig som du skal si noe om det sitatet eller referansen sier. I dette tilfellet var det en indirekte referanse, altså at jeg skriver at sammendrag av det Cervix skrev på forrige side. Jeg kunne like gjerne ha skrevet et direkte sitat, men da måtte det ha vært ordrett. I ditt tilfelle kan det være lurt å ha litt av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det du har skrevet er basert på fagteori? Isåfall finner du sitater som du vil bruke til å underbygge det du har skrevet. Det er litt vanskelig å forklare, men her er et eksempel:

Twilight-serien er en internasjonal suksess og er svært populær blant unge jenter. Cervix hevder allikevel at bøkene er kjedelig (Cervix 2011). Det kan tyde på at bøkene tross alt har fått en blandet mottakelse og at de ikke er preget av å være all-alder litteratur i like stor grad som f. eks Harry Potter.

Ikke se på innholdet i det jeg har skrevet altså. ;) Poenget er at den ene linjen er en referanse. Det som er viktig er at faglitteraturen ikke "blir hengende i lufta". Det skal bygge opp under det du sier, samtidig som du skal si noe om det sitatet eller referansen sier. I dette tilfellet var det en indirekte referanse, altså at jeg skriver at sammendrag av det Cervix skrev på forrige side. Jeg kunne like gjerne ha skrevet et direkte sitat, men da måtte det ha vært ordrett. I ditt tilfelle kan det være lurt å ha litt av begge deler.

Hva er det denne referanse metoden heter igjen? Yale/Harvard metoden? Jeg kan ikke fordra den, synes i grunn den ødelegger flyten i teksten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det denne referanse metoden heter igjen? Yale/Harvard metoden? Jeg kan ikke fordra den, synes i grunn den ødelegger flyten i teksten...

Der hvor jeg studerer får vi formelle krav vi må fylle, i tillegg til selve oppgaven. F.eks:

Linjeavstand: 1,5

Skriftstørrelse: 12

Skrifttype: Times New Roman

Marger: X cm (jeg pugger aldri dette, bruker malen som er laget til fakultet og bruker den. Da slipper jeg å tenke på det, alt av linjeavstand og marger og sånn er ordnet).

I tillegg står det at vi skal bruke APA-malen når vi refererer.

Finnes det noe sånt på emnesiden/institutsiden/fakultetsiden din? Evt. på et intranett?

APA-malen finner du i alle fall her, den åpner seg om en PDF-fil. Veldig kjekk og enkel å forstå. Andre typer maler har jeg ikke kjenskap til.

Endret av PecanPie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor jeg studerer får vi formelle krav vi må fylle, i tillegg til selve oppgaven. F.eks:

Linjeavstand: 1,5

Skriftstørrelse: 12

Skrifttype: Times New Roman

Marger: X cm (jeg pugger aldri dette, bruker malen som er laget til fakultet og bruker den. Da slipper jeg å tenke på det, alt av linjeavstand og marger og sånn er ordnet).

I tillegg står det at vi skal bruke APA-malen når vi refererer.

Finnes det noe sånt på emnesiden/institutsiden/fakultetsiden din? Evt. på et intranett?

APA-malen finner du i alle fall her, den åpner seg om en PDF-fil. Veldig kjekk og enkel å forstå. Andre typer maler har jeg ikke kjenskap til.

Helt enig. Jeg liker Chicago-manualen best, med fotnoter framfor endenoter.

PecanPie: Ja vi får også sånne krav :) Margene er de derimot ikke så nøye på, heller ikke referansemetodene - de er mer opptatt av at det er referert riktig. Jeg sverger til fotnoter :fnise: Synes man da får en bedre tekst og ikke minst setninger som ikke blir avbrutt av (Bagge:2007 s. (99-109). Jeg faller helt ut av det jeg leser fordi plutselig så kommer det, og jeg blir litt forvirret :fnise:

Junimarie: Fotnoter er best!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det denne referanse metoden heter igjen? Yale/Harvard metoden? Jeg kan ikke fordra den, synes i grunn den ødelegger flyten i teksten...

Jeg -tror- kanskje det er Harvard? De har aldri sagt noe særlig om hvilken metode det er, bare at sånn skal det gjøres. Fotnoter får vi bare bruke når vi refererer til nettkilder. Da skal nettadressen, samt når det er hentet ut, stå i fotnoten. Jeg vil tro det kommer litt an på hva man er vant til? For meg er dette normalen, så jeg blir stressa av fotnoter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vampen, fotnoter er stress :fnise: Syns det blir oversiktlig og fint med Harvard metoden jeg, slipper å se opp og ned på siden for å se forfatter hele tiden. Mye greiere når alt bare står i en parentes rett der man leser :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Læreren vår på Latinamerikanske Økonomier vil at vi skal skrive eksamen på 45 min og ville ikke fortelle oss hvordan eksamen skulle se ut... synes det er dårlig gjort siden alle de andre sier ifra hva de forventer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunstige arbeidsstillinger og personlig verneutstyr? Bah! Jeg sender deg noen bøtter med medfølelse, for det hørtes jaggu rasende festelig ut! Har horisonten din blitt utvidet føler du? ;)

Meget! ;) Jeg innser nå at min lesestilling lent over arbeidsbordet med hodet lent på armen antakelig ikke er en veldig gunstig arbeidsstilling, hehe. Kanskje det burde vært påbudt med gassmasker for å unngå ekle forkjølelsesbakterier når folk nyser på lesesalen..?

Læreren vår på Latinamerikanske Økonomier vil at vi skal skrive eksamen på 45 min og ville ikke fortelle oss hvordan eksamen skulle se ut... synes det er dårlig gjort siden alle de andre sier ifra hva de forventer :(

Dumme forelesern.

Kom arbeidslyst og treng deg på, her skal du motstand finne!

Har krøket meg til universitetet i dag, selv om det hadde vært veldig behagelig å være hjemme i dag også. Men i dag er det dessverre alt for mange jobb/vervsplikter som må utføres, så jeg måtte komme. Men nå som det er fritime har jeg IKKE lyst eller ork til å gjøre øvinger, selv om jeg bare har gjort to halve så langt denne uka. *sutre sutre* vondt i hodet, *sutre sutre* trøtt! Jeg savner kjøkkenbordet mitt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hater å sitte, og jeg hater å skrive rapporter. Jeg hater tidsfrister som tvinger meg til å sitte og skrive rapporter. Jeg hater eksamener som tvinger meg til å sitte og lese i månedsvis i forkant, for å bare ende opp med en forbanna gjennomsnittelig karakter. Jeg kommer også til å hate all stillesittingen som fremtidens jobb vil bringe, og jeg kommer til å hate å måtte utføre jobben i det store og hele. Kunne like gjerne vært prostituert, for det handler uansett om å selge seg for penger. Å selge sex innebærer i det minste litt fysisk aktivitet..

Jeg liker å danse, og liker egentlig ikke så mer enn å danse. Skulle ønske jeg hadde innsett alvorlighetsgraden av dette jeg enda var ung nok til å ha muligheten til å gå den veien. Jeg skulle ha trodd på drømmen og innsett at profesjonell danser ER et fullverdig yrke man KAN leve av, og at trivsel og motivasjon er så uendelig mye mer verdt enn fast jobb og penger til overs hver mnd. Det er for sent nå :'(

..og jeg klarer ikke engang begynne å skrive på rapporten som har frist i kveld, fordi jeg bare sitter og gråter av frustrasjon og demotivasjon. Har barn, så kan ikke bare gjøre som jeg vil heller. Jeg HATER tilværelsen som alenemor og student!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

henger meg på her! Jeg holder på å skrive semesteroppgave i Exphil, skal leveres på tirsdag (eller noe sånt). Skal være på ca. 3000 ord, og jeg har skrevet 3 sider (og så finner jeg ikke ordtelleren i word for mac, men det er vel ca. halvparten). Men det føles som om alt jeg har skrevet er bare ræva! Og etter det så må jeg skrive en kvalifiseringsoppgave i exfac, som skal leveres en uke etter exphil, og der har jeg ikke begynt og henger langt etter og har MASSE å lese, og etter det - SÅ får jeg utdelt semesteroppgave i kunsthistorie (der jeg også nesten ikke har lest noen ting) som jeg har et par uker på. Det føles som jeg drukner i arbeid, for det er så fryktelig mye å lese. Det verste er at jeg føler jeg ikke har noe akademisk nivå på skrivingen i den exphil-oppgaven i det heletatt :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...