Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Jeg er på utveksling og trenger faget forhåndsgodkjent. Fristen for å bytte fag her er 2. oktober :)

Så jeg får naturlig nok ikke gått innom heller. 

 

Isjda  :( Men de har vel en eller annen form for kontortid hvor du kan prøve å ringe dem? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StripeyPanda

Har kasta bort hele tre uker - på ingenting! Trent, vaska, vært sosial... Tenk på alt det jeg kunne ha lest på den tiden... Argh. Den der "starter imorgen"-tanken.. Den er jammen lett å finne frem altså.  :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en dag brukt på matlaging og surfing på nettet. Pluss at jeg kranglet litt med instituttet mitt, som er helt på bærtur om dagen. 

 

Ikke har jeg skaffet meg pensumboka heller, det er kanskje på tide snart..



Anonymous poster hash: 3fbbd...655
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt anklaget for plagiat, jeg som aldri har juksa en eneste gang i mitt liv.

 

Masterlivet suger for tida.



Anonymous poster hash: c60d6...536
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt anklaget for plagiat, jeg som aldri har juksa en eneste gang i mitt liv.

Masterlivet suger for tida.

Anonymous poster hash: c60d6...536

:O !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følte hardt for å si noe til alle dere som føler dere henger etter..

Gjør dere selv en tjeneste og slutt å tro at du skal være ajour med pensum hele tiden! Hvis dere er det, supert, hvis ikke, null stress! Gjør det dere skal av obligatoriske oppgaver, og fokuser resten av tiden på eksamensoppgaver. Gå i forlesningene hvis det gir dere noe, og hvis ikke så lar dere vær. Eksamensoppgaver + læringsmål + pensumlister holder i massevis, dere trenger ikke å lese hver eneste setning i alle bøkene.. Så ta det med ro, de aller fleste henger etter, og hvis dere skal ha uoppnåelige krav til dere selv blir studietiden ekstrem hard! Det er selvfølgelig fint å les jevnt, det blir mye bedre i eksamensperioden hvis ikke alt føles nytt og fremme (men selv om det er tilfelle, så går det stort sett bra da og :P ).

Vær snille med dere selv :)

Anonymous poster hash: 7fc02...ed5

Dette trengte jeg så uendelig mye akkurat nå, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har metodefag på masternivå nå, og det eneste veiledningstilbudet vi har er å få veiledning på et spørreskjema (altså hallo???). Undervisningen var en kompakt uke i begynnelsen av semesteret og veiledningstilbudet er kun 1 uke i oktober, og da KUN for å få råd ang. spørreskjemaet - og for oss som faktisk har gjort litt mer på 1 mnd enn å skrive den lille greia der, men som har gjennomført både kvantitativ og kvalitativ undersøkelse, og mer eller mindre skrevet ferdig hele forbanna oppgaven så er det NULL veiledning å få på noe som helst. Altså.. Hva slags opplegg er dette?? Hvem bruker over 1 mnd på å formulere utkast til spørreskjema?? Og hvorfor er det så forbanna vanskelig for folk som frivillig har tatt på seg å undervise i emner på masternivå å faktisk veilede studentene sine i det de selv uttrykker at de trenger hjelp til??

 

For første gang i mitt studieliv føler jeg at jeg står på fullstendig bar bakke mtp. hvordan jeg ligger an. Har skrevet ferdig hele oppgaven på ca. 50 sider med vedlegg og alt (innlevering er ikke før i slutten av november), men om det er bra eller dårlig? Aner ikke. Og ikke får jeg vite det før jeg har levert den som EKSAMEN i hele forbanna faget heller  :rasende:

 

Gjett om jeg skal klage til studieadministrasjonen. Hele opplegget med det faget har bare vært.. Teit. Forsåvidt enkelt rent faglig (hvertfall for meg som har hatt all den metoden før), og praktisk rettet, men når emneansvarlige/forelesere er SÅ lite behjelpelige så ser jeg ingen grunn til at de skal ha det faget - da kan noen andre som bryr seg mer om studentene ha det. Ikke rart folk hopper av på første semester når dette er det som møter dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dag 4 uten at jeg har fått lest pensum. I morgen skal jeg skjerpe meg



Anonymous poster hash: 3fbbd...655
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser, jobber med regneoppgaver og leser litt til, men alt går inn så treeeegt! Jeg henger allerede veldig etter. Føler jeg jobber så mye, og det gjør jeg, men jeg kan fint bruke en halvtime på to sider. I dette tempoet går det bare ikke. Samtidig er det så vanskelig å vite hva man kan delvis hoppe over av pensum.

😖

Anonymous poster hash: fad50...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Må være en deilig følelse. Takk for beskrivelsen. Blir NTNU som blir aktuelt for meg også om jeg velger å gå videre med en master.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Tusen takk! :D Det var ganske uvirkelig i grunn, og ekstremt slitsomt.. Ble ingen sommerferie i år for å si det sånn :P Men det er godt å være ferdig, og nå nytes livet for fullt :D 

Det er ikke sikkert det fungerer likt ved hele NTNU, hvis du går noe siv.ing-aktig så har de bare 30 studiepoeng master (+ 15 poeng prosjekt først, som ofte er tilknyttet senere master), og ingen forsvaring. 

Men NTNU er et godt valg innenfor realfag/teknologi hvertfall :) 

Anonymous poster hash: 7fc02...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det er så deilig å ha noen å klage litt til og få oppmuntring og reality check fra. Jeg har så stort ønske om å lære alt, at jeg sliter med å hoppe over noe. I tillegg synes jeg det er litt...tragisk...bare å kunne pugge et svar til eksamen, istedet for å faktisk forstå pensumet. I noen av emnene vi har får vi utlevert spørsmål etter hvert kapittel/forelesning og så blir eksamensspørsmålene trukket ut fra disse. Høres veldig greit ut mtp å stå på eksamen, det er jo bare å pugge svarene på de oppgavene du trener på, men mye blir jo utelatt og jeg føler jeg "jukser" om jeg ikke kan mer av faget mitt etter endt grad enn de tingene jeg har pugget (og kanskje ikke forstått). Kjipt å få jobb og så kan man egentlig ikke så mye av det som forventes.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Problemet er ofte, hvertfall i første og andre semester (gjerne tredje og fjerde for den del og..), at man gjerne er vant til opplegget på vgs, hvor man kunne pugge litt dagen før prøver og så fikk man god karakter. Nå derimot er pensum så stort, at man kommer ikke gjennom å pugge alt, særlig ikke hvis man har fire fag. Da må man se på hva som er viktig, og fokusere på det. Selvfølgelig føles det litt feil, spesielt hvis det er lite obligatorisk i faget og man bare leser rett før eksamen, man husker ikke all verden av det. Jeg har kjempegode karakterer i fag jeg knapt husker å ha tatt, fordi jeg pugget tidligere eksamensoppgaver og fikk det samme på eksamen. Men det er nå en gang det det er lagt opp til i skolesystemet i dag :P 

Anonymous poster hash: 7fc02...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer til innleveringsfrist, teller 10% av karakteren.. Jaja, jeg får vel begynne snart! Men kjenner jeg meg selv rett blir det pink floyd og en blås. Jeg har jo gjort halvparten xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Linaria! A bheil thu fuar?" "Chan eil.... chan eil... tha mi... fuck!" 

Jeg bannet foran professoren. Dette går jo rett vei!


Og aaaah! Samme dag som jeg får britisk bankkort i posten og endelig skal få overført penger fra den norske kontoen, så kuttes renta og krona er verdt sånn 30 øre mindre. Nå har jeg jo måttet leve på en god del sykt dyre minibankuttak siden jeg flyttet hit da, så det blir jo mye bedre uansett, men det er utrolig frustrerende. Får overføre så lite som jeg kan leve på nå og håpe det blir bedre utover høsten.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Muntlig japansk i dag. Har skrevet alt jeg kan men blir bare 30 sekunder når vi skal ha 2 minutter. Får ta noen heftige kunspauser :(



Anonymous poster hash: c60d6...536
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg å være noen superstudent. Hadde en god del 4-ere,noen 5 og 6 samt litt 3-ere på VGS og på Bachelor lå jeg på A-C, så vil si jeg er god, men ikke en superflink student.

 

Men jeg vil allikavel komme med noen tips til lesing som hjalp for meg :Nikke:

 

a.) Få oversikten i boka. Les overskrifter og få med dere ord som ofte blir brukt. Les gjerne bakers i boka der det ofte står et sammendrag. Å sitte å lese sidene opp og ned gjør deg bare sliten og umotivert og når du går ut fra biblioteket har du glemt sikkert 80%.

 

b.) Få med deg forelesninger og noter underveis, sikt på å være tilstede på minst 80% av alle forelesningene. På mange studier er det spørsmål man skal svare på for egen skyld(uten innlevering), ha litt fokus på disse og gjør dem flere ganger.

 

c.)Når du leser, ikke les 4t sammenhengende. Les i 45min og gjør noe HELT ANNET. DVs gå en tur, ta oppvasken, tren osv...ikke facebook eller tv. Pauser er viktige og prøv å få i gang blodsirkulasjonen.

 

d.) for å huske noe er det viktigst med repetisjon. Kjedelig ja, men hjernen husker det som repeteres ofte.

 

e.)Hvis du skal huske ting, la oss si du skal huske alle landene i Europa da, for å gjøre det enkelt, så finn noe du assosierer med det. for eksempel Norge blir viking, Spania er tapas osv(hvis dere skjønner hva jeg mener)

 

d.) Tidslinjer og tankekart er nyttige verktøy. Når man visualiserer noe er det lettere å huske det fremfor når man leser noe. Tidslinjer er ypperlig i fag som for eksempel historie og samfunn.

 

f.) Les på tidligere eksamensoppgaver, lær dere hvordan dere drøfter teorier på en god måte.

 

g.)Spis "Brain Food" fisk,grønnsaker etc, det skjerper deg mer enn å hive innpå med big mac, prøv å trene og eventuelt meditere.

 

h.) lær akademisk lesing og skriving. språket blir bedre når du bruker "store ord", og leseren klarer å ta teksten din mer seriøst.

 

i.)lær dere å kjenne foreleserne og hva de liker. Noen liker teorier, noen elsker grafer og diagrammer og noen bryr seg bare om at du kan de uttrykkene du skal kunne. Ikke glem at noen forelesere også er dårlige forelesere, så at du ikke skjønner noe betyr ikke nødvendigvis at det er noe feil med deg, men at foreleserens formidlingsevne er feil.

 

j.)hva,hvor,hvordan,når,hvorfor++ er gode ord. for eksempel Markedsføring:

hva er markedsføring?hvorfor er markedsføring viktig?når bør man markedsføre et produkt?hvordan markedsfører man et produkt på best mulig måte?hvordan hjelper markedsføring bedriften?hva catcher kundene fra markedsføringen? osv....lag så mange spørreord du kan ift ord som ofte blir gjentatt.

 

og til sist, var det noen som så at jeg skrev D to ganger? Antageligvis ganske få. dette har også noe med hukommelse å gjøre. Alle vet hvordan alfabetet er og hjernen leser det automatisk, men har vanskelig for å registrere feil når man forventer at noe skal være i en viss rekkefølge. :Nikke:

 

Så vil jeg si at dere ikke må ha for høye krav til dere selv, det bare stresser dere enormt. Mange lesehester sier i ettertid at 50% av det de leste på ikke ble engang nevnt på eksamen, og det er fordi de bare pugger og pugger og går i detaljer på alt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet er ofte, hvertfall i første og andre semester (gjerne tredje og fjerde for den del og..), at man gjerne er vant til opplegget på vgs, hvor man kunne pugge litt dagen før prøver og så fikk man god karakter. Nå derimot er pensum så stort, at man kommer ikke gjennom å pugge alt, særlig ikke hvis man har fire fag. Da må man se på hva som er viktig, og fokusere på det. Selvfølgelig føles det litt feil, spesielt hvis det er lite obligatorisk i faget og man bare leser rett før eksamen, man husker ikke all verden av det. Jeg har kjempegode karakterer i fag jeg knapt husker å ha tatt, fordi jeg pugget tidligere eksamensoppgaver og fikk det samme på eksamen. Men det er nå en gang det det er lagt opp til i skolesystemet i dag :P

Anonymous poster hash: 7fc02...ed5

 

Da tenker jeg det er forelesers oppgave å fokusere på det som er viktig, og fortelle hvorfor, sånn at man lærer seg å skjelne det viktige fra det som er "ekstramateriale." Sånn det fungerer nå lærer vi bare hva vi skal pugge på, men ikke hvorfor, annet enn at "dette får dere på eksamen". Kanskje jeg er litt pirkete her, men jeg tenker at om man drar opp de store linjene og forklarer litt mer rundt det, og presiserer at -dette er viktig fordi...- , istedenfor å skrive et spesifikt spørsmål knyttet til 'de store linjene', men ikke forteller hvorfor dette er viktig, da har man bommet litt. (Det ser man på alle spørsmålene som kommer på It's learning etter forelesning, om detaljer som enkelte henger seg opp i og de tydeligvis ikke har forstått helheten engang...) 

 

- Stor tilhenger av at folk skal lære hvorfor det de lærer er viktig. 

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg å være noen superstudent. Hadde en god del 4-ere,noen 5 og 6 samt litt 3-ere på VGS og på Bachelor lå jeg på A-C, så vil si jeg er god, men ikke en superflink student.

 

Men jeg vil allikavel komme med noen tips til lesing som hjalp for meg :Nikke:

 

a.) Få oversikten i boka. Les overskrifter og få med dere ord som ofte blir brukt. Les gjerne bakers i boka der det ofte står et sammendrag. Å sitte å lese sidene opp og ned gjør deg bare sliten og umotivert og når du går ut fra biblioteket har du glemt sikkert 80%.

 

b.) Få med deg forelesninger og noter underveis, sikt på å være tilstede på minst 80% av alle forelesningene. På mange studier er det spørsmål man skal svare på for egen skyld(uten innlevering), ha litt fokus på disse og gjør dem flere ganger.

 

c.)Når du leser, ikke les 4t sammenhengende. Les i 45min og gjør noe HELT ANNET. DVs gå en tur, ta oppvasken, tren osv...ikke facebook eller tv. Pauser er viktige og prøv å få i gang blodsirkulasjonen.

 

d.) for å huske noe er det viktigst med repetisjon. Kjedelig ja, men hjernen husker det som repeteres ofte.

 

e.)Hvis du skal huske ting, la oss si du skal huske alle landene i Europa da, for å gjøre det enkelt, så finn noe du assosierer med det. for eksempel Norge blir viking, Spania er tapas osv(hvis dere skjønner hva jeg mener)

 

d.) Tidslinjer og tankekart er nyttige verktøy. Når man visualiserer noe er det lettere å huske det fremfor når man leser noe. Tidslinjer er ypperlig i fag som for eksempel historie og samfunn.

 

f.) Les på tidligere eksamensoppgaver, lær dere hvordan dere drøfter teorier på en god måte.

 

g.)Spis "Brain Food" fisk,grønnsaker etc, det skjerper deg mer enn å hive innpå med big mac, prøv å trene og eventuelt meditere.

 

h.) lær akademisk lesing og skriving. språket blir bedre når du bruker "store ord", og leseren klarer å ta teksten din mer seriøst.

 

i.)lær dere å kjenne foreleserne og hva de liker. Noen liker teorier, noen elsker grafer og diagrammer og noen bryr seg bare om at du kan de uttrykkene du skal kunne. Ikke glem at noen forelesere også er dårlige forelesere, så at du ikke skjønner noe betyr ikke nødvendigvis at det er noe feil med deg, men at foreleserens formidlingsevne er feil.

 

j.)hva,hvor,hvordan,når,hvorfor++ er gode ord. for eksempel Markedsføring:

hva er markedsføring?hvorfor er markedsføring viktig?når bør man markedsføre et produkt?hvordan markedsfører man et produkt på best mulig måte?hvordan hjelper markedsføring bedriften?hva catcher kundene fra markedsføringen? osv....lag så mange spørreord du kan ift ord som ofte blir gjentatt.

 

og til sist, var det noen som så at jeg skrev D to ganger? Antageligvis ganske få. dette har også noe med hukommelse å gjøre. Alle vet hvordan alfabetet er og hjernen leser det automatisk, men har vanskelig for å registrere feil når man forventer at noe skal være i en viss rekkefølge. :Nikke:

 

Så vil jeg si at dere ikke må ha for høye krav til dere selv, det bare stresser dere enormt. Mange lesehester sier i ettertid at 50% av det de leste på ikke ble engang nevnt på eksamen, og det er fordi de bare pugger og pugger og går i detaljer på alt mulig.

Takk for gode tips! Særlig det med akademisk skriving sliter jeg med. Skal prøve å få tak i gode eksamensbesvarelser fra tidligere, sånn at man ser hva som gir en A og hva som gir en C, f.eks. Jeg syns det er vanskelig å vise selvstendighet i teksten, da jeg har en tendens til å tenke at "jammen jeg kan jo ikke dette, sånn egentlig, hvordan skal jeg da synse og mene så mye mer enn de teoriene jeg har lest om?" Gode tips der?

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...