Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Æsj, har blitt syk! Det har man jo ikke tid til...

Jeg vurderer å kutte et emne (7,5stp) fordi jeg allerede henger veldig etter i det faget og det er tungt stoff for meg. Vi har obligatorisk innlevering, men ikke fått oppgaven ennå. Bør jeg kutte nå og bruke tiden på de andre emnene, eller vente å se hva oppgaven omhandler for å se om jeg har sjans...? Syns det er vanskelig å prioritere lesingen. Hva er viktig? Hva henger sammen med hva? Hvor mye klarer jeg å lese i eksamensperioden...? Og hvor tøft blir det å ta igjen det tapte....?

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åååh! Skal møte personal tutor i dag, men det er umulig å finne fag som passer sammen i timeplanen og samtidig blir godkjent i Norge!

Jaja... I verste fall kommer jeg til å ha 10 ekstra poeng som ikke teller til graden min i Norge, men jeg kommer til å mange enten 40 eller 50 poeng når jeg kommer hjem så det gjør ikke så mye. Jeg må gå et år til på UiO uansett.

Noen som vet om hvis poengene man tar i utlandet ikke blir godkjent som en del av graden, tller de likevel som poeng for Lånekassen? Så jeg ikke blir mer forsinket når det gjelder studiepoeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fikk tildelt masterlesesalsplass, og burde være veldig glad for det, men fytti. Vi er 8 stk som deler et klasserom uten vinduer og mulighet for lufting. 

 

Andre masterstudenter får lyse, luftige rom med vinduer og inndelte kontorpulter.

 

Ser ut til at vi får bord som ikke kan heves/senkes og helt vanlige stoler.

 

Kommer nok til å bruke de offentlige lesesalene likevel.

Anonymous poster hash: c60d6...536

 

Er dette egentlig lov? Gå og klag til instituttet/fakultetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være syk er tydeligvis ikke godt nok grunnlag for å få innvilget sykestipend fra lånekassen.

 

Må jeg være syk og stå på hodet? Syk og danse jenka? Syk og skaffe meg en hamster? Hva må til for å få godkjent søknad om sykestipend, når bekreftelse på sykdom ikke er nok...? :bond:
 

 

 

Jeg fikk avslag på søknaden om sykestipend, som ble sendt inn for 6! uker siden. Jeg har snakket med rådgiver og fastlegen, og de sa at søknaden så bra ut. Allikevel fikk jeg avslag, og får dermed ikke gjort om vårsemesteret til stipend istedenfor lån pga sykdom. Jeg har ikke mottatt støtte denne høsten pga jeg ligger 60stp bak(pga sykdommen i vår...!), så jeg er temmeeeeeeeliiiiiig blakk, kan man si. Måtte bruke bufferkontoen min på husleie og regninger... :( (heldigvis hadde jeg bufferkonto!)

 

Men det kan hende jeg får godkjent den nye søknaden om lån og stipend, siden de nå har mottatt erklæring på at jeg har vært syk. Men det kan de ikke love. Får vite det neste uke. Må uansett sende inn mer informasjon for å få vurdert søknaden om sykestipend på nytt...

 

Enn så lenge får jeg bare sitte her da, lutfattig. Denne mnd jobber jeg over 100 timer på deltidsjobben min. Blir ikke mye god studietid igjen da... Kan låne penger av familie(er snakk om 30.000 jeg ikke har fått av lånekassen), men har bestemt meg for å ikke gjøre det, for jeg vil få til dette på egenhånd. Og jeg gjør jo det, det bare er sykt trangt. Og slitsomt. Og tungt. Og dritt. Og jeg vet egentlgi ikke om jeg vil fortsette på studiene jeg går på nå, engang!!!!

 

 

HERREGUD føles ut som om livet mitt er en eneste stor SUPPE :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være syk er tydeligvis ikke godt nok grunnlag for å få innvilget sykestipend fra lånekassen.

 

Må jeg være syk og stå på hodet? Syk og danse jenka? Syk og skaffe meg en hamster? Hva må til for å få godkjent søknad om sykestipend, når bekreftelse på sykdom ikke er nok...? :bond:

 

 

 

Jeg fikk avslag på søknaden om sykestipend, som ble sendt inn for 6! uker siden. Jeg har snakket med rådgiver og fastlegen, og de sa at søknaden så bra ut. Allikevel fikk jeg avslag, og får dermed ikke gjort om vårsemesteret til stipend istedenfor lån pga sykdom. Jeg har ikke mottatt støtte denne høsten pga jeg ligger 60stp bak(pga sykdommen i vår...!), så jeg er temmeeeeeeeliiiiiig blakk, kan man si. Måtte bruke bufferkontoen min på husleie og regninger... :( (heldigvis hadde jeg bufferkonto!)

 

Men det kan hende jeg får godkjent den nye søknaden om lån og stipend, siden de nå har mottatt erklæring på at jeg har vært syk. Men det kan de ikke love. Får vite det neste uke. Må uansett sende inn mer informasjon for å få vurdert søknaden om sykestipend på nytt...

 

Enn så lenge får jeg bare sitte her da, lutfattig. Denne mnd jobber jeg over 100 timer på deltidsjobben min. Blir ikke mye god studietid igjen da... Kan låne penger av familie(er snakk om 30.000 jeg ikke har fått av lånekassen), men har bestemt meg for å ikke gjøre det, for jeg vil få til dette på egenhånd. Og jeg gjør jo det, det bare er sykt trangt. Og slitsomt. Og tungt. Og dritt. Og jeg vet egentlgi ikke om jeg vil fortsette på studiene jeg går på nå, engang!!!!

 

 

HERREGUD føles ut som om livet mitt er en eneste stor SUPPE :(

Har du spurt hva som gjør at søknaden din ikke ble godkjent? Om det var fordi du manglet legeerklæring, kan det være årsaken. Jeg ville uansett spurt, om du ikke får godkjenning neste gang heller.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt hva som gjør at søknaden din ikke ble godkjent? Om det var fordi du manglet legeerklæring, kan det være årsaken. Jeg ville uansett spurt, om du ikke får godkjenning neste gang heller.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

 

Jeg fikk beskjed om at jeg manglet legeerklæring ja... Det stempelet fra legen min på søkanden var tydeligvis ikke nok? :himle:

 

Jeg tror problemet er at jeg fikk utbetalt sykepenger av arbeidsgiver midt i perioden pga en lungebetennelse(!) og ikke pga depresjon, som er grunnen til at jeg ble sykmeldt fra studie... Så må sende kopi fra sykemelding der, for å få den godkjent. Tror jeg. Jeg er ikke helt sikker....

Typisk at den lungebetennelsen skulle ødelegge alt... Jeg kommer til å få den godkjent til slutt, men herrefred så lang omvei det er rundt .... Håpløst!!!

 

Det er noe jævla mas, ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så lei av å måtte forsvare det jeg studerer hele tiden! Greit, de fleste spør hvorfor jeg studerer det på en hyggelig måte og det er helt greit, men når noen sier at det er totalt ubrukelig og at man bare burde la sprket dø ut fordi ingen bryr seg noe om det uansett, da blir jeg frustrert!

Da svarer du "jeg bryr meg". Så får idiotene stå der og se dumme ut!

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg skal forsvare masteren min i morgen tidlig.. Totalt angst!

Anonymous poster hash: 7fc02...ed5

 

For oss som ikke har kommet til masternivå ennå; hvordan foregår det når du skal forsvare masteren din?

 

Lykke til! 

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette egentlig lov? Gå og klag til instituttet/fakultetet. 

 

Jeg spurte om de var seriøse, og ja, det var de.

 

Har ikke egen lampe engang.

Anonymous poster hash: c60d6...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

vi har nettopp hatt om nervesystemet, 40-50sider på engelsk. jeg er ikke så god i engelsk, men tenkte at jeg måtte få notater over på norsk så det har jo resultert i at jeg har sittet i dagesvis å oversatt hele kapittelet. har ikke hatt mulighet til å gjort noe som helst da jeg bare må lese, oversette, skrive omtrent. dessuten har vi et nytt kapittel i mårra som jeg da ikke har rukket å begynt på. så tanken på å måtte sitte dag ut og inn bare for å få alt over på norsk så jeg kan lære noe av det jeg leser er jo .. veldig slitsom. den boka er helt sinnsykt tjukk og, og tanken på at jeg faktisk må oversette alle kapitler er jo .. det går jo ikke? kommer aldri i verden til å ha noe sosialt liv ved siden av såfall da!

dessuten har vi et annet fag i tillegg. 

syns vi har startet ganske hardt.

 

Anonymous poster hash: 0597e...402

 

 

 

 

Det finnes en god bok på norsk, den heter 'Sentralnervesystemet' og forfatter er Per Brodal. I tillegg er norske wikipedia ganske gode på temaer innen anatomi, og SML (store medisinske leksikon på nett) har flere lettfattelige artikler.

For å få en innføring ville jeg tatt en titt på kapittelet om nervesystemet i boka "Menneskets fysiologi" (Olav sand m.fl.), eller lest litt på wikipedia og googlet bilder av nervesystemets oppbygning.

 

Jeg syns det perifere nervesystemet gikk greit (selvsagt veldig overveldende i starten, men det gikk seg til etterhvert), Jeg sleit voldsomt med å forstå sentralnervesystemet helt til jeg kom over en serie med tutorials på youtube:

 

(de neste episodene skal komme opp i kolonnen til høyre). 

 

Disse er riktignok på engelsk, men jeg fikk mye ut hvordan han tegnet opp, så jeg stoppet videoen underveis, tegna opp egne tegninger (derfra er det kun jobben å oversette delene på tegningen fra engelsk til norsk, men i mange tilfeller likner navnene mye på norsk).

Bare å sende en pm hvis det skulle være noe du lurer på. Det er riktignok 5 år siden jeg hadde nevroanatomi nå, så når det kommer til faglige detaljer er jeg nok ikke mye til hjelp :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen er så ulik fra dag til dag!!! Ene dagen kan jeg sitte med oppgaver i flere timer, neste dag tenker jeg "fuck it, kan jobbe i kassa resten av livet"

Argh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg gi opp masteren min når facebook tror jeg har fagbrev i renhold og foreslår at jeg tar videreutdanning i gulvbehandling?  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde jeg gi opp masteren min når facebook tror jeg har fagbrev i renhold og foreslår at jeg tar videreutdanning i gulvbehandling?  :fnise:

 

Bare hvis det får deg til å tenke "Ånei, jeg har valgt feil her i livet!" :P 

Lurer på om videreutdanning i gulvbehandling hadde fått meg til å prioritere gulvvask over lesing litt oftere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av å måtte forsvare det jeg studerer hele tiden! Greit, de fleste spør hvorfor jeg studerer det på en hyggelig måte og det er helt greit, men når noen sier at det er totalt ubrukelig og at man bare burde la sprket dø ut fordi ingen bryr seg noe om det uansett, da blir jeg frustrert!

Hva studerer du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en god bok på norsk, den heter 'Sentralnervesystemet' og forfatter er Per Brodal. I tillegg er norske wikipedia ganske gode på temaer innen anatomi, og SML (store medisinske leksikon på nett) har flere lettfattelige artikler.

For å få en innføring ville jeg tatt en titt på kapittelet om nervesystemet i boka "Menneskets fysiologi" (Olav sand m.fl.), eller lest litt på wikipedia og googlet bilder av nervesystemets oppbygning.

 

Jeg syns det perifere nervesystemet gikk greit (selvsagt veldig overveldende i starten, men det gikk seg til etterhvert), Jeg sleit voldsomt med å forstå sentralnervesystemet helt til jeg kom over en serie med tutorials på youtube:

 

https://www.youtube.com/watch?v=uRG5x2ppzg8 (de neste episodene skal komme opp i kolonnen til høyre). 

 

Disse er riktignok på engelsk, men jeg fikk mye ut hvordan han tegnet opp, så jeg stoppet videoen underveis, tegna opp egne tegninger (derfra er det kun jobben å oversette delene på tegningen fra engelsk til norsk, men i mange tilfeller likner navnene mye på norsk).

Bare å sende en pm hvis det skulle være noe du lurer på. Det er riktignok 5 år siden jeg hadde nevroanatomi nå, så når det kommer til faglige detaljer er jeg nok ikke mye til hjelp :P

Takk for link! Det er flere av oss som sliter med dette.

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva studerer du? :)

Gælisk :P

Er mange her i Skottland som elsker det, men jeg får likevel ofte høre hvor ubrukelig det er. Innser at de fleste som sier det er engelske, så det ligger jo en del bias der. Jeg burde virkelig ikke høre på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvis det får deg til å tenke "Ånei, jeg har valgt feil her i livet!" :P

Lurer på om videreutdanning i gulvbehandling hadde fått meg til å prioritere gulvvask over lesing litt oftere.. 

 

Haha, absolutt ikke! Og jeg tenker at videreutdanning i gulvbehandling hadde fått meg til å tenke at det bedritne gulvet mitt ikke var verdt min kompetanse :P

 

Gælisk :P

Er mange her i Skottland som elsker det, men jeg får likevel ofte høre hvor ubrukelig det er. Innser at de fleste som sier det er engelske, så det ligger jo en del bias der. Jeg burde virkelig ikke høre på dem.

 

Språk er kult! Ferdig snakka! (Pun intended)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy FAEN som jeg hater Akademika!!!! 332 kr på nett for en bok, 500kr i butikk!!! Og boken finnes ingen andre steder!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får så dårlig samvittighet hver gang jeg gjør noe som ikke er pensumrelatert. Noen andre som sliter med dette? 

 

Og i dag er en skikkelig dårlig studiedag, vet ikke helt hva jeg skal gjøre engang. Har vært oppe i tre timer, men ikke gjort noe fornuftig enda.. bortsett fra å handle mat, lage frokost og vaske hybelen  :fnise:



Anonymous poster hash: 3fbbd...655
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...