Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Oj, jeg må si at det var en stor lettelse å lese her, å se at det er flere som sliter med det samme som meg.

Det å føle at man bruker MYE tid på å lese, men ikke husker nok likevel. Når man har sittet i timesvis med et tema, og mesteparten er glemt dagen etter er jo bare.. flaut. Er jeg litt dum rett og slett, eller har jeg bare ekstremt dårlig hukommelse?

Når man har jobbet som en gal og prioritert vekk alt annet, og er ferdig med målene man satt seg for uken. Så har man fortsatt dårlig samvittighet om man vasker gulvet, går seg en tur, spiser uten å lese pensum eller se en relevant video samtidig. Jeg begynte i fjor, og hadde konstant dårlig samvittighet/ var stresset for å ikke gjøre nok eller ihvertfall kunne gjort mer. Ga seg ikke for uti juli en gang. Og så tregt som jeg lærer føler jeg at jeg ikke kan ta til meg rådene om å slappe av når jeg er ferdig med ditt eller datt, men at jeg må kompensere og bruke enda mer tid på studier enn andre. (det gjør jeg jo allerede, men det er ikke nok)

Så lurer jeg på, dere som synes det går tregt, selvom dere bruker mye tid på studiene, har dere hatt pause etter videregående? Jeg har vært i arbeidslivet i nesten ti år, og ser for meg at det kan være en av grunnene til at jeg bruker lengre tid på å lære det samme som andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Da tenker jeg det er forelesers oppgave å fokusere på det som er viktig, og fortelle hvorfor, sånn at man lærer seg å skjelne det viktige fra det som er "ekstramateriale." Sånn det fungerer nå lærer vi bare hva vi skal pugge på, men ikke hvorfor, annet enn at "dette får dere på eksamen". Kanskje jeg er litt pirkete her, men jeg tenker at om man drar opp de store linjene og forklarer litt mer rundt det, og presiserer at -dette er viktig fordi...- , istedenfor å skrive et spesifikt spørsmål knyttet til 'de store linjene', men ikke forteller hvorfor dette er viktig, da har man bommet litt. (Det ser man på alle spørsmålene som kommer på It's learning etter forelesning, om detaljer som enkelte henger seg opp i og de tydeligvis ikke har forstått helheten engang...) 

 

- Stor tilhenger av at folk skal lære hvorfor det de lærer er viktig. 

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

 

Ganske enig med deg, men etter min mening synes jeg det er viktig å sette seg inn i pensum og klare å trekke de store linjene på egenhånd. Forelesningene skal jo kun være et hjelpemiddel og være litt veiledende i forhold til eksamen. Det skal ikke nødvendigvis være en fasit der du får svar på alt det en måtte lure på. Det å studere dreier jo seg litt om å finne ut av på egenhånd, reflektere og forstå sammenhenger. Å få alt i fanget slik at man ikke får noen utfordringer ser jeg ikke helt hensikten med.

 

Det er mulig vi snakker litt om hverandre her, for jeg er enig i at foreleser bør presisere hvorfor det han/hun tar opp er viktig, men hva som er viktig i det store bildet er noe en bør klare å trekke ut selv. 

Anonymous poster hash: 71b85...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Går på et prestisjefylt studie som mange vil inn på, men vurderer å slutte. Fagene for meg er greie, men merker at alt avhenger av det sosiale. Har slitt mye med ensomhet i mine tidligere ungdomsår. Er likevel alltid blid og hyggelig mot mine medstudenter. Har blitt invitert til ting, men blir aldri en del av gjengen. Føler meg alltid skikkelig utenfor. Synes denne følelsen er så vond, at jeg ikke orker å fortsette. 

Anonymous poster hash: 23be3...368

 

Dette var ikke noe hyggelig å lese. Det er sant som du skriver at det sosiale har en enorm innvirkning på hvor mye en trives på studiet. Jeg har heller ikke kommet helt inn sosialt, men heldigvis har vi en del smågrupper som bidrar til at jeg blir kjent med flere og flere på studiet. 

 

For min del har studentorganisasjoner reddet meg. Har du sett litt på dette? Er det noe du kan tenke deg? 

 

For noen, inkludert meg, tar det litt lenger tid å skape gode bekjentskaper. Jeg råder deg til å fortsette hvertfall ut høstsemesteret, så får du ta det litt som det kommer. Også er det jo bare å få litt utslipp på tanker og følelser her på forumet. :) Det er mange i din situasjon, så du er ikke alene! 

Anonymous poster hash: 71b85...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

En eller annen idiot la ut samme type trussel på 4chan om skyting på universitetet mitt som han som gjorde det i Oregon. Ikke gøy å være på forelesning i dag :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg begynte på høgskolen var jeg ved godt mot, alt skulle være strukturert, oversiktlig og ikke minst veldig interessant. Jeg var motivert og så bare stjerner.

Nå, etter et par måneder, så føler jeg at jeg har mistet kontrollen, henger etter, blir ikke ferdig, forsto ikke.. Hele tiden. 

 Nå føler jeg at jeg faktisk er ganske dum, har tatt flere tester på nettet, (Logikk tester/iq tester) og skårer på ca. 125-135 poeng hver gang. Så jeg burde klare studiet, men jeg har mistet selvtilliten av dette. Nå tar jeg meg selv i å tenke at jeg er dum, jeg duger ikke, jeg fortjener ikke å være hær.. ARGHHHH....



Anonymous poster hash: c01fd...6f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda

En eller annen idiot la ut samme type trussel på 4chan om skyting på universitetet mitt som han som gjorde det i Oregon. Ikke gøy å være på forelesning i dag :(

 

Håper at det ble anmeldt..?! Man vet aldri! Hadde ikke turt å gå i forelesning om det hadde skjedd :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StripeyPanda

 

Før jeg begynte på høgskolen var jeg ved godt mot, alt skulle være strukturert, oversiktlig og ikke minst veldig interessant. Jeg var motivert og så bare stjerner.

Nå, etter et par måneder, så føler jeg at jeg har mistet kontrollen, henger etter, blir ikke ferdig, forsto ikke.. Hele tiden. 

 Nå føler jeg at jeg faktisk er ganske dum, har tatt flere tester på nettet, (Logikk tester/iq tester) og skårer på ca. 125-135 poeng hver gang. Så jeg burde klare studiet, men jeg har mistet selvtilliten av dette. Nå tar jeg meg selv i å tenke at jeg er dum, jeg duger ikke, jeg fortjener ikke å være hær.. ARGHHHH....

Anonymous poster hash: c01fd...6f3

 

 

Man kan ha 150 i IQ, men om man er umotivert, ikke engasjert og føler seg mindreverdig så har tallet ingenting å si. Finn deg studiegruppe, fokuser, finn gamle eksamener/emner å lese +++. Mange gode tips her i tråden også for å dra en opp på en dårlig dag!  :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Håper at det ble anmeldt..?! Man vet aldri! Hadde ikke turt å gå i forelesning om det hadde skjedd :O

Ja. Politiet er på saken. Skikkelig ekkelt. Jeg hadde heldigvis ikke så lang dag i dag, og politiet sa de regnet med at det var tomme trusler, men likevel fryktelig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen idiot la ut samme type trussel på 4chan om skyting på universitetet mitt som han som gjorde det i Oregon. Ikke gøy å være på forelesning i dag :(

 

 

Fy, faen... At det går an å synke så fryktelig lavt!! Jeg hadde aldri dratt på skolen, hvis noen hadde kommet med den type trusler. Hvilken skole var dette?

 

Det er på grunn av slikt jeg definitivt er FOR å gjeninnføre straffer som livsvarig fengsel og dødsstraff i Norge.

Anonymous poster hash: b24f3...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg må si at det var en stor lettelse å lese her, å se at det er flere som sliter med det samme som meg.

Det å føle at man bruker MYE tid på å lese, men ikke husker nok likevel. Når man har sittet i timesvis med et tema, og mesteparten er glemt dagen etter er jo bare.. flaut. Er jeg litt dum rett og slett, eller har jeg bare ekstremt dårlig hukommelse?

Når man har jobbet som en gal og prioritert vekk alt annet, og er ferdig med målene man satt seg for uken. Så har man fortsatt dårlig samvittighet om man vasker gulvet, går seg en tur, spiser uten å lese pensum eller se en relevant video samtidig. Jeg begynte i fjor, og hadde konstant dårlig samvittighet/ var stresset for å ikke gjøre nok eller ihvertfall kunne gjort mer. Ga seg ikke for uti juli en gang. Og så tregt som jeg lærer føler jeg at jeg ikke kan ta til meg rådene om å slappe av når jeg er ferdig med ditt eller datt, men at jeg må kompensere og bruke enda mer tid på studier enn andre. (det gjør jeg jo allerede, men det er ikke nok)

Så lurer jeg på, dere som synes det går tregt, selvom dere bruker mye tid på studiene, har dere hatt pause etter videregående? Jeg har vært i arbeidslivet i nesten ti år, og ser for meg at det kan være en av grunnene til at jeg bruker lengre tid på å lære det samme som andre.

 

Jeg synes som deg at det går ufattelig tregt å få inn stoffet, både når det gjelder lesefag og metodefag. Jeg er godt over 30 nå, men som ung tok jeg ting ekstremt lett, og fikk toppkarakterer uten å verken gjøre lekser eller jobbe for det... Derfor er det ekstra frustrerende nå! Jeg jobber så utrolig mye, men så lite sitter igjen! Kan lese et lite avsnitt tre ganger og ikke klare å gjenfortelle hva det handlet om. Får bare lyst til å gråte. :( Nå sitter jeg på en fredagskveld og ser TV, og tenker bare på at jeg burde lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

 

Fy, faen... At det går an å synke så fryktelig lavt!! Jeg hadde aldri dratt på skolen, hvis noen hadde kommet med den type trusler. Hvilken skole var dette?

 

Det er på grunn av slikt jeg definitivt er FOR å gjeninnføre straffer som livsvarig fengsel og dødsstraff i Norge.

Anonymous poster hash: b24f3...e6b

 

University of Edinburgh, så det hjelper nok ikke med dødsstraff i Norge. Det hadde vel også vært litt ekstremt. Nei, det var ekkelt, men ingenting skjedde heldigvis. Var visst lite som tydet på at trusselen var reell.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-edinburgh-east-fife-34423787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Eksamen i morgen! Teller 6% av endelig karakter. Kom på at det faget sannsynligvis ikke kommer til å være en del av noen av gradene mine, så det er ikke så farlig hvordan det går egentlig. Prøver å slappe av litt. Selv om man føler at man kan nok, er det alltid stressende å ha noe sånt hengende over seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

I morgen starter semesterets første eksamensuke, og jeg starter med to eksamener på samme dag. I det ene emnet fikk vi utlevert 6 spørsmål (for to uker siden), hvorav 3 av de vil vi få på eksamen i morgen.

Og nå sitter jeg her da, kl halv tre på natta, og har enda ikke svart på halvparten en gang, og jeg har brukt hele dagen (ineffektivt). Altså, er det mulig?? Jeg blir så oppgitt over at jeg aldri klarer å starte med noe som helst før det nesten er for sent. Hveer bidige gang sitter jeg til langt på natt...!

Så nå har jeg på trass laget meg en kopp med kaffe og baileys, og håper det får i gang produktiviteten litt her...

Hvor studerer du? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I morgen starter semesterets første eksamensuke, og jeg starter med to eksamener på samme dag. I det ene emnet fikk vi utlevert 6 spørsmål (for to uker siden), hvorav 3 av de vil vi få på eksamen i morgen.

Og nå sitter jeg her da, kl halv tre på natta, og har enda ikke svart på halvparten en gang, og jeg har brukt hele dagen (ineffektivt). Altså, er det mulig?? Jeg blir så oppgitt over at jeg aldri klarer å starte med noe som helst før det nesten er for sent. Hveer bidige gang sitter jeg til langt på natt...!

Så nå har jeg på trass laget meg en kopp med kaffe og baileys, og håper det får i gang produktiviteten litt her...

Dette gjør jeg også! Jeg må virkelig begynne å forbedre rutinene mine. Jeg er et skikkelig kvelds-/nattemenneske og det er på denne tiden av døgnet jeg arbeider best. Dette er likevel ikke så gunstig i forhold til eksamensdager etc. 

 

Håper det gikk bra på eksamen forresten!

Anonymous poster hash: 71b85...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart å se feil på innleveringsfristene. Så nå er jeg snart ferdig med oppgaven som har frist neste uke, men har ikke starta på den som har frist i morgen.😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Haha, er det mulig! Jeg svarte visst i halvsøvne i dag tidlig jeg, og svarte like godt på noe helt annet enn det du spurte om. Må lære meg å ikke skrive før jeg kan åpne begge øynene..

Jeg er på utveksling dette året i Manila ☺

Det høres gøy ut! håper eksamen gikk bra!

Jeg hadde også en liten eksamen i dag. Varte bare i 20 minutter og den teller 6% av endelig karakter, men det er stressende å ha prøver som teller på endelig karakter allerede. Semesteret begynte jo for bare to uker siden! Har karaktergivende lekser til onsdag også, men de har jeg heldigvis ganske god kontroll på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har klart å se feil på innleveringsfristene. Så nå er jeg snart ferdig med oppgaven som har frist neste uke, men har ikke starta på den som har frist i morgen.😢

Klapp deg selv på skuldra for god innsats på den ene oppgaven, legg den fra deg, og start på den andre NÅ :-) bra jobba, ikke mange som har kommet så langt som deg på oppgaven til neste uke vettu :D du leder på de andre der.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Aah! Er så forvirrende her. Har et Essay Proposal som skal leveres fredag om to uker, og jeg liker å komme i gang tidlig (det skal være på maks 1000 ord. Hvordan kan et Proposal være på 1000 ord liksom?!), men jeg skjønner ikke om det er meningen at vi skal vente på noen instrukser fra foreleser eller noe, eller om vi bare skal forstå selv at vi skal begynne på det og levere det innen gitt tid. På UiO pleier man jo å få litt info om innleveringer på forelesningene, men vi har enda ikke hørt noe om det utenom at den ble nevt på aller første forelesning som ting vi skulle gjennom i løpet av semesteret.

Det er kanskje tidlig å stresse med det når det forsatt er to og en halv uke igjen, men tida går FORT, og det er mye å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah! Er så forvirrende her. Har et Essay Proposal som skal leveres fredag om to uker, og jeg liker å komme i gang tidlig (det skal være på maks 1000 ord. Hvordan kan et Proposal være på 1000 ord liksom?!), men jeg skjønner ikke om det er meningen at vi skal vente på noen instrukser fra foreleser eller noe, eller om vi bare skal forstå selv at vi skal begynne på det og levere det innen gitt tid. På UiO pleier man jo å få litt info om innleveringer på forelesningene, men vi har enda ikke hørt noe om det utenom at den ble nevt på aller første forelesning som ting vi skulle gjennom i løpet av semesteret.

Det er kanskje tidlig å stresse med det når det forsatt er to og en halv uke igjen, men tida går FORT, og det er mye å gjøre!

Er det i det hele tatt noe positivt med turen din hittil?

Anonymous poster hash: 2e1e1...3ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klapp deg selv på skuldra for god innsats på den ene oppgaven, legg den fra deg, og start på den andre NÅ :-) bra jobba, ikke mange som har kommet så langt som deg på oppgaven til neste uke vettu :D du leder på de andre der.

Lykke til

Ååh, takk  :blomst:

 

Kjæresten min hadde bursdag i går, så var nesten nødt til å prioritere å være med han i går kveld.

Men oppgaven er heldigvis ikke obligatorisk, og jeg er godt i gang nå.

Skriver det jeg rekker til klokken 14 og leverer. Så får jg heller få tilbakemelding på det jeg rakk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...