Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Også vil jeg legge til at huden min var så ekstremt tørr at effaclar h ikke holdt i det hele tatt! La roche posay lipikar lait ble min store redning. Anbefaler den varmt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med plettfri hud, Spai! :)
Jeg må jo innrømme at jeg på dag 16 allerede ikke synes effaclar H holder, og bruker et serum under for tørr hud, men skal kjøpe inn den kremen du anbefaler.

Er det noen som har farget håret/tatt striper underveis? Skulle vært en tur hos frisøren før jul, og egentlig farget øyebrynene mine hjemme også, men tør jo ikke gjøre noe på egenhånd hvert fall... . Any thoughts?

Skrevet

Jeg må ta blodprøver hver mnd.

Du spammer ikke Kaffejenta :) Bare til å skrive! Har på følelsen at mange leser her inne og liker oppdateringer, selv om de ikke alltid kommer med respons selv. (I know I do ;) )

Noen som vet hva HELFO tilbakebetaler? Altså hva egenandelen hvert kalenderår er? Synes å huske at det var en 1600, 1700 eller 1800:P Jeg kommer dessverre bare sånn rett over grensen, noe som er skikkelig surt.. Men, men.

Ellers har jeg begynt å flasse litt på nesen, noe som er irriterende når jeg bruker sminke. Håret er herlig, blir aaaldri fett. og leddene er vonde. Har helt sluttet å trene.. :( Kunne sikkert klart en økt, men føler det bare gjør det verre, og at det ikke er bra for kroppen å trene når leddene er så verkende og stive. Hadde jeg visst at det var bra med trening nå, så hadde jeg gjort det uansett.

Ja du har nok rett, jeg leser selv om jeg ikke svarer :)

Gikk på kuren i 2012-2013, fra høsten til sommeren :)

Skrevet

Jeg må jo innrømme at jeg på dag 16 allerede ikke synes effaclar H holder, og bruker et serum under for tørr hud, men skal kjøpe inn den kremen du anbefaler.

Er det noen som har farget håret/tatt striper underveis? Skulle vært en tur hos frisøren før jul, og egentlig farget øyebrynene mine hjemme også, men tør jo ikke gjøre noe på egenhånd hvert fall... . Any thoughts?

Jeg farget håret og tok striper rundt 5 mnd inn i kuren, ikke noe problem! Tok også å vokset og farget bryna hos en profesjonell, farginga var ikke problemet, men voksinga gjorde at huden ble utrolig sår og rød. Så tror ikke farging alene vil være noe problem :-)

Skrevet

Tusen takk, det er en herlig følelse :D

Jeg farget håret to ganger under kuren, men med hårfarge uten amoniakk. Gikk helt fint! :)

Farget også brynene flere ganger(hjemme med depend), begynte da å flasse endel rundt brynene, skrubbet forsiktig vekk flassen, og fikk et bra resultat :)

Ser også det er flere som har spm om alkohol. Jeg drakk flere ganger under kuren, kanskje to ganger i mnd. Merket at jeg ble veldig dårlig dagen derpå hvis jeg drakk meg full. Fikk også LETT forhøyede leververdier. Ikke noe farlig, og det reverseres nå som jeg er ferdig ifølge min hudlege. Snakket med hudlegen om alkohol, og han sa at det forventes ikke at jeg skulle være helt avholds. vi fulgte bare med på blodprøvene, og de ble ikke verre etterhvert som mnd gikk, så jeg fikk grønt lys!

Skrevet

Jeg må ta blodprøver hver mnd.

Du spammer ikke Kaffejenta :) Bare til å skrive! Har på følelsen at mange leser her inne og liker oppdateringer, selv om de ikke alltid kommer med respons selv. (I know I do ;) )

Noen som vet hva HELFO tilbakebetaler? Altså hva egenandelen hvert kalenderår er? Synes å huske at det var en 1600, 1700 eller 1800:P Jeg kommer dessverre bare sånn rett over grensen, noe som er skikkelig surt.. Men, men.

Ellers har jeg begynt å flasse litt på nesen, noe som er irriterende når jeg bruker sminke. Håret er herlig, blir aaaldri fett. og leddene er vonde. Har helt sluttet å trene.. :( Kunne sikkert klart en økt, men føler det bare gjør det verre, og at det ikke er bra for kroppen å trene når leddene er så verkende og stive. Hadde jeg visst at det var bra med trening nå, så hadde jeg gjort det uansett.

Ville bare melde om at jeg nå har fått dette vedtaket fra HELFO i posten ( søkte 20.10 og fikk vedtaket for et par dager siden) står at jeg skal ta det med hver gang jeg henter ut medisin. Når jeg viser dette betaler jeg kun egenandel. ( 30 prosent eller no) Antar deres leger også har søkt om å få medisinen på blå resept?

Skrevet

Ville bare melde om at jeg nå har fått dette vedtaket fra HELFO i posten ( søkte 20.10 og fikk vedtaket for et par dager siden) står at jeg skal ta det med hver gang jeg henter ut medisin. Når jeg viser dette betaler jeg kun egenandel. ( 30 prosent eller no) Antar deres leger også har søkt om å få medisinen på blå resept?

Nei, har aldri hørt om noe blå resept.. Synes dette er veldig dårlig?? Jeg som til og med har vist på hudlegekontoret hvor frustrert jeg er for at jeg kommer under grensen begge kalanderårene, og derfor bare vil få tilbakebetalt rundt 400 kr. Av sikkert 4000.. hvorfor har de ikke søkt om blå resept til meg?:S

Skrevet

Nei, har aldri hørt om noe blå resept.. Synes dette er veldig dårlig?? Jeg som til og med har vist på hudlegekontoret hvor frustrert jeg er for at jeg kommer under grensen begge kalanderårene, og derfor bare vil få tilbakebetalt rundt 400 kr. Av sikkert 4000.. hvorfor har de ikke søkt om blå resept til meg?:S

Så dårlig! Du kan helt sikket søke selv? Eller mase på hudlegen din. Det tar jo en del tid fra du søker til du får svar, men er jo verd det!

Skrevet

Ble det sagt noe om hvordan du får tilbake for det du allerede har betalt? Min lege søkte for meg da jeg begynte, og ba meg ta godt vare på kvitteringen for det jeg hentet ut.

30% høres forøvrig veldig bra ut! Håper jeg også får godkjent!

Jeg ville ringt legen din i morgen, Lilje, og fått et svar.

Skrevet

Men det er vel forsent når jeg allerede har betalt full pris?

Skrevet

Men det er vel forsent når jeg allerede har betalt full pris?

Jeg fikk hvert fall beskjed om å ta godt vare på kvitteringene så jeg kunne få refundert, men jeg vet ingenting om dette...

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å spare kvitteringer på de jeg kjøpte for full pris også sende de inn til HELFO for å få deler av beløpet refundert.

Jeg skjønner ikke helt hvilke tall du snakker om Lilje:) mener du frikort beløpet? For trodde ikke du må komme opp i et bestemt beløp?

Skrevet (endret)

Ble det sagt noe om hvordan du får tilbake for det du allerede har betalt? Min lege søkte for meg da jeg begynte, og ba meg ta godt vare på kvitteringen for det jeg hentet ut.

30% høres forøvrig veldig bra ut! Håper jeg også får godkjent!

Jeg ville ringt legen din i morgen, Lilje, og fått et svar.

Ifølge min lege får alle det godkjent. Er bare en formalitet. ( sa han litt oppgitt).

Tror man bare må gå inn på HELFO sin hjemmeside, printe ut et skjema, fylle ut dette og legge ved kvitteringer for å så sende det i posten.

Endret av Mona26
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å spare kvitteringer på de jeg kjøpte for full pris også sende de inn til HELFO for å få deler av beløpet refundert.

Jeg skjønner ikke helt hvilke tall du snakker om Lilje:) mener du frikort beløpet? For trodde ikke du må komme opp i et bestemt beløp?

Jeg må også ta vare på alle kvitteringer, og sende de inn til HELFO, får tilbakebetalt alt over en viss sum pr kalenderår. Husker ikke om summen er 1700,1800 eller noe. Så jeg kommer så vidt over grensen dette året og rett under grensen i 2015. Så jeg taper jo masse penger på det..

Skjønner ikke helt at noen kan få det på blå resept og betale kun 30% på apoteket og at jeg ikke har blitt informert om dette. Medisinen er jo svindyr i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg må også ta vare på alle kvitteringer, og sende de inn til HELFO, får tilbakebetalt alt over en viss sum pr kalenderår. Husker ikke om summen er 1700,1800 eller noe. Så jeg kommer så vidt over grensen dette året og rett under grensen i 2015. Så jeg taper jo masse penger på det..

Skjønner ikke helt at noen kan få det på blå resept og betale kun 30% på apoteket og at jeg ikke har blitt informert om dette. Medisinen er jo svindyr i utgangspunktet.

Men da har du jo kvitteringene for denne kuren hvert fall, og da ville jeg ringt legen i dag og lagt igjen en beskjed om at du har lest at andre har fått det på blå resept og lurer på hvorfor dette ikke gjelder deg?

Jeg trodde jeg måtte styre med frikort for dette, så ble positivt overrasket da legen sa hun hadde søkt om blå resept for meg. Sikkert slik at alle som søker får det, men tør ikke helt tro på at jeg kun skal betale 30% av beløpet før jeg ser det ;) betalte 750 for den pakken jeg spiser nå...

Skrevet

Men da har du jo kvitteringene for denne kuren hvert fall, og da ville jeg ringt legen i dag og lagt igjen en beskjed om at du har lest at andre har fått det på blå resept og lurer på hvorfor dette ikke gjelder deg?

Jeg trodde jeg måtte styre med frikort for dette, så ble positivt overrasket da legen sa hun hadde søkt om blå resept for meg. Sikkert slik at alle som søker får det, men tør ikke helt tro på at jeg kun skal betale 30% av beløpet før jeg ser det ;) betalte 750 for den pakken jeg spiser nå...

Dette står i mitt vedtak:

"Du betaler en egenandel på 38 prosent, men maksimalt 520 kr per resept for inntill tre måneders forbruk"

"Hvis du har hatt utgifter til legemiddlet før du fikk dette vedtaket, kan HELFO vurdere om du kan få dekket disse utgiftene også. Du må sende oss orginale, spesifisere kvitteringer innen seks måneder fra du kjøpte legemiddelet"

Det er ikke et elektronisk vedtak på blå resept; men et ark jeg må fysisk ta med til apoteketz

Skrevet

Syns det er så merkelig at alle leger har ulik praksis. Jeg må mase meg til blodprøver, mens andre har det pålagt. Jeg fikk dette på blå resept, andre må tydeligvis finne utav det sjæl. Merkelig og besynderlig...

Skrevet

Syns det er så merkelig at alle leger har ulik praksis. Jeg må mase meg til blodprøver, mens andre har det pålagt. Jeg fikk dette på blå resept, andre må tydeligvis finne utav det sjæl. Merkelig og besynderlig...

Helt enig med deg her. Har selv fått beskjed om at jeg kun skal ta prøver ved start, en måned inn og så ved slutten. Vet forresten noen om de kan sjekke eventuell graviditet via blodprøven? Jeg avga nemlig ingen urinprøve før jeg startet? men har gått på p-piller i noen år allerede. Skal man sjekke for graviditet hver måned?

Det er 38% egenandel? Høres fremdeles veldig mye bedre ut, det blir jo mindre enn halv pris per pakke. Veldig greit når jeg betaler skjorta hos hudlegen (privat) og har brukt en liten formue på kremer allerede.

Skrevet

Helt enig med deg her. Har selv fått beskjed om at jeg kun skal ta prøver ved start, en måned inn og så ved slutten. Vet forresten noen om de kan sjekke eventuell graviditet via blodprøven? Jeg avga nemlig ingen urinprøve før jeg startet? men har gått på p-piller i noen år allerede. Skal man sjekke for graviditet hver måned?

Det er 38% egenandel? Høres fremdeles veldig mye bedre ut, det blir jo mindre enn halv pris per pakke. Veldig greit når jeg betaler skjorta hos hudlegen (privat) og har brukt en liten formue på kremer allerede.

Ja, var jeg som husket feil. Men ja, 38 prosent er en god del mindre enn 100! Jeg må ta graviditetstest ihvertfall hver mnd. Syns det er betryggende.det kan tas både v urinprøve og blodprøve. Jeg insisterer på leverprøver hver mnd, nå tok jeg ikke.. Hadde nettopp time, orket ikke å gå i så mange timer uten å spise/drikke. Hadde bare time hos sykepleier. Var litt flaut. Tisset i en kopp. Jeg har jo fått underlivsplager så tar sånne vagetorier med melkesyre. Prøven var full av hvite små klumper. Sikkert fra den vagetorier jeg tok.

Mulig det er andre regler hos privat hudlege? Men kan ikke helt forestille meg det :/

Skrevet

Ja, de sjekker graviditet via blodprøver :) Jeg må "vise" at jeg ikke er graivd hver mnd for å få ny resept. Leververdier sjekker de annenhver mnd hos meg tror jeg.

Ja, jeg får nesten ta å ringe de å høre om det med blå resept. Kanskje det er ulikt fra kommune til kommune?? Veldig rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...