Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er ei jente på 17 snart 18 som nettopp har begynt med Isotretinoin Orifarm. Er på dag to, men har noen spørsmål angående tablettene. Legen sa at jeg burde ta to samtidig til middagen, men så sa de på apoteket at jeg skulle ta to om dagen hver for seg, f.eks en til frokost og en til middag, så langt har jeg tatt de hver for seg, hvordan har dere tatt de?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Da er jeg også ENDELIG en del av Isotretinoin "familien" :)

Er på dag 5, og tar 2 om dagen! Hittil er det bare leppene som er tørre!

Hei!

Er ei jente på 17 snart 18 som nettopp har begynt med Isotretinoin Orifarm. Er på dag to, men har noen spørsmål angående tablettene. Legen sa at jeg burde ta to samtidig til middagen, men så sa de på apoteket at jeg skulle ta to om dagen hver for seg, f.eks en til frokost og en til middag, så langt har jeg tatt de hver for seg, hvordan har dere tatt de?

Takker for svar :)

Jeg fikk beskjed om å ta de samtidig, og helst med middag! Fikk jeg ikke til å ta de med middagen, sa legen at det var mulig å ta de med ett glass melk. Jeg hadde hørt på det legen sier, har hørt MYE rart på apoteket som absolutt ikke stemmer!!

Masse lykke til!!

Skrevet

Hei!

Da er jeg også ENDELIG en del av Isotretinoin "familien" :)

Er på dag 5, og tar 2 om dagen! Hittil er det bare leppene som er tørre!

Jeg fikk beskjed om å ta de samtidig, og helst med middag! Fikk jeg ikke til å ta de med middagen, sa legen at det var mulig å ta de med ett glass melk. Jeg hadde hørt på det legen sier, har hørt MYE rart på apoteket som absolutt ikke stemmer!!

Masse lykke til!!

Okei, da skal jeg begynne med det! :)

Tusen takk!

Skrevet

Fikk beskjed om å ta de som dessert etter middagen.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hei! Hvordan går det med dere som har vært ferdig med kuren en stund? Noen tilbakefall? Litt hormonelle pms utbrudd her av og til, men ikke noe særlig alvorlig. Lett å bli kvitt, og huden min reagerer fremdeles på hudpleie (med andre ord forsvinner utenhetene relativt fort).

Skrevet

Kan alle sammen vennligst se hit...trenger sårt råd!

Jeg er nå drittlei av kvisekremer som irriterer huden min og at akneproblemene mine ikke har blitt noe bedre.

Jeg vurderer å starte på isotretinoin, men er usikker på om dette er rette valget for min type akne.

Jeg skal inn til hudlegen i morgen men jeg håper også på å få svar av dere som har gått på denne kuren,fordi jeg ønsker å høre om deres erfaringer med lignende akne som min;

1. Huden min er tørr/fuktfattig, mest pga kvisekremen jeg har gått på og huden har ikke stabilisert seg ennå. Bruker gode kremer,men huden kan se tørr ut likevel til tider. Isotretinoin tørker ut huden, så jeg gruer meg til det. Til dere som har hatt tørr hud før dere startet på isotretinoin; hvor mye verre ble huden under behandligen,mtp tørrhet? Jeg er snart 30 så jeg er redd for at dette vil fremskynde linjer og rynker og whatnot.

2. Min akne er ikke cystisk. Jeg får aldri store vonde underjordiske kviser. I stedet får jeg bittesmå nupper over hele ansiktet. Kommer sjeldent noe ut av de, og de blir ikke så veldig store. Likevel etterlater de hyperpigmentering og det er mange av de, og vanskelig å bli kvitt. Jeg har hatt de av og på i et helt år nå. Kvisekremene jeg har brukt det siste året har ikke klart å fjerne de helt (Differin og Epiduo), heller gjort det verre. Kan uansett ikke fortsette med de,da huden min blir altfor irritert av det. Fruktsyrebehandling har hjulpet litt,men det er alltid bare et spm før de vender tilbake. Derfor vurderer jeg Isotretinoin for jeg vil bli kvitt dette once and for all.

Slik ser min akne ut (Har de kun på kinn og tinning, ingenting rundt nese og munn og hake.

Tror dere at Iso vil fungere på min type akne? Noen som har hatt lignende akne?

Bilder:

http://i.imgur.com/ThZRW6Y.jpg

http://i.imgur.com/FhHmLHD.jpg

Takker på forhånd!

Skrevet

Kan alle sammen vennligst se hit...trenger sårt råd!

Jeg er nå drittlei av kvisekremer som irriterer huden min og at akneproblemene mine ikke har blitt noe bedre.

Jeg vurderer å starte på isotretinoin, men er usikker på om dette er rette valget for min type akne.

Jeg skal inn til hudlegen i morgen men jeg håper også på å få svar av dere som har gått på denne kuren,fordi jeg ønsker å høre om deres erfaringer med lignende akne som min;

1. Huden min er tørr/fuktfattig, mest pga kvisekremen jeg har gått på og huden har ikke stabilisert seg ennå. Bruker gode kremer,men huden kan se tørr ut likevel til tider. Isotretinoin tørker ut huden, så jeg gruer meg til det. Til dere som har hatt tørr hud før dere startet på isotretinoin; hvor mye verre ble huden under behandligen,mtp tørrhet? Jeg er snart 30 så jeg er redd for at dette vil fremskynde linjer og rynker og whatnot.

2. Min akne er ikke cystisk. Jeg får aldri store vonde underjordiske kviser. I stedet får jeg bittesmå nupper over hele ansiktet. Kommer sjeldent noe ut av de, og de blir ikke så veldig store. Likevel etterlater de hyperpigmentering og det er mange av de, og vanskelig å bli kvitt. Jeg har hatt de av og på i et helt år nå. Kvisekremene jeg har brukt det siste året har ikke klart å fjerne de helt (Differin og Epiduo), heller gjort det verre. Kan uansett ikke fortsette med de,da huden min blir altfor irritert av det. Fruktsyrebehandling har hjulpet litt,men det er alltid bare et spm før de vender tilbake. Derfor vurderer jeg Isotretinoin for jeg vil bli kvitt dette once and for all.

Slik ser min akne ut (Har de kun på kinn og tinning, ingenting rundt nese og munn og hake.

Tror dere at Iso vil fungere på min type akne? Noen som har hatt lignende akne?

Bilder:

http://i.imgur.com/ThZRW6Y.jpg

http://i.imgur.com/FhHmLHD.jpg

Takker på forhånd!

Hei!

Kjenner meg sånn smått igjen i hvordan du beskriver huden din, men aller mest hvordan den ser ut på bildene. Jeg skal endelig starte på kuren i dag og gleder meg! Sånn jeg skjønner det er jo denne kuren et lite "mirakel" og det kan hende du slipper å bruke en haug av kremer og lignende fremover. Jeg ville nok satset på denne kuren, for personlig har jeg i alle fall stor tro på at det kommer til å hjelpe for meg! Du får se om noen med erfaringer med kuren også har noe å si, men dette er i alle fall min mening :-)

AnonymBruker
Skrevet

Den jævla drittkuren her gjør jo huden min værre, og ikke i form av kviser... bivirkningene er ikke så ille som folk skal ha det til, merker knapt til dem.

Er de forbanna røde merkene denne kuren etterlater som ødelegger trynet... Hver eneste kviser du har nå, eller som du får mens du går på kuren kommer til å bli til et rødt merke i huden, og disse er umulig å dekke til om du ikke vil kline ned hele trynet i sminke, og det er litt vanskelig for meg med tanke på at jeg er gutt..

Selv om jeg ikke har noen kviser nå, ser huden hundretusen ganger værre ut en før jeg startet. jeg har gått på iso i 2,5 mnd. Får også dype arr av hver kvise som kommer av iso, har aldri fått et kvisearr tidligere. må sikkert ta laser pga denne kuren.

Anonymous poster hash: 2c5c4...4c1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den jævla drittkuren her gjør jo huden min værre, og ikke i form av kviser... bivirkningene er ikke så ille som folk skal ha det til, merker knapt til dem.

Er de forbanna røde merkene denne kuren etterlater som ødelegger trynet... Hver eneste kviser du har nå, eller som du får mens du går på kuren kommer til å bli til et rødt merke i huden, og disse er umulig å dekke til om du ikke vil kline ned hele trynet i sminke, og det er litt vanskelig for meg med tanke på at jeg er gutt..

Selv om jeg ikke har noen kviser nå, ser huden hundretusen ganger værre ut en før jeg startet. jeg har gått på iso i 2,5 mnd. Får også dype arr av hver kvise som kommer av iso, har aldri fått et kvisearr tidligere. må sikkert ta laser pga denne kuren.

Har ikke kvisene dine etterlatt røde merker tidligere da?

Jeg har ikke begynt på kuren ennå,men hver eneste lille kvise jeg får etterlater røde merker som varer i flere måneder. Men etter hvert blekner de og huden blir fin igjen.

Du må også skille mellom hyperpigmentering,altså de røde merkene, og søkk / arr i huden. Bare fordi det er røde merker betyr ikke at det nøvendigvis er arr.

Anonymous poster hash: 184cd...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke kvisene dine etterlatt røde merker tidligere da?

Jeg har ikke begynt på kuren ennå,men hver eneste lille kvise jeg får etterlater røde merker som varer i flere måneder. Men etter hvert blekner de og huden blir fin igjen.

Du må også skille mellom hyperpigmentering,altså de røde merkene, og søkk / arr i huden. Bare fordi det er røde merker betyr ikke at det nøvendigvis er arr.

Anonymous poster hash: 184cd...7c0

Jeg har klemt alt av kviser som jeg noen gang har fått, har aldri fått et arr eller rødt merke av det. Det røde merket jeg får etter å ha klemt en kvise har kanskje vært på huden i 3-4 dager, så helt borte.

Nå derimot, lyser jeg jo opp som en tomat pga disse merkene, men det er vel pga denne kuren har gjort huden min veldig tynn. Jeg har også fått arr av kvisene mens jeg har gått på denne kuren, altså søkk i huden.

Jeg har egentlig veldig tjukk hud, med masse masse olje på, mulig det er derfor jeg aldri fikk arr eller røde merker av å plukke, men nå er jo huden helt ødelagt. Håper dette greiene forsvinner etter endt kur.

Skrevet

Ville bare komme med en liten gladnyhet. Jeg startet på kuren med 2 tabletter daglig i midten av oktober. Jeg økte til 3 pr dag etter en mnd, og nå i midten av januar har jeg færre bivirkninger enn hva jeg hadde i november og desember :) Slett mye med tørr hud, tørre øyne og sprukne lepper, men dette har bedret seg. Har ikke endret på noe i hudpleierutinen min. Er også først nå jeg merker ordentlig bedring, så man må holde motet oppe!

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen!

Nå har jeg snart gått 1 mnd på iso. Begynte med 1 og 2 piller annenhver dag, nå 2 piller hver dag. Vet ikke om jeg skal øke mer. Ingen store bivirkninger. Tørrere lepper enn vanlig, tørr hud i ansiktet spesielt hvis jeg ikke smører meg med fet krem før leggetid.

Best av alt! Mens nærmer seg, og for første gang på lenge har jeg bare 1 underjordisk monsterkvise, ikke 10!! Håper det fortsetter!

Som andre skriver får jeg også veldige røde arr av småkvisene som dukker opp. De tørker fort inn, men merkene er veldig røde. Er dette fordi huden er tynnere? Vil de forsvinne så lenge det ikke er ordentlige arr/ søkk i huden?

Klem

Anonymous poster hash: 95da0...34d
Skrevet

Nå er jeg på dag 3 av kuren, og foreløpig er alt bra. Men jeg har allerede begynt å glede meg til jeg er ferdig om rundt 6 måneder, og lurer derfor på om noen her inne er ferdige med kuren og har noen produkter å anbefale å bruke etterpå? Sånn for å få stelle huden og holde den ved like. Har tenkt litt på Proactive (reklamepåvirket, ja, litt..), rett og slett fordi jeg har lest at mange faktisk mener det hjelper. Så har litt troen på at dette kanskje kan holde kvisene i sjakk etter kuren er endt?

Eventuelt andre tips og triks! Har aldri vært særlig flink på dette med daglige hud-rutiner, ettersom jeg har prøvd så mye forskjellig som ikke har fungert på kvisene uansett..

Skrevet

Da har jeg noen få piller igjen før kuren min er over, og kan ikke annet enn å juble :danse:

Vil anbefale ALLE som sliter med dårlig hud å prøve dette. At jeg måtte bli 32 før jeg fikk dette er bare trist.... men, har lite for seg å bli bitter, må heller kose meg og nyte den "nye tilværelsen".

Kort fortalt:
Startet opp med annenhver dag 1 og 2 piller, ca 2 mnd. Deretter 2 fast. Har hatt mulighet til å ta 3 om ønkselig, men har fulgt to. Slet med ekstrem tørr hud første 3 mndene, siden ble det bare bedre og bedre. Leppene har vært et ork hele tiden, men også disse ble bedre. Det samme gjelder stølhet.

Kan ikke si annet enn at det har vært verdt alt i verden av bivirkninger, og at jeg nesten er redd for å avslutte kuren med tanke på tilbakefall. Sliter fortsatt med ekstrem rød farge ved trening, og "flushes" (har acne rosacea), men det kan jeg fint leve med.

Gikk til hudlege Jon Langeland, og anbefaler han på det varmeste. Tok noen runder før jeg fikk hestekuren, men hadde jeg vært mer tydelig tidligere hadde jeg nok fått det før. Vær bestemt og tydelig, han er ikke veldig vanskelig, men veldig veldig flink. KOster noen kroner også, ca 850,- pr gang, men igjen, SÅÅÅÅ verdt det.

Lykke til alle sammen, håper dere får like bra utfall som meg, det unner jeg alle som sliter med hudproblemer.

Skrevet

Hei alle sammen!

Nå har jeg snart gått 1 mnd på iso. Begynte med 1 og 2 piller annenhver dag, nå 2 piller hver dag. Vet ikke om jeg skal øke mer. Ingen store bivirkninger. Tørrere lepper enn vanlig, tørr hud i ansiktet spesielt hvis jeg ikke smører meg med fet krem før leggetid.

Best av alt! Mens nærmer seg, og for første gang på lenge har jeg bare 1 underjordisk monsterkvise, ikke 10!! Håper det fortsetter!

Som andre skriver får jeg også veldige røde arr av småkvisene som dukker opp. De tørker fort inn, men merkene er veldig røde. Er dette fordi huden er tynnere? Vil de forsvinne så lenge det ikke er ordentlige arr/ søkk i huden?

Klem

Anonymous poster hash: 95da0...34d

Jeg sluttet på kuren for 1,5 år siden, og har ikke et eneste rødt merke nå. Under kuren etterlot hver kvise seg et rødt merke, og det så helt grusomt ut etterhvert. Det tok tid, men alt bleknet etterpå. Etter noen måneder så jeg stor forskjell på merkene (tok bilder innimellom for å sammenligne). De dypeste kvisene etterlot seg søkk, og de er der fremdeles. Det gjør meg ingen ting, de synes ikke på avstand slik som de røde merkene gjorde. :) Det blir bare bedre! Nå har jeg plettfri hud, og går gjerne uten sminke. Det skjedde ikke før, for å si det sånn. :)

Skrevet

Hei! Hvordan går det med dere som har vært ferdig med kuren en stund? Noen tilbakefall? Litt hormonelle pms utbrudd her av og til, men ikke noe særlig alvorlig. Lett å bli kvitt, og huden min reagerer fremdeles på hudpleie (med andre ord forsvinner utenhetene relativt fort).

Det er nå 8 måneder siden jeg avsluttet kuren, og jeg tror jeg ikke kommer til å få tilbakefall. Var redd for det veldig lenge, men alle kviser i ettertid har vart 1-2 dager, vært små og uten "dritt" ;) Hadde en av de monsterjævlene kort tid etter avslutningen. DEN stresset meg. Men den forsvant uten å etterlate arr :laugh:

Har ingen røde merker igjen. Men dessverre ser jeg at jeg har arr. De sees ikke på avstand. Kanskje jeg gjør noe med de i fremtiden. Ser det finnes mye rart på markedet ;)

Sees det på deg om du går uten sminke?

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er nå 8 måneder siden jeg avsluttet kuren, og jeg tror jeg ikke kommer til å få tilbakefall. Var redd for det veldig lenge, men alle kviser i ettertid har vart 1-2 dager, vært små og uten "dritt" ;) Hadde en av de monsterjævlene kort tid etter avslutningen. DEN stresset meg. Men den forsvant uten å etterlate arr :laugh:

Har ingen røde merker igjen. Men dessverre ser jeg at jeg har arr. De sees ikke på avstand. Kanskje jeg gjør noe med de i fremtiden. Ser det finnes mye rart på markedet ;)

Sees det på deg om du går uten sminke?

Jeg har arr som synes når jeg går uten sminke, såkalte ice pick arr i kinnene :-/ Men de har absolutt forbedret seg!

Skrevet (endret)

Jeg har arr som synes når jeg går uten sminke, såkalte ice pick arr i kinnene :-/ Men de har absolutt forbedret seg!

Høres ut som det jeg har. Noen små "hull"? :P De dagene jeg har sovet lite kommer de frem, de er som de mørke ringene rundt øynene. Har fortsatt ikke tatt sol eller blitt noe brunere, så de kan sees veldig godt om jeg er i den formen.. :P

Edit: Men må legge til at det er UTROLIG amazing å kunne gå uten sminke. Offentlig! Et lag med mineralpudder over er også nok, det eneste jeg må skjule i ansiktet nå er evt mørke ringer eller røde områder pga sensitiv hud ennå. Har ennå ikke funnet den optimale hudkremen som gir meg nok fuktighet, om det er det huden hungrer etter.

Bruker så lite sminke som mulig, fordi huden rundt øynene reagerer på en måte de aldri gjorde før. Blir fort tørt eller smårødt.

Endret av plix
Gjest BabyBlue
Skrevet

Høres ut som det jeg har. Noen små "hull"? :P De dagene jeg har sovet lite kommer de frem, de er som de mørke ringene rundt øynene. Har fortsatt ikke tatt sol eller blitt noe brunere, så de kan sees veldig godt om jeg er i den formen.. :P

Edit: Men må legge til at det er UTROLIG amazing å kunne gå uten sminke. Offentlig! Et lag med mineralpudder over er også nok, det eneste jeg må skjule i ansiktet nå er evt mørke ringer eller røde områder pga sensitiv hud ennå. Har ennå ikke funnet den optimale hudkremen som gir meg nok fuktighet, om det er det huden hungrer etter.

Bruker så lite sminke som mulig, fordi huden rundt øynene reagerer på en måte de aldri gjorde før. Blir fort tørt eller smårødt.

Ja, små hull og fordypninger i huden :) Jeg har ingen røde arr lenger, de forsvant for lenge siden. Men ja, arrene synes absolutt best om jeg er likbleik i ansiktet, noe som forsåvidt skjer når jeg har spist eller sovet for lite. Men utenom det er det veldig befriende å slippe kviser, kan liksom forlate huset uten sminke, det betyr jeg kan sove en halvtime lenger om morningen.

Er huden din fremdeles sensitiv? Husker at bivirkningene mine gikk veeeldig fort over, men det er nok ganske individuelt. Bruker du serum? I såfall kan et godt fuktserum gjøre underverker når hudkremen ikke er nok, det hjalp i hvert fall meg veldig etter kuren. Nå er huden min så godt som normal, men det at det er vinter gjør at jeg trenger litt ekstra.

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle henge meg på emnet! :) startet med isotretinoin for 5 dager siden. Er 16 år, og har plagdes med kviser i ansiktet, på brystet og ryggen siden jeg var 11. Hittil har leppene og hendene blitt tørre, jeg blir veldig stiv i musklene etter trening og jeg er alltid tørst. Tar 40mg om dagen, men skal prøve å gå opp til 60mg etterhvert. Gleder meg sånn til jeg begynner å se forandring!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...