Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå skal ikke jeg undergrave alvoret med alkohol og iso. Men tror et glass i ny og ne går helt fint. Tror det er mer festing og fyll som er farlig. Tror man fint kan drikke et glass eller to i helgen uten særlig fare, men blir et et par glass flere dager i uka er det nok ikke bra. Mine leverprøver var helt fine sist. Da hadde jeg drukket et par øl i helgene ( i mnd før prøvene) er nok individuelt hva leveren tåler. Som flere skriver bedre safte than sorry. ;)

Legen min presiserte jo at et glass vin eller to ikke var noe problem, så jeg har tatt ett glass vin til middag i helgene, men så ble det tre på en hel kveld på torsdag pga lang julemiddag med svigers. Det skal nok få bli den ene gangen med tre glass, for jeg vil ikke egentlig sjanse og risikere å ødelegge noe.

Er det flere som fryser seg blå? Har aldri hatt behov for flere lag ull i hverdagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har delvis skummet gjennom denne tråden for å se om noen er i samme situasjon som meg, men ga opp :hakeslepp: fantastisk med så mange tanker og erfaringer delt!

Jeg begynte for to uker på min tredje (!) isotretinoinkur. Fikk problemhud ekstremt tidlig (var kanskje 10 år da vi oppsøkte legen med problemet for første gang, jepp..), rett og slett fordi min far har slitt med det samme oppgjennom sine ungdomsår. Hans løsning ble isotretinoin, så etter å ha prøvd alt som finnes for utvortes og innvortes bruk introduserte hudlegen min meg for kuren i 2012, og jeg begynte på min første kur. Jeg reagerte ganske så positivt, med vanlige bivirkninger (utbrudd i starten, tørr hud, lepper etc) og huden var nesten helt fin mot kurens slutt. Tvert kuren var ferdig, kanskje 1 eller 2 uker senere, kom alt tilbake og ingenting hjalp igjen. :bond: På grunn av at kuren er så sterk gikk jeg uten denne sommeren, da kroppen måtte hvile, så begynte jeg på igjen sent på høsten 2013 på min andre kur.

Denne gangen fikk jeg sterkere bivirkninger, tørr nese og øyne i tillegg, men taklet det ganske bra, og selve prosessen ble kortere. Helt fin hud halveis ut i behandlingen kanskje. :ball: Jeg sluttet på kuren rett før sommeren, da hadde jeg som sagt null kviser og så vidt som antydninger til sorte prikker, kunne fint gå uten sminke. Gjennom sommeren gikk det helt fint, en kvise her og der, men sola gjorde underverker. Da jeg kom hjem fra nesten 5 uker i utlandet kom det gradvis tilbake og ble verre og verre med tiden. Det dukket etterhvert opp små nupper på brystet og kviser på ryggen også, så da dro jeg tilbake til hudlegen for å høre om det var forsvalig og mulighet for å begynne på en tredje kur. Så starten av desember startet jeg igjen, nå først en vanlig kur og deretter en lavdosekur for å holde det i sjakk i ettertid.

Når det skal sies har det aldri vært helt ekstremt, ikke noe cystic eller noe (men likevel ganske ekstremt i forhold til huden til venner og bekjente, og ikke noe jeg er komfortabel med). Foreløpig er jeg veldig tørr og den verste "uttømmingen" er over, så jeg ser lyst på en kur til med tanke på hvordan de to første gikk.

Får håpe dette er min siste!! :jolie:

Skrevet

Takk for tips! Dette visste ikke jeg nemlig... Men kan man gå tilbake og be om annen kvittering i etterkant?

Ja, bare spar på kvitteringene når du kjøper, gå tilbake med dem og be om spesifisert kvittering, så ordner de det! :-)

Skrevet

Heisann!

Hvor lang tid tok det for dere å få helt fin hud? Jeg har nå gått på dem i 3 måneder og er blitt bedre, men er redd huden min ikke skal bli så fin som jeg ønsker. Lurer på om mine forventninger til hvordan hunden blir til slutt er noe for høye?

Er absolutt ikke komfortabel nok til å gå uten sminke i offentligheten nå, noe jeg syntes er veldig dumt... Så jeg krysser fingrene for at det blir mye bedre :laugh:

Det varierer nok veldig :) Jeg brukte sminke noen måneder etter endt kur, helt til huden igjen ble "hudfarget". Da var huden gjennomsiktig og så sykelig ut, og merkene i huden lysnet underveis som hudfargen kom tilbake.

Skrevet

Har delvis skummet gjennom denne tråden for å se om noen er i samme situasjon som meg, men ga opp :hakeslepp: fantastisk med så mange tanker og erfaringer delt!

Jeg begynte for to uker på min tredje (!) isotretinoinkur. Fikk problemhud ekstremt tidlig (var kanskje 10 år da vi oppsøkte legen med problemet for første gang, jepp..), rett og slett fordi min far har slitt med det samme oppgjennom sine ungdomsår. Hans løsning ble isotretinoin, så etter å ha prøvd alt som finnes for utvortes og innvortes bruk introduserte hudlegen min meg for kuren i 2012, og jeg begynte på min første kur. Jeg reagerte ganske så positivt, med vanlige bivirkninger (utbrudd i starten, tørr hud, lepper etc) og huden var nesten helt fin mot kurens slutt. Tvert kuren var ferdig, kanskje 1 eller 2 uker senere, kom alt tilbake og ingenting hjalp igjen. :bond: På grunn av at kuren er så sterk gikk jeg uten denne sommeren, da kroppen måtte hvile, så begynte jeg på igjen sent på høsten 2013 på min andre kur.

Denne gangen fikk jeg sterkere bivirkninger, tørr nese og øyne i tillegg, men taklet det ganske bra, og selve prosessen ble kortere. Helt fin hud halveis ut i behandlingen kanskje. :ball: Jeg sluttet på kuren rett før sommeren, da hadde jeg som sagt null kviser og så vidt som antydninger til sorte prikker, kunne fint gå uten sminke. Gjennom sommeren gikk det helt fint, en kvise her og der, men sola gjorde underverker. Da jeg kom hjem fra nesten 5 uker i utlandet kom det gradvis tilbake og ble verre og verre med tiden. Det dukket etterhvert opp små nupper på brystet og kviser på ryggen også, så da dro jeg tilbake til hudlegen for å høre om det var forsvalig og mulighet for å begynne på en tredje kur. Så starten av desember startet jeg igjen, nå først en vanlig kur og deretter en lavdosekur for å holde det i sjakk i ettertid.

Når det skal sies har det aldri vært helt ekstremt, ikke noe cystic eller noe (men likevel ganske ekstremt i forhold til huden til venner og bekjente, og ikke noe jeg er komfortabel med). Foreløpig er jeg veldig tørr og den verste "uttømmingen" er over, så jeg ser lyst på en kur til med tanke på hvordan de to første gikk.

Får håpe dette er min siste!! :jolie:

Så ærgeligt, at du må tage 3. kur, boirot! :(

Jeg er selv lige begyndt på min 2. kur i starten af december.

Lad os håbe, det har varrig effekt for os denne gang:)

Skrevet

Håper bivirkningene dine bare er forbigående! Hvor høy dose tar du denne gangen?

Jeg trodde jeg måtte ta graviditetstest med urinprøve, men som Lilje sa, og laboratoriumet da jeg tok blodprøver på tirsdag, de sjekker graviditet via blodprøvene. Så du har nok blitt testet :)

Tenkte å begynne å skrive litt her, jeg. Nå går jeg på min andre isotretinoin-kur, håper huden blir bra igjen! Jeg er på den fjortende dagen i dag. Sist gang så hadde jeg absolutt ingen bivirkninger, ikke litt tørr hud engang. Ser ut som jeg ikke slipper unna denne gangen, nå har jeg fått litt tørre hender, tørre lepper, og har ganske vondt i ryggen og i noen muskler/ledd(??) i magen. Men det gjør meg egentlig ingenting, jeg vil bare bli kvitt kvisene mine.

Har allerede blitt mye bedre i kinnene, men har fått kviser i pannen noe jeg ikke pleide å få før. Men jeg regner med at det bare er alt drittet som skal ut før det blir bedre. :) tok blodprøver i går, og i morgen skal jeg hente en ny pakke på apoteket så jeg har den klart til noen dager etter jul. Synes det var litt rart at legen ikke tok noe graviditetstest, trodde de var sykt strenge på det! Fikk bare høre av mannen på apoteket at jeg burde ta en test, så da tok jeg en test hjemme før jeg begynte på medisinen for å være 100% sikker.

Gleder meg til å bli ferdig, og til huden forhåpentligvis blir kvisefri :) så er det bare arrene igjen, må finne ut hva jeg skal gjøre med de.

Velkommen til!

Jeg lurer også lidt på, om jeg mon vil opleve andre bivirkninger denne gang, eller om kroppen reagerer ens på samme stof.

Min hudlæge var heller ikke så streng med graviditetstest og prævention denne gang. Måske stoler han bare på, at man har kontrol med det, når man har gennemført en kur med succes allerede..?

Hvornår skal du blive færdig med kuren?

Skrevet

Igår var jeg hos hudlegen for å ta den måndtlige blodprøven, og fikk vite at jeg ikke skal hente ut flere piller! Jeg har faktisk hentet ut 20 tbl mer enn jeg egentlig skulle ta. Jeg har 70tbl til her hjemme som jeg skal ta, og så er jeg ferdig. Så ferdig om altså ca 1 mnd. Deilig!!

Jeg spurte om dette med blå resept, og hudlegen sa at dette var noe som hadde kommet nå helt nylig, og ikke hadde tilbakevirkende effekt. (Noen som har hørt noe om dette?). Så da gjelder det ikke det som allerede er betalt for.. Da får jeg bare søke om refusjon fra HELFO og håpe jeg får tilbake i hvert fall rundt 500 kr..Selv om det er surt.

Skrevet

Igår var jeg hos hudlegen for å ta den måndtlige blodprøven, og fikk vite at jeg ikke skal hente ut flere piller! Jeg har faktisk hentet ut 20 tbl mer enn jeg egentlig skulle ta. Jeg har 70tbl til her hjemme som jeg skal ta, og så er jeg ferdig. Så ferdig om altså ca 1 mnd. Deilig!!

Jeg spurte om dette med blå resept, og hudlegen sa at dette var noe som hadde kommet nå helt nylig, og ikke hadde tilbakevirkende effekt. (Noen som har hørt noe om dette?). Så da gjelder det ikke det som allerede er betalt for.. Da får jeg bare søke om refusjon fra HELFO og håpe jeg får tilbake i hvert fall rundt 500 kr..Selv om det er surt.

Sådan! Tillykke med det! :D

Skrevet

Er det forresten noen her som vet hvorfor det er prisforskjell hver gang? Jeg hentet min første pakke for to uker siden, da kostet det rundt 275, i dag kostet det 318. Dette var på samme apotek.

Jeg fikk betale over 600kr idag for første pakken!! Whyyyyyy? :-(

Anonymous poster hash: c3130...9a4

Skrevet

Jeg fikk betale over 600kr idag for første pakken!! Whyyyyyy? :-(

Hva, 600?! For en vanlig pakke med 30 tabletter? Det kan da ikke stemme :s

Skrevet

Hva, 600?! For en vanlig pakke med 30 tabletter? Det kan da ikke stemme :s

635 :( Sjekke kvitteringen nå.. Syyykt dyrt, dama på apoteket sa bare det var så dyrt når jeg reagerte på prisen. Har aldri gått på de, så kunne jo ikke si noe på det..

Veldig bra i juletider

Skrevet

635 :( Sjekke kvitteringen nå.. Syyykt dyrt, dama på apoteket sa bare det var så dyrt når jeg reagerte på prisen. Har aldri gått på de, så kunne jo ikke si noe på det..

Veldig bra i juletider

Så nå at det var to pakker a 30. Skal ta to om dagen, så det blir en måned.

Skrevet

Nå er jeg på dag 20, og huden min har blitt betydelig mye bedre. Muskelsmertene er ikke så vonde lenger, men hendene er tørre og litt vonde, og leppene er også ganske tørre. Men jeg er fornøyd så lenge jeg har fin hud! Har også merket at håret mitt blir ikke så fort fett som før. Jeg har alltid hatt ganske fet hud og hodebunn, så håret mitt blir alltid kjemefett to dager etter hårvask. Nå har det gått tre dager, og jeg har ikke litt fett hår engang! :blink: Så det hjelper tydeligvis på den fete huden. Digg å ikke måtte vaske håret så ofte.

Nå trenger jeg ikke dra til legen før i slutten av januar igjen, siden jeg hentet en ny pakke som varer til slutten av januar. Aner ikke hvor lenge jeg skal gå på denne kuren da, har ikke fått snakket så mye med legen..Men jeg får spørre neste gang jeg er der. :) Ser ut som dette går den rette veien i hvert fall!

Skrevet

Veldig bra i juletider

Wow, det er jo ganske mye! Men hvor mange tabletter er det i pakken? Aner ikke om det finnes noen pakker med flere (eller færre) tabletter enn det jeg har da, men..

Skrevet

Så nå at det var to pakker a 30. Skal ta to om dagen, så det blir en måned.

Åja, men da var det ikke ille. Selv om det er litt kjipt selvfølgelig. Du har bare en høyere dose, som da naturligvis blir dyrere..:/

Skrevet

Har dere fått det skrevet ut a fastlege eller hudlege?

Skrevet

Betalte 930kr for en eske med 100 tbl nå nettopp. For et par mnd siden betalte jeg 770kr ca for samme esken og typen. Har det steget plutselig??!!

Skrevet

Betalte 930kr for en eske med 100 tbl nå nettopp. For et par mnd siden betalte jeg 770kr ca for samme esken og typen. Har det steget plutselig??!!

Jeg betalte 770 for min første pakke jeg også. I går betalte jeg ca 380 for ny pakke på 100, men det var da på blå resept, og skulle være 38%. Då har tydeligvis økt litt ja...

Skrevet

Så kjedelig med den blå resept-saken :( tror jeg leste et sted at det hadde vært for hele dette året hvert fall? Men nå er du straks ferdig, og skal forhåpentlig aldri tenke mer på hverken iso eller kviser :)

Hvordan har kroppen respondert på treningen?

Jeg økte til 60 mg i går, så er litt spent på om det vil gå like greit. Hadde forhøyede verdier av protein-ett eller annet i blodet, så legen lurte på Om jeg trente veldig hardt. Men det var heldigvis ingen fare, bare at vi måtte følge litt med på den verdien fremover.

Skrevet

Så kjedelig med den blå resept-saken :( tror jeg leste et sted at det hadde vært for hele dette året hvert fall? Men nå er du straks ferdig, og skal forhåpentlig aldri tenke mer på hverken iso eller kviser :)

Hvordan har kroppen respondert på treningen?

Jeg økte til 60 mg i går, så er litt spent på om det vil gå like greit. Hadde forhøyede verdier av protein-ett eller annet i blodet, så legen lurte på Om jeg trente veldig hardt. Men det var heldigvis ingen fare, bare at vi måtte følge litt med på den verdien fremover.

Ja, det var litt kjipt.. Menmen. Håper dette blir min siste kur, men for å være ærlig så har jeg ikke troen på det.

Det går helt fint å trene for tiden!😃 har begynt å trene som normalt igjen, og det føles deilig. Kom nettopp hjem fra en styrkeøkt👍

Det som plager meg mest nå for tiden er øynene. De er rød hele tiden og føles ganske såre. Veldig vondt og vanskelig å åpne de om morgenen, svir veldig. Helt tørr..

Jeg fryser som deg, veldig mye for tiden, men det har jeg alltid gjort så aner ikke om iso har noe innvirkning her. Sitter foran peisen nå as we speak. Haha🙆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...