Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har gått på kuren i 2mnd nå og får fortsatt utbrudd.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ånei... Angst! Jeg har garantert hormonell akne... Begynte med akne problemer i forbindelse med noe rot med P-piller. ente opp med hormonspiral... Og kviser. Må bruke spiral, jeg ble så dårlig av P piller, glemte å ta de, fikk "jeg er gravid angst" og knasket angrepiller.

Det finnes jo flere ting du kan prøve? Jeg bruker p-ring og synes dette fungerer veldig bra :) Har i kaldenderen min når jeg må bytte ring og slikt, så det er enkelt å huske :)

Skrevet

Det finnes jo flere ting du kan prøve? Jeg bruker p-ring og synes dette fungerer veldig bra :) Har i kaldenderen min når jeg må bytte ring og slikt, så det er enkelt å huske :)

Eller kobberspiral. Den er hormonfri
Skrevet

Søker man refusjon med en gang? Til Helfo. Eller etter at kuren er avsluttet?

Skrevet

Eller kobberspiral. Den er hormonfri

Er den det? Må ta det opp med legen min!

Har du kobberspiral? Var litt engstelig for disse bivirknigene med blødninger. I følge min daværende lege og Google var hormonspiral bedre enn P stav ift bivirkningen akne. Jeg har forsøkt P sprøyte og hadde mensen i flere mnd med bare få dagers opphold. Dessuten klarer jeg aldri å huske på når de tre mnd har gått. Jeg er fullstendig håpløs på slikt. må ikke P ring inn og ut temmelig ofte? Er vel hormoner i det også? Finnes det en blodprøve eller no man kan ta for å se om man har for mye testosteron? Er vel det som er greia med hormonell akne?

Skrevet (endret)

Søker man refusjon med en gang? Til Helfo. Eller etter at kuren er avsluttet?

Legen min søkte for meg på første time. Såvidt jeg forstod så skal HELFO fatte ett vedtak som gjør at jeg bare betaler egenandel for medisinene. Dessverre er det jo optill 12 uker behandlingstid så jeg må vel ettersende masse kvitteringer.

Du er vel også snart ferdig med din første mnd. Hvordan går det? Jeg har masse flass i hodet med holdes i sjakk med aco sjampo og hodebunnsgel etter tips fra noen her ( TUSEN TAKK!) utenom litt tørr hud og tørre lepper er det ganske uproblematisk. Håper å få gå opp til 40 mg daglig. Bruker nå bare 20 mg. Vil så gjerne bli ferdig før sommeren

Endret av Mona26
Skrevet

Aco sin sjampo for tørr hodebunn på apoteket er veldig bra for dette! Hodebunnen min ble normal etter 1-2 vask. (ikkje kjøp flassjampo som head & shoulders, flass og tørr hodebunn er to forskjellige ting)

Måtte bare si Tuuuusen takk! Flasser forsatt, men er mye mye bedre og ikke så utav kontroll.

Skrevet

Ditto :(

Skrevet

En annen ting, merker at ryggen verker innimellom. Spesielt i stad da jeg trente kettlebell klarte jeg ikke gi alt fordi ryggen er sår og verker. Også når jeg trener spinning. Betyr vel at jeg må roe litt ned på treningen? :( Tør ikke presse meg så hardt når jeg kjenner ryggen ikke er optimal.

Skrevet

Legen min søkte for meg på første time. Såvidt jeg forstod så skal HELFO fatte ett vedtak som gjør at jeg bare betaler egenandel for medisinene. Dessverre er det jo optill 12 uker behandlingstid så jeg må vel ettersende masse kvitteringer.

Du er vel også snart ferdig med din første mnd. Hvordan går det? Jeg har masse flass i hodet med holdes i sjakk med aco sjampo og hodebunnsgel etter tips fra noen her ( TUSEN TAKK!) utenom litt tørr hud og tørre lepper er det ganske uproblematisk. Håper å få gå opp til 40 mg daglig. Bruker nå bare 20 mg. Vil så gjerne bli ferdig før sommeren

Hei :-) det går greitt. Får fortsatt utbrudd. Men huden er på en måte normal altså ikke fettete. Håper også på å øke dosen til 40. Skal på kontroll torsdag. Litt mer stiv og støl etter trening. Humøret er egentlig veldig bra. Har noe å se frem til. Bli ferdig med kuren og kur og kviser? :-) :-)

Skrevet

Er den det? Må ta det opp med legen min!

Har du kobberspiral? Var litt engstelig for disse bivirknigene med blødninger. I følge min daværende lege og Google var hormonspiral bedre enn P stav ift bivirkningen akne. Jeg har forsøkt P sprøyte og hadde mensen i flere mnd med bare få dagers opphold. Dessuten klarer jeg aldri å huske på når de tre mnd har gått. Jeg er fullstendig håpløs på slikt. må ikke P ring inn og ut temmelig ofte? Er vel hormoner i det også? Finnes det en blodprøve eller no man kan ta for å se om man har for mye testosteron? Er vel det som er greia med hormonell akne?

P-ring er det hormoner i ja, er jeg hvertfall ganske sikker på! P-ringen skal være inne i 3 uker, dermed ta den ut, være uten i 1 uke (mensen) og deretter sette inn ny ring :)

Skrevet

En annen ting, merker at ryggen verker innimellom. Spesielt i stad da jeg trente kettlebell klarte jeg ikke gi alt fordi ryggen er sår og verker. Også når jeg trener spinning. Betyr vel at jeg må roe litt ned på treningen? :( Tør ikke presse meg så hardt når jeg kjenner ryggen ikke er optimal.

Ja, dette er den værste bivirkningen jeg har hatt så lang. Tørr hud og tørre lepper er ingenting i forhold til hvor vondt jeg får i kroppen. Bare jeg står med bøyd rygg i 2 minutter for å fylle vaskemaskinen får jeg skikkelig vondt etterpå! Og det er spesielt vondt etter en dag på jobb hvor jeg stått i 8 timer... Vet ikke helt hva du skal gjøre med treningen, men jeg kan egentlig tenke meg at du burde kjenne etter selv.. Hvis det er virkelig vondt, er det vel ikke så smart å presse seg så mye. Men hvis det bare er litt vondt er det nok bra at du trener! Regner med at en av grunnene til at jeg får så vondt selv er fordi jeg ikke har noe bra muskelgrunnlag i utgangspunktet! Er nok bra å opprettholde litt av musklene du har hvertfall :)

Skrevet (endret)

Da ringte hudlegen min og sa at prøvene mine var fine, så jeg begynner på iso på fredag og joiner denne tråden :blomst:
Har lest frem til side 90 i denne tråden for tips, tanker og erfaringer, og bestilt en del kremer som jeg regner med skal være på plass til fredag. Jeg er særdeles fuktfattig i ansiktet før jeg starter på kuren, og hudlegen mente jeg ville få oppblomstring av eksem fordi det ligger latent i huden min (aldri hatt eksem da), så prøver å være litt føre var tenker jeg. Feelunique selger jo både A-derma, LRP og den der blå apotek-serien til halv pris av apoteket, så har hamstret litt. Som hudpleie-junkie har jeg også investert i et serum for tørr hud fra Decleor, og Hydra floral Rich-krem med et lite Neroli-serum til. Hudlegen min sa at huden må få masse fukt, og at i denne perioden trengte jeg nok en del fett i motsetning til vanlig.

Har også handlet inn nattlysolje. Tenker at det umulig kan skade å smøre huden innvendig?

Gruer meg litt, men gleder meg samtidig til å se resultater etter mer enn et halvt liv med kviser. Er 30 år, veier 66 kg, og skal starte på 2*20 mg om dagen, og så kontroll før jul. Noen andre som akkurat har satt i gang?

Endret av Kaffejenta30
  • Liker 1
Skrevet

Har nå gått på kuren siden 29 september. Før jeg begynte fikk jeg alltid 3-4 betente gule kviser hver natt, men nå kan jeg ikke huske sist jeg hadde en. Betraktelig mindre hudormer og kvisene på ryggen er også nesten helt borte. Av bivirkninger har jeg kun litt tørr hud og lepper, men ingenting annet. Har også vært på fylla hver eneste helg uten problemer. Strålende fornøyd!!

Anonymous poster hash: 27a49...a3b
Skrevet

Er du på kur nummer 2 Lilje? Mener da å huske at jeg har fulgt deg gjennom denne trådens første 100 sider, da du var i Syden og sluttet og begynte igjen?

Skrevet

Er du på kur nummer 2 Lilje? Mener da å huske at jeg har fulgt deg gjennom denne trådens første 100 sider, da du var i Syden og sluttet og begynte igjen?

Ja, det stemmer! Så morsomt at du har fulgt med så lenge :) Jeg har hatt gode resultater av kuren, men fikk dessverre tilbakefall i sommer. Jeg trodde først det kunne være kreatininen jeg begynte på, men det fortsatte selv om jeg sluttet på det.. :(

• Liker 1
Skrevet

Har ikke fulgt med så lenge egentlig, bare lest intenst siste uken ;)

Så kjedelig med tilbakefall da :/ Håper det gjør underverker for deg denne gangen! Bruker du de samme produktene? Ca samme bivirkninger?

Bestilte A-derma kremen etter dine heftige ros her inne, så venter spent.

Ja, det stemmer! Så morsomt at du har fulgt med så lenge :) Jeg har hatt gode resultater av kuren, men fikk dessverre tilbakefall i sommer. Jeg trodde først det kunne være kreatininen jeg begynte på, men det fortsatte selv om jeg sluttet på det.. :(

Skrevet

Har ikke fulgt med så lenge egentlig, bare lest intenst siste uken ;)

Så kjedelig med tilbakefall da :/ Håper det gjør underverker for deg denne gangen! Bruker du de samme produktene? Ca samme bivirkninger?

Bestilte A-derma kremen etter dine heftige ros her inne, så venter spent.

Skjønner! :) Leste nettopp innlegget ditt, og ser du skal begynne på fredag :) Jeg begynte (og går på) samme dose som deg, er 160 og veier 48-49 kg. Så tenker det er grei dose og begynne på, selv om alle såklart reagerer ulikt. Jeg har ganske fuktfattig hud fra før jeg også, men har ikke flasset i huden siden jeg begynte. Bare litt sår rundt nesen de første ukene. Forrige gang fikk jeg en real nedtur (som du kanskje leste om da jeg var i syden) og valgte derfor å stoppe siden jeg ikke ville ødelegge turen. Har ikke opplevd dette igjen. Det som er annerledes nå er at jeg har mer kroppslige plager i form av betennelse i kneet (som jeg tenker er Iso sin skyld), og en veldig stiv og vond hofte nå siste uken. Generelt stiv og støl i kroppen.

A-derma er det visst ikke så mange som bruker ser jeg, den er veldig klissete, men den ga meg utrolig bra fukt. Veldig bra å bruke på kroppen, og jeg brukte den også i ansiktet på natten når jeg var på mitt mest tørre, men jeg vet ikke om dette anbefales med tanke på innholdet. Effaclar H er veldig god til ansikt (den brukte jeg ikke sist).

Så lurt at du har kjøpt masse på Feelunique. Jeg handler masse derfra, men akkurat disse produktene tenkte jeg faktisk ikke på å kjøpe der! *sint* Hehe.. Du må oppdatere hvordan det går med deg :)

Skrevet

Jeg har gått på roa i to perioder før og begynner å få tilbakefall igjen.

Det er kjedelig, for jeg vet ikke om jeg tør å gå å spørre om å få en kur til... eller om det i det hele tatt er lurt

Skrevet

Jeg har gått på roa i to perioder før og begynner å få tilbakefall igjen.

Det er kjedelig, for jeg vet ikke om jeg tør å gå å spørre om å få en kur til... eller om det i det hele tatt er lurt

Nei, så dumt :( Hvorfor tør du ikke spørre om det? Hvor mange tbl har du tatt til sammen og hvor lenge siden er det siden forrige kur?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...