Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg opplevde det samme i starten, lite effekt og ikke så mye bivirkninger. Fikk da beskjed av legen om å ta tablettene med et glass h-melk, i tillegg til middag. Iso må tas sammen med fett og nok væske for at den skal bli tatt opp i kroppen.

Sist jeg fikk en kvise var i januar, etter å ha gått på iso i vel 3 måneder. Jeg husker det fordi jeg var hos hudlegen da, og da sa hun at jeg skulle fortsette på kuren frem til jeg ikke lenger fikk nye kviser,.

Nå har jeg gått på 3 tabletter daglig i 5 måneder, skal på ny hudlegetime om en ukes tid så da regner jeg med å avslutte kuren :)

Jeg har hatt de vanlige bivirkningene med knusktørre lepper, tørr og sensitiv hud, litt hodepine, eksem på hendene, heftig solsensitivitet, og generelt litt sliten og stiv i kroppen. Men det er null problem når man vet at det er midlertidig, og at resultatet mest sannsynlig blir en kvisefri fremtid!

Jeg vil absolutt anbefale alle tvilere med et langvarig akneproblem å hive seg uti og ta isotretinoin! Jeg leste i årevis masse skrekkhistorier, og hadde bestemt meg for aldri å ta det. Jeg prøvde i femten år å finne en kur i form av god hudpleie, antibiotika, kosthold og kosttilskudd. Alt til ingen nytte. Nå når jeg endelig har gjort dette så må jeg innrømme at jeg jobber litt med meg selv for ikke å være bitter på de som skremte meg fra å prøve denne "forferdelige gift-medisinen" i alle disse årene, og alle de som fikk meg til å tro at hvis jeg bare ble enda litt flinkere og kjøpte enda litt flere flotte hudpleieprodukter så ville det bli bra. (Ja hudpleiebloggere verden over, jeg ser på dere!) For noen av oss er problemet såpass alvorlig og langvarig at iso er det eneste alternativet, og det er ikke på langt nær så skummelt som mange vil ha det til.

Nå er jeg lykkelig kvisefri, og snart tablett- og bivirkningsfri også! :)

Men altså, ta tablettene med fet mat og drikke for ellers tas de ikke opp i kroppen, var det jeg egentlig skulle si! ;) Lykke til!

Godt å høre at det er andre som har hatt det sånn som meg! Jeg tar alltid tablettene til middag, eller med et glass melk om det er en dag jeg ikke spiser middag, så er i alle fall flink på det... får bare vente og se! Skal til hudlegen på mandag, så kan jo prate litt med ham om det også :)

Og må støtte opp om det at denne kuren virkelig ikke er så farlig som folk skal ha det til! Selvsagt reagerer alle ulikt og noen har det verre enn andre, men så lenge man vet at resultatet kommer så er det jo verdt det. Personlig hadde jeg ikke hørt om denne kuren en gang, før legen min foreslo det. Det er jeg overlykkelig for! Leste litt her inne og ellers på nettet, og må si jeg ble litt skremt, men ikke så skremt at jeg droppet kuren. Det gjorde i grunn bare at kuren føles mye lettere enn forventet. Etter min mening er dette i alle fall null stress, og etter et par dager var kuren en del av livet og hverdagen. Tørr hud vs kvisete hud - vel, etter min mening slår tørr hud den kvisete huden LETT!

Endret av lte94
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har begge deler - tørr hud OG utbrudd :( det går ikke an å sminke det bort for sminken bare preller av

Skrevet

jeg har begge deler - tørr hud OG utbrudd :( det går ikke an å sminke det bort for sminken bare preller av

Jeg også. Hai faiv.

Skrevet

Jeg også. Hai faiv.

"yay" :blomst:

hvor lenge har du gått på kuren nå?

Skrevet

Jeg var ferdig med kuren min for 23 dager siden. Vil det være greit for meg å begynne å ta Betakaroten igjen nå? Og hvor lenge burde jeg vente før jeg begynner med solarium igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ferdig med kuren min for 23 dager siden. Vil det være greit for meg å begynne å ta Betakaroten igjen nå? Og hvor lenge burde jeg vente før jeg begynner med solarium igjen?

Vel, det sitter i minst en måned, så ikke start enda. Ring hudlegen din, og snakk med den!

Anonymous poster hash: 58dbb...f26

Skrevet

Hva er pris på en fullstendig kur?

Skrevet

"yay" :blomst:

hvor lenge har du gått på kuren nå?

Jeg har ikke telt uker, men er vel rundt 6 uker, 7 kanskje :) får noen vanvittige kviser som danner lag oppå med tørt hudflak, som etter hvert faller/røskes av. Skikkelig ulekkert og umulig å dekke til. Har en diger skorpe midt på kinnet nå. Huden ellers klarer jeg å holde i sjakk med tonnevis av produkter, med unntak av noen partier som flasser iblant.

Skrevet

Hva er pris på en fullstendig kur?

Det varierer jo ettersom hvor lenge du går på kuren osv. Jeg betaler i alle fall 363 kr hver gang jeg er hos hudlegen for sjekk (1 gang i mnd) + 766,5 kr per pakke med kuren. Men pillene skal bli dekket av frikort etter man har betalt cirka 1800 kr. I tillegg blir det jo en del penger på ulike produkter som fuktighetskrem osv. Er ikke akkurat billig, men verdt det!

Skrevet

Har dere ikke fått pillene på blå resept? Da blir det ikke dyrt.

Skrevet

Jeg har tatt litt over 100 tab nå (2 hver kveld) Plutselig i dag har jeg fått masse røde prikker på hendene. Er dette noe som går over, eller vil det bli verre?

Skrevet

Jeg har tatt litt over 100 tab nå (2 hver kveld) Plutselig i dag har jeg fått masse røde prikker på hendene. Er dette noe som går over, eller vil det bli verre?

Jeg fikk akuratt det samme! Er nok bare fordi man er så ekstremt tørr. Får det tilbake med engang jeg er sløv på smøring og bruker for sterk håndsåpe :) Aquaphor og hånd "såpe" olje fra Eucerin hjalp meg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 30-årene og plaget med kviser på rygg/bryst og litt ansiktet. Dette påvirker selvbilde! Veldig lyst å prøve denne mirakelkuren etter å ha lest her! Dere som har tatt kuren hvordan blir hudrn etterpå. Dvs noen mnd etter ferdig kur? Blir huden som før? Hva med sminke/soling etter kur? På forhånd takk for svar. Denne tråden gir håp! :)

Anonymous poster hash: 0eca8...d4d

AnonymBruker
Skrevet

Hva med tilbakefall?

AnonymBruker
Skrevet

Litt dumt spørsmål men kan man bruke hormonspiral under kuren?

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Nå har jeg tatt ca. 180 tabl og var på 3 mnd. kontroll hos hudlege i går. Jeg begynte med 1/2 piller annenhver dag og gikk over til 2 hver dag etter tre uker. Har gått på 2 hver dag siden det. Nå skal jeg forsøke meg med 3/2 annenhver dag, slik at jeg blir ferdig med kuren litt kjappere. Jeg skal ta 500 piller totalt, veier 68 kilo.... Så skal jeg gå ned til 2 hver dag i sommer slik at jeg kan være litt ute i sol/ tåle sol litt bedre.

Jeg har merket mye bedring de siste to uker. INGEN nye aktive kviser, sliter bare litt med rødhet etter kviser jeg har hatt de siste to mnd (huden blir tynnene og jeg synes kvisene/ sporene etter kviser er røde i lang tid etterpå.

Hudlegen var veldig fornøyd og synes jeg hadde usedvanlig gode resultater etter bare 180 piller. Jeg har feks ingen hudormer eller porer igjen på nesen, og jeg hadde mange! Nesen min var helt ru av alle porer og jeg hadde mange svarte prikker!

Jeg er tørr i nese og på lepper og litt stiv i hofter. Ellers ingen voldsomme bivirkninger. Håper ikke det blir altfor ille nå som jeg øker til 3 piller annenhver dag. Jeg har ikke slitt med hodepine eller noe annet.

Jeg ser tydelig at det virker mens jeg går på kuren i hvertfall og håper virkelig ikke jeg får noen tilbakefall etter kuren er ferdig..... Det ville vært trist....

I dag har jeg kun concealer på noen røde prikker, ingen foundation! Det har ikke skjedd på mange år!

Håper andre får god virkning og holder ut med bivirkninger.

Anonymous poster hash: 95da0...34d
Skrevet

Uuuugh, grrr.. I dag tok jeg bilder av huden min for å sammenligne med de bildene jeg tok dagen før jeg startet på kuren 7. januar. Det er så latterlig liten forskjell på bildene at jeg nesten gråter! Snart 3 mnd har jeg gått på kuren nå, og den eneste forskjellen jeg kan se er et par kviser på haken som har blitt til et rødt merke/mindre tydelig kvise. Ellers er det nesten morsomt å se at kvisene er på de NØYAKTIG samme plasseringene. Det er som at kuren har stoppet produksjonen av nye kviser, mens de "gode gamle" får lov til å kose seg.

Andre som har opplevd lignende frustrasjon?

Skrevet

Hei! Noen med erfaring om å ta ferie til et solfylt land under kur?

Har lyst å dra til Thailand i mai, og da er jeg ca 160 tabelletter inn i kuren. Burde jeg slutte på tab litt før avreise og ikke ta før jeg kommer hjem? Skal selvsagt bruke sunblock i ansikt og utsatte partier og høøøy faktor ellers.

Skrevet

Hei! Noen med erfaring om å ta ferie til et solfylt land under kur?

Har lyst å dra til Thailand i mai, og da er jeg ca 160 tabelletter inn i kuren. Burde jeg slutte på tab litt før avreise og ikke ta før jeg kommer hjem? Skal selvsagt bruke sunblock i ansikt og utsatte partier og høøøy faktor ellers.

Jeg var på ferie i Cape Town i februar. Jeg brukte HØY faktor, stråhatt og langermet de korte stundene jeg ikke kunne "slippe unna" solen. Med gang jeg fikk sol på meg så føltes det allikevel som jeg ble skikkelig grillet! Ble veldig god til å springe fra skygge til skygge! ;) Men, ingen varige mén for min del i alle fall.
Skrevet

Jeg går på denne kuren selv nå. Har gått på den noen måneder, og har enda litt igjen. :)
Jeg er suuperfornøyd med hvordan huden min ser ut nå! Har ikke en eneste kvise, og det er såå deilig å kunne gå og se seg selv i speilet, uten å se hundre kviser rundt omkring.

Det jeg har merket med denne kuren er at jeg har helt ekstremt tørre lepper, huden kan flasse litt om du ikke er nøye med fuktighetskrem, du blir lett støl(jeg er veldig støl i ryggen) oog at øynene virker litt såre.

Skjenner jeg gleder meg til jeg er ferdig på kuren så jeg slipper disse bivirkningene, men det er absolutt hvert et par mnds tørre lepper mot å bli kvitt de helvetes kvisene altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...