Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hva slags produkter førte til kviser hos deg? Er det du som nevnte decleor tidligere? Jeg mistenker som sagt at decleor gir meg kviser, fra for et par år tilbake, da jeg fikk store, underjordiske kviser etter å ha brukt hydra floral en liten stund. Men så vet man jo liksom ikke om det er tilfeldig eller ikke. Har nå kuttet den midlertidig å kjører kun dermalogica, er så utrolig redd for å få slike kviser igjen.. Får du kviser om du søler mat rundt munnen? :fnuise: Hihi, første gang jeg har hørt om.

Anette :)

Jepp, var meg ja :jepp: Har vel prøvd det meste, både økologisk, medisinsk, hudpleieprodukter... Kan jo nevne basiron, decleor, obagi, antibiotikakurer, epiduo, skinoren, md, manuka, borlind, exuviance, pca skin... ja, mye rart. Har jo slitt med dette i mange år, så hvert produkt har vært prøvd over lang tid. Har også kuttet ting fra kosten, uten å se noen forskjell. Tatt sol/solarium, ingen forskjell.

Så nå bruker jeg kun La Roche Posay-produkter (som ikke fungerte for meg tidligere, men gjør det nå), og prøver ut Matis for ekstra fukt :) Håper LRP vil holde huden i sjakk etter kuren også, men har tenkt å spørre hudlegen hva hun mener jeg skal bruke. Hun har virket veldig profesjonell til nå, så jeg tror hun vet hva hun prater om :)

Aldri hørt om folk som spiser med hele ansiktet?! Du skulle vært på en familiemiddag hos oss :fnise: Nei, vi er ikke griser.

Ingen andre som får kviser om dere søler mat rundt munnen.... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten, folkens, jeg har et tips til dere som sliter med blodige skorper i nesen! (føler dere at vi deler for mye?)

Jeg bruker q-tips til å fjerne skorper med hver morgen. Jeg vet man ikke skal stikke q-tips langt oppi nesen, men det var noe jeg gjorde for å fjerne gugge etter neseoperasjonen min, og tenkte jeg skulle tipse dere. Da får dere fjernet de verste skorpene, uten at hele nesen (både inni og utenpå) blir ekstra sår.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Kald luft har kapasitet til færre vannmolekyler per liter, og innelufta får dermed lav luftfuktighet når det er kaldt ute. I kuldeperioder kan nok en luftfukter være et godt alternativ for å lindre plager med tørr hud/slimhinner, men bruk et hygrometer for å ha kontroll på luftfuktigheten.

Jeg har en varmeovn svakt på rommet mens jeg sover, noe som hjelper litt på huden har jeg merket. Kan anbefale dette til dere andre også som fryser på dere frostskader og utslett :trist:

Kitten: Det tipset med å fjerne blodige skorper med q-tips var genialt :fnise: Jeg kan endelig puste ut av nesa om natta! xD

Skrevet

Kitten: Det tipset med å fjerne blodige skorper med q-tips var genialt :fnise: Jeg kan endelig puste ut av nesa om natta! xD

Værsågo' :)

Skrevet

Jeg er nå kun 10 dager ut i kuren, men har da merkt masse allerede... Har en stram og solbrent følelse, særlig i pannen. Vond og tørr rundt nesa, og flasser på øreflippene, av alle steder!! :sjenert:

Og de kvisene som har kommet modnes kjempefort, og tørker fort ut. Har ikke hatt mer store ting enn det som skjedde på haken for et par dager siden, det er mye mindre overalt faktisk. Noen prikker jeg hatt i korsryggen er helt borte. En stor en på en skulder, ellers bare "de gamle" igjen på en måte.. Kjenner der muligens kommer noe på kinnene snart, men ikke helt enda ihvertfall...

Pannen er mye mykere, og hele huden føles annerledes ut, men den er tørr. Jeg er også rødlig, ser litt solbrent ut, rett og slett.. Og så svir jeg mye i øynene, så de er nok tørre.

Så man får vel være takknemmelig for at det ikke er verre enn dette, men går vel utifra at det ikke vil være så lett hele tiden.. :gjeiper:

Skrevet

Jeg er nå kun 10 dager ut i kuren, men har da merkt masse allerede... Har en stram og solbrent følelse, særlig i pannen. Vond og tørr rundt nesa, og flasser på øreflippene, av alle steder!! :sjenert:

Og de kvisene som har kommet modnes kjempefort, og tørker fort ut. Har ikke hatt mer store ting enn det som skjedde på haken for et par dager siden, det er mye mindre overalt faktisk. Noen prikker jeg hatt i korsryggen er helt borte. En stor en på en skulder, ellers bare "de gamle" igjen på en måte.. Kjenner der muligens kommer noe på kinnene snart, men ikke helt enda ihvertfall...

Pannen er mye mykere, og hele huden føles annerledes ut, men den er tørr. Jeg er også rødlig, ser litt solbrent ut, rett og slett.. Og så svir jeg mye i øynene, så de er nok tørre.

Så man får vel være takknemmelig for at det ikke er verre enn dette, men går vel utifra at det ikke vil være så lett hele tiden.. :gjeiper:

Du blir ganske vandt til det etterhvert, spesielt når det blir en rutine å smøre på fuktighetskrem osv.

Skrevet

Du blir ganske vandt til det etterhvert, spesielt når det blir en rutine å smøre på fuktighetskrem osv.

Ja, jeg regner med at det går seg til... Kjekt å kjenne at det er effekt i kuren, og gleder meg til resultat. Lurer dog på om øynene vil svi like mye hele kuren..

Skrevet

Hei jenter, jeg lurer på to ting. Håper virkelig å få svar på spørsmålene mine :)

Jeg har nå tatt ca 300 tabletter og det er 60 som er igjen. Jeg veier 46 kg. Er det nok tabletter da?

Og om kvisene kommer igjen om et par år, må jeg starte HELE kuren på nytt eller trenger jeg å ta mindre tabletter da??

Skrevet

Ja, jeg regner med at det går seg til... Kjekt å kjenne at det er effekt i kuren, og gleder meg til resultat. Lurer dog på om øynene vil svi like mye hele kuren..

For meg så er det veldig forskjellig fra dag til dag egentlig, noenganger er øynene røde og svir som f... men andre ganger er det helt vanlig, er heldigvis ikke ofte de er røde og svir da

Skrevet

For meg så er det veldig forskjellig fra dag til dag egentlig, noenganger er øynene røde og svir som f... men andre ganger er det helt vanlig, er heldigvis ikke ofte de er røde og svir da

Satser på at det roer seg litt etterhvert, for jeg ser konstant sliten/trett ut pga røde øyne..

Skrevet

Hei jenter, jeg lurer på to ting. Håper virkelig å få svar på spørsmålene mine :)

Jeg har nå tatt ca 300 tabletter og det er 60 som er igjen. Jeg veier 46 kg. Er det nok tabletter da?

Og om kvisene kommer igjen om et par år, må jeg starte HELE kuren på nytt eller trenger jeg å ta mindre tabletter da??

Er ikke ekspert på dette, men tror en må ta kuren på ny, med sterkere dose.. Men hører jo folk si at det er få som må på kur nummer to..

Skrevet

Kan svare på det siste spørsmålet ditt jeg, siden jeg er på kur nummer to :) Min første kur fikk jeg altfor få tabletter, var hos en inkompetent fjott av en hudlege (ja, jeg er bitter). Var helt fin i huden i omtrent et år, så kom kvisene tilbake. Så gikk jeg privat og begynte på en ny kur, helt fra "scratch", for å si det sånn. Virkestoffet i tablettene er i kroppen din i en måned (men de operer med en sikkerhetsmargin på opptil seks måneder->et år), så om det er lengre enn det siden din forrige kur, tror jeg du må gjennomføre en hel kur til, og ikke bare ta noen tabletter. Det er jo den akkumulative dosen som bestemmer. Hudlegen min sier at det er flere som opplever å måtte ta både en og to kurer til, men da er som regel huden mindre angrepet enn den var i utgangspunktet.

Skrevet

Kan svare på det siste spørsmålet ditt jeg, siden jeg er på kur nummer to :) Min første kur fikk jeg altfor få tabletter, var hos en inkompetent fjott av en hudlege (ja, jeg er bitter). Var helt fin i huden i omtrent et år, så kom kvisene tilbake. Så gikk jeg privat og begynte på en ny kur, helt fra "scratch", for å si det sånn. Virkestoffet i tablettene er i kroppen din i en måned (men de operer med en sikkerhetsmargin på opptil seks måneder->et år), så om det er lengre enn det siden din forrige kur, tror jeg du må gjennomføre en hel kur til, og ikke bare ta noen tabletter. Det er jo den akkumulative dosen som bestemmer. Hudlegen min sier at det er flere som opplever å måtte ta både en og to kurer til, men da er som regel huden mindre angrepet enn den var i utgangspunktet.

Hvor mange tbl fikk du første kuren din?

Skrevet

Har tatt 57 tabletter, og har kviseutbruddet fra helvete. ARG. Det som irriterer vettet av meg er at jeg ikke vet om det skyldes decleor hydra floral eller om det er kurens gang... Uansett; HATER DET!! -.-

Anette

Skrevet

Har tatt 57 tabletter, og har kviseutbruddet fra helvete. ARG. Det som irriterer vettet av meg er at jeg ikke vet om det skyldes decleor hydra floral eller om det er kurens gang... Uansett; HATER DET!! -.-

Anette

[/quote

Stakkar deg 😥 ikke noen kjekt... Er det på "de vanlige plassene" kvisene kommer, eller overalt? Selv har jeg det rimelig ok, men der er nok ting på gang, ser det kommer små røde kuler flere steder... Det værste nå er at huden i ansiktet er så rød! Har skjedd i løpet av dagen idag. Knallrøde og svir.. Urk.

Skrevet

Det er vel i grunn på de vanlige plassene, men samtidig er det så spredt så det ser jo ut som jeg har kviser i hele trynet (og det har jeg jo). Skikkelig kjedelig. Uff, ikke noe moro å være rød i ansiktet nei, ser jo solbrent ut -.- Meeen, jeg skal vel ikke klage, har sluppet billig unna hva bivirkninger angår så langt så..

Anette

Skrevet

Fy søren som jeg hater disse kvisene!!! Har mest lyst til å bare bure meg inne :sukk:

Anette

Skrevet

Hold ut, Anette, det vil være verdt det til slutt!

Jeg skal til hudlegen i morgen, er spent på hva han har å si. Har fått to-tre små kviser etter at jeg ble kvisefri, så jeg antar at jeg skal få en resept til og gå på kuren ut mars. Jeg vil nødig risikere tilbakefall ved å ta for få piller, selv om mine kviseproblemer ikke var så alvorlig som andres.

Men jeg tar fremdeles gledesdanser når jeg ser meg i speilet! Så igjennom noen bilder av meg selv fra i høst og tidligere, og forskjellen er ikke til å tro! :D

Skrevet

Fy søren som jeg hater disse kvisene!!! Har mest lyst til å bare bure meg inne :sukk:

Anette

Huff, føler med deg... Er det så gale som du føler, eller er det slik at du tenker og syns det er et jævlig fordi du går på kuren? 😨Jeg beg også å se rimelig drit ut, kommer i kinnene nå, og rundt munn og hake... 😡 I tillegg til den meget røde ansiktsfargen er det jo bare lekkert.... 😱

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...