Gå til innhold

fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hva er deres synspunkter på at dersom kvinnen velger epidural, er det slik at en ikke opplever de samme smertene, altså at en ikke får opplevelsen av å ha en "fullverdig" fødsel?

og de som ikke velger epidural - er de tøffere siden de gikk gjennom all smerten?

dersom en bruker epidural - er det ikke naturlig fødsel da?

eller dersom det blir brukt vakum - da er det vel heller ikke naturlig fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bare sånn at det er sagt, så er ikke vakum smertelindring. Det er noe som kun blir brukt når det er nødvendig - altså man må bruke det for å få ungen ut. Det er grenser for hvor lenge barnet kan stå fast i fødselskanalen.

Epidural er smertelindring for den fødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Vi er alle forskjellige og det er også fødslene våre. Om noen vil ha epidural så kan jeg ikke si at jeg gjør meg opp så mange tanker om det ;) Jeg ser ikke på meg selv som noe tøffere for at jeg fødte uten epidural kontra venninna mi som gjorde det. Men jeg er utrolig pysete da for jeg er LIVREDD den nåla som de stikker inn i ryggen!

Om det er en naturlig fødsel med epidural og vakuum etc - det skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

ja jeg vet godt at vakum er noe som blir brukt for å få ungen ut.. men lurte på om det er naturlig fødsel dersom en blir nødt til å bruke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle opplever smerte forskjellig, og noen fødsler er virkelig vondere enn andre, så hva en kvinne trenger for å klare å føde skal jeg ikke legge meg opp i.

Men personlig synes jeg det er litt "feigt" å bestemme på forhånd at man skal ha epidural, uten å ha prøvd å kjenne litt på smertene. Jeg mener at det beste er å føde uten noen form for påvirkning, dersom man klarer det. Man skal ikke måtte lide unødvendig bare fordi man skal være så naturlig eller tøff som mulig, men jeg synes at alle burde prøve.

Det er altså min personlige oppfatning, og jeg endte selv opp med smertelindring under begge fødslene mine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt synspunkt er at alle som velger BORT smertelindring er spik spenna gærne! Det skal komme et ekte, levende, gedigent MENNESKE ut av kroppen deres!! Som skal sprenge seg ut, presse på innvoller og skjede og livmor og hele greia i TIMEVIS og gi dere smerter fra helvete! Også skal man lissom bare tenkte "jaja, det er naturlig at det gjør vondt?!"

Nei, hadde jeg skullet ha barn hadde jeg bedt dem kjøre på med så mye smertestillende som overhodet mulig. Er skikkelig smertepingle, og etter å ha opplevd nyrestein, som jeg har hørt er i nærheten av fødselssmerter, fatter jeg ikke at det er mulig å leve med det i timesvis uten smertestillende. Jeg var helt klar for å dø, bare jeg slapp å ha det så vondt.

Så...skjønner ikke hvorfor man skal lide når man kan gjøre lidelsen mindre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

ja jeg vet godt at vakum er noe som blir brukt for å få ungen ut.. men lurte på om det er naturlig fødsel dersom en blir nødt til å bruke det..

mange vil nok si at en naturlig fødsel er en fødsel uten medisinert smertelindring.

Men metoder man må ta i bruk for å få ut barnet levende er en annen sak. Synes ikke du det? altså at det er en forskjell på konfort for den fødende og livet til barnet? En ting er for smerter, det andre er for å berge liv. Jeg synes i allefall det er stor forskjell på de to tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt synspunkt er at alle som velger BORT smertelindring er spik spenna gærne! Det skal komme et ekte, levende, gedigent MENNESKE ut av kroppen deres!! Som skal sprenge seg ut, presse på innvoller og skjede og livmor og hele greia i TIMEVIS og gi dere smerter fra helvete! Også skal man lissom bare tenkte "jaja, det er naturlig at det gjør vondt?!"

Nei, hadde jeg skullet ha barn hadde jeg bedt dem kjøre på med så mye smertestillende som overhodet mulig. Er skikkelig smertepingle, og etter å ha opplevd nyrestein, som jeg har hørt er i nærheten av fødselssmerter, fatter jeg ikke at det er mulig å leve med det i timesvis uten smertestillende. Jeg var helt klar for å dø, bare jeg slapp å ha det så vondt.

Så...skjønner ikke hvorfor man skal lide når man kan gjøre lidelsen mindre.

smertene og alle prosessene som er i sving rundt en naturlig fødsel har alle en oppgave og skjer for en grunn. Bare sånn at man husker det. Det er ikke bare vondt fordi noe skal ut av deg, alt har en oppgave for å si det slik.

Og når jeg skal føde må jeg være ærlig og si at jeg vil jobbe med kroppen min. Alt som skjer med den skjer for en grunn. Så jeg vil faktisk at den skal gjøre jobben, ikke medisiner, dop og drypp.

Det betyr ikke at de som insisterer på epidural så snart de kan er dårligere kvinner eller mødre eller fødene.

Men jeg tar mine valg, og om noen mnd vil jeg kroppen min skal gjøre det den er bygd for. Om fødselen drar ut så lenge at det står om liv, så vil jeg selvfølgelig ta imot den hjelp som trengs. Men å dope kroppen min er ikke en del av plan A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man har en fullverdig fødsel uansett. Ungen blir jo født uansett om den kommer ut vaginalt eller via keisersnitt, med eller uten smartelindring. Jeg synes ikke noen skal heve seg over andre når det gjelder dette. Kvinner opplever fødsel med ulike erfaringer og ulike behov for smertelindring.

Endret av LukaFrost
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel er fødsel, smertetillenede eller ei (vakum også, for den saks skyld). Jeg tok ikke smertestillende under fødselen, men vil ikke av den grunn se ned på de som velger smertestillende. Noen fødsler er verre enn andre, noen tar lengre tid, noen får mer komplikasjoner etc. Blir litt som å lure på hvorfor en tar paracet mot hodeverk, men ikke den andre- folk er forskjellige, akkurat som nivået på smertene og smertetersklene.

Endret av #sober#
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to barn uten smertestillende, og det gikk helt fint! Lurer på om jeg skal be om epidural neste gang, bare for å ha prøvd det også. Jeg mener at jenter i dag er alt for kjappe å be om smertestillende. Vi er rett og slett blitt mer pysete. Epidural kan være med på å forsinke riene og fødselen, slik at man faktisk går lenger enn nødvendig. Men klart, man bestemmer jo selv, og en fødsel er en fødsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en rask og ukomplisert fødsel der det nesten ikke ble tid til å snakke om epidural engang. Jeg synes ikke at jeg er noe tøffere enn de som går et døgn med rier og må ha epidural fordi de rett og slett er utslitt. Heller omvendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg skjønner ikke at dere tør. Bygd for å lide sånn? Nei, er glad jeg ikke skal ha barn, altså. Hadde ikke turt å ha det så vondt så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er du noe tøffere om du ber om rotfylling uten bedøvelse?nei da er du rett og slett bare spik spenna gærn!

Nettopp! Jeg er så redd hos tannlegen at jeg får vival før jeg skal borre. Og sprøyte. Og bedøvelsesvann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om epidural, og hadde vel dermed ikke en naturlig fødsel. Nå må jeg si at "naturlig" ikke akkurat er ordet jeg ville brukt for å beskrive fødselen FØR epiduralen heller. Jeg er selvsagt enig i at det er naturlig å føde, men det føltes ikke slik der og da.

Ellers kommer jeg til å ha samme innstilling til neste fødsel, dvs at jeg vil prøve uten smertelindring så lenge som mulig, men heller ikke være fremmed for å be om epidural hvis jeg føler jeg må. Andre må gjerne synes at det er pysete, men for meg var epiduralen helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er du noe tøffere om du ber om rotfylling uten bedøvelse?nei da er du rett og slett bare spik spenna gærn!

man kan ikke akkurat sammenligne. Alt smerte er ikke lik. Og smertene under fødsel er ikke tilfeldig, eller KUN fordi noe er på vei ut. Alt skjer for en grunn. Kroppen din er lagd nettopp for denne oppgaven. Derfor er den også i stand til å klare det.

Ofte når det "ikke går" så er det fordi kvinnen jobber mot kroppen sin og ikke med den. Man kan få panikk, følelsen av å ikke ha kontroll, så begynner man å stritte mot det som foregår. Mange dette gjelder opplever å hyperventilere og hjernen din og dine egne tanker stresser kroppen din, man blir anspent og smertene blir mange ganger verre.

De som klarer å ta kontroll over dette, og gjøre jobben sammen med kroppen, de opplever ofte at smertene er mindre, det er en prosess pågang som de aktivt er med på å drive frem.

Pust og din mentale innstilling har utrolig mye å si for hvordan fødselen forløper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Det å føde og det å gå til tannlegen er to helt forskjellige smerter! Jeg hadde aldri i livet latt tannlegen rotfylle eller bore uten bedøvelse, men jeg føder gjerne en gang til uten smertestillende!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si at min tolkning av naturlig fødsel er når du ikke tukler med kroppen i form av div drypp inkl. epidural.

altså når alt går naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er min vil-ikke-ha liste:

1. keisersnitt

2. epidural

3 annet dop

4. føde liggende på rygg

Vil-ha-liste

1. naturlig fødsel

2. badekar

3. støtte fra partner

4. stå på huk eller kne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...